1. Review: MediEvil – Retro revival gaat fout

Review: MediEvil – Retro revival gaat fout

Niets meer en niets minder dan een simpele remake

Het fijne aan remakes van oude games is dat je ze wederom kunt spelen, zonder dat je daarvoor oude hardware van zolder hoeft te halen. Je laat je jongere neefjes en nichtjes of eigen kinderen (of misschien wel kleinkinderen!) op een moderne manier kennismaken met spellen die je vroeger tof vond, in de hoop dat ze het ook leuk vinden. Tot nu toe hebben we enkele succesverhalen, zoals de remakes van de eerste drie Spyro- en Crash-titels. Met MediEvil proberen Sony en Other Ocean ook een hap uit de nostalgietaart te nemen.

MediEvil is een actie-avonturentitel met hack-en-slash-elementen. Je kruipt in de huid van Sir Daniel Fortesque, een ridder die ooit als allereerste omkwam op het slagveld in de strijd tegen de kwade tovenaar Zarok. Wanneer hij de kans krijgt zichzelf opnieuw te bewijzen, verlaat hij zijn grafkamer en trekt hij eropuit met niets anders dan zijn eigen botten en oude harnas. Onderweg kan hij wapens verdienen van andere oude helden en moet hij allerlei puzzels oplossen, verschillende soorten vijanden verslaan en zowel grote als kleine levels verkennen. Die levels betreed je op een wereldkaart, waar je van locatie naar locatie loopt. Toen de game 21 jaar geleden voor het eerst uitkwam, werd MediEvil geprezen om zijn humor, unieke presentatie en het uiteenlopende leveldesign. Ingrediënten genoeg voor de inmiddels kleiner wordende nostalgietaart.

medievil

Tranen van het hoesten

Tranen van het hoesten

Echter, ontwikkelaar Other Ocean heeft zich flink in die taart verslikt. Waarschijnlijk hebben de tranen van het hoesten het zicht vertroebeld, aangezien de remake van MediEvil zich helaas niet kan meten met onlangs gelanceerde retro revivals. De game heeft een grafische make-over gekregen, die helaas weinig indruk maakt. Omgevingen zien er namelijk ongeïnspireerd en onscherp uit. Zodra er ergens op ingezoomd wordt, valt meteen op hoe laag de kwaliteit van de textures is. De hogere resolutie doet helaas ook weinig goeds voor de personages: het legt het gebrek aan details pijnlijk bloot. Bovendien is er van de humor ook weinig over: het zijn ééndimensionale grappen over stereotypen. Maar ook wij zijn natuurlijk ouder geworden sinds de eerste release.

Mogelijk heeft Other Ocean dit allemaal bewust gedaan om zo dicht mogelijk bij het origineel te blijven. Die hoekige designs die kenmerkend zijn voor het PlayStation 1-tijdperk en voor de personages uit MediEvil zorgen inderdaad voor prima nostalgiegevoelens, maar die worden al snel ingewisseld voor teleurstelling wanneer je de game een tijdje aan het spelen bent. Want de ontwikkelaar heeft de problemen uit het origineel niet aangepakt, waardoor we nog steeds te maken krijgen met die glibberige en onnauwkeurige besturing uit het origineel. MediEvil speelt simpelweg niet lekker.

Medievil

Glibberige besturing

Onze Daniel heeft bijvoorbeeld een redelijk grote draaicirkel en kan niet snel een andere richting op gestuurd worden. Ook duren sommige animaties voor het meppen erg lang, waardoor je erg gauw geraakt wordt door projectielen of slagen van vijanden. Snel aan de kant gaan is er helaas niet bij, zeker niet wanneer je omsingeld wordt door een groep vijanden. Later krijg je gelukkig andere wapens – als je goed je best doet dan – waarmee je sommige problemen kunt oplossen. Crowd control gaat dan iets beter, maar je kunt nooit helemaal voorkomen ergens niet door geraakt te worden.

Bij vlagen voelt het spel dan ook oneerlijk aan tegenover de speler. Op momenten waarop je denkt goed je best te doen, ga je op één of andere manier toch dood. Dit komt door vijanden die maar blijven komen of door de tegendraadse camera. Echt, soms lijkt het alsof het spel het er gewoon om doet. De camera staat dan in een hoek waar je niets mee kunt, waardoor je sommige sprongen niet goed kunt inschatten. En anders krijg je wel te maken met gladde zijkanten van platformen waar je van af glijdt wanneer je verkeerd landt. Dit soort dingen horen niet in moderne games thuis.

Medievil

Geen eigen stempel

Bovendien is het zo dat Other Ocean geen eigen stempel op de game gedrukt heeft. Dat had gemakkelijk gekund door het introduceren van tenminste twee elementen: sommige levels van een kaart voorzien en checkpoints. Nu kun je stellen dat de remake is zoals die is omdat het origineel dit zo heeft vastgelegd. Doodgaan bij een eindbaas en dan het level opnieuw moeten spelen is echt vervelend, want zo denderend zijn de levels niet. Precies dezelfde handelingen moeten verrichten is geen enerverende gameplay. Activision lijkt dit soort dingen wel te begrijpen, dus waarom Sony niet?

We klagen niet dat de game heel erg moeilijk is of iets dergelijks. Want wat dat betreft is het allemaal goed te doen. Soms is het echter niet duidelijk wat er van je verwacht wordt in een level of tijdens een eindbaas en als je dan doodgaat zonder te weten wat je moet doen, dan vreet MediEvil je geduld op. Een checkpoint voor een baas kan het gebrek aan geduld ondervangen, zodat je tenminste niet het hele level opnieuw hoeft te spelen. Het is ouderwets gamedesign dat wellicht in goede aarde kan vallen, maar in het geval van MediEvil kunnen we het niet goed hebben.

En dat heeft alles te maken met die glibberige besturing, het rare en soms intense camerawerk en de soms onduidelijke instructies. Ben je niet bekend met de game, dan kun je je soms een ons zoeken naar wat je nou moet doen. Gelukkig zijn er wel boeken her en der die je kunnen begeleiden, maar een kaart van de omgeving kan voor sommige levels de meeste uitkomst bieden. Helemaal wanneer je door smalle gangetjes moet lopen waar de camera al tegenwerkt: als je steeds doodgaat of de weg kwijt bent (gameplay!), dan kun je je controller wel tegen het plafond gooien.

Het is zo zonde

En weet je wat nog het ergste is? Het is extreem zonde. De basis van MediEvil is namelijk heel tof. Ja, de levels voelen misschien een beetje onsamenhangend aan, maar de opbouw van die levels en bijbehorende opdrachten stralen creativiteit uit (als je een level voor het eerst speelt). Als je door de besturing heen kunt kijken en leert omgaan met de camera, dan wacht er een gevarieerd avontuur op je dat je lang zal bijblijven, ondanks de korte speelduur. Spelers die goed hun best doen worden ook nog eens beloond met betere wapens, zodat het daarna allemaal sneller en beter gaat.

Het is fijn om te zien dat dat aspect in elk geval overeind gebleven is. Maar wat ons betreft gaat er te veel mis om echt van de remake te genieten. Sony en Other Ocean hadden waarschijnlijk haast om dit spel voor Halloween uit te brengen. Daarbij was dit een goed moment om wat minigames van de PSP-versie opnieuw te introduceren of zelfs het tweede deel aan te bieden binnen een completer pakket. MediEvil heeft zelfs een rits met geschrapte levels, waarom is daar niets mee gedaan? Er had gewoon veel meer ingezeten.

MediEvil

De remake van MediEvil is het beste te omschrijven als een gemiste kans. Het spel heeft een nieuwe laag verf gekregen en daar is het helaas bij gebleven. En dat terwijl er ruimte voor verbetering is. Je kunt stellen dat dit allemaal onderdeel van de charme van het spel is, maar dat maakt het niet leuk of gerechtvaardigd. Dit was hét moment om Daniel een tweede kans te geven en opnieuw te introduceren voor een jonger publiek, maar Sony en Other Ocean hebben zich laten leiden door haast. Ja, het spel is voor Halloween uitgekomen, chapeau, maar daar is ook alles mee gezegd.
6
60
Score: 60