1. Snack World: The Dungeon Crawl Gold review – Matig tussendoortje

Snack World: The Dungeon Crawl Gold review – Matig tussendoortje

Het hersenloze grinden is prima

De kans bestaat dat je het compleet gemist hebt, maar Snack World is een uitgebreide multimedia franchise. De manga, anime en de bijbehorende merchandise zijn exclusief voor Japan, maar meer dan twee jaar na het oorspronkelijke debuut heeft de game eindelijk de overtocht naar het Westen gemaakt.

Dat mag best een klein wonder genoemd worden, want zelfs in Japan was Snack World – na Professor Layton en Yo-Kai Watch - niet de volgende grote hit voor ontwikkelaar Level 5. Zowel de anime als de manga kwamen namelijk vrij snel ten einde. In een poging om het spel een tweede kans te geven verschijnt Snack World hier in het Westen niet meer op de 3DS, maar alleen nog op de Switch.

snack world

Kerker Quest

Dat Snack World eigenlijk gemaakt is voor een veel minder krachtige hardware is vrij duidelijk. Er is een dappere poging gedaan om de boel op te kleuren en fleuren, maar uiteindelijk zien met name de dungeons er behoorlijk kaal en leeg uit. Laat dat nou net zijn waar het allemaal om draait in Snack World.

Zoals de titel al doet vermoeden ben je in Snack World vooral bezig met het doorkruisen van allerlei willekeurig gegenereerde kerkers. Dat willekeurige uit zich vooral in de plattegrond en niet in de obstakels – die zijn er namelijk alleen maar in de vorm van vijanden.

Voor heel veel games is dat een succesformule, maar Snack World doet er bijzonder weinig mee. Iedere keer dat je een dungeon betreedt is alleen het gangenstelsel net even anders. Het helpt ook niet dat het spel ontzettend vaak dezelfde locaties hergebruikt. Ook de gebieden buiten de kerkers doorloop je steeds weer opnieuw in allerlei verschillende quests. Het wordt daardoor al heel snel eentonig.

Snack World

Fijne grind

De gameplay is ondertussen minstens zo herhalend. De vele monsters verslaan die de kerkers bevolken lukt alleen door flink op ze in te hakken. Snack World heeft een groot arsenaal aan wapens en weet er ook voor te zorgen dat ze net allemaal even anders aanvoelen. Als kerkerkruiper moet je ook constant wisselen om optimale schade aan te richten. Iedere vijand heeft namelijk zijn zwakke plek. De ene kan niet goed tegen een klap van een bijl terwijl de andere een pijlenregen niet overleeft. Het is daarom wel zo handig dat er met een druk op de knop automatisch wordt gewisseld naar het meest geschikte wapen in een gevecht.

Tof aan de gevechten is het feit dat duidelijk wordt aangegeven hoe vijanden gaan aanvallen. Rode patronen en pijlen op de grond geven precies aan waar je als avonturier vooral niet moet gaan staan. Het maakt ontwijken een groot onderdeel van iedere aanvaring. Het wordt er ook niet te makkelijk door, want door de chaos die ontstaat wanneer groepen monsters op je inbeuken is klappen ontvangen onvermijdelijk.

Snack World

Tenenkrommend

De monsters waar je het tegen opneemt zijn nog het beste te omschrijven als een bonte verzameling van Dragon Quest-parodieën. De woordgrappen vliegen je bij deze op eten gebaseerde wezens om de oren en dat is meteen ook een van de weinig geslaagde onderdelen van de lokalisatie.

Snack World is een persiflage op de plot van de gemiddelde jrpg. Naast kerkers en ontvoerde prinsessen spelen mobieltjes en supermarkten ook een grote rol, en dat is allemaal best leuk en aardig. Tenenkrommend zijn de schunnige grapjes en eigentijdse verwijzingen. Het absolute dieptepunt: een cofveve-grap in 2020. Gelukkig is er een optie om alle dialogen door te spoelen.

Voor wie is Snack World?

De mislukte grappen zoveel mogelijk negeren maakt alleen wel dat de eentonigheid van de rest van het spel meer opvalt. Er is heel veel te doen in Snack World en het spel is volledig ingesteld op een speler die niet vies is van een beetje grinden. Dezelfde missies opnieuw doen om betere loot te krijgen en dezelfde eindbaas, met een ander kleurtje verslaan hoort er ook bij. Je moet er maar net zin in hebben.

Met dat grinden zelf is uiteindelijk niet zoveel mis, maar Snack World voelt daarbuiten als een bij elkaar geraapt rommeltje vol slecht uitgelegde systemen. Aan de bonuseffecten van wapens wordt bijvoorbeeld nauwelijks aandacht besteed, terwijl dat toch redelijk cruciaal is voor een gevecht.

Of Snack World: The Dungeon Crawl Gold voor jou een succes is hangt dus helemaal af van je tolerantie voor irritatie en onzinnigheid. Het valt namelijk niet te ontkennen dat games die Snack World duidelijk hebben geïnspireerd – denk aan Monster Hunter en Diablo – vrijwel op ieder gebied beter zijn. Voor wie Snack World uiteindelijk bedoeld is daarom een raadsel.

Snack World: The Dungeon Crawl Gold is vanaf 14 februari voor 49,99 verkrijgbaar op de Nintendo Switch.

Conclusie en beoordeling

Snack World: The Dungeon Crawl Gold

Snack World: The Dungeon Crawl Gold laat je met een leeg gevoel achter. Het hersenloze grinden is prima, maar de bijzonder eentonige quests en de tergend slechte humor zorgen er waarschijnlijk voor dat je al snel afhaakt. Dat is jammer, want ergens in dit gekke samenraapsel zit een best vermakelijke grind van een game verstopt.
5
Score
50
Score: 50
  • Pluspunten
  • Lekker Grinden
  • Minpunten
  • Extreem eentonige quests
  • Grafisch ondermaats
  • Humor slaat de plank mis

Dit artikel delen

Over de auteur

Thijs Barnhard Redacteur bij InsideGamer en Gamer.nl. Laat mij je uitleggen waarom Spelunky, Overwatch, Hollow Knight, Super Mario World en Burnout Paradise de beste games ooit zijn.

Reacties

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren