1. Scribblenauts: Showdown review - Wie schrijft, die blijft… niet

Scribblenauts: Showdown review - Wie schrijft, die blijft… niet

Het is altijd weer een omschakeling om Scribblenauts te spelen. Een Engelstalige game aanhoren en lezen is niet zo moeilijk. Als je echter zelf met Engelse woorden op de proppen moet komen die ook nog een beetje creatief en relevant zijn, dan vergt dat toch iets meer kennis van die taal. Zeker in het geval van Showdown, waarin je aanzienlijk minder vrijheid hebt dan in de originele game.
Scribblenauts Showdown

Showdown bestaat namelijk uit allemaal minigames waarvoor specifieke objecten nodig zijn. Er is bijvoorbeeld een Angry Birds-achtig katapultspel waarbij je in een bepaalde categorie een object moet verzinnen, zoals ‘een object gemaakt van plastic’. Het moet echter ook iets zijn dat zwaar is, zodat het veel impact heeft, en dat is best moeilijk zo een-twee-drie te verzinnen.

Mario Party

Showdown volgt een Mario Party-achtig concept met een speelbord. Je kunt spelen tegen je vrienden of tegen de CPU en elke keer dat je op een nieuw vakje komt, zit daar weer een minigame achter. Je verdient bovendien kaarten die je kunt gebruiken om zelf meer plaatsen vooruit te gaan of de vijand juist naar achteren te bonjouren. Op zich is het spelbordmechanisme niet erg interessant, maar gelukkig zijn de minigames dat wel.

Het mag dan allemaal aanzienlijk minder vrij zijn dan het eerste deel, de minigames zitten leuk in elkaar. Behalve dat Angry Birds-achtige spel is er bijvoorbeeld een variant op Ridiculous Fishing en een spel waarin je objecten uit de ruimte moet verzamelen in een ruimteschip, om deze vervolgens in een wormgat te gooien om het te sluiten. Doe je dat het eerste, dan win jij de ronde en verdien je een nieuwe kaart waarmee je weer dichter bij de finish komt.

Scribblenauts Showdown

Wat je je echter constant afvraagt in deze game is in hoeverre je objecten nu werkelijk gelimiteerd zijn. Moet je bijvoorbeeld een object maken van papier, dan kun je alsnog allemaal andere objecten verzinnen die niets met papier te maken hebben. Bovendien maakt het ook niet heel veel uit wat je maakt. Of je nu gaat vissen met een papiertje of met een pen: de vissen bijten uiteindelijk toch. Zelfs in de minigame waarin je dingen moet opstapelen, waarbij het verstandig lijkt om kleine objecten te gebruiken, kun je alsnog makkelijk winnen met grote objecten.

Wat bovendien vreemd is, is dat je zelfs op Switch de analoge stick moet gebruiken om via letterwielen een woord te maken. Dat had natuurlijk veel makkelijker gekund via het aanraakscherm, en dat is bijna tekenend voor de game: het voelt wat krakkemikkig. Als je eenmaal je object hebt gemaakt, dan voelt de besturing vaak wat houterig. Ergens hoort dat bij Scribblenauts, want Maxwell loopt ook een beetje als een trekpop, maar het speelt niet soepel weg.

Scribblenauts Showdown

Om zeep

Er zijn behalve deze Mario Party-achtige modus nog twee andere modi. Eentje is een soort quick start-versie met alleen maar minigames, maar de andere is een sandbox-modus om de Scribblenauts-fans die hunkeren naar vrijheid een open speelveld te geven. Het is alleen weer zo vrij dat je niet zo goed weet wat je met jezelf aan moet. Er zijn niet echt doelen, waardoor deze modus voelt als aanrommelen, wat niet lang leuk blijft. Je komt activiteiten tegen, maar je weet nooit of je op de goede weg bent naar de oplossing, omdat de game heel weinig feedback geeft.

Het is erg jammer om te zien dat een innovatief concept als dat van Scribblenauts op deze manier om zeep wordt geholpen, met deze minigameverzameling. Er kunnen mooie dingen uit voortkomen, want het woordenboek van de game zit nog steeds vol met tof geanimeerde objecten, maar er is niet genoeg variatie in minigames om daar echt goed gebruik van te maken. Het is daarnaast een euvel om als niet-Engelstalige snel op de juiste Engelse woorden te komen, maar dat kan ook leerzaam zijn. Het grootste obstakel heeft gelukkig niet zo direct met jouzelf te maken: dat is dat het eigenlijk niet zoveel invloed heeft welk object je inzet, waardoor het ook weinig uitmaakt of je deze game nu gaat spelen of niet.

Scribblenauts: Showdown is nu uit op PlayStation 4, Xbox One en Switch. Deze recensie is gebaseerd op de Switch-versie.

4,5
Scribblenauts: Showdown is een minigameverzameling met grappige concepten, die niet goed kunnen worden uitgewerkt omdat de invloed van objecten zo miniem is. Waar vorige Scribblenauts-games nog dat vrijheidsgevoel met zich meebrengen dat weer een boel creativiteit oplevert, weet Showdown niet zo te inspireren.
  • Een groot aantal objecten om uit te kiezen
  • Coole visuele stijl
  • Besturing is onhandig
  • Objecten hebben weinig invloed

Laura Kempenaar Roots in Nintendo-games, als puber veel uren in PC-spellen gestoken en nu kan ze niet kiezen welke console haar favoriet is. Haar favo game wel: Super Mario World, hoewel ze altijd openstaat voor een nieuwe nummer 1. Praat veel, maar tikt nog liever. Als het niet over games gaat, dan over films en tech. Schattige dierenplaatjes zijn altijd welkom.