1. Life is Strange 2: Episode 1 Roads review

Life is Strange 2: Episode 1 Roads review

Helemaal op de goede weg

Dontnod is weer terug bij Life is Strange nadat een andere ontwikkelaar zich over een spin-off boog. Gelukkig maar, want de studio heeft duidelijk nog veel meer te vertellen en doet dat zeer meeslepend in de eerste episode van het tweede seizoen. Zonder Chloe en Max.

Sean Diaz is een gewone jongen die op het punt staat een meisje te veroveren op een Halloweenfeest, als zich door een klein ongeluk een enorm drama voltrekt. Hij wil zijn broertje Daniel beschermen tegen een bullebak, wat dermate uit de hand loopt dat de politie erbij betrokken raakt, waarop Sean en Daniels vader zich ermee bemoeit. Dat is het begin van een zwart hoofdstuk in het leven van het gezin Diaz.

Het is lastig om heel diep op het verhaal van dit tweede seizoen van Life is Strange in te gaan, zonder te veel weg te geven van de inhoud. Dat is ingewikkeld, want het is juist het verhalende dat in deze eerste episode nog sterker lijkt dan we in het eerste seizoen van de serie hebben gezien. Er zitten heel veel subtiele dingen in die je toch een heleboel vertellen: de manier waarop vaderlief aan een auto sleutelt en zijn reactie op zijn zoon die maar niet het goede gereedschap weet te vinden, toont bijvoorbeeld veel over hoe de gezinsleden met elkaar omgaan.

Life is Strange 2

Subtiel

Je ziet het ook terug in de manier waarop je te weten komt dat er geen moeder aanwezig is in het gezin. Pas als je in huis naar de garage gaat en de fietsen bekijkt, zie je dat er een vierde fiets aan de muur hangt. Je kunt er vervolgens zelf voor kiezen om ook te horen wat Sean hierover denkt, mocht je nog niet helemaal zeker zijn van wat die vierde fiets te betekenen heeft. Het kan echter ook zomaar gebeuren dat je straal voorbij de fiets loopt en pas later te horen krijgt hoe het zit met moeder Diaz.

Hoeveel indruk Life is Strange maakt, heeft dus te maken met hoezeer je op onderzoek uitgaat. Je kunt helemaal verdrinken in het verhaal door naar allerlei objecten te kijken en te horen wat Sean erover denkt of wat hij erover te vertellen heeft, maar je kunt er ook wat meer doorheen haasten als je weinig geduld hebt voor de hersenspinsels van de tiener. Dan ben je echter in een uurtje door deze eerste episode heen, dus dat zou zonde zijn.

Bovendien is het prettig om naar de jongeman te luisteren: net als het eerste seizoen Life is Strange is er nu ook weer een sfeertje gecreëerd dat ondanks de ingrijpende gebeurtenissen een heleboel ontspanning brengt. De prettige gitaarsoundtrack helpt daar ook bij. Je kunt dat zelf trouwens nog meer versterken door op Seans slaapkamer even muziek te luisteren, of op een balkon naar buiten te staren. In Life is Strange kan dat, want daar zijn juist die sfeer en die momenten om even rustig na te denken en de boel te verwerken heel belangrijk.

Life is Strange 2

Weinig gamevaardigheden nodig

Life is Strange is echt een game om je aan het denken te zetten, maar blijft daarentegen een spel dat weinig vraagt van je gamevaardigheden. Je moet af en toe een paar objecten zoeken om je op iets voor te bereiden, maar verder is het vooral het kiezen van wat je in een gesprek terugzegt dat de boventoon voert. Dat alles is niet heel actief, dus verwacht op dit vlak niet meer dan de voorganger.

Niet dat alles exact hetzelfde is. Zo is er een nieuwe mogelijkheid waarbij je een lichtblauw randje krijgt bij een gesprekskeuze. Dit zijn wat interactievere opties waarbij je niet alleen Seans gedachten hoort, maar er een gesprek ontstaat tussen hem en een ander personage. Denk bijvoorbeeld aan het moment waarop Sean iets wil stelen in een supermarkt, het is dan wel handig om je broertje te vragen de caissière af te leiden.

Sowieso kun je wat meer multitasken, wat de game een stuk minder houterig maakt. Je bent aan het videobellen met een meisje, terwijl je een Post-It ziet liggen en haar probeert te tekenen. Die laatste dingen kies je zelf, want je personage is dus in staat meer te doen dan een ding tegelijk, mits jij aangeeft wat. Dat maakt het spel waarschijnlijk lekkerder speelbaar, vooral voor mensen die de afwachtende gameplay niet heel erg goed trekken.

Life is Strange 2

Daarnaast hebben de graphics een duidelijke upgrade gekregen. Kleuren zijn bijvoorbeeld minder flets, waardoor de gamewereld meer tot leven komt. De pipse gezichten van Max en Chloe maken plaats voor gezondere kleuren op de wangen van de Diaz-mannen. Dat is waarschijnlijk te danken aan Unreal Engine 4, die nu voor het eerst wordt gebruikt om Life is Strange te bouwen.

De bewegingen van deze mensen zijn daarnaast net even wat verfijnder – wat goed aansluit op het eveneens verfijndere stemmenwerk. Daarbij is de lipsynchronisatie ook aanzienlijk beter dan in het eerste deel, zodat je je ondanks de iets te cartooneske looks toch goed kunt inleven in de personages. Het valt dan ook een beetje tegen dat de visuele stijl niet echt is veranderd. Juist nu de kleuren levendig zijn, is het wat jammer dat de personages zelf nog steeds een soort poppen zijn, in plaats van realistisch overkomende mensen. Waren ze nog iets menselijker geanimeerd, dan zou hun emotioneel nog meer impact hebben.

Life is Strange 2

geld

Er is daarbuiten weinig op te merken aan deze eerste episode van Life is Strange, behalve dan dat er een nieuw geldsysteem is geïntroduceerd. Je hebt nu geld bij je en dat is niet al te veel. Met tien dollar kun je een keer macaroni eten en water drinken, maar dan is het ook wel gedaan. En dan? In deze eerste episode geeft het kleine budget nog geen problemen, maar het is spannend hoe dat in de komende afleveringen is en hoe je daar iets aan kunt doen.

Naast deze kleine vernieuwingen is Life is Strange weer precies wat we hopen dat het is: een mooie vertelling met een snufje bovennatuurlijke krachten. Maar het is vooral een game die keihard op je gevoel inspeelt en tegelijkertijd een bepaalde sereniteit met zich meebrengt. Dontnod heeft ons in ieder geval nu al compleet ingepakt met dit verhaal over de familie Diaz en we zijn benieuwd waar dit avontuur naartoe gaat.

Life is Strange 2 - Episode 1: Roads is nu uit op pc, Xbox One en PlayStation 4. Voor deze review is de episode op PlayStation 4 gespeeld.

Life is Strange 2

9
Hoewel Life is Strange 2 een verhaal op een andere locatie met andere personages vertelt, weet het meteen alweer die sfeer uit het eerste deel neer te zetten. Enerzijds betekent dat bijna meditatie-achtige gameplay en rust, met anderzijds een verhaal dat je hart goed weet te raken.
  • Prachtige vertelling
  • Geweldige sfeer
  • Graphics zijn erop vooruit gegaan
  • Rustige gameplay die niet voor iedereen is
  • Personages mogen realistischer worden geanimeerd

Laura Kempenaar Roots in Nintendo-games, als puber veel uren in PC-spellen gestoken en nu kan ze niet kiezen welke console haar favoriet is. Haar favo game wel: Super Mario World, hoewel ze altijd openstaat voor een nieuwe nummer 1. Praat veel, maar tikt nog liever. Als het niet over games gaat, dan over films en tech. Schattige dierenplaatjes zijn altijd welkom.