1. Mini-Reviews #5: M1: A Death in the Desert, MouseCraft en German Fortress 3D

Mini-Reviews #5: M1: A Death in the Desert, MouseCraft en German Fortress 3D

Enige tijd geleden plaatste ik enkele malen een drietal mini-recensies samen als één artikel, opdat ik mijn zegje erover kon doen zonder dat de homepage overspoeld werd door (erg) korte artikelen. En de respons was positiever dan gedacht. Daarom doen we vandaag hetzelfde met drie nieuwe games, beginnende met:

M1: A Death in the Desert

In de vorige vier Mini-Reviews-artikelen die ik schreef, kwamen allerlei soorten games voorbij. Ik heb gepuzzeld, gerend, geplatformd en opgeruimd, maar het genre dat ik meeste speel op PC bleef uit. Vijfmaal bleek in dit geval dan toch scheepsrecht en dus beginnen we met een visual novel.

In M1: A Death in the Desert ontwaak je zonder geheugen in een bed in een verlaten hotel. Naast je liggen een revolver met drie kogels en de instructie om een drietal personen te doden. Waarom je dit moet doen en wie ze zijn is echter niet duidelijk. En wanneer je het hotel vervolgens verlaat, krijg je meer vragen dan antwoorden.
In M1 is de wereld nagenoeg vernietigd door 76 bommen die een groot gedeelte van de planeet onbewoonbaar hebben gemaakt. Enkel een kleine stad bleef staan en is ‘’toevallig’’ vlak bij de plek waar jij wakker werd. Met gebrek aan een ander plan besluit je die daarom te bezoeken om de namen op je lijstje mogelijk af te strepen en je geheugen op te frissen.

Als ik zeg mogelijk, dan is dat vanwege de enige gameplay die je doorgaans hebt in een visual novel: keuzes maken. Het genre is immers weinig meer dan lappen tekst lezen en naar de afbeeldingen die ze begeleiden kijken. A Death in the Desert is in dat opzicht niet anders dan het gros van de visual novels. Op veel andere fronten echter wel.

Als ik in het verleden visual novels recenseerde, had ik lovende woorden over het artwork, de soundtrack, de UI of het verhaal. En niet zelden over meerdere van deze aspecten. Maar voor M1 heb ik geen goed woordje over. Voor de vormgeving is gekozen voor 8-bit graphics, wat als niets anders kan worden beschreven dan een stijlkeuze. In een game die 50% visuals is, is dat echter wel een hele domme keuze. Hetzelfde kan worden gezegd over de user interface, die ondergetekende nog beter zou kunnen doen in MS paint, en het verhaal, dat leest als een schrijfsel dat een achtjarige met een edgy persoonlijkheid heeft neergepend. Karakters hebben totaal geen persoonlijkheid of ontwikkeling, de dialogen en opbouw zijn basaal op de beste momenten en als geheel genomen is het hooguit een kladje van wat een verhaal zou moeten voorstellen. De soundtrack komt er dan nog het beste vanaf, door simpelweg niet opmerkelijk goed of slecht te zijn.

M1: A Death in the Desert

M1: A Death in the Desert voelt als iets wat je maakt nadat je als tween een ‘’my first game’’ workshop hebt gevolgd op school. De grafische keuze is teleurstellend, de user interface is een gedrocht en het verhaal kan enkel technisch zo genoemd worden. Maar wat kun je nu helemaal verwachten van een game die meent dat we een karakter genaamd Disco Dracula serieus kunnen nemen?
3,7
37
Score: 35
  • Technisch gezien werkt het
  • Niets is écht verschrikkelijk…
  • …maar als dat pluspunt moet zijn…
  • Disco Dracula

MouseCraft

Jaren geleden recenseerde ik een spel genaamd 101 Ways to Die voor de PlayStation 4. In deze grappige kleine puzzelaar moest je minions op een zo macaber mogelijke omleggen door vallen te plaatsen in een vooraf bepaald level. MouseCraft is bijna hetzelfde, maar dan kindvriendelijk.

In deze game doet een kat genaamd Schrödinger (subtiel hoor) experimenten met muizen. Hij probeert drie van deze schattige knagertjes door alsmaar complexere doolhoven te leiden, waarbij ze moeten opletten dat ze niet te pletter vallen, in zuur terechtkomen of verzuipen. Maar natuurlijk wel allemaal onschuldig in beeld gebracht.
Muizen lopen van links naar rechts, waarbij ze enkel omkeren wanneer ze een obstakel tegenkomen dat te hoog voor ze is. In alle andere gevallen lopen ze vrolijk door, zelfs als ze hierdoor rechtstreeks naar het hiernamaals marcheren. Het is aan jou om dit te voorkomen. Dus feitelijk doe je tegenovergestelde als in 101 Ways to Die. Je plaats daarom geen vallen, maar tetromino.

In het begin is de kunst enkel uitzoeken welk blok je waar kunt plaatsen, maar wanneer je je een weg baant door de tachtig levels die de game rijk is, wordt dit gaandeweg complexer. Jelly-blokken kunnen grote vallen verzachten, bomblokken exploderen en bommen kunnen stukken van het level opblazen. Een level voltooien is nooit een kunst, maar het doen terwijl je ook alle collectibles verzamelt kan soms je grijze massa aan het werk zetten. Toch is het een game die het leukste zal zijn wanneer het gespeeld wordt met of door je kleine. En dankzij de Nederlandse taaloptie kan dat ook.

Mousecraft

Mousecraft is een amusante, zij het wat simpele, puzzelgame die je goed kunt geven aan de jongste gamer in het huishouden. Grafisch is het schattig, de actie is kindvriendelijk en enkel door de levels komen is nooit lastig genoeg dat je kleine gefrustreerd zal maken. En als die alle collectables wil, kan jij ook nog even je gameskills laten zien.
8
80
  • Grafisch plezant
  • Dankzij Nederlandse taaloptie geschikt voor kinderen
  • Makkelijk om te spelen, lastig om volledig te voltooien
  • Als volwassene ga je hier waarschijnlijk niet je heil uit halen

German Fortress 3D

In een ver verleden waren first-person shooters slechts een schim van wat ze vandaag de dag zijn. Spellen als Wolfenstein en DOOM waren enkel 3D in de zin dat ze de illusie wekten en zaken als herladen en secundaire wapenopties waren luxes die we niet hadden. Was dat beter? Daar valt over te discussiëren. Maar als jouw antwoord ‘’ja’’ is, zou je allicht geïnteresseerd kunnen zijn in German Fortress 3D.

Daar het verhaal van GF3D niet bestaand is, kunnen we daar niet echt uitweiden, hetgeen ons direct brengt bij de gameplay. Alleen kunnen we daar ook heel kort over zijn: het is een slap aftreksel van een Wolfenstein-kloon. Tiles, assests en meer zijn regelrecht uit open-source bronnen gehaald en zonder blikken of blozen aan elkaar geplakt om een spel te maken dat je in pakweg een uur uitspeelt. En dat was heel wat korter geweest als de ontwikkelaar niet voortdurend cheap shots zou gebruiken om je om te leggen. Hierbij kun je denken aan vijanden die door muren schieten, in een hoek staan die je niet direct onder vuur kunt nemen of zelfs je omsingeld hebben op de plek waar je spawnt. Dus zelfs al kost het spel maar € 0,50, dan nog kan ik hem niet bepaald aanbevelen. Het zorgt namelijk voor meer frustratie dan plezier.

German Fortress 3D

German Fortress 3D een Wolfenstein-kloon noemen, is als een tosti met ketchup een pizza noemen. Ja, het heeft kaas, tomaat, een deegproduct en beleg, maar gevoelsmatig is het mijlenver van elkaar verwijderd. GF3D is niet anders. Het oogt als een oude Wolfenstein-game, maar mist de finesse, de opbouw en de liefde die die games klassiekers maakte.
4
40
Score: 40