1. Review: Bone
Bone: Out from Boneville
0% hot!
0 members volgen dit
0 members willen dit
0 members hebben dit

Review: Bone

Voor wijlen Telltale Games het hoekje om ging, lag het al regelmatig onder vuur. Gamers betichtten de studio ervan dat het gemakzuchtig was geworden na het succes van The Walking Dead en dat al diens daaropvolgende games dezelfde formule opnieuw gebruikten, bestaande uit een episodische release, point-and-click gameplay en een bekende IP dat de details bepaalde. Maar dat is simpelweg niet waar! Die formule gebruikte men al veel langer dan dat.

Hector: Badge of Carnage, welke ik recent al hier recenseerde, is hiervan het perfecte voorbeeld. Want hoewel de televisieserie die het zou begeleiden uiteindelijk nooit van de grond is gekomen, is het feit wel dat men ook voor deze games de mosterd ergens anders had gehaald. En dat kan tevens worden gezegd over de twee Bone-games, Out From Boneville en The Great Cow Race, welke een hervertelling zijn van de eerste twee delen van een bekende stripboekserie.

Technisch gebrabbel

Omdat ik commentaar over bovenstaande stelling al van mijlenver zie aankomen, zal ik direct toegeven dat de twee games gebaseerd op de Bone-boeken technisch gezien geen episodic releases zijn, maar twee aparte volwaardige games. Maar daar de spellen aan alle kenmerken voldoen van Telltale’s modus operandi – korte games die direct op elkaar volgen en relatief snel achter elkaar verschijnen – zal ik ze wel als dusdanig recenseren. Het heeft immers weinig zin om twee reviews te schrijven met slechts minimale verschillen in de inhoud. Vooral als de onderwerpen van die reviews games zijn die samen amper zes uur duren.

In die zes uur maken we kennis van de Bone-neefjes: Fone Bone, Phoney Bone en Smiley Bone. Dit drietal werd vlak voor aanvang van de game uit hun dorp verdreven, nadat een van Phoneys plannetjes om snel geld te verdienen finaal misging. Het gevolg is dat ze uitgeput en uitgedroogd door een woestijn trekken, zonder een einde in zicht. En alsof dat nog niet erg genoeg was, worden ze dan ook nog eens aangevallen door een enorme zwerm sprinkhanen.

Welkom in de Valley

Wat de nieuwste telg van hun vloek lijkt te zijn, blijkt uiteindelijk een zege. Want door te vluchten voor de groene veelvraten, belandt ons drietal in het groene en levendige Valley, waar geen Bones, maar draken, pratende insecten en (blegh) mensen wonen. Nu is het aan jou om de drie neefjes te herenigen, te ontsnappen aan de Rat Creatures die jullie graag als quiche willen nuttigen én het onderliggende plot te ontrafelen. Gelukkig is dat een stuk makkelijker dan dat je zou denken.

Point-and-click adventures zijn nooit bijzonder gecompliceerd geweest als het aankomt op gameplay. En ondanks enkele minigames en actiescènes, zijn de twee Bone-games hierop geen uitzondering. Je loopt een beetje rond, praat met iedereen die je ziet en klikt op alles wat los en vast zit om evenementen in gang te zetten en puzzels op te lossen, waarbij het laatste voor een groot deel de beleving bepaald. Of in het geval van Bone zelfs volledig.

Matige middenmoter

Hoewel de twee Bone-games voor hun tijd niet lelijk waren, waren ze ook zeker niet bijzonder visueel aantrekkelijk. Hetzelfde kan worden gezegd van de voice acting, die globaal genomen het best kan worden beschreven als adequaat. Hierdoor zijn het de puzzels van het spel die volledig bepalen of Telltale’s vroege werk boven het gemiddelde weet uit te stijgen of zal zinken als een baksteen.

Het goede nieuws is dat de puzzels genoeg variatie bevatten en niet vertrouwen op gigantisch vergezochte antwoorden, een persoonlijk hekelpunt bij menig point-and-click game, om de levensduur op te rekken. Helaas betekent dit echter niet dat de puzzels zelf goed gevonden zijn. Antwoorden liggen altijd net niet voor je klaar en weten op geen enkel moment de grijze massa te prikkelen, waardoor je aan het eind van de tweede rit onvoldaan achterblijft. Daarmee kan helaas enkel geconcludeerd worden dat Bone wellicht beter in Telltale’s graf kan blijven.

Review: Bone

Telltale mag dan wel verweten worden dat diens latere games allen op elkaar leken, maar als Bone enige indicatie is van wat anders zou gebeuren, is het dat misschien maar beter ook. De games zijn niet slecht, maar simpelweg niet bijzonder op wat voor vlak dan ook en bovendien erg makkelijk. Dat een derde deel nooit is verschenen kan ik dan ook niet oprecht betreuren.
5,4
54
Score: 55