Mario Kart: Double Dash!! (NGC)

Memberrecensie | -

Sinds het grote succes van Super Mario Kart op de SNES verschijnt er op elke volgende Nintendo-console weer een nieuwe Mario Kart. Daardoor kan je tussen de verschillende delen goed de verschillen in graphics en gameplay merken. Voor de GameCube is dus ook een Mario Kart uitgekomen en dit keer kan je met zijn tweeën in een kart scheuren. Want twee keer zoveel personen is toch twee keer zoveel plezier? Of is het soms teveel van het goede…

Het eerste dat me opviel aan Double Dash waren natuurlijk de prachtige graphics. Eindelijk was er een Mario Kart helemaal in het 3D. In de N64-versie waren de characters namelijk 2D, terwijl de banen wel in het 3D waren. Dit keer is dus alles in het 3D en dat is een grote verbetering. Je ziet de characters nu echt bewegen in hun karts, Yoshi steekt zijn tong bijvoorbeeld uit en Bowser gromt naar zijn tegenstanders.

De banen zijn erg mooi en soms ook spectaculair, zo kan je langs dinosauriërs scheuren of wordt je, met kart en al, afgeschoten vanuit een kanon. Helaas zijn er maar zestien banen en die zijn niet allemaal even origineel. Sommige banen lijken namelijk veel op de banen uit de vorige delen of zijn een beetje saai. Voor de rest ziet het spel er vrolijk en kleurrijk uit, een echt Mario-spel dus. Een beetje te vrolijk, al zeg ik het zelf, want bomen, bergen en zelfs stenen hebben een gezichtje gekregen. Misschien leuk voor kinderen, maar het zal de oudere gamer niet zoveel aanspreken.

En ook de muziek is erg vrolijk. Bij elke baan is er een opwekkend bijpassend nummer. Van Egyptische muziek tot de bekende Rainbow Road melodie. Verder is er op het geluid niet veel aan te merken, de characters maken hun bekende geluiden, de items klinken zoals het hoort en ook de karts maken een acceptabel geluid.

Maar waar het nu allemaal echt om draait in Double Dash is natuurlijk het racen. Dat kan in dit deel voor het eerst met twee mensen in een kart, wat erg leuke gameplay oplevert. Je kan namelijk twee characters kiezen en elk duo characters heeft een eigen specialiteit. Zo kunnen Bowser en Baby Bowser enorme schilden gooien en kunnen Yoshi en Birdo achtervolgende eieren gooien. Maar het is nog leuker en handiger om twee hele verschillende characters te kiezen, dus als je Bowser en Yoshi kiest kun je enorme schilden en achtervolgende eieren gooien.

Daarnaast kan je ook je eigen kart kiezen. Wanneer je een zwaarwegende character hebt gekozen heb je ook een grote kart nodig. En die heeft weer andere eigenschappen dan een kart voor lichtgewichten. Je kan dus volop combineren met teams en karts, maar een nadeel is wel dat wanneer je een droomteam en kart hebt gevonden, het spel een stuk makkelijker wordt.

Maar er zijn nog meer veranderingen en die maken het spel juist moeilijker. Items spelen een veel grotere rol, vooral op de hoogste moeilijkheidsgraad. Er zijn namelijk veel plekken waar je items kunt oppakken en daardoor ligt het level al gauw bezaaid met banenschillen, rollende schilden en nepkubussen. Zo kan het zijn dat je eerste staat en dat je een paar schilden achter elkaar tegen je aankrijgt, waardoor je opeens weer vierde staat. Dat kan erg frustrerend zijn, vooral omdat het moeilijk is om dan weer eerste te worden. Daardoor is Double Dash, naar mijn mening, meer een party game dan een racegame. Want hoe goed je ook racet, door een paar items kan je zo verliezen. En het winnen is erg belangrijk als je nieuwe characters en karts wilt unlocken.

En ook het puntensysteem is veranderd. Voorheen kregen alleen de eerste vier punten en als je vijfde of lager werd moest je de race over doen. Nu krijgen de eerste zeven punten en is het verschil tussen de punten kleiner geworden. Als je achtste wordt, krijg je geen punten maar mag je wel gewoon door naar de volgende race. En dat vind ik ook een nadeel, want als je door een ongelukje of een item opeens vijfde wordt, terwijl je voorheen eerste stond, wordt nog het erg moeilijk om de cup te winnen.

Gelukkig is er aan de multiplayer niet veel veranderd. Zo kun je met zijn tweeën aan de Grand Prix meedoen, waarbij het ook mogelijk is om samen in een kart te zitten. Verder kun je, tot en met vier personen, tegen elkaar racen. Maar het leukste is natuurlijk de ouderwetse Battle Mode. Dit keer niet alleen met ballonnen, maar ook met bommen en Shines.

De Bom-Omb Blast mode lijkt op de Balloon Battle, maar de Shine Thief is helemaal anders. Hierbij moet je namelijk de Shine, zoals in Super Mario Sunshine, in bezit nemen tot de tijd op is, maar je kan de Shine ook verliezen en dan gaat de tegenstander ermee vandoor. Helaas zijn de meeste levels nogal open, waardoor het kat en muis spel niet meer zo spannend is.

Mario Kart Double Dash is een goede race/party game. Alleen haalt hij het niveau van de vorige delen niet en dat is vooral te wijten aan de vele veranderingen. Twee coureurs is dus niet twee keer zoveel plezier. Twee spelers daarentegen wel.

8-
  • Mooie Graphics
  • Je eigen team maken