1. Westerado Double Barreled Review

Westerado Double Barreled Review

De langverwachte release van Red Dead Redemption 2 gloort aan de horizon. Maar voor wie echt niet kan wachten om zich onder te dompelen in de wereld van cowboys, revolver duels en valse saloonpiano’s, verscheen deze maand de ideale western-snack op Xbox Gamepass. Westerado Double Barreled van de Nederlandse studio Ostrich Banditos biedt je een paar uur vermaak met alle ingrediënten die je van een spaghettiwestern verwacht. Sluwe personages, wraak, buffalo-ranches en nog veel meer. Allemaal verpakt in een pixelig potje Wie Is Het?

Je krijgt een naamloze cowboy onder de knoppen die de moord op zijn moeder en broer wil wraken. Ze zijn ten prooi gevallen aan een beruchte schurk die de wijde omgeving al een tijdje teistert. Door in de omliggende dorpjes mises uit te voeren en het vertrouwen van de bewoners te winnen, kom je zelf steeds dichter bij jouw doel: de identiteit van de moordenaar ontrafelen. Na het voltooien van quests hebben sommige npc’s een aanwijzing over het uiterlijk van de man die je zoekt. Dit varieert van de vorm van zijn cowboyhoed to de kleur van zijn broek of de grootte van zijn gesp. Elk nieuw potje wordt dit willekeurig gegenereerd, dus je bent altijd op zoek naar een ander.

Dit is ingewikkelder dan het klinkt, want de open wereld van Westerado wordt bevolkt door een boel mensen. Door de gekozen pixelart-stijl lijken ze veel op elkaar, maar door goed te kijken is er toch een hoop detail te onderscheiden. Daar heeft de ontwikkelaar precies een goede balans in gevonden. Die details zijn ook te vinden in de omgevingen die er karakteristiek uitzien, ook nog eens ondersteund door een toffe western-soundtrack.

En dus ben je al snel bezig om van het treinstation naar de saloon en van de sheriff naar het indianenopperhoofd te rennen om - vrij standaard - klusjes op te knappen. Hierbij heb je veel interactie met andere personages en komen de zogenaamde Gunversations om de hoek kijken. Bij elk gesprek heb je de mogelijkheid om je pistool uit je holster te trekken. Iedereen reageert hier weer anders op. Zo is het een goede manier om een dronkelap te overtuigen om de saloon te verlaten en terug te kruipen naar moeder de vrouw, maar escaleert de boel al snel wanneer je je schietijzer richt op een bandiet. Dit geeft een boeiende twist aan de toch al grappige conversaties die dus regelmatig over zullen gaan in een ouderwetse showdown.

De schietactie is qua mechanics simpel, richten en schieten kan alleen horizontaal. Zo ontstaat er een snel spelletje waarin je ontwijkt en de trekker overhaalt. Je hebt maximaal drie cowboyhoeden die staan voor je levens. Daarna is het game over, verlies je wat geld en word je weer wakker in het huis waar je begon. Dit overkomt je in het begin een paar keer, want het is even wennen. Maar een echte cowboy leert snel en heeft dit systeem vrij snel onder de knie. Gelukkig kan je ook met een welgemikt schot de hoed van een vijand af schieten. Hij of zij geeft zich dan over en jij verdient een extra leven door de hoed op te rapen. Ook dit geeft weer een extra laagje aan gevechten die verder niet veel om het lijf hebben. Er zijn wat verschillende wapens en hoeden, maar de standaarduitrusting is altijd afdoende en je wordt niet erg geprikkeld om je arsenaal verder uit te breiden.

Zo schiet en ondervraag je je een weg door het Wilde Westen. De map is niet heel groot, en lopen van de ene naar de andere kant kost niet meer dan een paar minuutjes. Dat was iets korter geweest als de besturing nét iets strakker was geweest waardoor je minder blijft haken achter bijvoorbeeld cactussen. Nog sneller is de fast-travel optie, waarbij opvalt dat de laadtijden lekker kort zijn. De wereld is open om te ontdekken en de quests volgen elkaar non-lineair op. Het is zelfs mogelijk om elke passant te beschuldigen van de moord op je familie, net zo lang tot je het bij het rechte eind hebt. Leuker is het natuurlijk om stukje bij beetje de wanted-poster compleet te krijgen en in een keer de juiste dader te confronteren. Dit zou moeten lukken in een uur of drie. Zoals gezegd verandert de dader elke playthrough, dus nog een keer opstarten is absoluut mogelijk. Ook al omdat je ongetwijfeld wat dequests hebt gemist en er nog wat kleurrijke personages te ontdekken zijn. Deze zijn goed geschreven en brengen wat humor met zich mee, maar zijn niet voorzien van stemmen. Het gebrek aan voice-acting is begrijpelijk voor deze bescheiden game, maar zorgt er helaas wel voor dat je de tekstjes wat sneller doorklikt.

Westerado Double Barreled is beschikbaar op PC en Xbox One (onderdeel van GamePass). Voor deze review speelde ik de Xbox One versie.

7,9
Westerado Double Barreled is een toffe game om in een avondje door te spelen om alvast in Red Dead-achtige sferen te komen. De game biedt een aantal van dezelfde aspecten, maar dan teruggebracht naar snack-formaat in een indie-jasje. Personages en omgevingen zijn karakteristiek en het overkoepelende puzzeltje van het vinden van de moordenaar blijft leuk. De mechanics hebben hier en daar een twist, maar hebben over het algemeen niet veel om het lijf. Dat is niet heel erg, want je maakt genoeg progrese om net die paar uurtjes over de prairie te stormen. Op zoek naar precies die ene klojo met groene bandana, zwarte jas, zilveren gesp, platte cowboyhoed en dikke buik.
  • Karakteristieke wereld
  • 'Wie Is Het?' werkt goed
  • Mechanics bieden net genoeg voor een paar uurtjes...
  • Besturing had strakker gemogen
  • ...maar zijn verder niet heel spannend

That Mr Awesome begon pas relatief laat te gamen. De Xbox 360 was zijn eerste console, terwijl hij toch al ruim een kwart eeuw op deze aardkloot rondloopt. Sindsdien hebben goede rpg's en action adventures zijn voorkeur. Absolute favorieten zijn Borderlands, de Batman Arkham games en Ori.