1. Is Code Vein meer dan alleen een Dark Souls-kloon?

Is Code Vein meer dan alleen een Dark Souls-kloon?

Niet iedereen kan de moeilijkheidsgraad van Dark Souls aan, maar het is zonder twijfel een zeer geliefde titel van From Software. Wat als je die gameplay combineert met anime? Dan krijg je Bandai Namco’s Code Vein, van de makers van God Eater. Natuurlijk moet Code Vein nog maar bewijzen of het zich staande weet te houden naast het legendarische Dark Souls, maar het heeft genoeg potentie om die test met vlag en wimpel te doorstaan.
Code Vein

Geheel nieuwe IP

GeheelCode Vein ziet eruit alsof het direct uit een mangaboekje is een geheel nieuwe wereld met een eigen verhaal, zonder dat er een fanbase is om het gebruik van het bronmateriaal te bekritiseren. Je stapt als een onbeschreven blad in een postapocalyptische wereld, waarin je als lid van The Revenant Society ietwat verdwaasd en hongerig naar bloed ronddwaalt. Een revenant is namelijk een vampier. Doordat je aan geheugenverlies lijdt, moet je zelf bij elkaar zien te puzzelen wat er nu precies is gebeurd voor de wereld werd wat hij is.

De graphics zijn fenomenaal

Jij bepaalt hoe het hoofdpersonage eruitziet in de character creator. Je kunt zelf een gedetailleerd personage maken, met grote ogen en een scherpe kin zoals we dat gewend zijn uit manga. De omgevingen in het spel zijn op een Grimm-achtige manier sprookjesachtig en de vijanden zijn stuk voor stuk indrukwekkende creaturen die van het beeld afspatten. Er zijn veel schaduwen, er is diepte en de 3D-animaties zien er geweldig uit.

Code Vein

Makers hebben zich al bewezen

De studio die verantwoordelijk is voor Code Vein is bekend geworden door God Eater, een sci-fi-avonturengame die wordt geroemd om zijn verhaal en gameplaymechanieken. Code Vein leunt daar ook enorm op. Bovendien heeft God Eater ook een postapocalyptisch verhaal, en na veel delen van die game heeft het team waarschijnlijk weer een heleboel frisse ideeën voor deze nieuwe IP. Wat de postapocalyptische setting en verhaalvertelling betreft stappen de makers niet heel erg buiten hun comfortzone, maar dat hoeft ook niet. Het levert waarschijnlijk een competent geproduceerde titel op.

Je wordt niet helemaal aan je lot overgelaten

Waar je in Dark Souls al vanaf het begin meteen aan je lot wordt overgelaten, pakt Code Vein dat iets anders aan om het spel laagdrempeliger te maken. Je krijgt namelijk Mia mee, een dame die je altijd kan helpen vechten en zelfs kan healen als het nodig is. Soms kan haar aanwezigheid voelen als Navi uit The Legend of Zelda en wandelt ze af en toe al op vijanden af terwijl jij ze nog stealthy probeert te omzeilen, maar dit spel gaat het je niet makkelijk maken en dan is een helpende hand stiekem heel welkom.

Code Vein

Er zijn meerdere wegen naar Rome

Zoals ik net al liet doorschemeren is Code Vein geen rechttoe rechtaan titel waarin je steeds van vijand naar vijand loopt, je gevecht voltooit en doorgaat. Daarbij moet je goed bedenken wat je aanpak is. Je kunt ervoor kiezen op zoek te gaan naar schatten, een vijand direct van voren uit te dagen of juist van achteren te besluipen. Bij de ene vijand is de ene aanpak van toepassing, terwijl je bij een ander niet hoeft aan te komen met je sluipgedrag. Je hebt veel vrijheid in wat je doet en juist omdat je zelf kiest wat voor jou het beste werkt, loont het zich zeer wanneer je een vijand ook echt op jouw manier omlegt.

Bloedvergieten voor de Gifts

Een van de grote unieke onderdelen van Code Vein zijn de Gifts. Dat zijn een soort spreuken die je gebruikt voor power-ups die je helpen bij je aanval, zoals eentje waarbij je een soort magische pijlen afvuurt op de vijand of eentje waardoor je wapen meer schade aanricht. Je krijgt de Gifts door Blood Charges te krijgen, die je scoort door Blood Veils op je vijand te gebruiken (een soort tentakelachtige extra’s die je op je uitrusting kunt zetten om bloed uit slachtoffers te zuigen). Gifts zijn erg handig en ze bieden je meer opties in de strijd.

Dit artikel delen

Over de auteur

Laura Kempenaar Roots in Nintendo-games, als puber veel uren in PC-spellen gestoken en nu kan ze niet kiezen welke console haar favoriet is. Haar favo game wel: Super Mario World, hoewel ze altijd openstaat voor een nieuwe nummer 1. Praat veel, maar tikt nog liever. Als het niet over games gaat, dan over films en tech. Schattige dierenplaatjes zijn altijd welkom.

Reacties

  • Ennn de cutscenes worden geproduceerd door de makers van de Fate/- serie die bekend staan om hun slick as fuck combat sequences, toch? Of herinner ik me dat verkeerd :p

    Wel heel benieuwd naar hoe deze game uit gaat pakken.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren