1. Little Witch Academia: Chamber of Time review – Elke keer weer hetzelfde

Little Witch Academia: Chamber of Time review – Elke keer weer hetzelfde

Als je de anime Little Witch Academia een beetje kent, dan weet je dat humor, hysterie en magie er de boventoon in voeren. Als je zoiets hoopt te zien in een game, dan zou Little Witch Academia: Chamber of Time echt een game voor jou kunnen zijn. Het is net een aflevering van de serie, alleen zit er wel iets gigantisch in de weg.

Wanneer je als leek deze side-scrolling actiegame opstart, heb je waarschijnlijk meteen al Harry Potter-herinneringen. Je bent beland op een heksenschool en Professor Finnelan begint al meteen tegen je te kakelen: je moet de bibliotheek opruimen. Jij bent de leerling Akko, die samen met haar vriendinnetjes de school en daarmee haar magie aan het ontdekken is. Dat gaat al meteen mis in die bibliotheek, waar een portaal is naar de Holorogium Chamber, een magische wereld die ervoor zorgt dat ze elke dag weer dezelfde dag meemaken. Je raad het waarschijnlijk al, het is vervolgens aan jou de taak dat foutje weer wordt hersteld, wat extra moeilijk wordt gemaakt omdat die plotseling is afgesloten.

Little Witch Academia: Chamber of Time

Zeer overtuigend

Deze setting is een van de dingen die Little Witch Academia heel aantrekkelijk maken. Er is door studio A+ Games hard gewerkt om dat gevoel van de anime over te brengen en dat lukt fantastisch. De voice-acting is overtuigend, het verhaal is tof en het is mede daardoor heel makkelijk om je compleet te laten inpakken door de schattige en soms explosieve personages. Tel daar de anime-cutscenes bij op en je hebt een licentiegame die enorm gewaardeerd wordt omdat er ook echt goed naar het bronmateriaal is gekeken.

Dat laatste is echter niet helemaal het geval. Waar het inderdaad in de anime belangrijk is dat personages interessant zijn, verhalen goed geschreven worden en voice-acting ook een essentiële bijdrage levert aan de rest, is dat in een game uiteindelijk een bijzaak. Het gaat er in de eerste plaats om dat er gameplay is die kan vermaken. En dat is precies wat eraan schort in Chamber of Time. Juist omdat er voor een Groundhog Day-achtig concept is gekozen, maak je veel hetzelfde mee. Je wandelt steeds weer door de gangen van de school en je moet maar net op tijd op de juiste locatie zijn voor een nieuwe aanwijzing.

Little Witch Academia: Chamber of Time

Je wordt daarin niet geheel aan je lot overgelaten, maar het is elke keer weer dezelfde oefening: je doorkruist de Luna Nova-school elke dag weer op dezelfde wijze. Bovendien geven de personages bij wie je een clou hoopt te krijgen ook vaak de opdracht een bepaald item te halen, dat natuurlijk nooit op tien meter afstand ligt. Je hobbelt tientallen kilometers door de saaie gangen van Luna Nova zonder dat je map soelaas biedt. Het is saai, het voelt alsof je als een hond aan het apporteren bent en er is weinig nieuws of verrassends aan.

Hersenceldodende gameplay

Het lijkt erop dat A+ ook doorhad dat de gameplay wat hersenceldodend kan zijn, waarop het dungeons heeft toegevoegd. Deze vechtarena’s hebben compleet andere gameplay en veranderen het spel in een beat ‘em up. Je komt steeds monsters tegen die je met drie heksen moet verslaan, waarbij het weinig uitmaakt wie je kiest, omdat alle dames uiteindelijk ongeveer hetzelfde doen. Het verschil per personage zit hem vooral in de balans tussen magie en vechtvaardigheden.

Little Witch Academia: Chamber of Time

De gevechten draaien om een mix van slaan en spreuken prevelen, waarin je je ondanks dat je met zijn drieën bent vaak alleen voelt. De AI laat je vaak aan je lot over, je vriendinnen rommelen maar wat aan of doen niets, terwijl die ijsdraak alles wat hij heeft inzet om jou om te leggen. Handig om een heks te kiezen met helende werking, maar als ze die niet gebruikt dan is dat alleen maar frustrerend.

Nodige afleiding

Het is niet altijd even plezierig, maar het is goed dat er een extra modus in de game zit, die je overigens alleen kunt benaderen door het gebruik van speciale sleutels die je krijgt van personages. Je kunt dus niet eindeloos afleiding zoeken door wat monsters in elkaar te slaan, maar dat het er is biedt in ieder geval vaak weer een frissere kijk op die als een karwei aanvoelende hoofdgame.

Little Witch Academia heeft het geluk als anime dik in orde te zijn, maar zelfs de grootste fan zal moeite hebben zich door deze zichzelf constant herhalende game te worstelen. Het is bijna knap te noemen hoe A+ de twee games waaruit Chamber of Time bestaat allebei aan te laten voelen als werk. Het is repetitief en je kunt er veel te weinig invloed op uitoefenen. Als je het al tot het einde volhoudt, dan ben je vooral door de vervelende gameplay uitzinnig om uit Groundhog Day te zijn ontsnapt.

6
Groundhog Day is een vette film omdat Murrays personage zelf kan weten wat hij doet met zijn dag. Dat kan in Little Witch Academia nagenoeg niet zonder elke dag dezelfde paden te bewandelen. Dat de quests waar je naartoe navigeert niet veel inhoud hebben en plezierig zijn om te doen, maakt dat lange lopen er bovendien niet beter op.
  • Overtuigende (originele) stemacteurs
  • Vermakelijk verhaal
  • Geweldige setting
  • Map is onbruikbaar
  • Weinig controle voor de speler
  • Herhalende gameplay

Laura Kempenaar Roots in Nintendo-games, als puber veel uren in PC-spellen gestoken en nu kan ze niet kiezen welke console haar favoriet is. Haar favo game wel: Super Mario World, hoewel ze altijd openstaat voor een nieuwe nummer 1. Praat veel, maar tikt nog liever. Als het niet over games gaat, dan over films en tech. Schattige dierenplaatjes zijn altijd welkom.