1. PES 2019 Review - Wéér weinig licenties

PES 2019 Review - Wéér weinig licenties

Ondanks dat concurrent FIFA al jaren de populariteitsprijs pakt, weet de PES-reeks als jarenlang een realistischere voetbalervaring weg te zetten. Ook dit jaar mikt ontwikkelaar Konami weer alle pijlen op bevredigende gameplay en verfijning van het veldspel. De harten van footie fans winnen is dit jaar echter een nog grotere uitdaging na het verliezen van de licentie voor Europese competities als de Champions League. Kortom: gaat PES 2019 alsnog lekker mee in de (sub)top of wordt het toch nacompetitie?
PES 2019 Konami

Laten we maar meteen alle open deuren intrappen die we kunnen vinden. Ja, PES 2019 heeft nog steeds een gebrek aan licenties. Nee, de myClub-modus is nog lang niet zo goed uitgewerkt als FIFA Ultimate Team. Klopt, de Master League is ook nu weer de leukste modus in het spel. Ja, de scheids maakt nog steeds dubieuze beslissingen. En volmondig ja, ook dit jaar is het veldspel ongeëvenaard realistisch. De bewegingen van spelers, zowel af als aan de bal, zijn bijzonder vloeiend en geloofwaardig. Van acrobatische doelpogingen tot onderlinge botsingen, PES 2019 geeft je het gevoel met échte mensen te spelen. We kunnen het porno voor de voetbalpurist noemen. Geen omhaaltjes vanaf de rand van het zestienmetergebied, maar lange steekpasses met subtiele curves zijn het spektakelstuk van een goed potje PES.

Dit realistische spel wordt mede mogelijk gemaakt door een nieuw wiskundig model dat vele factoren tegelijkertijd in acht neemt. Zo is de baan die een bal aflegt niet alleen afhankelijk van het soort schot en snelheid van de speler, maar ook van de houding die de speler op het exacte moment van schieten heeft. Datzelfde realisme zien we ook terug bij ballen die in de kluts van een keeper zijn lichaam af ketsen of bij een tackle tussen twee spelers in komen. Afhankelijk van de snelheid, het oppervlakte dat de bal raakt en de curve die deze op dat moment heeft zien we de bal een logische baan volgen. Het lijkt net een echte voetbalwedstrijd.

PES 2019

Details, details, details

Dat gevoel wordt alleen maar verder versterkt door het nieuwe Magic Moments-systeem. Hierin zijn elf nieuwe skill traits toegevoegd aan de reeds bestaande 28. Deze in totaal 39 verschillende spelerseigenschappen zorgen ervoor dat spelers elk een unieke speelstijl hebben, waarbij de krachten en zwaktes van hun échte tegenhangers ook virtueel boven komen drijven. Zo pogen we meermaals met Man Blue (Manchester City)-middenvelder Gündoğan een afstandsschot op doel te krijgen vanaf 20 meter, zonder resultaat. Wanneer we de bal vervolgens afgeven aan teamgenoot Kevin de Bruyne is het eerste schot meteen raak. Het karakteristieke stijgende kanonschot van de Belgische middenvelder vliegt zonder ogenschijnlijke moeite de rechterbovenhoek in.

Het realisme van dit systeem beperkt zich niet enkel tot het nemen van schoten. Dankzij Magic Moments zijn technisch begaafde spelers als Coutinho voorzien van hun karakteristieke schijnbewegingen en andere hoogstandjes. In het geval van de Braziliaan betekent dat hij met een kleine body feint op het randje van de zestien ruimte creëert om vervolgens een krachtig krulschot op doel te lossen. Zo laten we ook Liverpools ‘Bobby’ Firmino regelmatig met no-look passes strooien als we thuiswedstrijden op Anfield spelen. Dat soort spelers zijn nog nooit zo goed vertegenwoordigd geweest in een game als in PES 2019.

Over Anfield gesproken: Liverpool is een van de teams waarvoor Konami een licentie heeft weten te bemachtigen. Zonder al te veel woorden vuil te maken aan het gebrek aan licenties: ook in dit deel is het niet kunnen spelen met veel officiële teams en spelers een groot gemis. Waar deze licenties wel bemachtigd zijn, is het resultaat oog- en oorstrelend. Dat komt mede door het feit dat PES 2019 niet meer voor de vorige generatie consoles gemaakt wordt en de ontwikkelaar grafisch dus de volledige capaciteit van de huidige generatie consoles gebruiken kan. Niet alleen zijn de gelijkenissen van de spelers eng goed, maar ook de stadia zijn tot op de laatste kuipstoel perfect nagebouwd. Daarbovenop zingen de fans van de clubs waarvoor de licentie bemachtigd is de liederen die normaliter ook door het stadion schallen. Zo krijgen we kort voor de aftrap op Anfield ‘You’ll Never Walk Alone’ te horen, het toegeëigende clublied van Liverpool. Dat zijn de momenten waar PES excelleert en zelfs een beetje kippenvel teweeg weet te brengen.

PES 2019

Ai, ai, ai

Het kippenvel verdwijnt al snel wanneer diezelfde offline match start. Zo heerlijk als de gameplay is wanneer je zelf aan de bal bent, zo tergend is deze wanneer de AI balbezit heeft. Aanvallers zoeken constant afspeelmogelijkheden, zelfs wanneer ze zelf prima doelkansen hebben. De tactiek lijkt immer hetzelfde: een aanvaller zoekt de linker- of rechterrand van het zestienmetergebied op om vervolgens een lage inspeelbal af te geven aan een medespeler. Dat doet de AI ongeacht of de speler aan de bal een goede kans op een doelpunt heeft. Het wordt zelfs zo extreem doorgevoerd dat in een van onze matches de tegenstander één op één staat met de keeper, om vervolgens een doorgedekte speler zo’n vijf meter linksachter van hem aan te spelen.

Deze tactiek lijkt de heilige graal te zijn voor de AI, die dit op meerdere moeilijkheidsgraden als enige optie lijkt te beschouwen. Het is helaas ook niet het enige minpuntje. In de Master League-modus wil de AI nog weleens vreemde transfers bewerkstelligen. Matige spelers die voor hoofdprijzen gekocht worden en topspelers die nagenoeg gratis topclubs verlaten zijn schering en inslag. Het is een kleine smet op een van de leukste modi die de game kent, maar gecombineerd met de eerdergenoemde AI-problematiek brengt de offline-ervaring van PES 2019 vaker teleurstelling dan plezier.

Het is jammer dat deze ervaringen PES 2019 in de weg zitten. FIFA 19 mag dan licenties en meer gamemodi in huis hebben, PES kan altijd bouwen op haar superieure gameplay. En hoewel deze aan de bal beter dan ooit voelt is de frustratie groot wanneer je zelf achter de bal aan moet. Het is eeuwig zonde, want het gebrek aan licenties en andere terugkerende minpunten weet de franchise doorgaans recht te breien met uren en uren aan vermakelijke gameplay. We kijken reikhalzend uit naar de eerste patches.

PES 2018 is nu verkrijgbaar op pc, Xbox One en PS4. Voor deze recensie werd de game gespeeld op een PS4.

7
PES 2019 zet dit jaar nog harder in op individualiteit en vloeiende gameplay. Die gok betaalt zich rijkelijk uit wanneer je online tegen andere spelers speelt, maar blijkt een deceptie wanneer je liever een van de offline-modi speelt. En laat dat nu net de modi zijn waar PES-fans het meest van houden…
  • Magic Moments-systeem
  • Bijzonder realistische gameplay
  • Waanzinnige atmosfeer bij gelicenseerde teams