1. Unravel Two review – Niet langdradig

Unravel Two review – Niet langdradig

Drie jaar geleden betrad een nerveuze jongeman het E3-podium om de wereld voor de eerste keer kennis te laten maken met Unravel. Nerveus maar oprecht vertelde Martin Sahlin over zijn studio Coldwood en zijn spel over een wollen pop genaamd Yarny, die hij vervolgens met trillende handen uit de binnenzak van zijn jas haalde. Nog voordat de stotterende Martin verder kan gaan, applaudisseert het publiek spontaan om hem aan te moedigen. Er is nog geen trailer voorbijgegaan of Yarny heeft al de harten van gamers over de hele wereld veroverd.

Unravel bleek uiteindelijk een aardige puzzelplatformer met het hart op de juiste plaats. De puzzels zijn niet bijzonder geïnspireerd, maar de charmes van het poppetje Yarny en het prachtige Zweedse landschap waarin de game plaatsvindt, maken dat meer dan goed. Een vervolg leek niet meer dan logisch, en afgelopen E3 beklom Martin wederom het podium om Unravel Two aan te kondigen. Dit keer geen poppetjes uit jaszakken, maar wel weer een net zo oprechte presentatie en de grote verrassing dat je dit keer niet één, maar twee Yarny’s bestuurt.

Unravel Two

Samen of alleen

Unravel Two voelt heel erg als meer van hetzelfde, wat in dit geval niet zo erg is. Wederom baan je je een weg door weelderige Scandinavische landschappen en gebruik je Yarny’s touw om bruggetjes te spannen, over afgronden te slingeren en puzzels op te lossen. De toevoeging van een tweede personage is dan ook precies de vernieuwing die Unravel kan gebruiken. Met een simpele druk op een knop schakel je tussen beide Yarny’s, of een vriend of vriendin bestuurt het andere poppetje. Deze wisselwerking maakt nieuwe puzzels mogelijk en dit is dan ook de enige manier waarop Unravel Two probeert te vernieuwen, want verder voelt de game heel vertrouwd.

Deze aanpak snijdt echter aan twee kanten. Het samenspel tussen de twee Yarny’s biedt genoeg interessante nieuwe mogelijkheden, bijvoorbeeld door de ene Yarny te laten slingeren aan het touw van de andere Yarny om op hoger gelegen gebieden te komen en de ander vervolgens op te hijsen, of door de een op een skateboard te zetten en met de andere deze de halfpipe op te duwen. Verdere voorbeelden zijn moeilijk voor de geest te halen, want heel veel creatiever dan deze oplossingen of variaties hierop worden de puzzels niet. Ze zijn allemaal zo gemaakt dat je ze ook gemakkelijk in je eentje kunt oplossen zonder constant van personage te hoeven wisselen, wat natuurlijk heel fijn is als je geen gamemaatje hebt, maar het gevolg is dat beide spelers niet constant worden betrokken wanneer je in co-op speelt. De potentie van co-op wordt daardoor niet optimaal benut in de puzzels.

Unravel Two

Geen touw aan vast te knopen

Je vliegt dan ook redelijk snel door de levels heen, omdat de oplossing van een puzzel meestal voor de hand ligt. Het komt ook vaak voor dat je wordt opgejaagd door een wild dier of ander gespuis en je je zo snel mogelijk door een level moet begeven. In deze gevallen kun je de twee Yarny’s het beste laten samensmelten zodat je niet beide personages hoeft te besturen. Van puzzelen is dan nauwelijks meer sprake; meestal moet je gewoon met de juiste timing springen of slingeren zonder ingehaald te worden door wat het ook is dat je achterna zit. Unravel Two voelt daardoor soms aan als een snelle actieplatformer waarin je reactiesnelheid op de proef wordt gesteld, in plaats van een met emoties beladen reis door de natuur, zoals het eerste deel dat is.

Tijdens rustige momenten komt de Zweedse natuur goed uit de verf. Yarny reist over kabbelende beekjes, door dichte bossen en steekt kolkende rivieren over en ook in deze game komt hij meer dan eens oog in oog te staan met zowel vredelievende als jagende dieren. Het zijn dan ook deze levels in de open natuur die ons goed bij zijn gebleven en niet de levels waarin je de Yarny’s door fabrieken of huizen loodst, hoewel enige afwisseling ook welkom is. De game tracht daarnaast een verhaal te vertellen over twee ontsnapte weeskinderen door in de achtergrond schimmen te vertonen van deze personages, maar omdat dit enkel gezichtsloze figuren zijn zonder enig achtergrondverhaal maken deze vertoningen weinig indruk. Een gemiste kans, aangezien het eerste deel hierin wel de juiste snaar (of draad) weet te raken.

Unravel Two

Unravel Two is uiteindelijk niet heel anders dan zijn voorganger. Wie al bijzonder gecharmeerd was van het eerste deel, liever niet zijn brein breekt over moeilijke puzzels of een laagdrempelig avontuur voor twee spelers zoekt, vindt in Unravel Two (zoals in zijn voorganger) een aantrekkelijke mix aan zen-inducerende omgevingen, simpele puzzel- en platformactie en een leuke tijdsbesteding voor twee personen. Met maar zeven levels is de game echter niet heel lang en mogelijk zelfs korter dan het vorige deel. Na het uitspelen van ieder level is er nog een hele zwik aan extra uitdagingen en puzzels te voltooien, die ook creatievere oplossingen van de speler(s) vereisen dan in de verhaalmodus. Het zou leuk zijn geweest als deze moeilijkere uitdagingen ook in de hoofdgame waren vervlochten, want nu leunt de game te veel op de gecombineerde charme van Yarny en de speelwereld. Ook al is dat zeker geen zonde.

Unravel Two is nu uit voor PlayStation 4, Xbox One en pc. Voor deze review speelden we de game op een PlayStation 4.

7
Door de toevoeging van een tweede Yarny voelt Unravel Two minder persoonlijk dan het eerste deel, maar er valt ook wat te zeggen voor het samen kunnen spelen met een vriend(in). Wederom zijn het niet de puzzels die de spotlight stelen, maar de heerlijke sfeer en ontdekkingsreis door de Scandinavische natuur. Het is enkel zonde dat de game de wisselwerking tussen de twee Yarny’s niet beter benut, want dan had Unravel Two echt iets speciaals kunnen worden.
  • Twee Yarny’s besturen biedt nodige vernieuwing…
  • Prachtige doorsnede van de Zweedse flora en fauna
  • Toegankelijk, maar biedt ook genoeg optionele pittigere uitdagingen