1. Review: Dragon Ball Z: Kakarot – Achtbaanrit schiet tekort als rpg

Review: Dragon Ball Z: Kakarot – Achtbaanrit schiet tekort als rpg

Vechtspel met rpg-elementen of rpg met vechtspelementen?

Eén van de eerste in het oog springende titels van 2020 is Dragonball Z: Kakarot. Kakarot is een role playing game waarin je de controle neemt over meerdere personages, terwijl je de verhaallijnen volgt uit de Dragonball Z-anime. Dat heeft als voordeel dat je een prettige achtbaanrit te wachten staat, maar als nadeel dat je ondertussen constant beperkt wordt door de vooraf bepaalde route van de rit. En dat zijn helaas niet de enige nadelen.

Het spel opent met het gevecht tussen Goku en Raditz en eindigt nadat je Buu verslaat. De rpg is daarmee de meest uitgebreide game binnen de serie ooit, aangezien veel voorgaande titels slechts een deel van het complete verhaal vertellen. Als fan van de serie voelt dit aan als een warm bad – zelf heb ik de originele serie in het Japans en Engels gekeken en daarna nog het compactere Kai. Je kunt dus lekker met je roze bril naar de oogstrelende beelden kijken en constant genieten van ‘oh ja’-momenten. Ben je er anderzijds niet bekend mee, dan is het soms moeilijk te volgen wat er gebeurt; sommige dingen benoemt Kakarot maar kort. Dat is goed voor het tempo van het spel, maar daarmee vervreemdt het wel een deel van de gamers.

dragon ball z kakarot

Niet echt een rpg

Als we denken aan een rpg, dan denken we aan zijmissies, statistieken, attributen, verschillende soorten kleding, nieuwe aanvallen, grote werelden, activiteiten, onderliggende systemen en veel (willekeurige) gevechten. Tegenwoordig horen daar ook elementen als crafting bij, zoals jagen, koken en eten. Dragonball Z: Kakarot voldoet niet aan al die eisen, maar in principe hoeft dat niet, als het spel verder boeiend is. De game heeft grote werelden waar je lekker in rondvliegt, maar bevatten dusdanig weinig activiteiten dat omgevingen vrij leeg aanvoelen. Er zijn wel orbs die je kunt verzamelen voor het ontgrendelen van moves, maar tijdens het verhaal krijg je er daar al ruimschoots genoeg van. Die zijn ook je tijd niet waard, dus. Er zijn wel zijmissies, maar die zijn meestal niet denderend. Veel meer dan een fetch quest of een extra gevecht wordt het niet.

Een ander opvallend element van deze ‘rpg’ is dat de progressie van je personages inherent gekoppeld is aan het verloop van het verhaal. Dat betekent dat je nieuwe aanvallen, transformaties en attributen op vaste momenten ontgrendelt. Goku wordt bijvoorbeeld pas Super Saiyan tijdens zijn gevecht met Frieza (dat is hopelijk geen spoiler meer, anders is dat je eigen schuld). Hoe hard je ook traint en hoeveel levels je ook stijgt, die transformatie komt geen moment eerder aan bod. Bovendien heeft grinden geen nut, omdat alle belangrijke en speelbare personages meer dan genoeg ervaringspunten krijgen na specifieke gebeurtenissen. Al die willekeurige ontmoetingen worden daardoor op den duur ontzettend irritant.

Dragon ball z Kakarot

De beperkingen

Daarnaast is het zo dat je niet kunt experimenteren met nieuwe kleding of wapens, zoals in veel andere rpg’s. Wel kun je permanente en tijdelijke boosts verkrijgen door eten te verzamelen en die te laten koken door bijvoorbeeld Chi-Chi, zodat je ergens nog het idee hebt effect te hebben op de groei van Gohan, Goku, Piccolo en Vegeta. Omdat ontwikkelaar CyberConnect2 zich aan het verhaal houdt, beperkt het zich ook enorm. De vraag is dan of je überhaupt een Dragonball Z-game zou moeten maken in dit genre; zolang je het bestaande verhaal volgt, blijft die beperking bestaan.

Is Dragonball Z: Kakarot dan een rotspel? Zeker niet. Sterker nog, juist omdat de rpg-ervaring relatief oppervlakkig blijft, kun je er gemakkelijk inkomen en leent het zich voor korte speelsessies. Je kunt op veel momenten opslaan en stoppen wanneer je wil. Bovendien is er nog wel een onderliggend systeem waarmee je wel noemenswaardige bonussen verkrijgt. Door personages aan elkaar te koppelen op een soort bord, en die personages cadeautjes te geven om hun vriendschap te versterken, kun je snel meer geld, ervaringspunten of andere dingen vergaren. Het klinkt een beetje ingewikkeld, maar na wat experimenteren snap je het vanzelf. Zeker spelers die bekend zijn met de voorkeuren van personages in de serie komen hier wel uit; alle andere gamers hebben er mogelijk meer moeite mee. Als dit systeem niet aanwezig was, dan zou Kakarot eigenlijk geen rpg genoemd mogen worden.

Mager vechtspel

De andere helft van Dragonball Z: Kakarot belichaamt een fighting game. Ook dit is redelijk oppervlakkig. Zo kun je vrijwel geen ingewikkelde combo’s maken. Je hebt een knop voor slaan en schoppen, eentje voor je ki, een voor het opladen en nog een knop voor ontwijken/vliegen. Met de schouderknoppen krijg je toegang tot speciale aanvallen. Als je bekend bent met Dragonball Xenoverse, dan ben je bekend met dit systeem – maar het heeft wel een ietwat magere vorm aangenomen. Ook hier geldt de kanttekening dat je snel weet hoe alles werkt, maar echte diepgang zit er niet in.

Dat is behoorlijk zonde, want de achtbaanrit van Dragonball Z: Kakarot is er eentje die je eigenlijk niet wil missen als fan. Het spel voelt aan als een interactieve anime waarin je het opneemt tegen de belangrijkste vijanden uit de reeks, met hier en daar intermezzo’s. Het voelt nog steeds tof om Frieza een pak rammel of om Buu een koekje van eigen deeg te geven. Wat gevechten daarnaast nog enigszins boeiend houdt, is dat je er niet mee weg komt door simpelweg op de knoppen te rammen. De weinige middelen die je hebt moet je wel slim gebruiken, door ook op de bewegingen van je vijand te letten. Dat maakt vaak het verschil tussen een glorieuze overwinning of een vernederend verlies.

We leggen nu een behoorlijk vergrootglas op de tekortkomingen van Dragonball Z: Kakarot. Dat is niet eerlijk, want ondertussen hebben we ons er meer dan prima mee vermaakt. Het is namelijk hartstikke gaaf om de omgevingen te verkennen, de vertrouwde personages nog een keer te zien schitteren en het verhaal te doorlopen. Daarnaast ziet de game er ook fantastisch uit, al zijn we hier en daar nog wat pop-up en andere grafische oneffenheden tegengekomen. Niets om je echter zorgen over te maken. Het oppervlakkige karakter zit het spel niet heel erg in de weg: zie het als een snack voor tussendoor, die je zo nu en dan eens oppakt en het je allemaal niet te moeilijk maakt.

laadtijd

Dragonball Z: Kakarot

Dragonball Z: Kakarot is onmiskenbaar een game voor de fans van de anime. Dat is de meest flauwe conclusie die je als recensent geven kunt, maar we kunnen er nu niet omheen. Ben je niet bekend met de serie, dan zul je het verhaal niet altijd kunnen volgen, kan het onderliggende systeem het je lastig maken en bieden beide gezichten van het spel – de rpg- en vechtelementen – te weinig voor een gerechtvaardigde aankoop. Fans halen ongetwijfeld veel meer voldoening uit de herkenning en herhaling en kunnen uitkijken naar wat er nog komen gaat, terwijl ze lekker en bijna ongestoord kunnen genieten van het verhaal. En van Frieza winnen is en blijft een fantastisch gevoel.
7
70
Score: 70