1. 'Ik denk dat spelers onder de indruk zijn van de weersomstandigheden' - Just Cause 4 Interview

'Ik denk dat spelers onder de indruk zijn van de weersomstandigheden' - Just Cause 4 Interview

InsideGamer spreekt senior producer Victoria Setian

Voor het eerst sinds 2015 wordt er in december een nieuwe Just Cause-game uitgebracht door Avalanche Studios. Tijdens het spelen van Just Cause 4 werden wij al snel in het diepe gegooid over de nieuwe toevoegingen, locatie en verhaallijn waarin wij Rico in actie zien. Waarom is Avalanche Studios gekomen tot deze keuzes voor het vierde deel van de franchise? Wij spraken met Victoria Setian, senior producer van Avalanche Studios over de game.

InsideGamer: Waarom is er specifiek gekozen voor Solís als locatie in Just Cause 4?

Setian: We zijn geïnspireerd geraakt door Zuid-Amerika en we wilden een plaats maken waarin de variatie van de game uitgebreid kon worden. Als spelers met een wingsuit door de lucht vliegen in grote werelden, willen wij hen het gevoel geven dat er altijd iets nieuws te beleven is. Daarnaast heeft Solís vier verschillende landschappen waarin de variatie eruit kan springen. Deze landschappen, zoals sneeuw en woestijn, zijn zodanig ontworpen dat ze samen goed in elkaar overlopen en bij elkaar passen in de wereld van Solís.

Just Cause 4

InsideGamer: Uiteraard is de grijphaak één van de meest belangrijke elementen in Just Cause-games. Deden er zich problemen voor om tijdens de ontwikkeling van deze mechaniek?

Setian: Ik zou zelf niet het woord 'probleem' gebruiken, maar we hebben veel brainstormsessies gehad over de grijphaak. We zijn ons bewust over hoe belangrijk de grijphaak is voor Rico en het Sandbox-aspect in Just Cause. Als je iets ziet, dan kan je erheen met behulp van de grijphaak op een manier die in geen andere game hetzelfde is. En dus wilden wij nu een manier vinden om deze ervaring aanpasbaarder te maken voor de spelers. Dus begonnen we met brainstormen over vaardigheden die de functie zouden kunnen uitbreiden. Toen wij uiteindelijk bij de Air Lifter- en Booster-vaardigheid kwamen, breidden wij dat verder uit tot allerlei soorten aanpassingsmogelijkheden.

Dit zijn niet alleen functies zoals een knop kort of lang ingedrukt houden, maar echt volwaardige aanpassingen. Zo is het mogelijk om met de Air Lifter-vaardigheid voorwerpen naar boven de lucht in te sturen. Ook kan gekozen worden hoe hoog vastgemaakte voorwerpen de lucht in zweven en kunnen ballonnen de speler al zwevend volgen. Bij het bedenken van deze ideeën hadden wij een goed gevoel en wilden we het direct uitproberen.

Hoe het gebruik van de grijphaak aanvoelt is ook erg belangrijk. Het was dan ook een interessant proces om te bedenken hoe wij de grijphaak zodanig konden uitbreiden dat spelers elk idee werkelijkheid kunnen maken. We wilden spelers de mogelijkheid bieden om die grenzen te verleggen. Zelf ben ik dan ook erg enthousiast, omdat ik denk dat het spelers de kans geeft om zo uitgebreid mogelijk te spelen dan ooit eerder het geval was in een Just Cause-game.

Just Cause 4

InsideGamer: In Just Cause 4 gaat Rico onder andere het verleden van zijn vader blootleggen. Gaan wij met dit verhaal dan ook veel ontwikkeling zien in het karakter van Rico?

Setian: Dit keer hebben wij het verhaal naar een nieuw niveau getild. Na Just Cause 3 waren er veel vragen over Rico. Hij heeft The Agency verlaten, dus hij is voor het eerst echt alleen. En wij gaan voor de eerste keer zien hoe hij in verband gebracht wordt met andere personages buiten The Agency. Met hoe hij omgaat met zijn vader willen wij ons focussen op het verhaal en een manier vinden om dat te laten samensmelten met de chaotische en sandbox-gameplay.

Zo is te zien dat in Just Cause 4 de chaos-bar is teruggekeerd. Echter vonden wij dit alleen niet genoeg en spelen we in op het verhaal. Zodra Rico op het eiland begint met het creëren van chaos, krijgt hij toegang tot groepen rebellen die onderdeel zijn van de zogenoemde Army of Chaos. Naarmate met meer chaos de chaos-bar toeneemt, krijgt Rico steeds meer groepen rebellen tot zijn beschikking. Deze groepen kunnen naar de gevechtslinie gestuurd worden en ook ervoor zorgen dat andere gebieden vrijgespeeld worden.

Op deze manier is het veroorzaken van chaos nauw verbonden met de verhaallijn van Just Cause 4. Hiermee leggen wij tegelijkertijd de focus op de ontwikkeling van Rico als personage, evenals de systemen binnen de game om het verhaal te versterken.

Just Cause 4

InsideGamer: Welk aspect van de game wordt volgens jou door spelers als meest indrukwekkend ervaren?

Setian: Ik denk dat spelers direct onder de indruk zullen zijn van de weersomstandigheden. Dit gaat niet alleen om de graphics. We hebben uitgebreid onderzoek gedaan naar de weersomstandigheden en naar wolken die deze omstandigheden veroorzaken. De resultaten van dat onderzoek hebben wij weer verwerkt in het zo realistisch mogelijk simuleren van de weersomstandigheden in de game.

Spelers zullen al vanaf het begin van de game betrokken raken bij deze verschijnselen. Ik denk dat de combinatie van het vroeg ervaren van de weersomstandigheden samen met het gebruiken van de grijphaak spelers zal enthousiasmeren.

Just Cause 4

InsideGamer: Is Just Cause 4 een game die toegankelijk is voor spelers die nieuw zijn met de franchise?

Setian: Zeker. Aan het begin van de game wordt er een korte samenvatting getoond van alles wat de speler moet weten, wat niet te veel informatie is. Wij vinden het belangrijk dat zowel ervaren spelers als nieuwe spelers de game zonder moeite kunnen spelen. Voor ervaren spelers voegt het ook meer toe aan de algehele ervaring van de game. Aan het begin krijgt de speler een korte samenvatting van wat er zich in de vorige games verhaaltechnisch heeft afgespeeld. Daarna wordt direct ingehaakt op het nieuwe verhaal in Just Cause 4 waarin regelmatig wordt teruggegrepen naar wat er zich voorheen heeft afgespeeld.

Dus op het gebied van het verhaal is de game zeer toegankelijk voor alle soorten spelers. Ook op het gebied van gameplay hebben wij expres missies ontworpen die spelers helpen bij het begrijpen van de verschillende vaardigheden van de grijphaak. Tevens hebben de spelers daarin de vrijheid om te kiezen om de instellingen te behouden zoals ze zijn. Spelers kunnen echter ook hun grijphaak aanpassen voor een andere beleving. Uiteindelijk draait het om de individuele stijl van elke speler die toegepast kan worden door de grijphaak aan te passen.

Just Cause 4 verschijnt op 4 december voor pc, Xbox One en PS4.

Dit artikel delen

Over de auteur

Rick Bloemzaad Redacteur bij Gamer.nl en Insidegamer.nl. Houdt van zowel moderne games als klassiekers. Van Overwatch en Mario Kart 8 Deluxe tot Super Mario 64 en GTA 2.

Reacties

  • Ik hoef dit spel niet meer te kopen

    Ze hebben alles al laten zien via youtube/social media…. -.-

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren