1. Starlink: Battle for Atlas preview

Starlink: Battle for Atlas preview

No Man’s Sky met Transformer-vliegtuigen

Starlink: Battle for Atlas werd in 2017 al aangekondigd, maar afgelopen E3 trok de game pas echt onze aandacht. Niet in de laatste plaats omdat Fox uit Nintendo’s Starfox-franchise wordt toegevoegd aan de Nintendo Switch-versie. Wie de beelden bekijkt krijgt een dan ook het gevoel dat er in oktober een nieuwe Starfox-game verschijnt, maar Starlink belooft veel meer te worden. Hoewel we tijdens Gamescom 2018 een leuk voorproefje kregen, blijft het grotere plaatje nog een mysterie.

De ondertitel van Starlink is afkomstig van het zonnestelsel genaamd Atlas, waar zich zeven verschillende planeten bevinden. Je begint als een van de leden van het Starlink Initiative om de thuisplaneet van je blauwe vriend Judge te lokaliseren. Gedurende de zoektocht stort het moederschip neer en begint een oorlog tegen de opzettelijk mysterieuze Forgotten Legion.

Twijfelachtige missiestructuur

Tijdens onze speelsessie richten we ons vooral op het ontdekken van Haven, een van de zeven prachtige planeten waar we naadloos vanuit de ruimte kunnen landen. Het is een kleurrijke planeet met unieke mineralen, flora en fauna, die onderdeel uitmaken van het handjevol missies dat we uitvoeren vanuit ons ruimteschip. Verschillende personages van de Prospector-factie sturen ons op pad om mineralen en grondstoffen te vinden en te brengen, in ruil voor meer informatie over de Forgotten Legion.

De gelijkenissen met No Man’s Sky en Destiny vallen vanwege het kleurenpalet en de missiestructuur direct op en baren wat zorgen. Hoewel de gameplay van Starlink zeer solide is, voelt het verhaal nog niet meeslepend genoeg om talloze ontmoetingen met vijanden te verantwoorden. De meeste missies draaien om het verdedigen van een object voor een bepaalde tijd, om de beloning met een razende snelheid weer op de plek van bestemming te brengen. Dat kan vanuit de lucht, maar het gros van de gameplay vindt plaats vlak boven de grond.

Even afkoelen

Los van de twijfelachtige missiestructuur zijn gevechten zelf uiterst boeiend. Dat komt met name vanwege de modulaire ruimteschepen die je op je controller kunt plaatsen en zelf piloten, vleugels en wapens aan kunt toevoegen. Iedere piloot en elk onderdeel kent unieke eigenschappen, die je bij ontmoetingen met vijanden actief moet verwisselen om niet verpletterd te worden. Zo bevatten de wapens verschillende elementen, zoals ijs, vuur, zwaartekracht en kinetische kogels.

We komen in aanraking met een concreet voorbeeld hiervan als we een reactorkern van de Forgotten Legion moeten uitschakelen en worden belaagd door vuurgiganten met een schild. Op de tafel voor ons pakken we snel een set ijswapens om vijanden te laten afkoelen en als gevolg meer schade doen. Het is een leuke dynamiek en tijdens het spelen wordt ons verteld dat elke samenstelling van wapens unieke combinaties met zich meebrengt. Zo sturen we later vijanden met het rechterkanon de lucht in, om er vervolgens geleide rakketten achteraan te knallen. Richt je je op de zwakte van een vijand, dan breng je gigantische schade aan.

Zo nu en dan worden gevechten en het zoeken van mineralen onderbroken door puzzels in de omgeving. In een zijmissie dienen we bijvoorbeeld een deur te openen met een minigame die een beetje doet denken aan een lockpick-systeem. Ook moeten we bepaalde elementen combineren om een andere deur te openen, door wederom van wapen te verwisselen. Het is een fijne afwisseling, die hopelijk verder wordt uitgebreid gedurende de verhaallijn.

Transformer op je controller

Vliegen in Starlink: Battle for Atlas is zeer handzaam en Ubisoft weet het gevoel van snelheid prima over te brengen. Je kunt op hoge snelheid tussen gigantische bloemen en kleurrijke beesten doorrazen en met een druk op de knop obstakels ontwijken. Je schip wordt nog geavanceerder naarmate je beter mods installeert, voor bijvoorbeeld een sterker schild of meer energie om te boosten tijdens de lange afstanden die je aflegt. In de dertig minuten die we doorbrengen met de game worden we overladen met mods ter beloning voor missies, waarmee er genoeg loot te vinden is om je ruimteschip me te upgraden.

Of in ons geval het gewichtige Transformer-vliegtuig dat op de Xbox One-controller rust. Onderdelen verwisselen gaat retesnel en je bouwwerk verschijnt vrijwel direct op het scherm. Leuke details zijn de mogelijkheid om achteruit te schieten als je zoals ondergetekende een kanon achterstevoren plaatst en het gewicht van je schip dat duidelijk toeneemt onder de lading extra onderdelen. Uiteraard blijft het de vraag of je sciencefictiongek genoeg bent om alle uitbreidingspakketten aan te schaffen, maar vooralsnog is het een erg leuk idee.

Het grote plaatje

Starlink: Battle for Atlas is een aangename ruimtegame, die wellicht iets te veel leunt op een repetitieve missiestructuur. Desondanks hebben we de kern van de game nog niet ervaren, namelijk in alle vrijheid het zonnestelsel ontdekken, ruimtegevechten voeren, racen in splitscreen en allianties sluiten met de facties in de game. Deze elementen zouden van Starlink een verrassend goede ruimtegame kunnen maken. Vanaf oktober wordt het tijd om Atlas in te duiken, het liefst als Fox McLoud.

Starlink: Battle for Atlas verschijnt op 16 oktober voor PlayStation 4, Xbox One en Switch.

Jacco Peek Redacteur bij InsideGamer en Gamer. Helemaal gek van The Witcher 3, Pokémon, God of War en Uncharted. Zwak voor egels en andere beestjes.