1. Splatoon 2: Octo Expansion review – Tachtig-armige uitbreiding

Splatoon 2: Octo Expansion review – Tachtig-armige uitbreiding

Sinds de release meer dan een jaar geleden heeft Splatoon 2 een gestage stroom aan nieuwe content gekregen. Nieuwe maps, nieuwe wapens en nieuwe outfits worden nog steeds om de zoveel tijd toegevoegd aan de kleurrijke shooter, maar op een gebied is Splatoon 2 tot nu toe achtergebleven: de singleplayer. De oorspronkelijke verhaallijn is leuk, maar na het uitspelen blijft er niet veel meer te doen over. Wie nu echter bereid is om een kleine twintig euro neer te leggen heeft met de Octo Expansion de mogelijkheid om in tachtig nieuwe missies te duiken.

Het verhaal van deze aparte missies is te vinden in een steegje van het hoofdmenu en brengt je naar het ondergrondse metrostelsel van deze wereld. Als een Octoling met geheugenverlies moet je de weg naar boven terug zien te vinden door op verschillende metrostations de onderdelen van een geheimzinnige machine zien te vinden. Geheel in de stijl van Splatoon is dit verhaal enigszins bizar en doorspekt met de nodige knipogen. Wie dol is op de lore in deze games kan bovendien tevreden zijn met de hoeveelheid terugkerende personages en chatlogs die uitgeplozen kunnen worden.

Splatoon 2: Octo Expansion

Zenuwslopende uitdagingen

De echte aantrekkingskracht van deze downloadable content zit hem natuurlijk in de nieuwe missies. Iedere halte van de verschillende metrolijnen is een potentiële nieuwe uitdaging. Om daaraan mee te mogen doen moet er alleen een klein bedrag betaald worden dat weer wordt terugverdiend zodra de uitdaging is behaald. Verspeel je al je levens dan ben je je geld kwijt en moet je nog een keer betalen om het opnieuw te proberen.

Dat klinkt misschien behoorlijk streng – en dat is het ook. Het spel geeft je genoeg geld door je bijvoorbeeld extra belonen wanneer je een complete metrolijn uitspeelt, maar de druk om te presteren omdat je anders je zuurverdiende geld kwijtraakt is constant aanwezig. Dat sommige uitdagingen bijzonder lastig zijn verhoogt de spanning alleen maar verder.

Splatoon 2: Octo Expansion

Overtreffende trap

Splatoon 2: Sniper

Er zijn te veel goede missies om op te noemen in de Octo Expansion, maar mijn persoonlijke favoriet is toch de missie waarin je op een platform te midden van allerlei snipers wordt geplaatst. Alleen weggedoken in je eigen inkt ben je veilig, waardoor je tactisch heen en weer moet zwemmen, op moet duiken en heel snel je van een afstandje tegenstanders moet uitschakelen. Noem het gerust de beste sniper battle sinds The End uit Metal Gear Solid 3.

De nieuwe missies zijn meestal binnen een paar minuten uit te spelen, maar zo afwisselend dat je nooit helemaal zeker weet wat je kan verwachten. De ene keer sta je op een bewegend platform terwijl je met een sniper wegwaaiende ballonnen lek moet schieten, de andere keer race je in een hamsterbal naar het einde van een level. Het draait ook niet altijd om snelle actie om een missie succesvol af te ronden.

Zo moet je bijvoorbeeld specifieke kratten kapotschieten om een bepaalde vorm te maken en er zijn ook speedruns waarin je vooral heel snel door je eigen inkt moet zwemmen. Welke inktwapens je meeneemt in de strijd bepaal je grotendeels zelf, waardoor je ondanks de restricties van de missies best nog wat vrijheid hebt.

De creativiteit waarmee deze uitdagingen in elkaar steken weet de oorspronkelijke singleplayer van Splatoon 2 zowaar te overtreffen. Heb je genoten van dat duizelingwekkende verfspektakel dan is de Octo Expansion eigenlijk een verplichte aanschaf. Het levert bovendien wat nieuwe uitrusting op voor je personage die je in de online multiplayer weer kunt gebruiken.

Tijdens de E3 sprak onze redacteur Jacco achter de schermen bij Nintendo met Hisashi Nogami, de producer van Splatoon 2. Ze spraken over de nieuwe Octo Expansion voor Splatoon 2, wat de toekomstplannen zijn voor de game en het voorgaande werk van Nogami.

Niet alleen weten de levels constant uitdagingen voor te schotelen, wat aankleding betreft is deze uitbreiding ook een nieuw hoogtepunt voor het al behoorlijk hippe Splatoon. De levels bestaan misschien uit zwevende platformen, maar de ruimte eromheen is altijd gevuld met bizarre voorwerpen, kleuren en soms zelfs met GameCubes en NES-controllers. Tussen de levels door wordt de metro waarin je tussen de verschillende missies rijdt ook steeds gevuld met bizarre medereizigers. Een zeekomkommer is de conducteur, kwallen in pak stappen zo nu en dan in en zee-egels reizen ook graag een stukje mee.

Dit alles maakt dat er een heleboel te zien en te doen is in deze uitbreiding. De moeilijkheidsgraad ligt een stuk hoger dan in de reguliere singelplayer, maar er is gelukkig ook de mogelijkheid om levels na meerdere mislukte pogingen over te slaan. Op die manier loop je alleen een beloning mis en het voelt natuurlijk heel erg verkeerd om het op te geven. Om het einde te bereiken is het ook helemaal niet nodig om alle missies uit te spelen. Al zijn ze tof genoeg om er op een later moment toch nog naar terug te keren.

De Splatoon 2: Octo Expansion is voor 19,99 euro verkrijgbaar in de eShop.

8,5
De Octo Expansion is een zeer waardige uitbreiding voor Splatoon 2. De nieuwe missies zijn uitdagend, bijzonder creatief en iedere keer weer een visueel spektakel. De aankleding tussen de missies door en aanvullingen op het steeds complexer wordende verhaal van de serie zijn daarbij toffe extra’s.
  • Strakke nieuwe uitdagingen
  • Ziet er fantastisch uit
  • Goede aanvulling op de lore