1. LEGO DC Super-Villains review - Niet slecht voor een stel schurken

LEGO DC Super-Villains review - Niet slecht voor een stel schurken

Fijne typische LEGO-actie en een geweldige stemmencast

Na een aantal zeer succesvolle LEGO-games met superhelden gaat TT Games nu voor superschurken. In LEGO DC Super-Villains wordt je getrakteerd op het DC-pantheon, met onder andere Joker, Scarecrow en Two-Face. Het resultaat is een vermakelijk inkijkje in de normaliter wat schimmige onderwereld van Gotham en Metropolis.

Zoals we in LEGO The Incredibles de dynamische splitscreen missen, is dat helaas ook bij DC Super-Villains. Ben je met je co-op-buddy op dezelfde plaats, dan zie je alsnog twee losse schermen met een dikke zwarte streep, in plaats van dat het beeld mooi samensmelt tot een groot beeld. Erg jammer, want hierdoor ben je soms echt even aan het zoeken waar de ander zich bevindt, ook als diegene praktisch naast je staat.

Lego DC Super Villains

Waar is de camera?

Wat ook niet echt helpt, is dat je de camerastandpunten bijna niet kunt aanpassen. TT Games is er na al die jaren beter in geworden om de camera goed te plaatsen, maar soms wil je alsnog ergens kunnen kijken daar dat helaas met de pookjes nagenoeg niet lukt door de stugge camera.

Daarentegen is er in het verlengde hiervan duidelijk iets nieuws in DC Super-Villains, want als er een cutscene komt, dan word je nu in een keer naar de plek getransporteerd waar iets is veranderd. Zit jij dus heel ergens anders in het level je ding te doen om een computer in het midden uit te schakelen, dan word je als het lukt meteen bij die computer neergezet. Dat is op zich heel prettig, want je kunt meteen weer verder, maar het heeft als nadeel dat je daardoor misschien wat misloopt omdat je misschien nog niet helemaal klaar was met alle hoeken en gaten bekijken en objecten stukslaan.

Lego Worlds

Dat stukslaan is belangrijk, want in DC Super-Villains is het niet meer zo makkelijk om de ‘True Hero’-status (wat in dit geval natuurlijk als True Villain is omgedoopt) te behalen. Je moet veel muntjes hebben en die worden niet per se constant in groten getale beschikbaar gemaakt. Dus elk gemist stukje in een level kan je zomaar net dat gouden blokje schelen bij die True Villain-status. En uiteindelijk draait het compleet uitspelen van LEGO om het verzamelen van alle gouden blokken, waardoor je aan het einde een verrassing krijgt.

In tegenstelling tot dat voornoemde teleporteren, is het maken van je eigen personage een ontzettend fijne toevoeging. We zijn natuurlijk gewend aan het vrijspelen van honderdvijftig speelbare personages, maar nu is een van dat leger aan personages je zelfgemaakte persoontje. Aan het begin van het verhaal krijg je een soort boek voor je waarin je moet bladeren naar een gezicht dat je aanstaat. Denk er dus goed over na, want jouw personage sluit zich aan bij de Super-Villains en hem of haar zie je dan de rest van de game in cutscenes naast de echte grote schurken.

De slechtste van de slechten

Jammer genoeg is dat verhaal waar je aan deelneemt niet bijster goed te volgen. De grote lijnen zijn te begrijpen, maar de hak-op-de-takvertelling maakt het moeilijk om lekker in de game te komen. Aan de ene kant is dat te wijten aan het enorme aantal personages dat de revue passeert, maar het is vooral de vertelling die simpelweg wat vaag is. Het komt er in ieder geval op neer dat uit een andere dimensie een groep nep-Justice League is opgestaan, die meer slecht doet dan goed. Dat vinden de DC Super-Villains maar moeilijk te verkroppen, dus een strijd begint om wie de slechtste is. En die strijd speelt zich af op een heel scala aan locaties: de Ice Berg lounge van The Penguin, de lobby van Lex Corp en natuurlijk de mooie Wayne Tower.

Het verhaal mag dan chaotisch verlopen, de cutscenes druipen van de geintjes die het toch weer een heel vermakelijk geheel maken. The Riddler is een van de grootste leveranciers van de komische noot. Hij vraag bijvoorbeeld ‘wat heeft tien levens en drie gezichten?’ vlak voordat Catwoman en Two-Face ten tonele verschijnen. En zo legt deze man nog een aantal leuke raadsels voor. Wat daarbij helpt is dat er geweldige en veel ‘echte’ stemacteurs zijn ingehuurd om de personages nog beter tot leven te brengen. Denk aan Mark Hamill (Joker), Wally Wingert (Riddler), Laura Bailey (Atomica), Gina Torres (Super Woman) en Erica Luttrell (Cheetah).

Lego DC Super Villains

Overweldigend

DC Super-Villains is desondanks een game die zeker voor beginners wat overweldigend is in kleuren, gebeurtenissen, mogelijkheden en personages. Elk personage heeft wederom zijn eigen specialiteit, of dat nou het kapotbranden van gouden LEGO is of het kunnen vechten met klauwen.

Riddler en Joker hebben wat dat betreft erg toffe specialiteiten. Allebei kunnen ze LEGO-figuurtjes tot handlangers maken, waardoor ze bijvoorbeeld ergens op kunnen klimmen waar ze anders niet opkwamen. Het is een heel grappig nieuw iets in LEGO, om naar andere personages toe te lopen en ze even aan te tikken om ze voor je te laten werken. Het is echter simpel gehouden waardoor het een leuke toevoeging is, die bovendien erg goed past bij dergelijke personages, die altijd graag anderen voor hun gekke karretje spannen.

Er zijn ook wederom nieuwe minigames bedacht om deuren te openen, waarbij vooral de schuifpuzzels (precies zoals je die vroeger in plastic had) de minst fijne toevoeging zijn. Het duurt lang voor je ze oplost en erg veel plezier bieden ze ook niet. Bovendien staan ze niet in verhouding tot de overige minigames, waarin je aanzienlijk minder moeite hoeft te steken voor hetzelfde resultaat.

Desalniettemin biedt LEGO DC Super-Villains uiteindelijk voldoende plezier en vernieuwing om in vijftien vrij lange levels (van een half uur tot drie kwartier) het einde van het verhaal te halen. Het is jammer dat het verhaal en de vele kleinere gebeurtenissen soms wat moeilijk te volgen zijn, wat zeker voor nieuwe spelers in deze serie voor teleurstellingen kan zorgen. Dat de co-op-splitscreen niet meer dynamisch is helpt daar niet bij, want hierdoor voelt het minder alsof je het spel met iemand anders speelt. Geen goed overzicht hebben van de locatie van de ander draagt bij aan de chaos en meer chaos is precies wat deze game niet nodig heeft. Die barst namelijk van de grappige personages, bijzondere locaties en vermakelijke minigames die je op een goede manier helemaal gek maken.

Lego DC Super-Villains

7,5
LEGO DC Super-Villains komt met een aantal kleine, maar leuke veranderingen. Die zijn echter verpakt in een vertelling die moeilijk te volgen is en waarbij de veelheid aan personages en locaties vooral bij nieuwe spelers afstotend kan werken. Zonde, want dit spel bevat humor, goede minigames, veel fijne typische LEGO-actie en een geweldige stemmencast.
  • Eindelijk je eigen personage maken
  • Fijne humor
  • Goede gameplay toevoegingen
  • Dynamische splitscreen verdwenen
  • Vertelling is warrig

Laura Kempenaar Roots in Nintendo-games, als puber veel uren in PC-spellen gestoken en nu kan ze niet kiezen welke console haar favoriet is. Haar favo game wel: Super Mario World, hoewel ze altijd openstaat voor een nieuwe nummer 1. Praat veel, maar tikt nog liever. Als het niet over games gaat, dan over films en tech. Schattige dierenplaatjes zijn altijd welkom.