1. Starlink: Battle for Atlas review

Starlink: Battle for Atlas review

Speelgoeduniversum voor sterrenkijkers

Starlink: Battle for Atlas is Ubisofts antwoord op de ‘toys to life’-rage die inmiddels al een tijdje over zijn hoogtepunt heen is. Het idee hierachter is even simpel als slim: om alles wat in de game zit te kunnen spelen moet je naast het spel zelf ook een fysiek figuurtje hebben. Door dat ding in te scannen maakt het de overstap van de echte wereld naar het digitale universum. Spyro wist dat met Skylanders succesvol te doen, Disney in iets mindere mate met Infinity en nu is de beurt aan Starlink.

Wat Starlink uniek maakt is het feit dat het speelgoed dat je naar de game transporteert uit verschillende onderdelen bestaat. Er zijn verschillende piloten, ruimteschepen, vleugels en wapens met ieder hun unieke eigenschappen die op het speciaal daarvoor bedoelde dock geplaatst kunnen worden. Tijdens het spelen is het op ieder moment mogelijk om een onderdeel los te koppelen en om te wisselen voor een ander. Even een sneller ruimteschip pakken om een lange afstand te overbruggen is op die manier een eitje.

starlink

Ruimteschip op schoot

Het speciaal meegeleverde dock bij de fysieke versie van Starlink klemt om de controller heen van de console naar jouw keuze. Stroom krijgt dit portaal van een usb-kabel die in de console gestoken moet worden. Het effect is een ruimteschip dat bovenop je controller rust en waarvan de lampjes aangaan zodra het apparaat in gebruik wordt genomen. Het ligt misschien voor de hand dat je de controller vervolgens op en neer kan bewegen om de manoeuvres van een ruimteschip te simuleren, maar Starlink heeft helaas geen gyroscopische besturing. Je zit daarom vooral met een speelgoedruimteschip op schoot. Het helpt daarbij niet mee dat met alle extra uitrusting je controller al snel twee keer zo zwaar is.

Daarnaast zit achter het ‘toys to life’-concept met ruimtevoertuigen een game die bij tal van andere spellen een beetje leentjebuur speelt. Starlink lijkt wat stijl betreft op een kindvriendelijke Mass Effect en heeft met het naadloze reizen en ontdekken van verschillende planeten wel iets weg van No Man’s Sky. Het aanbod van hemellichamen is alleen een stukje kleiner. Ruimtepiraten en een kwaadaardig ras van robots zijn de voornaamste vijanden in het Atlas-sterrenstelsel. Met deze facties kan alleen afgerekend worden met de nodige dosis intergalactisch geweld.

Logan Paul in space

Voor een beetje knokken haalt team Starlink zijn neus niet op. De groep van ruimtereizigers is een bij elkaar geraapt zooitje van aardbewoners en vriendelijke ruimtewezens. Met hun uitgesproken en tamelijk irritante persoonlijkheden lijken ze bovendien zo wegelopen uit een willekeurige tekenfilm. Het absolute dieptepunt is een Logan Paul-achtige vlogger die zich om een of andere reden ook bij Starlink heeft weten te voegen.

Het verhaal rondom deze clichés is eigenlijk ook weinig spannend. Er is een mysterieus verdwenen ras van ruimtewezens, een slechterik die het universum wil veroveren en een cast van saaie goedzakken die hier een stokje voor willen steken. Alle gaten in het verhaal worden ingevuld met een dosis sciencefictionnonsens waar je verder vooral niet te lang over moet nadenken.

Starlink

Stargrind

Niet te veel nadenken is sowieso geen verkeerd advies bij Starlink. Als het spel na de eerste paar verhalende missies zichzelf echt opent wordt pas duidelijk wat een enorme grind de gameplay eigenlijk is. Alle planeten in Atlas worden langzaamaan overgenomen door de kwaadaardige Legion. Om ze te bevrijden moet je outposts bouwen, gigantische boorinstallaties opblazen en gigantische stampende robots verslaan. Lukt dit dan wordt er een gedeelte van de planeet teruggewonnen en is het verslaan van een van de boven de planeten zwevende vijandelijke slagschepen net wat beter te doen. De ruimtebasissen, zijmissies, opdrachten en doelen zijn iedere planeet ongeveer hetzelfde waardoor alles ongeacht de locatie uiteindelijk heel veel op elkaar gaat lijken.

Het helpt gelukkig dat Starlink prima wegspeelt en dat een volgende beloning nooit ver weg is. Of het nu meer ervaringspunten, een nieuwe plek voor een basis of een handige mod voor een wapen is, een volgende opdracht is altijd om de hoek te vinden. Je schip naar keuze wisselt gemakkelijk van een zweefvoertuig naar een jager voor luchtgevechten.

Ruimtespektakel

Of je nu vast zit aan de grond of vrij door de ruimte kunt bewegen, de combat is het onderdeel van Starlink waardoor je blijft terugkeren. Ieder ruimteschip kan uitgerust worden met twee wapens met ieder speciale effecten. Doelzoekende ijsraketen kunnen op bijvoorbeeld gecombineerd worden met een vuurspuwende shotgun. Bevroren vijanden spatten door het warmteverschil uiteen. Het richt niet alleen de nodige bonusschade aan maar het ziet er ook nog spectaculair uit. Andere combinaties van wapens hebben minstens zulke handige bonussen. Omdat sommige vijanden immuun zijn voor bepaalde wapens of juist extra zwak voor een ander, is het nodig om vooral veel te blijven wisselen.

Steeds nieuwe samenstellingen uitproberen maakt Starlink op de lange duur leuk, want ongeveer dezelfde missies in identiek ogende nederzettingen doorlopen gaat op de lange duur best vervelen. Om het spel leuk te houden moet je veel wisselen, maar daar hangt wel een prijskaartje aan. Niet alle wapens zijn in het standaardpakket van Starlink beschikbaar. Ze zijn zelfs alleen te krijgen wanneer je ze fysiek aansluit op het dock of ze digitaal koopt. Alleen met de Deluxe-editie heb je toegang tot alles, maar daarvoor leg je meer dan honderd euro neer. Een behoorlijke prijs voor een game die al behoorlijk snel eentonig wordt.

Fysiek of digitaal

Starlink: Battle for Atlas is ook te spelen zonder gebruik te maken van het dock. Door het spel te pauzeren zijn schiponderdelen en piloten om te wisselen. Wel heb je hierdoor maar een beperkt aanbod aan wapens. Heb je de Deluxe-editie dan is het spel op deze manier zelfs een beetje makkelijker, want op die manier kun je vanaf het begin al uit alle wapens kiezen en hoef je ze niet extra te kopen. Dodelijke combo’s maken zich vervolgens bijna vanzelf.

Star Fox: Battle for Atlas
Wie Starlink Battle for Atlas voor de Nintendo Switch koopt krijgt toegang tot de piloot Fox McCloud en zijn Arwing als voertuig. Er is een speciale verhaallijn voor dit personage, maar de rest van de game is ook als deze piloot te spelen. Voor deze review is helaas alleen de PlayStation 4-versie beschikbaar gesteld waarvoor deze extra content niet getest is.

Starlink Battle for Atlas is voor deze review gespeeld op de PlayStation 4. De game is verkrijgbaar voor de PlayStation 4, Xbox One en Switch. Het basispakket kost 79,99.

Conclusie en beoordeling

7
Starlink Battle for Atlas heeft misschien wel een van de beste invullingen van het toys to life-genre, maar als game is het best aan de eentonig kant. De reddende factor zijn de spectaculaire gevechten vol kleurrijke ontploffingen en krachtige combo’s. Zelfs de erg irritante cast kan hierdoor nog enigszins vergeven worden. Minder makkelijk te vergeven is de behoorlijk hoge aanschafprijs die van Starlink niet bepaald een goedkope onderneming maakt.
  • Wapencombinaties werken tof
  • spectaculaire (ruimte)gevechten
  • Irritante cast personages
  • Erg veel eentonige missies
  • Aan de dure kant
  • Geen gyro besturing is een gemiste kans

Dit artikel delen

Over de auteur

Thijs Barnhard Redacteur bij InsideGamer en Gamer.nl. Laat mij je uitleggen waarom Spelunky, Overwatch, Hollow Knight, Super Mario World en Burnout Paradise de beste games ooit zijn.

Reacties

  • Zo insidegamer met een kritische review. Nee deze laat ik aan mij voorbij gaan. Hopelijk naakt Retro die briljante Star Fox game.
  • @kaassoufleeisback
    Moeilijk he? Iets los laten.. Ik heb zelf na het lezen van wat reviews en bekijken van gameplay de game uiteindelijk maar aangeschaft, omdat ik ook erg sceptisch was over nóg een COD. Inmiddels na wat uren gameplay snap ik de goede cijfers. Het loopt simpelweg goed en speelt heerlijk weg. Iets wat de afgelopen tijd niet altijd even goed ging in COD naar mijn mening. Dus voor het genre is het hoge cijfer terecht. Misschien is een negen ietwat hoog, maar meer dan een acht is Black Ops 4 wel waard.
    Maar goed: Misschien moet je 'm zelf ook even aanschaffen, of stoppen met je "gezeik". Want het wordt een beetje vermoeiend, en is inmiddels wel duidelijk.
  • @Gaaiz

    Nu vraag ik mij eigenlijk af wie in deze wereld bepaald wat een goed/terecht/slecht/onterecht cijfer is ? Ik blijf er bij dat iedereen dat zelf mag weten. Kijk ik zal CoD persoonlijk nooit hoger geven dan een 7/7,5 ( world at war is de uitzondering) maar als iemand de game een 9 waard vind, vind ik dat hij/zij dat gewoon mag vinden zonder gelijk fanboy/ blind/ongeloofwaardig etc genoemd te worden. Iedereen heeft zo zijn eigen criteria. Zou wat zijn mogen er straks geen mensen zijn die RDR 2 een 6 geven.

    Ontopic

    Ubisoft kan de pot op met deze game. Dat hele toys to life mag van mij afsterven
  • @Meta_coola

    In deze review wordt veel te veel nadruk gelegd op dat 'toys to life' gebeuren. Er kan ook gewoon zonder 'speelgoed' gespeeld worden…
  • @Meta_coola
    Ik probeer zelf altijd per review naar het genre te kijken, en dus niet tussen genre's te vergelijken. Het cijfer van een shooter staat voor mij dus volledig los van die van bijvoorbeeld een RTS, race game of RPG.
    Zo heb ik persoonlijk heel weinig met onder andere Dark Souls, Hitman en diverse JRPG's. Ik kan echter wel begrijpen dat mensen die van bepaalde genre's houden de games hoge cijfers geven, en vind dat ook helemaal prima.
    Toch probeer ik bij de toppers toch altijd even te kijken of ik de game alsnog wil spelen. Op deze manier ben ik voor mijzelf wat pareltjes tegen gekomen, waar ik nooit gedacht had dat ik deze leuk zou vinden. Helaas zitten er ook vele 9+ games tussen welke ik niet meer dan een paar uur gespeeld heb.
  • @Gaaiz

    Had het niet over de cod review maar over de reviews in het algemeen hier die vrij hoger cijfers oplevert.
  • @kaassoufleeisback

    Ik zou zeggen schrijf er een goed uitgewerkt menberartikel over, dan kunnen we daar een uitgebreide discussie voeren.

    Dit steeds weer vermelden onder recensies is extreem herhalend en om moe van te worden .
  • @kaassoufleeisback Kaas, zou je iets minder zuur kunnen reageren? Dat zeg ik niet namens de redactie, maar als gebruiker van deze site.

    Natuurlijk moet je altijd kunnen zeggen wat je wilt, maar jeetje, alles is verkeerd/stom/waardeloos/etc.

    Schrijf anders een mooi stukkie member content over wat je bezig houdt.
  • @Bert de Vries

    Nee hoor ik ben niet over alles zuur bijvoorbeeld ni no kuni 2 aan het doen. En dat bevalt me zeer. En over deze game star Fox gedeelte geweldig alleen voor mij te weinig voor aanschaf
  • @kaassoufleeisback

    Jeuj we gaan weer verder met de COD-discussie!

    Nee.. dat doen we niet…

    Duidelijke review. Dit spel is niet iets voor mij, dus ik laat hem aan me voorbij gaan.
  • @Luigi1985

    Ging over reviews in het algemeen hier. Niet specifiek over Cod.
  • Hier worden dus wel minpunten gegeven voor iets dat niet aanwezig is.
    Lekker consistent enzo… :-)

    Verder zie ik als ik andere reviews lees, dat de Switch versie ‘the way to go’ is, mede door de extra toegevoegde content (zie bv. Metacritic).
    Gemiste kans dus.

    ———
    PS. De thumbnail van dit artikel is verwarrend, aangezien de Switch versie niet gereviewed is. :-)
  • Hoe lang is de star fox content?
  • @kaassoufleeisback

    Heb je wel gelezen?
    Ik zou zeggen op google vind je het antwoord
  • @hamstertrans

    Ik vraag het liever dat is minder werk dan Googlen
  • @kaassoufleeisback
    En jij denkt dat deze reviewer die de switch versie niet heeft gespeeld dat wel zo 123 weet?
  • @Shuckles

    Als er bij de review een fox plaatje staat ga ik daarvan uit.
  • @kaassoufleeisback

    De Starfox story missies duren iets langer dan 2 uur.

    De rest van de game duurt ongeveer 25 uur. Je kunt dus ongeveer 27 uur een Starfox game spelen.

    Overigens ben ik het er over eens dat de Switch versie de beste versie is. Veel reviewers geven de Switch versie ook meer punten door de extra content die als “very good” wordt omschreven, plus dat Starlink met Fox als een echte Starfox game aanvoelt.
  • @Ramirez Ik ben echt helemaal into Starlink. Wat jij zegt klopt wel. Als je met Starfox speelt voelt het echt als een Starfox game waarbij je de leden van Starlink een handje helpt. Love it!

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren