Trackmania Nations (PC)

Memberrecensie | -

Daar zit ik dan in mijn racewagen. Ik ben gespannen, maar tevens ook koelbloedig. De adrenaline giert door mijn lijf. Mijn rechter hand trilt een beetje. Ik probeer me te focussen op de weg, maar voordat ik het weet is de race al begonnen. Ik rij subliem twee tegenstanders voorbij. Iemand maakt een fout, ik profiteer hiervan door middel van een perfect gereden bocht. Ik rijd over het boost paneel, het lijkt wel of mijn auto en ik uit elkaar spatten. Na de boost ga ik direct de looping in. De G krachten komen van alle kanten. Ik haal nog een aantal tegenstanders in op miraculeuze wijzen en win de wedstrijd. Op naar de volgende wedstrijd, tegenstanders en punten.

In Trackmania Nations kruip je achter het stuur van een auto die verdacht veel op een Formule 1 wagen lijkt. Deze auto kan echter meer dan je denkt, want het voertuig neemt de gekste bochten, jumps en loopings. De wagens in

het spel rijden geweldig en sturen hemels. Je kunt merken dat Nadeo hier goede zorg over heeft gemaakt. Dat mag toch zeker op prijs worden gesteld, want Trackmania Nations is helemaal gratis. Iedereen kan het doen en dat is ook te merken, want inmiddels spelen er al een paar miljoen mensen het spel.

Het spel bevat een paar modi. In de Solo Career krijg je veel banen voor je kiezen. De banen worden naarmate je verder komt steeds moeilijker, maar helaas bieden de ``moeilijkste’’ banen geen uitdaging voor de gevorderde spelers. De Solo Career dient meer als een instap voor de beginnende gamers en als een opstap naar het online gedeelte van het spel . Bij elke baan kan je vier verschillende medailles halen. Goud, silver en brons zijn gemakkelijk te halen, alleen de Nadeo auteurs medaille is wat moeilijker. Er is ook nog een andere modus waarin je tegen elkaar kunt racen, maar die is nog saaier dan de Solo Career. Zeer jammer dat Nadeo hier niet meer uit wist te halen.

Het enige boeiende en goed uitgewerkte is de Editor. Hiermee kan je de gekste banen maken. Alles is heel simpel ingedeeld en je vindt al snel de stukken die je nodig hebt. Je kunt behalve bochten en jumps ook nog wallrides en loopings plaatsen door middel van een paar combinaties van objecten. Als je klaar bent met een track die je hebt gemaakt kun je er een tijd voor neerzetten dit is dan jouw Auteurs tijd die

andere kunnen proberen te verbeteren nadat je de track op het internet hebt gezet. De Community is erg sterk. Er worden nog veel nieuwe en goede tracks gemaakt en er zijn ook een aantal andere auto’s om mee te spelen. Je kunt ook zelf auto’s maken, maar dat is een stuk lastiger dan de Track Editor. Je bent veel tijd met de Editor kwijt, want het is simpel maar toch zeer degelijk.

De meeste gratis spellen zijn grafisch niet top. Maar Nadeo laat zien dat het ook ander kan, want grafisch is het spel verrassend mooi. Alles ziet er scherp uit en de lichteffecten worden subliem weergegeven op het scherm. En dat is alleen nog maar als je het spel op medium hebt staan, want op high is het spel nog mooier, alleen heb je er wel een aardig goede videokaart voor nodig, maar zonder zo’n goede videokaart is het zeker goed te doen. Het geluid is degelijk, maar niet perfect. De muziek oogt een beetje mysterieus. Het is op het begin allemaal wel geinig, maar na een tijd gaat het behoorlijk irriteren. Gemiste kans maar het is niet het einde van de wereld.

Omdat de Singleplayer behoorlijk zwak is moest de Multiplayer wel top zijn. Gelukkig is dit ook zo en heb je veel plezier met de erg sterke Multiplayer. Er zijn in de online modus van Trackmania Nations twee verschillende Modi, eigenlijk meer maar die worden bijna nooit gespeeld. In Time Attack is het de bedoeling dat je de baan in een zo snel mogelijke tijd aflegt. Diegene die het snelste is wordt eerste, maar eerste worden in Trackmania is niet zo belangrijk, want zolang je een goede tijd neerzet krijg je punten. Deze punten worden toegevoegd aan je totaalscore. Het aantal punten bepaald hoe hoog je komt op de ranglijst. Er is zelfs een heus toernooi waar je flink wat geld mee kan besteden, maar dat is aan ons niet zo besteed.

Het hele ranglijst goede is echt goed uitgewerkt. Het maak het nog leuker, omdat er maarliefst twee miljoen mensen op de lijst staan. De tweede modus is Rounds. Hierin berijd je weer een track, alleen dit keer ga je met zijn alle tegelijk de baan op. De eerste krijgt tien punten, de tweede zes enzovoorts. Rounds is de beste van de twee en het zorgt voor veel plezier onder de racers. Je kunt bij Rounds niet winnen doordat je iedereen van de baan beukt, maar je moet het gewoon op eigen kracht doen. Online is de game dus ijzersterk, jammer dat de Singleplayer heel wat minder is

Trackmania Nations is een van de betere gratis spellen. Grafische ziet het er goed uit en de online mode is erg sterk. Bovendien is de besturing ook nog een van de betere die in een arcade race spel voorkomt. Trackmania Nations is natuurlijk niet perfect. Zo is de Singleplayer erg zwak en is het geluid na een tijd erg vervelend.

8
  • Ziet er goed uit
  • Editor