1. Mini-Reviews #2: Bryan Audley's Numbers, Adventures of the Worm en Blockstorm

Mini-Reviews #2: Bryan Audley's Numbers, Adventures of the Worm en Blockstorm

Enkele weken geleden plaatste ik een drietal mini-recensies samen als één artikel, opdat ik mijn zegje erover kon doen zonder dat de homepage overspoeld werd door (erg) korte artikelen. En de respons was positiever dan gedacht. Daarom doen we vandaag hetzelfde met drie nieuwe games, beginnende met Bryan Audley’s Numbers.

In BAN bevind je je in een vierkante kamer met zes uitgangen en één doel: ontsnappen. Je ontvangt geen uitleg over waarom je gevangen bent genomen of over wie dit gedaan heeft, maar krijgt wel een serie spelregels voorgelegd. Kort gezegd komt het erop neer dat je van kamer naar kamer moet reizen, waarbij elke kamer drie cijfers heeft. Is een van die cijfers een priemgetal? Dan is de kamer geboobytrapt en sterf je op het moment dat je voeten de vloer raken. In zo’n geval maak je dus rechtsomkeert en probeer je een andere deur.

Je zou verwachten dat Numbers lastiger wordt naarmate je dichterbij de uitgang komt, maar niets is minder waar. Het concept verandert nooit, noch heb je enig gevoel van progressie. Elke kamer oogt immers hetzelfde en er is geen indicatie dat je enige vooruitgang boekt. Ik moet daarom eerlijk bekennen het einde van de game (als die er al is) nooit gezien te hebben. Want na ruim 120 kamers te hebben doorkruist, kon ik het spel niet meer zien. Een kijkje op de community hub van Steam toont echter dat niemand daar tot nu toe de uitgang gevonden heeft, waardoor het aannemelijk lijkt dat er geen einde aan de game is, maar dat het doel is zoveel mogelijk kamers te overwinnen.

Hiermee zou de recensie normaal gesproken klaar zijn. Een matige puzzle game met een zacht prijsje en een opzet die niet al te lang kan boeien klinkt als een matige onvoldoende toch? Ja, normaal wel. Maar BAN doet nog een ding fout: de game pleegt plagiaat. Het volledige concept, van het doolhof tot aan de priemgetallen, is gestolen van de film Cube die in 1997 verscheen. En je weet hoe gaat als je betrapt wordt op spieken: een dikke vette 0.

Bryan Audley’s Numbers

Als we iets positief moeten zeggen over Bryan Audley’s Numbers, dan is het dat het concept best leuk gevonden is. Bryan Audley is echter niet degene die het gevonden heeft. In plaats daarvan ontvreemde hij het van een twee decennia oude film en maakte hij er een saaie en eentonige game van.
0,1
1
Score: 0
  • Concept is in het begin leuk gevonden
  • ...maar is gestolen
  • ...is niet lang genoeg leuk om de game te dragen
  • …maar er wordt niet op voortgebouwd

Adventures of the Worm

De game waarmee ik het vorige artikel opende, Piggy Poggy Pog, vergeleek ik meermaals met games zoals je die kunt vinden op Flash. En dat is een terugkomend iets bij titels in deze rubiek, wat niet geheel vreemd is, gezien dat het meestal (erg) goedkope titels zijn. Adventures of the Worm oogt ook als iets dat je op Newgrounds zou kunnen vinden, maar is niet zo simpel als dat die lijkt.

Toegegeven, als het aankomt op audio en video scoort het spel geen punten, noch is de gameplay bijzonder te noemen. Als een worm dien je de appels in een level naar jouw huisje te manoeuvreren, waarbij je om obstakels als TNT, stenen en vijanden heen moet werken. We hebben het allemaal eerder gedaan en een kijkje naar een screenshots vertelt je eigenlijk alles wat je moet weten. Dit is echter een typisch voorbeeld van een boek dat je niet op de kaft moet beoordelen.

Naarmate je verder komt in de honderd levels die de game rijk is – een enorm aantal je je bedenkt dat de game € 0,99 kost – zal je namelijk op echte hersenkrakers stuiten. Adventures of the Worm werkt met een hele beperkte toolset, maar weet er het beste van te maken, hetgeen resulteert in oprecht goed gevonden puzzels. Meermaals zat ik soms enkele minuten naar mijn scherm te turen en aan te kloten voor het klikte en ik voldaan doorging naar het volgende level. En allicht is dat wel de grootste prestatie: uitdagend zijn, zonder dat het frustrerend ingewikkeld of vergezocht hoeft te worden.

Adventures of the Worm

Adventures of the Worm mag dan wel ogen en spelen als een game in Flash, maar het ontwikkelteam heeft duidelijk meer in huis. Zelfs met de simpelste gameplay mechanics weet het immers goed gevonden en uitstekend uitgewerkte hersenkrakers af te leveren, waarvan het spel er maar liefst honderd heeft. Daar valt toch niets van te zeggen!
8,7
87
Score: 85
  • De puzzels worden geleidelijk lastiger…
  • … gaandeweg uitdagend
  • … maar nooit belachelijk of frustrerend
  • De graphics en muziek doen het spel geen eer aan

Blockstorm

De hekkensluiter van deze tweede serie mini-reviews is de eerste die niet onder de noemer shovelware valt. Blockstorm, uitgegeven door webwinkel IndieGala, heeft namelijk heel wat meer in huis dan de vorige vijf titels die we doornamen. Maar omdat er desondanks weinig over te zeggen valt, past hij prima in dit rijtje.

Blockstorm is een multiplayer only first-person shooter die het meeste doet denken aan een mod voor Minecraft. Zoals de naam al doet vermoeden, oogt de game namelijk nogal blokkerig. Dat is echter geen luiheid. Want, net als in Minecraft, ligt de nadruk op het zelf bouwen van dingen, zoals skins en zelfs maps, die je vervolgens kan delen met de community. De game geeft je een uitgebreide toolkit om dit mee te realiseren, waarmee beginners uit de voeten kunnen door presets, maar die ook enorm veel diepgang heeft voor zij die er echt tijd in willen steken.

Of je nu levels wilt bouwen of simpelweg wilt spelen, er komt een moment waarop je online zult moeten gaan. En dat zal voor velen de kern van de ervaring zijn. Blockstorm komt met zes modi, waarvan er vier geen uitleg behoeven. Ik mag er immers vanuit gaan dat iedereen bekend is met Deathmatch, Team Deathmatch, Capture the Flag en Assault. Castle Battle en Hunt bieden echter unieke ervaringen.

In Castle Battle krijgen beide teams de kans om hun basis te voorzien van dingen als vallen en chokepoints voor de match begint. Dit is nodig omdat eens de timer afloopt, je een schat moet beschermen. Het eerste team dat zijn schat verliest, verliest immers de match. Je moet daarom goed coördineren met je teamgenoten om zo tijdig te kunnen wisselen tussen offensief en defensief spel.

In Hunt speel je ook tegen een ander team, maar is het doel niet om elkaar om te leggen. In plaats daarvan verzamel je resources in de map en probeer je deze terug te brengen naar je basis terwijl je op de hielen wordt gezeten door zombies die je vaak met één klap omleggen. De nadruk ligt hier op een stukje risico-inschatting. Ga je voor de grote buit of ben je blij met wat je hebt?

Als het op besturing en performance aankomt, valt er weinig te klagen over Blockstorm. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de game een fanatieke, maar wel kleine en vriendelijke, community heeft. Ik heb op geen enkel moment problemen gehad om in een match te komen, al zag ik wel vaak dezelfde namen voorbijkomen. Maar of dat nu een ramp is?

Wat Blockstorm allicht het meeste onderscheidt van de competitie, is hoe simpel het is. Je hebt geen kill streaks, voertuigen, air drops of andere ongein, maar kogels, granaten en een mes in je rug. Het is alsof ik 007: Nightfire opnieuw aan het spelen ben!

Blockstorm

Blockstorm is het leukste wanneer je zelf een map in elkaar zet en er met vrienden op gaat spelen. Maar zelfs als je geen zin hebt om te bouwen en geen vrienden hebt die die ambitie hebben, kun je je prima vermaken in de online multiplayer. Je krijgt niet zo’n gepolijste ervaring als bij een triple-A-titel, maar krijgt wel een solide ervaring zonder het gedoe en de onsportiviteit die populaire competitieve games vaak met zich meebrengen.
6,7
67
Score: 65