1. WWE 2K19 Review – WWE is weer leuk om te spelen

WWE 2K19 Review – WWE is weer leuk om te spelen

WWE 2K haalt alles uit de kast

In de WWE 2K-serie zijn al vele teleurstellingen geweest. Na WWE 2K18 heeft WWE 2K net zoals een showworstelaar een goede comeback nodig om de match te winnen. Ontwikkelaars Yuke’s en Visual Concepts hebben in ieder geval geleerd van vorig jaar en brengen nu een verbeterde en vooral leuke WWE-game uit.
WWE

De ring betreden

Bij de start van een match zien we die verbetering al meteen. Met uitbreidingen van de move-sets en de manier waarop de worstelaars reageren op de klappen die ze krijgen, verloopt een match heel soepel. Dit komt mede door nieuwe animaties, waardoor de worstelaars steeds anders omgaan met pijn die wordt uitgedeeld. Zo blijft een worstelaar de ene keer na een harde klap knocked-out op zijn rug liggen, terwijl hij de andere keer bij dezelfde move naar zijn rug grijpt en het uitschreeuwt van de pijn. Het spel krijgt zo een natuurlijkere uitstraling.

Toch zijn er nog duidelijke verbeterpunten. Zo vliegt bij de entree van bepaalde worstelaars het haar rap van links naar rechts bij de minste beweging. Het is maar een klein detail, maar het wordt al snel lichtelijk irritant. Waar het echter wederom misgaat bij WWE 2K19 is aan de rand van de ring, bij de commentatoren: Michael Cole, Byron Saxton en Corey Graves.

Het is verbijsterend dat, ondanks dat de drie heren nieuwe ingesproken tekst hebben gekregen, het nog steeds zo’n chaos is om naar te luisteren. Ze geven achtergrondinformatie die niet aansluit bij de worstelaars die ze bespreken en ze herhalen vaak dezelfde korte zinnen drie keer achter elkaar. Commentaar is klaarblijkelijk maar een bijzaak voor deze serie.

Daarnaast is een minpuntje de manier waarop je moves moet reversen. Het is logisch dat het niet meer zo makkelijk mag zijn als in eerdere WWE-games, maar het moet niet onmogelijk worden om te reversen. Nu moet je zulke vingergymnastiek uithalen dat je eerder je eigen vingers breekt dan de rug van je digitale tegenstander.

Tijd voor Payback

Gelukkig staan daar verschillende toffe toevoegingen tegenover. Zo zijn er 23 nieuwe soorten matches, waaronder een Ladder-tag-match, een House of Horror-match en zelfs een volledige Royal Rumble-match met alleen vrouwen. De vrouwenrevolutie neemt niet af in WWE en ook in 2K19 wordt deze grote stap voortgezet. Daarnaast is de heerlijk belachelijke Big Head-modus toegevoegd, waarin de worstelaars, zoals de naam al zegt, enorme hoofden krijgen, met idiote lol tot gevolg.

Een nieuw soort Comeback-systeem voegt daarentegen wat meer realisme toe. Het moet het spel beter balanceren en iedereen een kans te geven om te winnen, zelfs wanneer dat onmogelijk lijkt. Met dit zogenaamde Payback-systeem incasseer je klappen om de Payback-meter mee te vullen. Wanneer deze meter vol is krijg je de kans om een speciale move uit te voeren om weer helemaal terug te komen in de match. Het kan spelers nieuwe strategieën bieden en het weerspiegelt ook de realiteit in een WWE-show, waarbij de ene worstelaar de overhand heeft en het lijkt alsof de match over is, maar de tegenstander de strijd toch nog in zijn voordeel kan beslechten.

De klim naar succes

Naast de toevoeging van Payback is de Showcase-modus na twee jaar terug, na veler verzoek. In deze Showcase kijken we terug op de carrière van de populaire en geliefde WWE-worstelaar Daniel Bryan. Een waar underdog-verhaal, waarin je de emotionele hoogte- en dieptepunten van zijn carrière ziet, met matches uit zijn tijd van NXT tot zijn weg naar WWE-goud. Het is een opluchting om te zien dat de makers er tijd in hebben gestoken om het een realistisch verhaal te maken over blessureleed en de pijn en het verdriet van het voortijdig stopzetten van een carrière.

Overigens hoor je niet alleen Daniel Bryan in 2K19, want, jawel, de MyCareer-modus heeft eindelijk stemmen gekregen. De tekst is zelfs ingesproken door de WWE-worstelaars, wat het veel geloofwaardiger maakt om die modus te spelen als nobody die zich moet bewijzen.

2K Phenomenal!

Het hoogtepunt in WWE 2K19 is de toevoeging van 2K Towers, waarbij je kunt kiezen uit de Gauntlet-modus en de Steps-modus. Bij Gauntlet moet je alle matches in een ruk door spelen (bij een nederlaag start je dan ook weer bij het begin) en in Steps wordt je vooruitgang na elke match opgeslagen, zodat je in je eigen tempo verder kunt gaan. De regels veranderen bij elke match en spelers moeten verschillende taken volbrengen, zoals specifieke, speciale moves uitvoeren om de match te winnen. Hier ligt dan ook de uitdaging voor spelers om te groeien binnen het spel, omdat de beginnende speler zo met veel variatie alle facetten qua controls en regels leert kennen van meerdere matches. Daarnaast krijg je steeds stekere tegenstanders tegenover je, waardoor zelfs de meest ervaren speler nog zijn vaardigheden kan aanscherpen in de ring.

Desalniettemin is het tofste dat 2K heeft gedaan in Towers de ‘AJ Styles Million Dollar Tower’. Bij deze ultieme Tower moet je vijftien matches winnen op de hoogste moeilijkheidsgraad en een eigen persoonlijke promovideo uploaden op WWE 2K.com. Dan maak je kans om tijdens Wrestlemania 35 in de Verenigde Staten AJ Styles in hoogst eigen persoon te verslaan in een match in WWE 2K19, met een prijzenpot van één miljoen dollar. Als dat vooruitzicht, evenals de nieuwe modi en WWE-lol, de teleurstelling van 2K18 niet wegspoelt, dan weten wij het ook niet meer.

WWE 2K19 is voor deze review gespeeld op de PlayStation 4. De game is nu verkrijgbaar voor PlayStation 4, Xbox One en pc.

7,5
2K heeft geluisterd naar de kritiek om bepaalde modi te verbeteren en nieuwe leuke modi toe te voegen aan WWE 2K19. Aan het commentaar schort het helaas nog steeds, maar iets als 2K Towers is een schot in de roos – en je kunt er zelfs een miljoen dollar mee winnen. WWE 2K haalt alles uit de kast, inclusief een nieuwe Showcase en een onderhoudende MyCareer-modus. De serie is weer terug!
  • Toevoeging van nieuwe en uitdagende modi
  • Payback-systeem werkt
  • Stemmen in MyCareer-verhaallijn