Re-view: Destiny

Gespeeld | -

Wie zo'n tien jaar geleden aan iemand vroeg door wie Halo werd ontwikkeld, dan was het enige juiste antwoord Bungie. Sinds 2000 tot en met 2010 heeft Bungie al zijn liefde gestoken in de Halo franchise. Maar na tien jaar wilde ze iets nieuws bij Bungie. Dat nieuwe konden ze maken doordat Bungie in 2007 weer onafhankelijk was geworden en ze in 2010 een contract aangingen met Activision. Uit deze relatie kwam een kindje en dat kindje heette Destiny.

Op 20 februari 2013 werd Destiny uit de doeken gedaan op een Playstation event, (waarbij de Playstation 4 ook werd aangekondigd) nadat in november het jaar daarvoor al concept-arts waren gelekt. Nadat er een enorme hype rond het spel werd gekweekt, mede doordat Activision naar eigen zeggen $500 miljoen aan advertising had besteed, kwam het spel op 9 september 2014 uit op de Playstation 3, Playstation 4, Xbox 360 en de Xbox One. Een enorm succes bleek het later, nadat Destiny het record van 'snelst verkopende nieuwe franchise' op zich mocht nemen, door in één dag $500 miljoen dollar op te brengen. Als je rond de release in iemands vriendenlijst zou kijken, zou er ongetwijfeld de helft daarvan Destiny aan het spelen zijn.

In den beginne...

 De Traveler - is een grote, witte bol die gevonden is door de mensheid. Het bracht veel welvaart met zich mee, de mensheid leefde in de zogeheten 'Golden Age'. Maar de Traveler bracht ook vijanden met zich mee, welke als verzamelnaam de Darkness heeft.

Destiny vertelt het verhaal over Guardians, de beschermers van de mensheid. Het verhaal begint met het ontwaken van je eigen Guardian. Het ontwaken gebeurt door je sidekick, genaamd Ghost. Deze Ghost zal je, soms wat irritante, kameraadje zijn tijdens de game. Zonder deze Ghost zouden we nergens zijn, want deuren openen kunnen Guardians niet. Uiteindelijk zal je na verschillende missies uitgroeien tot een ware legende, die in een team van 3 t/m 6 Guardians de Darkness een kopje kleiner heeft gemaakt. 


Ergernis
Ondanks dat Destiny enorm goed verkocht, was er wel kritiek. Het spel had namelijk een veel te korte story-line, die ook nog eens weinig diepgang bood. Verder was de variatie aan missies karig, het kwam voornamelijk neer op het neerschieten van een hoop enemies, om vervolgens je Ghost los te laten op een weggeroest apparaat. Aan de andere kant, om variatie in een shooter te brengen is ook niet heel makkelijk, Halo heeft bijvoorbeeld dezelfde insteek, alleen werd die er niet op afgerekend.

 Raids - zijn grote missies, die je het beste met 6 personen kan doen. Een Raid bestond uit verschillende gedeeltes, waarbij je bij elk gedeelte een specifieke reward kreeg zodat je een hoger level kon worden.

Als laatste werd er veel gescholden, gevloekt, gehuild weet ik veel wat allemaal, op het lootsysteem. Iedereen had wel wat te klagen, persoon A kreeg in week 1 de Gjallarhorn (de sterkste rocketlauncher uit het spel) maar gooide hem weg 'want hij was niet sterk genoeg'. Boy, was he wrong. Persoon B moest geduldig zijn en kreeg net voor jaar 2 zijn felbegeerde Gjallarhorn, om vervolgens bij de release van The Taken King hem weer in de prullenbak te kunnen doen. Ook de Raid kreeg het te verduren, want veel mensen kregen telkens weer het verkeerde stukje armor, waardoor je een week kon wachten om het weer opnieuw te proberen.

Downloadable Content
Bungie beloofde er wat aan te doen en na 3 1/2 jaar is Destiny wel degelijk een beter spel geworden. De vele updates die zijn uitgekomen zijn alleen maar ten goede geweest van het spel. Één 'klein' nadeel daarvan was, is dat je alle DLC moet hebben gekocht wil je het spel normaal kunnen spelen. Opzich vind ik persoonlijk DLC kopen niet zo erg, aangezien het voor meestal een redelijk bedrag weer wat extra content geeft. Alleen het woord redelijk kwam niet voor in de plannen van Activision en Bungie. De eerste twee DLC's kosten bij elkaar 35 euro als je ze tegelijk kocht, dat is opzich niet zo heel duur, tenzij je ging kijken wat je ervoor kreeg. Dat was namelijk niet zo veel, te weinig naar mijn idee. En ja, veel mensen zeggen dat de DLC wel het geld waard was, aangezien je er enorm veel tijd instak. Ja, dat klopt. Maar die tijd, bestond wel uit het herhalen van de drie grote dingen in het spel, namelijk de Nightfall strike, de Weekly strike en de Raid en dat dan drie keer als je drie characters had. Zo kan ik ook wel een DLC uitbrengen, gewoon iets maken waar je een in-game beloning voor krijgt, maar die beloning soms zo zeldzaam maken dat je het eerst 83x moet spelen. En dan heb je nog maar één van de 10 beloningen. Maar goed, als je Destiny vanaf de release had gekocht, was je al 60 euro kwijt voor het spel zelf, daar kwamen dan in totaal vier uitbreidingen bij, namelijk: The Dark Below, House of Wolves, The Taken King en Rise of Iron. Voor de eerste twee DLC betaalde je dus gezamenlijk 35 euro, voor The Taken King 30 euro en voor Rise of Iron ook 30 euro. Als speler die vanaf het begin speelde, was je dus 155 euro kwijt. Is niks toch? Nou bood Activision ook bundels aan vanaf The Taken King, maar die waren 60 euro per stuk, dus het loonde niet om die als beginnend speler te kopen. Als je later instapte, of een paar DLC's oversloeg, dan waren die bundels aantrekkelijk. 



... in the end
Na een aantal jaar is Destiny eindelijk wat het had moeten zijn in 2014. Een spel met een redelijk groot verhaal, genoeg missies, goede mechaniek enzovoorts. Toch zal ik persoonlijk een haat-liefde verhouding hebben met Destiny, niet omdat het een slecht spel is, maar vanwege de manier waarop het is gegaan. Als ik nu was ingestapt en ik had 60 euro uitgegeven aan het totaalplaatje, dan was ik meer dan tevreden geweest met het spel en had het waarschijnlijk in mijn lijstje met beste spellen gestaan, puur omdat Destiny echt heerlijk weg schiet. Ik kijk dan ook erg uit naar Destiny 2, maar wel met een kritisch oog, want ik heb geen zin om weer in de handen te vallen van de geldwolf die Activision heet.

Geplaatst op 23 februari 2017 om 17:15 door


Plaats een reactie


X
Lees meer over Destiny:

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.