1. WarioWare Gold review – Greatest hits van Microgames-mania

WarioWare Gold review – Greatest hits van Microgames-mania

Het is inmiddels even geleden dat er een echte nieuwe WarioWare is verschenen dus misschien heb je een kleine opfrisser nodig. WarioWare is eigenlijk een verzameling van ultrakorte minigames. Noem het gerust een Vine in videogamevorm of een game-equivalent van een hele goede gif. Het is complete nonsens, vermaak voor het simpelste gedeelte van je hersenen en een algemeen bij elkaar geraapt zooitje van stijlen en halve ideeën. Als dat als een leuke tijd klinkt is WarioWare echt iets voor jou.

Gold is een soort greatest hits van de beste microgames uit de voorgaande games met daar bovenop een heleboel toevoegingen. Niet alleen oude spelletjes keren terug, maar ook de daarbij behorende mascottes. Onder leiding van Wario worden ze allemaal opgetrommeld om ieder hun bijdrage te leveren. Wario zelf heeft namelijk het idee om een soort toernooi voor zijn microgrames op te zetten. Het doel daarvan is zoveel mogelijk geld uit de zakken van gamers te kloppen, maar er wordt verder weinig moeite gedaan om dit idee verder te verduidelijken.

WarioWare Gold
WarioWare Gold

Balanceren, kietelen en tekenen

Het doet er ook helemaal niet toe, want het draait uiteindelijk om de microgames en het moordend tempo waarin ze voorbijkomen. Het ene moment balanceer je een surfer bovenop een golf, het andere moment moet je iemands oksels kietelen zodat ze een touwtrekwedstrijd verliezen. Dat wordt dan weer opgevolgd door het natekenen van symbolen binnen de beperkte tijd. Voordat je doorhebt aan wat voor waanzin je precies deelneemt is het al voorbij en moet je door naar de volgende microgame.

Speel je genoeg microgames uit dan volgt er een langere en uitgebreidere boss-game die je ook de mogelijkheid geeft om een verloren leven terug te verdienen. Hierin moet je bijvoorbeeld als Wario uit een instortende tempel ontsnappen of drie keer een honkbal het stadion uitslaan. De microgames zijn daarnaast ook ingedeeld op hun besturing. De ene keer heb je aan de knoppen op de 3DS genoeg, de andere keer moet je tikken op het onderste scherm of je 3DS kantelen waar nodig. In het begin zijn deze drie categorieën nog netjes gescheiden maar uiteindelijk wordt alles door elkaar gegooid waardoor je heel snel tussen verschillende speelstijlen moet schakelen.

WarioWare Gold
WarioWare Gold

Endgame content

Wario praat!

Het is in het begin misschien even wennen maar in WarioWare Gold praat Wario voor het eerst in volledige zinnen. Charles Martinet (ook de stem van Mario) spreekt hem in en dat pakt verrassend goed uit. Wario is precies zoals je verwacht: een luie, vieze en ietwat arrogante spelleider die je in de tutorials op kleinerende wijze toespreekt. Ook de andere personages zijn van een stem voorzien, wat de tussenfilmpjes net wat leuker maakt.

Steeds sneller en sneller volgen de microgames elkaar op totdat je het niet meer uithoudt. Highscores halen is het uiteindelijke doel nadat je het hoofdverhaal hebt uitgespeeld, maar er staat altijd een beloning tegenover. Net zoals in de laatste paar WarioWare’s is er een automaat die in ruil voor zeshonderd muntjes een geinig hebbeding uitspuugt. Dat kan een uitgebreide minigame zijn, maar ook een klok zodat je je 3DS als wekker kan gebruiken. Het verzamelen van deze dingentjes werkt bijzonder verslavend. Zoals dat een goede gatcha-game betaamt is het iedere keer weer spannend wat je nu weer krijgt.

Na het uitspelen van het hoofdverhaal – deze keer met grappige tussenfilmpjes en een uitgebreide voice-cast – draait het vooral om het verdienen van muntjes. Dat gaat het snelst door verschillende challenges te halen (speel 45 microgames achter elkaar uit) of door goed te presteren in de andere missies. Extra uitdagingen waarin je maar een leven hebt of waarin Wario constant het scherm blokkeert, openen zich ook na het hoofdverhaal. Er is ook een lokale multiplayer, maar die is alleen speelbaar als de andere speler ook een 3DS en een exemplaar van WarioWare Gold heeft.

WarioWare Gold
WarioWare Gold

Er is uiteindelijk genoeg te zien en te doen in deze game. Gold komt daarbij ook nog verrassend vaak echt grappig uit de hoek met schunnig humor en verknipte versies van andere Nintendo-games. Geen andere serie van Nintendo voelt zo zelfbewust over zijn eigen geschiedenis en het medium games in het algemeen. Toch valt ook niet te ontkennen dat deze WarioWare sneller dan de andere delen wat van zijn glanst begint te verliezen. De vorige games uit de serie leunen op de gimmicks van de consoles waar ze op verschenen, maar die luxe heeft dit deel niet. Het is vooral een maffe verzameling van wat de serie zo leuk maakt zonder zelf een groot nieuw idee te introduceren.

WarioWare Gold is voor 39,99 euro verkrijgbaar voor de Nintendo 3DS.

8
WarioWare Gold is een hele fijne terugkeer van een van Nintendo’s grappigste en vreemdste series. De absurde microgames, razendsnelle gameplay en bizarre prijzen zijn nog steeds erg leuk, maar het ontbreekt deze best of-collectie een beetje aan een eigen smoel.
  • WarioWare is terug!
  • Enorme afwisseling
  • Bizarre gadgets