1. 'Moeilijk voor te stellen' dat Elder Scrolls exclusief wordt, zegt Bethesda-baas

'Moeilijk voor te stellen' dat Elder Scrolls exclusief wordt, zegt Bethesda-baas

'Hard to imagine'

De studiobaas van Bethesda, Todd Howard, vindt het 'moeilijk voor te stellen' dat zijn grote titels exclusief worden voor Microsoft. Dat deed hij tijdens een interview met gamesindutry.biz.

De interviewer legt hem voor dat het, ondanks het recente voornemen van Microsoft om Zenimax - en dus Bethesda - te kopen, moeilijk voor te stellen is dat het bijvoorbeeld The Elder Scrolls 6 exclusief zou houden voor zijn eigen kanalen. Howard: "Ik ben het ermee eens dat dat moeilijk is om voor te stellen". Veel meer wil Howard er niet over kwijt.

Microsoft heeft eerder aangegeven dat het gemaakte deals zal honoreren. Zo komen Deathloop en Ghostwire: Tokyo exclusief uit voor PlayStation. Ook heeft het bedrijf in het verleden laten zien dat het zijn eigen titels ook naar andere platforms kan brengen of daar kan blijven ondersteunen, zoals met Minecraft of de Ori-games op Nintendo Switch.

Voor Bethesda heeft Microsoft gezegd dat de exclusiviteit per game bekeken zal worden. Howard is het daar mee eens. "Wij bekijken het, en dat hebben we altijd gedaan, per geval. Dat doen we ook als we bij Microsoft horen. Zij zijn best open geweest op andere platformen, niet alleen binnen Xbox. Dit zeg ik als buitenstaander, maar als je tien jaar teruggaat bij Microsoft, zou je ook niet hebben verwacht dat ze de hele Office-suite op een iPhone zetten."

"Ik kan niet echt voorspellen waar dingen komen, behalve door te zeggen dat we dit soort beslissingen als zelfstandige ook hebben gemaakt. Als je naar elke Elder Scrolls-game kijkt, is er exclusiviteit geweest op Xbox of met Microsoft. We hebben voor elke game een partnership gesloten. Morrowind was zo'n beetje een console exclusive, Oblivion was lange tijd exclusive, de DLC van Skyrim was lange tijd exclusief. Wij beslissen wat het beste is voor ons publiek wanneer de tijd daar is, en dat kan ik vandaag nog niet voorspellen."

Elder Scrolls 6

Dit artikel delen

Over de auteur

Erik Nusselder Redacteur van Gamer.nl. Houdt veel van RPG's, action-adventures, platformers, point-and-click adventures. Ook van leuke indies. Kan bovendien heerlijk genieten van het spelen van slechte games (al krijgen ze dan wel gewoon een slecht cijfer, natuurlijk). Contact: erik@gamer.nl

Reacties

  • Dan hadden ze de toko niet moeten verkopen.

    Dit is super tegenstrijdig, eerst kan hij het zich moeilijk voorstellen en dan zegt hij dat ze het in het verleden al vaker games exclusief hebben gemaakt.

    "Dit zeg ik als buitenstaander, maar als je tien jaar teruggaat bij Microsoft, zou je ook niet hebben verwacht dat ze de hele Office-suite op een iPhone zetten."

    Er is wel altijd Mac-support geweest van Microsoft en de situatie met mobile OS'en is totaal anders, Microsoft heeft geen eigen mobiele platform meer. Als je een eigen platform probeert te pushen, zoals Windows Phone, dan zorg je dat dit platform meerwaarde biedt door bepaalde diensten exclusief te maken. Heb je geen eigen platform om te pushen, dan breng je het op alle beschikbare platformen uit, omdat het toch geen meerwaarde heeft welk systeem het beter doet voor je bedrijf.

    "Wij beslissen wat het beste is voor ons publiek wanneer de tijd daar is, en dat kan ik vandaag nog niet voorspellen."

    Ik zie de games niet naar PlayStation 5 komen, behalve als Xbox Live en/of GamePass wordt toegestaan op de PS5-hardware.
  • @CerandoX.nl

    Deze games zijn al in ontwikkeling en Starfield is al veel langer in ontwikkeling. Ik verwacht dat sommige van deze games gewoon multiplatform blijven. Bethesda zal namelijk niet opereren onder MS's naam, maar zelfstandig.
  • Deathloop komt niet exclusief uit voor de Playstation, het is een timed exclusive.
  • @MythicZ
    Ghostwire idem dito. Niet eerder zoveel fouten gezien, niet alleen bij IG maar overal gaat t fout met het benoemen van die timed exclusiviteit. Naar mijn idee omdat het heel slinks en foutgevoelig gecommuniceerd wordt in die presentaties.
  • @xevulutionx

    Maar hier en op gamer.nl berichten ze extra zo
  • MOCHT dit wel zo zijn. Dan haal ik later deze generatie een Xbox, en mag Sony haar verbogen gedrocht houden. Ik hoop eigenlijk dat MS qua software interessant gaat worden, al is het alleen maar om de controller en de Gamepass. Want dat blijf ik toch echt pluspunten vinden i.v.m. Sony. De Dualshock went, maar als echte Cube, Switch en 360 gamer heb ik toch zwaar de voorkeur voor de 'andere' Lay-out.

    En ben erg benieuwd wat Fable gaat worden, en of Rares oude franchises deze generatie een kans gaan krijgen.
  • @benjaminben
    De Dualsense schijnt wel heel revolutionair te zijn met de feedback die het geeft bij ingame elementen. Zelfs regendruppels voel je vallen op je controller en de triggers kunnen push feedback random geprogrammeerd worden. Voor dat soort gein ben ik nog al een sucker. Ik vind buiten de usual upgrade in specificaties een nieuwe controller net zo festijn als de console zelf. Dat had ik met de Nintendo 64 launch, de Wii en nu begint het ook te kriebelen met de Dualsense na het zien van de Digital Foundry unbox video.

    https://www.youtube.com/watch?v=Medrg61anyE&t=10s

    Wat dat betreft spelen ze bij Microsoft teveel het "if it ain't broke, don't fix it" spelletje, maar stilstaan is ook achteruitgang. True, de Xbox controller is al jaren de betere van de 2 (alleen de Switch Pro controller vind in in veel gevallen fijner), maar met de DualShock 4 had Sony ook een controller waar ik weinig over te klagen had. Ja dat symmetrisch analoge blijft een dingetje, maar verder was het wel een keer van robuuste kwaliteit en een fijne grip.
  • @SmartTies inderdaad, je hoort goede verhalen over die controller. De technologie in de controller zou de prijs kunnen verklaren.
  • @SmartTies

    Ik word hier an sich ook wel enthousiast van. Ik ben er alleen een beetje skeptisch over of dit niet gewoon een gimmick gaat zijn waar alleen Astro's Playroom gebruik van zal maken. En hier en daar een first party ontwikkelaar, misschien. Al heeft Sony er ook een handje van om gimmicks/techniek slecht te ondersteunen.
  • @barton
    Dat is zeker waar. Ik denk dat het op een hand te tellen is hoe vaak ik de touch pad heb gebruikt op de DS4. Of dat de pressure sensitive Dualshock 3 buttons daadwerkelijk ingame gebruikt zijn. De Move controllers op de PS3 ruiken nog naar nieuw plastic btw.

    Maar een next level in rumble feedback is altijd welkom en makkelijk in iedere game te implementeren. Zeker in combinatie met de speaker erin lijkt het een extra level van immersie te geven.
  • @SmartTies
    De Switch heeft die rumble toch al jaren? Of is dit anders?
  • @Snuivert
    Dit schijnt toch wel weer next level te zijn. Check de link maar naar DF. Die gasten roepen niet zomaar wat en hebben het over een revolutionaire controller en zijn laaiend enthousiast. Dat voorbeeld dat hij gebruikt bij het snijden van een stuk fruit waar je eerst door de schil heen moet wat stug gaat en daarna smooth. En bij andere games weer een hele andere manier van feedback kunnen geven. Dat is toch wel een extra dimensie van immersie als je het mij vraagt. Het is zoals het nu lijkt een conglomeraat van de functies wat het spectaculair maakt.
  • @SmartTies

    Ik game in een Dolby atmos 5.2.4 setup, en savonds een kwaliteits headset



    Maar jij haalt de imersie uit een 5 dollar speaker uit een controller
  • @Ichabod
    Dat geluid in je controller is een toevoeging op de rumble. Het gebeurd in je handen en dat lukt bij een 5.2.4 niet. Tenzij je één van de 9 speakers in je hand houdt tijdens het gamen.

    Btw. er is geen Atmos ondersteuning op de PS5 :') Sony doet het met eigen 3D audio wat ik nog maar moet zien hoe dat gaat uitpakken. De Series X heeft wel Atmos ondersteuning gelukkig.

    Ik heb zelf ook een nog geen jaar oude Denon AVR X3600 met Atmos setup speakers (ook 5.2.4 maar dat gaat binnenkort naar 7.2.4), dus moet ook hier weer in gaan upgraden door het missen van hdmi 2.1…
  • @SmartTies Ik weet niet of je "gelukkig" moet zeggen bij Atmos ondersteuning. Je hebt daar specifiek hardware voor nodig of een licentie, wat niet nodig is voor Spatial 3D audio.

    Dat is juist hier een selling point dat dit niet achter een paywall zit, want support voor Atmos betekend niet dat iedere keer Atmos support heeft (kijk maar naar velen games die eraan komen). Zelfs third parties ondersteunen Tempest audio volledig en nauwelijks Atmos.
  • @Snake_NL
    Het is voor mij nog steeds unproven wat Sony gaat brengen. Ik hoop op het beste, maar Atmos is kwaliteit en proven + in de grote titels op de Xbox al aanwezig.

    Het is jammer voor de mensen die geen Atmos hebben, maar voor mijn situatie zou ik niks anders willen. En daarom komt dat van Sony wat goedkoop en welfare over. Niet de premium ride die ik wil. Maar nogmaals, ik hoop dat het wel allemaal kwalitatief kan tippen aan Atmos.

    Ik vraag me dan ook af of ze het in 4K Blu-Ray films wel gaan ondersteunen anders zou dat ook een aderlating zijn voor mensen die het als multimedia apparaat gaan gebruiken.
  • @SmartTies Qua audio tech maak ik mij geen zorgen. Sony blijft daarin pioneer betreft audio kwaliteit. Het is juist eerder andersom, en juist hopen dat devs ook Atmos ondersteunen want dit kost hun een licentie namelijk. Er zijn maar weinig games die Atmos ondersteunen en van de nieuwe games van Ubisoft bv, is het maar 1 game, maar wel iedere game die de tempest 3D audio ondersteuning gebruikt. Blijkbaar heeft Sony hier wel degelijk een selling point, en bij Xbox, is het aan de dev of ze het willen ondersteunen en een licentie willen nemen.
  • @Snake_NL
    Wellicht in andere producten, maar in consoles zijn ze alles behalve sound pioneers. Ik heb al een generatie zonder geluid van bovenaf moeten doen en bij de receivers zijn ze inmiddels ook belandt op niveau Akai. Headsets zijn ze goed in. Ik heb zelf de 1000mx3 en ga dan ook zeker ooit de m4 kopen.

    Maar wat Atmos betreft is het mooi meegenomen als developers het zullen gebruiken. Doen ze het niet dan gebruiken ze Project Acoustics wat de tegenhanger is van tempest 3D en ook gebruik maakt van HRTF based processing. Wat al volgens diverse developers hetzelfde schijnt te doen, maar op een andere manier. De selling point gaat hier niet echt op. Het is alleen Sony die deze generatie achter liep op dit vlak en waarvoor Cerny het als marketing talk gebruikte.
  • @SmartTies

    Ja dat weet ik de codec was ze te duur, een andere reden is er gewoon niet

    Heb geen plaats voor meer speakers
    Heb 4 bowers cm9 S2 zuilen
  • @barton een goed punt, alleen zie ik dingen zoals haptic feedback wel sneller gebruikt worden door third party. In tegenstelling tot bijvoorbeeld touch pad moest de ontwikkelaar features in een spel bouwen die daar gebruik van zou maken. Bij haptic feedback zal het makkelijk zijn gezien feedback toch een onderdeel is van een game. Maar goed, het is koffie dik kijken

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren