1. Red Dead Redemption 2-review – Magische Wilde Westen-gamepoëzie

Red Dead Redemption 2-review – Magische Wilde Westen-gamepoëzie

Zelden deed een ogenschijnlijk niche game (iets met cowboys en paarden) zoveel harten sneller kloppen als Red Dead Redemption. En nu ontwikkelaar en uitgever Rockstar acht jaar later komt met het vervolg, zijn de verwachtingen enorm hoog. Na meer dan zestig uur te paard, te voet en te wagen kunnen we gelukkig stellen dat die verwachtingen worden waargemaakt. En dan hebben we nog niet eens alles gezien.

Na verslagen van eerdere speelsessies (onder ander die van ondergetekende) en al dan niet gelekte beelden, waren de wenkbrauwen bij sommige gamers gefronst. Een band met je paard moeten opbouwen? Je wapens schoonmaken? Een relatie met kampleden en dorp- en stedelingen aangaan? En jagen om de kost te verdienen? Is Red Dead Redemption 2 niet een suffe cowboysimulator? Want we willen ook actie, knallen en een vet verhaal. En dan blijkt dat Rockstar zijn beste werk tot nu toe uit zijn cowboyhoed weet te toveren en niemand zich zorgen hoeft te maken. Integendeel.

Red Dead Redemption 2

Familie

Zoals de meeste mensen weten speelt Red Dead Redemption 2 zich af vóór het vorige deel. Je speelt als hoofdpersoon Arthur Morgan, de trouwe rechterhand van Dutch van der Linde, de leider van de Van der Linde-bende. Morgan is een wat slaafs figuur en doet zonder te morren precies wat hem opgedragen wordt. Eigenlijk is hij een stille kracht die zichzelf graag wegcijfert in dienst van de bende, die hij ziet als zijn familie, waar loyaliteit het enige is dat telt.

De gang bestaat verder onder andere uit een gemêleerde groep mensen waaronder John Marston, die de hoofdrol speelt in Red Dead Redemption, maar ook uit een norse kok die elke dag dezelfde (maar voedzame) drab voor het kamp maakt, een heroïneverslaafde dominee die elke nacht zijn boekje te buiten gaat en een jonge dame die gunslinger wil worden na het overlijden van haar man. En al die personages worden door Rockstar gaandeweg op uitstekende wijze uitgediept. Sommigen ga je enorm waarderen, terwijl je anderen juist in twijfel gaat trekken, zoals de pompeuze bendeleider Dutch van der Linde zelf, die soms dubieuze besluiten neemt.

Red Dead Redemption 2

Pure Wilde Westen

Na een mislukte overval in de stad Blackwater wordt de groep gedwongen de koude bergen in te trekken. Toch weten ze dankzij een succesvolle treinberoving weer terug te keren naar de vallei en beginnen ze daar een nieuw kamp (dat dient als een thuisbasis) in de hoop met rust gelaten te worden. Maar het spreekt voor zich dat zoiets niet zo makkelijk gaat als ze denken, zeker ook niet omdat ze door onder andere de rivaliserende O’Driscoll Boys worden opgejaagd. Het is het eerste van vele conflicten die op hun pad komen.

Wat volgt is een heerlijk vloeiend verhaal dat bij tijd en wijle volledig draait om spectaculaire gevechten, maar dan ook weer durft over te schakelen naar lichtzinnige nonsens zoals een zuipfestijn. Het verhaal in Red Dead Redemption 2 is nog meeslepender en beter geschreven dan het eerste deel en kent een aantal plotwendingen waar je als gamer even stil van wordt.

Red Dead Redemption 2
Red Dead Redemption 2

Daarnaast zijn de stemacteurs subliem. Ze geven de oude Amerikaanse taal veel cachet en waar de een spreekt als een kakkerige dandy, is de ander juist een redneck. En dat geldt niet alleen voor de voornaamste personages in het kamp; aan elk personage dat Morgans pad kruist is veel zorg besteed.

Rockstar heeft daarnaast getracht het tijdsbeeld goed weer te geven, hoe naar dan ook. Donkere mensen worden vooral door boerige asocialen soms als negroes of blackies aangesproken. En er zijn zat verhalen over misbruikte of onderdrukte vrouwen, met een (terecht) protest om stemrecht tot gevolg.

Hoewel de game zich overigens vooral richt op cowboys en niet cowgirls, komen er wel degelijk vrouwelijke gunslingers in het spel voor, waaronder de eerdergenoemde jongedame gezind op wraak. Accuraat en fijn, aangezien je in het Wilde Westen ook niet dames als Pearl Heart of Belle Star in het harnas moest jagen.

Red Dead Redemption 2

Over bad girls, of eigenlijk bad guys gesproken: Red Dead Redemption 2 heeft een zogenoemd Notoriety-systeem. Tijdens het spelen van de game kom je vaak genoeg voor keuzes te staan waardoor je als een bad guy, of juist een good guy wordt gezien. Dat heeft minder effect dan we in eerste instantie gedacht hadden. Mensen in dorpen, steden of onderweg vrezen je misschien iets meer, of geven je bepaalde informatie niet, maar ze roepen je net zo makkelijk weer om hulp. Ook hebben die keuzes geen impact op het verhaal, hoewel sommige Stranger-missies wat anders zijn. Wat daarbij erg vet is, is dat de Kill Cam van een bad guy anders is dan van een good guy. Als je een nare zak bent, kijk je boos en zijn de slowmotions bij kills gruwelijk, terwijl de Kill Cam van een good guy juist heel heroïsch wordt getoond. Het is een relatief nutteloze, maar toffe toevoeging aan de beleving van het verhaal van Arthur Morgan.

Kataklop en tjoektjoek

Een onmisbaar onderdeel van dat verhaal is overigens Morgans paard. Of je het wilt of niet: dat paard is van levensbelang. Het beest is niet alleen essentieel voor het meenemen van (extra) wapens, proviand, geschoten wild of gevangen vis, maar het is je nummer één transportmiddel. Hierbij is het belangrijk een band te krijgen met de viervoeter. Voor de mensen die bang zijn dat dit paardenmensjesonzin is en tijd kost: wees gerust, die vertrouwensband komt voor een groot deel vanzelf. Door voldoende te rijden wordt de band sowieso sterker, en door middel van een geruststellend klopje af en toe door de linkerstick in te drukken, een borstelbeurt, of haver voeren, schiet je ‘paardenlevel’ rap omhoog. En dat is verdraaid nuttig tijdens vuurgevechten of bij dreiging van roofdieren – het beest blijft dan kalm genoeg om je niet van zijn rug te werpen.

RDR2
RDR2
RDR2

In eerste instantie begin je met een klein, simpel paard, maar is het mogelijk om in no time een duurder, sneller en mooier exemplaar aan te schaffen. Wij kochten voor 1500 dollar een gitzwarte, prachtige Arabier met vloeiende manen en staart, waar we ontzettend trots op waren. Zelfs de npc’s bleven maar zeggen hoe mooi ons paard was (‘Wish my wife was as pretty as your horse’). Dat zorgt ervoor dat je tijdens het spelen echt geniet van het beest, zeker bij gebruik van de Cinematic Camera, een modus die omschakelt naar dramatische en mooie camerastandpunten waarbij het prachtige landschap aan je voorbijschiet. Dan voel je je écht even een totale cowboy en zijn maat. We kunnen dan ook niet genoeg benadrukken dat het echt rot voelt als het beest al dan niet per ongeluk sneuvelt.

Het hechten aan een virtueel dier is hoogstwaarschijnlijk niet iets waar veel andere gamers warm voor lopen. Die kopen, stelen of vangen wellicht te pas en te onpas nieuwe paarden en dat laat de game prima toe. Maar omdat de map zo groot is en nieuwe paarden lange stukken rijden niet trekken, zijn er nog andere manieren om van punt A naar punt B te komen. Broodnodig, omdat de map gigantisch is. De hele map uit het eerste deel is terug te vinden in deel twee, waaronder dus ook Armadillo en New Austin. Mocht je je snel willen bewegen zijn er taxicoaches, stagecoaches of treinen aanwezig die je na een korte animatie afzetten waar je zijn moet, vergelijkbaar met de taxi’s in GTA. Dus mocht je het paardrijden saai gaan vinden, dan zijn er prima alternatieven.

‘This ain’t no rollercoaster, son!’

Dat ‘saaie’ is een punt dat zeker aangestipt moet worden: Red Dead Redemption 2 is een enorme slow burn. Het tempo van de game ligt laag. Mensen die de eerste game met liefde hebben gespeeld gaan dit enorm waarderen. Dit is de ideale game voor een druilerige zondag, of een kalmeringsmiddel na een stressvolle werk- of studiedag. Door het verhaal heen rossen is daarentegen ook een optie, waarbij je vrij snel van gevecht naar gevecht of andere interessante momenten gaat.

RDR2

Toch doet Red Dead Redemption 2 z’n uiterste best je te verleiden de voor de hand liggende paden te negeren. Naast de Stranger-missies, die verder niet inhaken op het verhaal, kom je op willekeurige momenten ook mensen of situaties tegen waarbij het je helemaal vrij staat om te helpen of in te grijpen. Zo lieten wij twee mannen van een chain gang (gevangenen die aan elkaar vast zitten met zo’n ketting en een zware bal) een bewaker vermoorden en ontsnappen, en zogen we gif uit het been van een gestrande npc. Soms heeft zo’n kleine actie ook gevolgen, want de bevrijde mannen boden later een Stranger-missie aan en de slangenbeetgast liet ons als dank gratis iets uitzoeken in een winkel.

Ook kan de liefhebber van rpg’s zich richten op de vele manieren van craften die de game heeft. Hoewel je niet verplicht bent die skills veel te gebruiken, maakt het je leven als cowboy wel makkelijker. Door bijvoorbeeld bepaalde planten, drankjes, vlees of vis te mixen kan je namelijk genezend eten of drinken fabriceren. En die ingrediënten dien je zelf te plukken, vangen of vinden. Hiervoor is de Compendium ontzettend handig, een logboek met alle informatie die je verzamelt over de wereld om je heen. Heb je bijvoorbeeld Amerikaanse ginseng nodig, dan weet het log precies waar je moet zijn. En hetzelfde geldt ook voor de dieren en vissen.

Daarbij houdt het bij met hoeveel bendes je al hebt gevochten, welke gereedschappen en wapens je hebt ontdekt, welke paarden er allemaal zijn, evenals andere belangrijke zaken als je je helemaal op de details van de wereld van RDR2 wilt storten. Als je helemaal geen zin hebt in craften, koop je simpelweg de benodigde middelen in de winkel. Dat kost je knaken, maar daarvoor zijn zat mensen om te beroven.

Bewegend schilderij

Desalniettemin is een van de grootste verleidsters toch echt de spelwereld. Herten dartelen in het rond over de glooiende bosrijke heuvels, konijnen schieten weg door het dreunen van de hoeven van je paard, terwijl boven de meren en rivieren adelaars zweven op zoek naar vis. Het is een magisch schouwspel dat zijn weerga niet kent. Het gecompliceerde en werkende ecosysteem in combinatie met de prachtige omgevingen is een magisch spektakel waar je maar al te graag bij stil wil staan. Als je trouwens niet al te druk bent met constant screenshots maken van de talloze kippenvelmomenten. Soms is het alsof je naar een bewegend schilderij kijkt.

RDR2

Het is dan ook jammer dat er visueel één puntje van kritiek is: soms zijn de gezichtsanimaties nogal knullig, zoals dat in bijvoorbeeld GTA 5 ook het geval is. Zo zit je de ene keer in een scène van een klassieke westernfilm met prachtige belichting van personages en zo word je weer ruw even teruggeduwd in de realiteit dat je een game speelt.

Maar het gaat er uiteindelijk om hoe de game speelt, aangezien Red Dead Redemption 2 de aanloop naar release al meer dan genoeg geprijsd is voor de looks. En ook wat dat betreft staat de game stevig in zijn laarzen. De controls zijn intuïtief en eenvoudig, alleen voelen sommige missies daardoor een tikkie vaak als quicktime-events, maar het aantal keren dat dat voor frustratie of verveling zorgt, is op één hand te tellen.

Schieten is natuurlijk ook belangrijk. Zoals verwacht is Dead Eye uit de originele Red Dead Redemption weer aanwezig. Wanneer je Dead Eye-meter gevuld is kan je deze activeren waarna, alles in slowmotion over gaat en je meerdere doelwitten in één keer selecteert, waarna de actie verder gaat en je droog iedereen overhoop knalt. Hoewel deze actie (samen met de Kill Cam) heerlijk filmisch is, kun je louter met een beetje hulp van auto-aim ook al lekker huishouden.

Wat westernwapens betreft is er ook genoeg keus uit onder andere revolvers, semiautomatische pistolen, afgezaagde shotguns, snipergeweren, pijl en boog, tomahawks en meer. Voor elke soort boef, van sluiper tot bulldozer, is er wel een passend gevaarlijk gereedschap te vinden. En die wapens zijn ook helemaal naar eigen smaak te pimpen en te upgraden.

Cinematic Cam heeft mijn paard vermoord

Helaas is de gameplay niet honderd procent naar behoren, kijkende naar twee pijnlijke incidenten met de Cinematic Cam en achtervolgingsmissies (en de voornoemde quick time-achtige dingetjes). In beide gevallen sneuvelde een duur en gewaardeerd paard. De Cinematic Cam helpt je dan wel te genieten van mooie ritten, maar omdat het automatische systeem zo’n beetje álles in de gaten houdt behalve een trein zorgde het ervoor dat we doodleuk met een geliefde knol onder een trein zijn gekomen. Daar ging ons nobel ros.

RDR2

In alle eerlijkheid zijn we eigenlijk gewoon een beetje boos op onszelf omdat we niet beter hebben opgelet. Want met dat paard konden we pochen. Dat willen we de hele game lang doen. En zelfs alleen dát is reden genoeg om na het uitspelen van de game weer terug te duiken in Red Dead Redemption 2, dat boven alles één van de rijkste, mooiste en indrukwekkendste gamewerelden ooit gemaakt heeft.

9,5
Deze game is niet voor iedereen – meer kunnen we er niet van maken – maar de vrees dat dit een volle simulator zou worden, blijkt volledig ongegrond. Het mooie is dat je ‘full simulator rpg’ kan gaan áls je dat wilt, maar ook lekker rechttoe rechtaan door het verhaal van ruim zestig uur kan beuken. Maar ga je Red Dead Redemption 2 spelen, dan hebben we wel één tip: neem je tijd, ga voor deze parel zitten en pak gerust alle gekke missies op die je tegenkomt. Want dit is misschien wel het tofste, mooiste en meeslependste avontuur van dit jaar, en daar moet je alles uit slepen wat erin zit.
  • Mooiste game ooit gemaakt
  • Uitstekend en meeslepend verhaal
  • Lekker traag
  • Ode aan westerns
  • Fantastisch geacteerd
  • Gezichtsanimaties heel soms wat knullig
  • Paar gevalletjes herhalend knoppendrukken
  • - Cinematic Cam heeft mijn paard vermoord

Dennis Mons Contentcoördinator/hoofdredactie voor InsideGamer.nl en een beetje van alles en nog wat bij de rest van die game-apies hier op de redactie. Dol op action/adventure, arcaderacers, turn based strategy, stealthgames en Tetris. Metalhead maar ook liefhebber van folk, klassiek en blues. En speel verdomd veel pool (9-ball & 8-ball).