PSVita in een ander licht

Column | -

De Playstation Vita (PSVita) is sinds 22 februari op de Nederlandse markt beschikbaar en is daarmee dus één jaar oud. Tijd dus om te kijken wat de handheld heeft geboden en gaat bieden. Hiermee wil ik helemaal niet kijken naar de spellen, maar meer naar de visie van het product en de toekomstbestendigheid van het product.

Die visie is namelijk drastisch gewijzigd de afgelopen maanden. Sony heeft namelijk ook door dat het product en de bijhorende software niet zo uitstekend verkopen als gewenst / verwacht. Waar het product initieel een eenvoudige opvolger was van de PSP, moesten plannen snel omgegooid worden om het product überhaupt te laten leven.

Als opvolger van de Sony PSP was het product opgesteld om eigen cartridges af te spelen, downloads via eigen winkel af te spelen en daarmee had het product een eigen stabiele en heldere markt bepaald. Echter, de interesse vanuit derde-partijen bleek fors tegen te vallen. Naast de initiële launch-titels bleek het een zware dobber om meer content te krijgen op dit platform.

Dit had zijn effect op de markt. De sales van de PSVita kakte -na een succesvolle launch- vrij snel in. Dusdanig snel dat de gamerswereld een nieuw discussiepunt kreeg. Moest Sony nou de stekker uit de PSVita trekken en zich concentreren op de PlayStation 4, of moest Sony actie ondernemen en content aankopen, meer produceren, spotlight momenten kiezen, prijzen verlagen etc.

Al met al waren er genoeg redenen om te denken dat de Vita niet goed zou eindigen. Gedegen redenen ook, gezien het product echt aan het falen was. De directe concurrentie had nergens last van (na een spectaculaire prijsdrop en een nieuwe push dankzij hernieuwde hardware), waardoor men nog meer begon te vermoeden dat de Vita een stille dood moest sterven.

Ook Sony was in paniek en gaf openlijk toe dat de sales niet toereikend waren en support een ingewikkelde kwestie bleek. Echter, onopgemerkt paste Sony ook een andere techniek toe. Men begon het product te verschuiven. 

Afgelopen maanden zijn er bijzonder veel PSVita games aangekondigd, maar voor velen waren dit niet de titels die men had verwacht. Kortom, er kwam geen aankondiging van Borderland, Gran Turismo 6, GTA, Monster Hunter, etc.

Wel kwamen er onverwachtte aankondigingen vanuit Indie-developers, namelijk: Trials, Rocketbirds, Alien Breed, Gem Smashers, Great Little Wargame, Retro City Rampage, Sine Mora, Sounds Shape, Steins Gate, Miami Hotline, etc.

Zelf vond ik dat opvallend en reden om me meer te verdiepen in de werkwijze van Sony. Blijkbaar zijn er redenen voor Indie-developers om energie te stoppen in dit platform. Lees, mensen met weinig geld en geen stabiele bedrijfsvoering nemen risico met de PSVita.

Kortom, er was vertrouwen. Mogelijk omdat Sony licentiegelden omlaag heeft gegooid, maar mogelijk ook om andere redenen.

Mijn theorie is dat Sony het product meer en meer wilt verschuiven als de luxe (met knoppen uitgevoerde) PlayStation Mobile device.

PlayStation Mobile

PlayStation mobile is een framework, waarmee developers 'eenvoudig' content kunnen maken voor PlayStation Certified devices. Denk hierbij aan bepaalde Android toestellen, Sony tablets, maar ook de PSVita.

PlayStation Mobile is één van de weinige aspecten waarmee Sony uniek kan zijn in de druk bezette Android / Smartphone markt. Sony is momenteel geen grote speler in deze markt, maar heeft deze wel gespecificeerd als één van de focuspunten. Een markt waarbij de aandeelhouder dus resultaat wilt zien. Een dienst zonder serieuze ondersteuning is een waardeloze dienst. Een dienst die inzetbaar is voor core-gamers en casual-gamers en daarmee een miljoenen-bereik heeft, is ineens een ander verhaal.

PlayStation Mobile is business en big business. De combinatie PlayStation Mobile en PSVita is een gouden greep en overtuigt (Indie) developers om content te ontwikkelen voor deze devices.

De komende jaren zullen we dus output blijven zien van deze Indie developers op de PSVita.

PlayStation 4: de andere richting

Op 20 februari toonde Sony de PlayStation 4 (PS4), uhm... het concept van de PlayStation 4, want een daadwerkelijke console ontbrak. Echter, men toonde daarbij ook de mogelijkheid om PS4 games te streamen naar de PSVita. Een functionaliteit die ingebakken zit in de PS4, waarbij developers alleen maar PSVita controller-mappings hoeven op te geven en de betreffende PS4-titel werkt vervolgens ook uitstekend op de PSVita.

Met de lanceren van de PS4 in 2013 is het dus straks mogelijk om elke PS4 titel ook te spelen op je PSVita, mits je ook een PS4 in huis haalt uiteraard.

Daarmee lijkt Sony een extra sales-argument te gebruiken om een Vita in huis te halen. Wie wilt er immers niet die enorm high-end / high-profile games spelen in en buiten het huis. Het enige argument wat Sony gaf was dat een WIFI verbinding vereist is. Daarmee zijn de grenzen van dit systeem bepaald (en daarmee dus uitgebreider dan die van bijvoorbeeld de WiiU, maar daar betaal je dan ook minder voor).

Ja, en nu?

Inmiddels lijkt duidelijk dat de traditionele markt, wat betreft fysieke games in de winkels en wachten op die mooie console-port, of AAA titel van fabrikant X, voorbij is voor de PSVita. Echter, met bovenstaande opties zie ik geen enkele reden om de PSVita af te schrijven. Sterker nog, ik denk dat Sony dat helemaal niet van plan is. Zolang de hardware winstgevend is, heeft Sony met de PSVita twee ijzersterke redenen om de markt niet achter zich te laten.

Ik kan het bovenstaande nog veel verder uitschrijven, maar ik denk niet dat men daarop zit te wachten. Sony heeft getracht haar diensten eindelijk te bundelen en hoopt daar in de toekomst profijt uit te krijgen. Ik ben overtuigd.

Wat denk jij?


Plaats een reactie