Evolve (PC) Recensie

Column | -

Evolutie, een fascinerend gegeven wat letterlijk ontwikkeling als betekenis heeft. Geef dit onderwerp aan een studio als Turtle Rock, de makers achter het originele Left 4 Dead, en je krijgt niet geheel onverwachts een multiplayer game. Een multiplayer game die draait om het evolueren, overleven en het uitroeien van de tegenovergestelde, asymmetrische kant. De game is inmiddels een week uit, hoog tijd voor een review dus!

Symmetrie? Weg ermee!
Het concept achter Evolve is simpel, er zijn vier hunters die samen een team vormen, dit team zal altijd bestaan uit een assault, een trapper, een support en de helende partij in de vorm van een medic. Dit team van vier hunters neemt het op tegen één monster, de aantallen zijn dus niet gelijk, wat ervoor zorgt dat Evolve zich een asymmetrische game kan noemen. De hunters zijn met meer, maar hebben een goede samenwerking nodig om te kunnen winnen. Het monster is op zijn beurt weer aan het verstoppen en evolueren, in zijn eentje…

Come out, come out, wherever you are…
Wat volgt is een jacht in de gelijknamige en meest belangrijke mode, de Hunt mode. Deze mode omvat simpelweg het team van hunters versus het monster principe. Hierbij is het taak aan de hunters om het monster te zoeken, terwijl het monster zich zo onopvallend mogelijk probeert te voorzien van de benodigde middelen om tot drie keer toe te kunnen evolueren. Dit zorgt voor een leuke wisselwerking tussen de twee kanten, je hebt beide twee verschillende doelen, twee doelen die beiden helaas even traag op gang komen. Het feit dat potjes zo traag op gang komen is ook gelijk het grootste punt van frustratie als het aankomt op de Hunt mode in de game. Het begin is constant hetzelfde, als hunters probeer je het monster te vinden, en als monster probeer je zo snel mogelijk te voeden en onopgemerkt te blijven. Dit blijft constant aanvoelen als een introductie tot de game, en nodigt daarnaast niet uit om direct na een potje spelen weer verder te gaan met een volgende.

Meer dan alleen jagen
Naast een trage start heeft Turtle Rock gelukkig wel gezien dat je er met slechts één mode niet komt, het lijkt (tegenwoordig) sowieso een moeilijk gegeven te zijn een multiplayer-only game van de grond af te krijgen. Een cruciaal onderdeel bij een succesvolle multiplayer game lijkt variatie te zijn, zo ook bij Evolve. Naast de Hunt mode zijn er op het moment van schrijven nóg drie game modes, namelijk Defend, Rescue en Nest.

Defend is een game mode waarbij de hunters een verdedigende rol aannemen en waves van kleinere monsters van zich af probeert te houden. In Nest is het taak aan de hunters om zes eieren te vernietigen, en in de laatste mode Rescue moeten er kolonisten geëscorteerd worden terwijl je gehinderd en opgejaagd wordt door het monster. De laatste game mode is dan ook een hele snelle en is een welkome toevoeging naast de andere modes. Al deze verschillende modes komen optioneel samen in een allesomvattende manier van spelen genaamd Evacuate. Deze manier van spelen schotelt je vijf rondes voor die ervoor zorgt dat alle bovenstaande game modes aan bod komen, met een twist. De twist die Evacuate geeft aan alle bekende modes, is er een waardoor je een winst of verlies zal merken in de potjes die volgen. Een voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld het vernietigen van een power relay, doe dit en je zult in het opvolgende potje merken dat je hier een voordeel aan zit. Het gevaar wat je loopt na een aantal keer achter elkaar verliezen, is dat één kant te sterk wordt terwijl de tegenovergestelde kant zwak blijft. Turtle Rock biedt hiervoor een automatische oplossing in de vorm van een damage boost die je zult krijgen na een verlies, dit brengt de balans terug na een winst of verlies en zorgt ervoor dat de mode leuk blijft om te spelen.

You’ve got a friend in me
De makers kunnen echter maar zoveel doen om de game leuk te maken. Het plezier wat je verder met Evolve gaat hebben hangt af van het team waarmee je speelt, of het team waartegen je speelt. Als je als hunter het slagveld betreedt moet je maar hopen dat je mede-hunters hetzelfde doel voor ogen hebben als jij, door middel van samenwerken de winst binnenslepen. Als monster hoop je uiteraard het tegenovergestelde om op die manier alvast een voordeel te hebben, terwijl je druk bezig gaat met het evolueren van je schubbige zelf. Het grootste punt van kritiek op de game is dan ook niet een punt wat je de game aan kunt rekenen, het plezier wat je met Evolve gaat hebben hangt volledig af van je team. Dit zorgt ervoor dat je lang niet altijd een ervaring hebt waarmee je tevreden zult zijn en dat je zonder meespelende vrienden of bekenden regelmatig een potje zult spelen, wat vanaf het eerste moment kansloos aanvoelt. Vervolgens ben je minstens vijf minuten bezig voordat je volgende potje is begonnen en op gang is gekomen, het andere nadeel van Evolve wordt hierdoor nogmaals uitgelicht.

Variatie is key
Met variatie zit het over het algemeen wel goed bij Evolve, als het aankomt op de game modes en monsters tenminste. Naast de verschillende game modes zijn er namelijk op dit moment drie speelbare monsters (zonder de aangekondigde Behemoth). Deze monsters hebben ieder een andere speelstijl en ook zij bieden hierdoor genoeg variatie. De twaalf speelbare maps die je hiernaast voorgeschoteld krijgt, lijken echter wat inspiratie te missen. In sommige gevallen heb je nauwelijks door op een andere map te spelen. Dit komt door alle gelijkenissen die er te vinden in de “verschillende” levels, waardoor je soms goed op moet letten om echt verschil te zien.

Evolueren met 60 frames, in stijl en zonder problemen
Alles wat Evolve te bieden heeft wordt omhuld in een stijltje om ú tegen te zeggen. Zowel tijdens het spelen en bij het zien van de graphics, als in de menu’s vóór en na het spelen van een potje. Alles ziet er consistent en passend uit. Grafisch ziet de game er dan ook uit als een geheel, een geheel wat goed draait en goed geoptimaliseerd lijkt te zijn voor de PC. De game draait consistent met 60 frames per seconde (afhankelijk van je hardware), heeft geen merkbare performanceproblemen en ook de servers lijken het goed vol te houden. De PC versie van de game bevat een goed aantal (PC-only) opties en biedt grafische voordelen aan het spelen op een PC, zoals het hoort op het platform.

DLC, DLC en nog meer DLC
DLC is inmiddels geen onbekende term meer, en ook Evolve lijkt gretig gebruik te maken van het toevoegen van content tegen een (kleine) betaling. Evolve slaat hier echter in door, er is momenteel al zoveel (cosmetische) DLC, dat alle DLC aanschaffen duurder zou zijn dan de game zelf. Dit gegeven is absurd, zeker aangezien de game zelf ook voor de volledige prijs in de winkels ligt. Het aantal DLC-pakketjes wat er beschikbaar is doet echter niet af aan de algehele kwaliteit van de game, het is enkel zonde dat de game er minder compleet door aanvoelt nog voordat je begonnen bent met spelen.

Conclusie: Evolve is een gewaagde game die een solide basis biedt voor een hele gelikte en gedurfde multiplayer game. Het spelen ervan is zonder twijfel trager dan je misschien gewend bent, maar met wat geduld en een zin om samen te werken, is Evolve een absolute topper die je tijd volledig waard is!

Eindcijfer: 8

Geplaatst op 17 februari 2015 om 23:26 door