1. Ready Player One (film) review – Spielbergs ode aan zijn eigen 80's glansrol

Ready Player One (film) review – Spielbergs ode aan zijn eigen 80's glansrol

Nostalgie is goud waard. Hoe goed of slecht een game, serie of in dit geval film ook is; als er ook maar een vleugje ‘vroegâh’ te bespeuren is, zijn mensen veelal geneigd om veel vergevingsgezinder te zijn over hun oordeel. En laten we vooropstellen dat Ready Player One niet aan nostalgievleugjes doet; de film is één grote nostalgiegolf.
Ready Player One

Ready Player One, geregisseerd door Steven Spielberg, is gebaseerd op het gelijknamige boek van Ernest Cline en draait om hoofdrolspeler Wade (Tye Sheridan), of eigenlijk Perzival, zoals zijn naam/avatar in de virtuele wereld de Oasis luidt. Het jaar is 2045 en omdat de wereld niet bepaald in een goede staat verkeert zoeken veel mensen hun vertier in die virtuele wereld, gecreëerd door game-ontwikkelaar Halliday. Alles kán en mag, en de wereld is daarnaast doorspekt met niet alleen 80’s- en 90’s-popcultuurreferenties uit het verleden van Halliday (Atari 2600-games, Back to the Future-auto) maar ook van die ‘nu’ (Spawn, Overwatch, Hello Kitty, Iron Giant). Halliday heeft echter ook drie andere easter eggs in de Oasis verstopt, en degene die ze in handen krijgt, krijgt ook de controle over de gehele Oasis.

Ready Player One

Het moge duidelijk zijn dat Perzival dikke kans maakt die eieren te vinden, ook omdat hij wordt geholpen door Samantha (gespeeld door Olivia Cooke en Art3mis genaamd in de Oasis). Zij zijn echter niet de enigen die de easter eggs in handen willen krijgen. Ook Sorrento (Ben Mendelsohn), de CEO van het technologiebedrijf IOI zit erachteraan. Als zijn bedrijf namelijk de Oasis in bezit krijgt, wil hij de miljarden gebruikers met spam en reclames belagen tijdens hun virtuele bezoekjes. Ook al gaan ze er dood aan.

Ready Player One

References galore!

Laten we wél voorop stellen dat Ready Player One een adembenemend mooie film is. De mix tussen CGI en de werkelijkheid is ontzettend goed gedaan en het design van de wereld en de avatars zijn fabuleus. Het is niets voor niets dat Spielberg deze film zijn ‘Avatar’ noemt (die van regisseur James Cameron): zeker driekwart van de 2 uur en 20 minuten durende film speelt zich af in de Oasis. Maar ondanks fantastische en visueel epische scènes, zoals een mooie tribute aan Stanley Kubricks The Shining, is het moeilijk te ontkennen dat je meer cameo’s en referenties fluistert tegen je buurman of -vrouw tijdens het kijken van de film, dan dat je meegesleurd wordt door de film an sich.

Ready Player One is simpelweg een geinige jaren tachtig avonturenfilm die zowel jong als oud aan zal spreken. Ga je ernaar toe met een jonge kijker heb je kans dat je wel een héle hoop referenties moet gaan uitleggen. Stiekem is dat ook wel weer deels de charme van de film, én je hebt een goed excuus om al die oude films en games weer eens van zolder te halen zodat bij een tweede keer Ready Player One alle eitjes wél gesnapt worden.

Conclusie en beoordeling

6,5
Met de honderden polcultuurreferenties is het vrijwel onmogelijk je echt te vervelen tijdens Ready Player One en de film is ook nog eens prachtig. Maar vanwege het feit dat het voelt als een geforceerde tribute aan avonturenfilms uit de jaren tachtig, zorgt het ervoor dat het zélf een schattige maar weinig écht betoverende, middelmatige 80’s film is geworden.
  • Lekkere soundtrack
  • Ontzettend veel popcultuurreferenties
  • Adembenemend mooi
  • Oppervlakkige personages
  • Middelmatige 80's vibe
  • Dun verhaaltje

Dit artikel delen

Over de auteur

Dennis Mons Contentcoördinator voor InsideGamer.nl en een beetje van alles en nog wat bij de rest. Dol op action/adventure, arcaderacers, turn based strategy, stealthgames en Tetris. Metalhead maar ook liefhebber van folk, klassiek en blues. En speel verdomd veel pool (9-ball & 8-ball).

Reacties

  • Ik ben benieuwd, ik ga er morgen heen. Ik heb alleen zo'n vermoeden dat ik het niet met je eens ga zijn.
  • @coola dat is alleen maar leuk voor een discussie. Had er trouwens wel de disclaimer bij moeten zetten dat ik de film in 4DX heb gezien en dat was verschrikkelijk. Ik tik misschien zo nog even een kadertje thuis.
  • @DMons

    Zoals ik dus al dacht ben ik het niets eens met je over deze film.

    Dit is voor mij de beste film van 2018 die ik tot nu toe in de bioscoop heb gezien (toegegeven ik heb er dit jaar nog maar vijf gezien) het is een ode aan de jaren 80 en het is een ode aan video games. Het verhaal is misschien niet zo heel sterk maar de aan één schakeling van referenties van films en games, maakt dit voor mij persoonlijk een geweldige film. Één scène heeft bij mij zelfs een langdurige Nerdgasm veroorzaakt zonder al te veel te spoilen heeft dit te maken met 2 van Japans grootste iconen (ik denk dat jij wel weet waar ik op doel Dennis ;))

    Voor mij persoonlijk is dit een 8,8 waard
  • Lijkt me geen goede film dit. Spielberg heeft een aantal juweeltjes op zijn naam staan maar ook wel veel middelmatige films. Zijn laatste echt goede film vind ik Munich (2005), alles daarna vond ik echt niet goed genoeg. Vooral die verschrikkelijk slechte Indiana Jones film.
  • @Cypher2.0 die was echt om te janken slecht ja. En The Post vond ik ook weinig boeiend.
  • Voor mij zijn the Temple of doom en Kingdom of the crystal skull van het zelfde kaliber. A.k.a. mehish. Met beide heb ik mij vermaakt maar beide hebben ze te ongeloofwaardige dingen. Eentje heeft het belachelijke met een opblaas bootje uit een vliegtuig vallen en het zonder kleerscheuren overleven de andere heeft een kernbom overleven in een koelkast (ik stoor mij net iets meer aan het opblaas bootje dan de koelkast )

    De aliens kan ik voor volle 100 % mee leven.
  • Ik wacht wel even tot de film te streamen is!
  • Ik heb 'm vanmiddag gezien, en ik kan me volledig vinden in deze review. "", slaat de spijker op z'n kop.

    Ik vond dat de film heel indrukwekkend begon toen ze voor het eerst Oasis betraden en hun queeste begonnen, maar als die eerste indruk van de visuele pracht vermindert dan komt blijft alleen het verhaal over. En dat is gewoonweg iets te cliché.

    Ik had de film zelf liever in een iets andere directie zien gaan, bijvoorbeeld wat dieper op het aspect zitten dat ze met geld verdiend in Oasis real world dingen konden kopen en wat voor effect dat heeft op de verhouding tussen VR en real life. Maarja. De film is er dan ook niet naar gemaakt om een Bladerunner 2049 te zijn, natuurlijk. Hij keek iig wel lekker weg, en is een lust voor het oog :)
  • @jaircijntje ja ik heb me niet verveeld, maar om nou te zeggen dat ik hem nog een keer moet zien… neu.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord