1. Sea of Thieves review – meer argh argh dan arrr arrr

Sea of Thieves review – meer argh argh dan arrr arrr

Sea of Thieves viel dankzij zijn kleurenpracht direct op bij de aankondiging op E3 2015. Toen daar op E3 2016 gevolg aan werd gegeven met een grappige multiplayer-sessie, werd de piratengame door velen op het verlanglijstje geplaatst. Na jaren wachten kan het schip eindelijk uitvaren, maar helaas niet onder heldere lucht. Integendeel, het is zwaar weer voor Sea of Thieves.
Sea of Thieves

Sorry voor de woordgrap, maar Sea of Thieves gooit je meteen al in het diepe. Nadat je jouw piraat hebt gekozen uit een groepje piraten die alleen cosmetisch van elkaar verschillen, word je gedropt op een eiland. In eerste instantie lijkt het een grote wereld, maar het gebrek aan uitleg dwingt je rond het eiland te lopen en te ontdekken dat er maar een paar paadjes te bewandelen zijn. Het is namelijk helemaal de bedoeling dat je zo snel mogelijk de zee op gaat.

Piratenhumor

De game geeft je totaal geen uitleg, dus je bent afhankelijk van de tekst en uitleg van personages die je tegenkomt. Dat kan de barvrouw in de taveerne zijn of een soort halfgestoorde strandjutter in zijn zelfgemaakte hutje. Het kan een uitdaging zijn om de tekst goed te lezen, want op sommige schermen wordt deze wel heel klein weergegeven. Dat is onprettig, want je bent al wat onzeker door het gebrek aan uitleg en het beetje dat je krijgt kost veel energie om te lezen. Aangezien ze ook nog eens allemaal in piratentaal of versjes praten, is het vaak al niet makkelijk te begrijpen wat er nu precies bedoeld wordt. Jammer, want de piratenhumor is een van de dingen die de game juist zo sfeervol maken.

Sea of Thieves

Dat verloren gevoel wordt versterkt door een andere belangrijke eigenschap van Sea of Thieves: het is een multiplayer-game. Heb je geen vrienden om uit te nodigen, dan worden je willekeurig drie andere piraten toegewezen die vervolgens allemaal activiteiten ondernemen waarvan je geen enkele weet hebt. Zo gebeurde het mij diverse malen dat mijn piratenvrienden al vertrokken zonder mij, waardoor ik alleen vanaf de kant kon staan toekijken hoe mijn prachtige schip de haven verliet. Niet wetende hoe ik mijn schip terug kon roepen, stortte ik me maar van een berg af om toch nog op het schip te spawnen.

Vallen en opstaan

Je leert Sea of Thieves dus letterlijk en figuurlijk door vallen en opstaan. In de meeste games zorgt dat voor een prettige uitdaging, maar het gevoel van alles te missen is hier vooral vervelend. Het is niet plezierig om te lezen hoe je piratenvrienden nieuwe zeereizen plannen en schatten vinden, terwijl je maar wat schelpen loopt te schoppen op je starteiland. Nu is dat voor eventjes niet zo erg: de werelden in Sea of Thieves zijn kleurrijk, vol planten en grappige piratenattributen. Er is echter niet zoveel te doen behalve luisteren naar personages die steeds dezelfde tekst opdreunen en het leeghalen van kistjes met bananen en kanonskogels. Desondanks kun je heel veel plezier beleven aan Sea of Thieves.

Sea of Thieves

Dat valt of staat daarbij met je bemanning. Als drie mensen dezelfde taal spreken en erop los plannen, terwijl jij ze niet kunt verstaan, dan ben je kansloos. Het is essentieel dat je een headset op je hoofd plant en participeert aan het groepsgevoel. Je kunt ook in je eentje spelen, maar de lol van Sea of Thieves zit hem juist in de multiplayer-ervaring. Rare wil dat je met anderen gamet en de enige manier om dat goed te doen in Sea of Thieves, is om echt contact te leggen met je medemens. En dan kom je soms de gekste dingen tegen: sommige piraten willen alleen maar dronken worden, terwijl anderen juist net even iets te serieus met de quests bezig zijn en veel te fanatiek op elkaar losgaan als niet alle neuzen dezelfde kant opstaan.

Heerlijke deining

Stap je eenmaal dat schip op met je crew, dan kun je genieten van een heerlijk deinende zee, prachtige vergezichten over de oceaan en natuurlijk datgene dat een piraat piraat maakt: zeeslagen. Soms botsen de schepen lomp tegen elkaar op, maar je kunt de tegenpartij effectiever tot zinken brengen door zelf achter een kanon te staan en te vuren. Je moet echt aan het werk op je schip, want als je wordt geramd dan mag je bijvoorbeeld snel met houten planken aan de slag om een lek te dichten. Dat zijn spannende momenten waarin het echt tussen jullie en dat andere schip gaat. Bovendien is er een taak voor iedereen: als je aan het roer staat dan moet je goed bijsturen en bepalen hoe de zeilen het beste kunnen staan om ook echt de richting op te gaan die je voor ogen hebt. Of voor oog, als je de Day One Patch hebt aangeschaft.

Sea of Thieves

Om te weten waar je je piratenbemanning heen mag navigeren, gebruik je je landkaart. De kaart is je zeereis, die je van tevoren op het land hebt aangeschaft bij een van de drie compagnieën: Gold Hoarders, Order of Souls en de Merchant Alliance. Alle drie willen ze iets anders: goud, skeletten of voorwerpen zoals buskruit, maar in de uitvoering komt het op hetzelfde neer. Je moet uitvaren om als het ware voor ze te apporteren. Op zee voel je je echt een piraat omdat je met je reis bezig bent en eventueel met verstekelingen onderweg, maar je moet uiteindelijk steeds naar land, waar het toch extreem saai is. Soms kun je even zwaardvechten met een soort skeletzombies, maar meer dan dat is het helaas niet.

Wel erg cosmetisch

Uiteindelijk leunt Sea of Thieves vooral op het piratenthema. Je kunt met je goud natuurlijk nieuwe reizen kopen, maar uiteindelijk resulteren die in meer geld, waarmee het enige dat je kunt doen het aanschaffen is van wapens, kleding of scheepsdelen. Dat zou de moeite waard zijn als deze nieuwe cosmetische toepassingen ook daadwerkelijk een upgrade voor je waren, maar het is allemaal slechts een aanpassing in uiterlijk. Dat doet Rare bewust om te zorgen dat iedereen gelijk is en gelijke kansen heeft, maar het voelt daardoor wat doelloos gezien de taak-achtige structuur van de zeereizen. Het voelt door de herhalende natuur van de quests na een paar uur meer als werk. Werken om er anders uit te zien biedt niet voor alle gamers genoeg voldoening om steeds weer de zee op te zoeken.

Wat daarbij extra jammer is, is dat je je personage niet kunt aanpassen. Je krijgt een willekeurig bij elkaar geraapt zooitje om uit te kiezen aan het begin van de game, maar het is niet mogelijk om je personage echt op jezelf te laten lijken of op een personage dat je zelf mooi vindt. Hierdoor heb je niet zoveel binding met het figuurtje, waardoor je ook minder snel geneigd zal zijn om hem of haar constant uit te dossen in nieuwe piratenkleren. Uiteindelijk is dat ook zonde van de tijd, want het zijn juist die momenten dat je niet op het vasteland staat die Sea of Thieves de moeite toch nog waard maken.

Conclusie en beoordeling

7,2
Sea of Thieves is bipolair: enerzijds heb je alle vrijheid om je schip te sturen waar jij naartoe wilt en het is aan jou om te kiezen welke opdracht je wilt aannemen. Anderzijds is er niet de mogelijkheid om je personage een eigen smoel te geven en is er uiteindelijk weinig variatie in de quests. Sea of Thieves kent geen upgradesysteem, met als doel het voor iedereen leuk te houden, maar de vraag is of er zo genoeg variatie in gameplay zit om de game überhaupt lang boeiend te houden – een vereiste voor een multiplayer-game.
  • Kleurrijk feestje op je scherm
  • Zeeslagen zijn vet
  • Goede piratenhumor
  • Geweldige zeemechanieken met deining
  • Eilanden zitten te simpel in elkaar
  • Gameplay is herhalend
  • Zonder goede crew bijna niet speelbaar
  • Kleine lettertjes
  • Gebrek aan uitleg

Dit artikel delen

Over de auteur

Laura Kempenaar Roots in Nintendo-games, als puber veel uren in PC-spellen gestoken en nu kan ze niet kiezen welke console haar favoriet is. Haar favo game wel: Super Mario World, hoewel ze altijd openstaat voor een nieuwe nummer 1. Praat veel, maar tikt nog liever. Als het niet over games gaat, dan over films en tech. Schattige dierenplaatjes zijn altijd welkom.

Reacties

  • Kom er maar in Kaas! Al spijt van je Xbox?
  • @Stickie

    Nee hoor speel het met veel plezier al een week lang
  • @kaassouflee30

    Hoe kun je nou plezier hebben met een game die gemiddeld 70 staat, unfinished is en voor 60 ballen in de winkel ligt?! ReCore zou in dat geval een 10 moeten krijgen!
  • @Stickie
    Uhhh… Voel je je wel goed Stickie? :’D
  • @Stickie

    1 Sea of thieves heeft mij geen zestig euro gekost Maar 10 euro.
    2 De minpunten ben ik het mee eens. Maar aangezien ik het maar 2 x per week hooguit 8 uur totaal speel heb ik er niet echt last van.
    3 game is af ik heb nog geen last van connectie problemen bugs en glitches gehad.
    4 Recore laatst nog eens via de gamepass geprobeerd Maar dat blijft voormij een matige game.

    Maar sea of thieves zou ik zelf ook een 7.0 geven en recore eerder een 5.
  • @kaassouflee30

    5 Over een maand mag je weer 10 euro lappen
  • @Stickie

    Klopt maar geen ramp als ik een game leuk vind. Maar ik vind het in iedergeval stukken leuker dan jou gehypte game recore wat een gedrocht is dat.

    Maar zo in co op sea of thieves doen is een paar uur in de week zeer vermakelijk. Maar dat Microsoft nu hun first party probleem dient op te lossen as E3 is wel duidelijk Want ondanks dat ik mij er mee vermaak is Sea of thieves niet de kwaliteit die een grote voorjaar exclusive klapper dient te hebben dat zijn zoals het zich nu zich laat aantekenen ook State of decay 2 die eruit ziet als een beginnende 360 game en Crackdown 3 ook niet. En ook moet ik zeggen Gears is aan het einde van zijn Latijn qua gameplay merk ik nu ik 4 nogmaals maar nu in co op doe En Halo en Forza leuk maar weer Forza en halo . Maar ze hebben nu echt een paar killer games nodig. Van mij part kopen ze een paar grote 3rd party games op bijvoorbeeld de nieuwe rocksteady game. Maar op deze manier doorgaan dan heeft de Xbox geen bestaansrecht
  • @kaassouflee30
    Of ze zetten een paar studio's aan het werk met de IP's van Rare. Geen slecht idee lijkt me. :)
  • @Piet S. Haha jij altijd met je RARE ips liefde

    Perfect Dark kun je iets super vets mee doen maar zitten mensen daar nog op te wachten ?

    Banjo Kazooie kan alleen vet worden als ze net als Mario odyssey stappen maken en ik zou niet weten welke studio naast Nintendo daar de kwaliteiten voor heeft.

    Conker dat heeft altijd slecht verkocht is dus niet zoveel vraag naar En ook daar geld hetzelfde voor kan alleen vet worden als het naar een next level getild wordt

    Maar ze zouden nieuwe ips moeten creëeren zoals Sony dat heel goed doet..
  • @kaassouflee30
    Oude liefde roest niet he, haha. ;P
    Perfect Dark vind ik niet zo interessant, maar Banjo-Kazooie & Conker (overduidelijk) wel!
    Ik blijf hoop houden. :)
  • @Piet S.

    Maar Conker heeft het in zijn algemeenheid zeer bedroevend gedaan qua verkoopcijfers ook het goede deel. En Banjo Kazooie moet naar een Mario odyssey level anders krijg je een slap aftreksel zoals YL en zou niet weten wie dat kan maken behalve Nintendo.
  • @kaassouflee30
    Een evt. nieuwe Banjo-Kazooie game dient inderdaad Mario/Nintendo standaarden na te streven, net als in de N64 periode.
    Ook denk ik dat een evt. nieuwe Conker game goed uit kan pakken, mits het 'mature' concept goed toegepast wordt en er genoeg commerciële aandacht aan besteed wordt (in de vorm van promotie).
  • Arghhh leegte arghhhhh.. dat was de strekking van Sea of Nothing to do :) wacht wel een jaartje of 2 tot ie uit beta is
  • @Zorewin

    Ik heb wat gameplay van deze game gezien via youtube en er is werkelijk niets te doen inderdaad. Hier 60 euro voor vragen……dat kan echt niet vind ik.
  • @Zorewin

    Tegen die tijd zijn de ontwikkelaar al weer bezig met een andere game. Hooguit een tot twee grote updates, maar meer zal het denk ik niet worden.
  • @Liquidshake
    Lees dit even:
    https://www.pcgamesn.com/sea-of-thieves/sea-of-thieves-updates-rare ;)
  • @Piet S.

    Dat is leuk en aardig, maar als het geen geld meer oplevert dan zullen zij echt niet door blijven ontwikkelen. Microsoft kennende, kijken zij naar de dollars in plaats van service leveren.
  • @Liquidshake
    Geen geld is inderdaad geen verdere ontwikkeling. Dat lijkt me logisch.
    Echter ga ik er wel van uit dat Rare zich aan hun beloften gaat houden, anders zijn ze (deze keer echt!) afgeschreven.
  • @Liquidshake ‘Microsoft kennende’ och och. Persoonlijk vind ik dat ze een stuk betere service hebben dan die van Sony. Backwards compatible is gratis, gamepass voor 10tje. (Waaronder sea of thieves)

    Sony heeft nou eenmaal een betere line up. Maar als er iemand meer naar het geld kijkt is dat Sony en niet Microsoft. Ook logisch, want het is het hoofdinkomen van Sony.
  • @Robskeee
    Daarnaast is 'betere line-up' ook een mening natuurlijk. :)

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord