Vijf teleurstellingen die de Wii U met zich meebracht

Achtergrond | -

Hoewel ik enorm veel gespeeld heb op mijn Wii U, ik plat heb gelegen van het lachen in speelsessies met vrienden en ontzettend heb genoten van verschillende Wii U-games, was niet alles rozengeur en maneschijn. De console met een tweede scherm kreeg doorheen zijn levensjaren bakken kritiek over zich heen en kende naast de vele hoogtepunten ook (heel wat) dieptepuntjes. Met de release van de Nintendo Switch voor de deur komt de uittreding van de Wii U akelig dichtbij. Met andere woorden is dit het perfecte moment om eens persoonlijk terug te blikken op de teleurstellingen die de console doorheen zijn levensjaren met zich mee heeft gebracht.

Gemis van Nintendo-series

Mario Kart 8, Splatoon, Super Mario 3D World, Pikmin 3, Super Smash Bros. for Wii U,...  Dit lijstje kan nog wel even doorgaan en geeft aan dat Nintendo op kwalitatief vlak enkele pareltjes heeft afgeleverd waar Wii U-bezitters zeker en vast van genoten hebben. Toch heeft Nintendo heel wat meer IP's in huis die nooit op de GamePad zijn verschenen. Een nieuwe F-Zero, een (volwaardige) Animal Crossing en een Mario Strikers in plaats van het ondermaatse Mario Tennis: Ultra Smash waren allemaal meer dan welkom geweest. Oh, en Nintendo: waar blijft in hemelsnaam die Metroid-game waar fans al jaren naar roepen?


Korte levensloopbaan

Nintendo heeft aangegeven dat na The Legend of Zelda: Breath of the Wild de stekker volledig uit de Wii U wordt getrokken. Hiermee heeft de Wii U een levensperiode meegemaakt van zo'n vier jaar, wat best kort is. Kort is natuurlijk een relatief begrip, maar wanneer je beseft dat de productiemolen van Wii U-games het afgelopen jaar wel op een erg laag pitje stond, blijft er van die vier jaar al helemaal niet veel meer over. Zeker met de vorige generatie console in het achterhoofd, die zo'n zes jaar meegingen tot de opvolger kwam aanzetten, is het pijnlijk dat we zo snel afscheid moeten nemen van een geweldig apparaat dat enorm veel potentie had.

Annuleren en uitstellen

Metro: Last Light, Tom Clancy's Ghost Recon Online, Aliens: Colonial Marines, Dirt en zelfs Battlefield 3. Het zijn allemaal games die tijdens de E3 van 2011 op het podium van Nintendo stonden te pronken, maar die nooit zijn verschenen op de Wii U. Deze trend van annulering zette zich in de verdere jaren van de Wii U rustig verder. Zo kregen Wii U-backers van Project Cars een grote middelvinger opgestoken van Slightly Mad Studios, en meer recentelijk zag Yooka-Laylee een release op de Wii U ook niet meer zitten. Best jammer voor Wii U-gamers die zaten te wachten op al dat moois!

Naast deze hele reeks aan geannuleerde games was het ook de traditie om Wii U-spellen schaamteloos uit te stellen. Watch Dogs en The Legend of Zelda: Breath of the Wild zijn hiervan perfecte voorbeelden, maar het meest spraakmakende voorbeeld is dat van Rayman Legends. Drie weken voor de exclusieve release op de Wii U bracht Ubisoft het nieuws naar buiten het spel zeven maanden uit te stellen, en nog eens multiplatform te maken ook. Het resultaat? Teleurgestelde en boze gamers die hun ongenoegen volop uiten op Nintendo's eigen discussieplatform Miiverse.



Gebrek aan steun van third-party ontwikkelaars

Het gemis van onafhankelijke ontwikkelaars leunt dicht aan bij het vorige punt van kritiek. Hoewel er in het begin best wat third-party games verschenen, zat er telkens een geurtje aan. Zo wist EA met FIFA 13 een gedateerd spel af te leveren waarbij opties ontbraken, Ubisoft sloopte een hele local multiplayer uit Splinter Cell: Blacklist en Activision wist dan wel een heel degelijke port van Call of Duty: Black Ops II neer te zetten, achter DLC konden Wii U-bezitters fluiten. Daar kwam ook nog eens bij kijken dat de meeste van deze spellen al een tijdje uit waren op consoles van de concurrentie, wat maakte dat het vaak voelde als mosterd na de maaltijd. Het feit dat deze games erg slecht verkochten maakte dat third-party ontwikkelaars al snel geen brood zagen in de Wii U. Dit resulteerde in lange droogtes tussen de games van Nintendo's eigen makelij.

Slechte verkoop

Dat de Wii U qua verkoop een regelrechte flop was, is in eerste instantie een probleem voor Nintendo. Toch ondervinden gamers grote gevolgen hiervan op hun gekochte spelconsole. Zo goed als alle voorgaande punten zijn (deels) te wijten aan deze erg lage userbase. Doordat weinig mensen in het bezit zijn van een Wii U kwamen er weinig games uit op het apparaat, met als gevolg dat nog minder mensen interesse hadden in een aankoop. Op deze manier is de Wii U in een vicieuze cirkel terechtgekomen, waar de console jammer genoeg nooit is uitgeraakt. Hierdoor voelde Nintendo zich genoodzaakt om met de Switch het verleden achter zich te laten en te beginnen aan een nieuw hoofdstuk. Nieuwe ronde, nieuwe kansen!

Geplaatst op 21 februari 2017 om 12:26 door


Plaats een reactie