1. V-Rally 4 review – Zo vermakelijk als het verleden

V-Rally 4 review – Zo vermakelijk als het verleden

V-Rally is terug! Zegt die naam je eigenlijk niets? Dat is je vergeven, want uitgever Bigben en ontwikkelaar Kylotonn wekken met deze game een franchise die al vijftien jaar dood was tot leven. En dat schept verwachtingen.

Geen WRC

In werkelijkheid ligt het verhaal overigens net ietsje anders. Kylotonn was de laatste jaren vooral verantwoordelijk voor de officiële WRC-games rond het wereldkampioenschap rally. Dit jaar verschijnt daarvan echter geen nieuw deel – dus werd eerder besloten om dit jaar een nieuwe ‘eigen’ game uit te brengen, met een bekende naam uit het verleden erop geplakt. De enige inhoudelijke link lijkt de betrokkenheid van game-director Alain Jarniou, die anno 2002 als programmeur aan V-Rally 3 werkte.

V-Rally 4

Los daarvan kunnen we stellen dat V-Rally 4 min of meer dezelfde benadering hanteert van virtueel rallyrijden als z’n ‘voorgangers’. De oude V-Rally’s leunen namelijk sterk op de arcade-inborst van bijvoorbeeld Sega Rally. V-Rally 4 bevat een fractie meer waarheidsgetrouwheid in het rijgedrag van de diverse auto’s, maar is absoluut niet zo diepgaand als Dirt Rally of good ol’ Richard Burns Rally.

Sterker nog, in onze speelsessies merkten we dat V-Rally 4 eigenlijk beter speelbaar is met een controller dan een racestuurtje. Zelfs met het uitschakelen van hulpmiddelen en tweaken van diverse parameters werkt een analoge stick eigenlijk beter om je auto met succes en plezier in het goede spoor te houden. Als je de smaak eenmaal te pakken hebt, is het eigenlijk best lekker om auto’s in deze game over overwegend onverharde paden te jagen.

V-Rally 4

Japanse bergpas

Daarbij moeten we vermelden dat er opvallend veel verschil tussen de diverse auto’s zitten. Onderscheidend rijgedrag is zeker een gewaardeerde feature in moderne racegames, maar in V-Rally 4 zijn sommige auto’s prima te besturen terwijl andere juist haast onmogelijk een hoek om te krijgen zijn. En dat laatste kan toch echt niet de bedoeling zijn wanneer je gefrustreerd een gloednieuwe Porsche 911 GT3 RS over een strakke Japanse bergpas probeert te jagen.

In navolging van menig concurrent – en het loslaten van de WRC-licentie – schotelt Kylotonn je een variëteit aan disciplines voor: rally (zo snel mogelijk van A naar B met je navigator), rallycross (races tegen anderen) heuvelklim (van A naar B in krachtige monsters zonder aanwijzingen), buggy’s (eveneens races, maar dan wilder) en een gymkhana-variant (zo snel mogelijk een parkoers vol hindernissen afleggen). Alles zit verpakt in een geinige carrièrestand, waarin je een team opbouwt door personeel (van managers tot monteurs) vast te leggen en sponsorcontracten te tekenen. Leuk om je een gevoel van progressie te geven, al krijg je nooit echt het idee dat je ergens naartoe werkt – los van meer geld om betere auto’s te kopen. Sterker nog, eigenlijk hebben we het allemaal al eens gezien.

V-Rally 4

Prachtige parkoersen

Gelukkig zit de belangrijkste motivatie om te spelen in de gameplay zelf. Of, beter gezegd, in de fantastische ontworpen parkoersen waar je overheen scheurt. Vooral de rallyproeven maken indruk: het ene moment scheur je naar, langs én door een enorme vallei in de woestijn, dan weer door een prachtig Sequoia-bos – en dan hebben we het nog niet gehad over de Maleisische kust en de Siberische toendra. De landschappen zijn groot, ogen levendig en vormen zo een waardig strijdtoneel voor je geknok tegen de klok. Sowieso presteert de game visueel niet onaardig, met nachtelijke omstandigheden, weerseffecten, stof en schade aan je auto – een sfeervol geheel. Jammer genoeg is de audio ondermaats, zowel de beroerde motorgeluiden als de eentonige menumuziek.

Al met al is V-Rally best een aardige rallygame. Vele malen beter dan het beroerde Gravel van eerder dit jaar, in elk geval. Niet zo diepgravend als DiRT Rally – doch op het gebied van rallyproeven vele malen beter dan de eentonige gegenereerde special stages van DiRT 4. Voldoende om de historische naam eer aan te doen.

V-Rally 4 is nu verkrijgbaar op pc, Xbox One en PS4. Voor deze recensie is de game gespeeld op een PS4.

7,3
V-Rally 4 kiest voor een veilige opzet binnen het rallysubgenre. Het resultaat is een redelijke maar iets te herkenbare game, die zich desalniettemin mooi weet te onderscheiden met indrukwekkende rallyproeven. Het wispelturige, gevoelloze rijgedrag van de auto’s voorkomt een echte aanbeveling.
  • Gevarieerde gameplay…
  • Redelijk toegankelijk rijgedrag
  • Fantastisch ontworpen parkoersen