Dynasty Warriors Next (Vita)

Memberrecensie | -

Deze recensie is voor deelname aan de Vita challenge

Eindelijk is het zover, de nieuwe PS Vita is uitgekomen. Ik keek naar mijn gsm en las: “Beste klant, jouw bestelling is gearriveerd en ligt klaar om op te halen". Gehaast en met een vrolijke glimlach ging ik naar de garage en pakte ik mijn fiets … maar helaas regende het, dus fietsen was niet mogelijk. Vleiend ging ik naar mijn vader en ik vroeg of hij mij wilde brengen. Algauw keek ik naar het volle glas thee dat hij aan het drinken was, dus ik wist dat we pas zouden vertrekken wanneer de kop leeg was.

Uiteindelijk vertrokken we en niet veel later kwam ik uit de winkel en was een trotse bezitter van de PS vita Wi-Fi + 3G. Na zes lange uren was de PS Vita helemaal opgeladen. Ik wilde eraan beginnen en met vreugde startte ik mijn eerste Vita spel op. Helaas pindakaas, want op de PS Vita stond: “U hebt een geheugenkaart nodig”. Daarna moest ik al gaan smeken bij mijn moeder om het zakgeld voor de maand maart.

Dynasty Warriors Next doet me denken aan mijn kindertijd, toen ik nog gezellig Kessen II speelde op de Playstation 2. Wanneer ik over Dynasty Warriors Next hoorde, wilde ik hem meteen hebben. Een beat ‘em up en strategie game gebaseerd op een waargebeurd verhaal met veel fantasie waarbij je een leger te lijf gaat met een officier.

Risk op de vita

Een van de mogelijkheden op het spel is de Conquest mode. Dat mij al snel laat denken aan het gezelschapsspel ‘Risk’. Het spel speelt zich af in China en is verdeeld in provincies. Aan jou de taak om elk gebied te veroveren door jouw vijanden van de troon te stoten. In het begin krijg je meteen een ruime keuze aan leiders en officieren. Hier moet je kiezen welke je wilt hebben. Elke officier heeft een uniek wapen en vechtstijl. Bovendien hebben ze een verschillende strategie die jou zal helpen om een gevecht makkelijker te winnen, maar helaas niet is dit niet noodzakelijk: strategie blijkt onbelangrijk te zijn. Buiten het veroveren krijg je meldingen dat jouw volk een slechte oogst heeft waardoor je minder geld krijgt. Een andere mogelijke melding is dat je mensen ziek zijn geworden. Ze zullen je dan vragen om medicijnen en dat kost je dus geld. Deze keuzes kunnen bepalen of je een goede of een slechte leider bent. Jammer genoeg maakt het niet zo veel uit of je een goede of slechte leider bent, waardoor dit gedeelte eigenlijk overbodig is, net als de stratagem functie.

Bewapen jezelf!

Je zult moeten vechten voordat je een gebied verovert. Je kunt dan kiezen met welk personage je wilt vechten en welke vier officieren je bijstaan. Elk officier heeft een van de drie vaardigheden. Zo zal de ene makkelijker kampen veroveren en de ander meer schade aanrichten. Elk officier heeft ook een groep strijders of dieren achter hem staan van zwaardmannen tot panda’s. Een leuke extra is dat je de officier met wie je vecht, kunt uitrusten met voorwerpen dat jou versterkt. Zo kun je je ook zadelen op olifanten, beren en verschillende paarden. Het wapen speelt ook een rol. Zo zijn er drie niveaus van wapens die jouw vechtstijl uitbreidt en meer schade aanrichten. Al snel merk je dat het soort wapen veel invloed heeft.

Op het slagveld.

Het winnen van het slachtveld is voor mij makkelijker gezegd dan gedaan. Op het slagveld is het de bedoeling om het basiskamp van de vijand te veroveren. Natuurlijk zal je eerst de omliggende kampen moeten veroveren. Elk kamp speelt een speciale factor, zo zullen er kampen zijn die de moraal versterkt van de soldaten. Kampen kunnen alleen verovert worden door officieren. Jammer genoeg kun je officieren geen bevelen geven om bijvoorbeeld een bepaalde kamp te veroveren of te verdedige. Hierdoor moet je bijna alles zelf doen. Leuk is dat je je een weg moet banen door een massa soldaten. Dit doe je door ze tot moes te slaan. Anders dan in de voorgangers heb je geen levensmeter, maar wordt het scherm roder getint naar mate je meer schade krijgt, door dit ben je minder afhankelijk van voedsel die je vindt in kampen. Ook heb je de breakbalk. Wanneer deze balk vol is, kun je een kamp veroveren zonder dat het heroverd kan worden. Naarmate je het spel langer speelt gaat het snel vervelen, omdat het veroveren van kampen je enige doel is. Zo konden ze beter zij-opdrachten maken, zoals het doden van een bepaalde officier.

Doe het letterlijk zelf

Wat zou een vita spel zijn zonder mogelijkheden te bieden van de Touchscreen en Rearpad.

Zo zal je je soms in een duel bevinden tegen een ander officier dat lijkt op een soort “steen, papier, schaar”-gevecht. Bij duels is de timing van de aanvallen belangrijk. Op het slagveld speelt het niveau van je wapen een grote rol. Zo heb je een aanval door gewoon je vinger op het scherm te bewegen en een charge aanval dat je gebruikt wanneer de vijand een beschermde houding aanneemt. Helaas kun je je niet beschermen, in tegenstelling tot de beelden op de pre-release foto’s. Duels zullen meestal te gemakkelijk zijn behalve bij hard of chaos mode, hierbij richt je minder schade aan en zal de vijand meer levens hebben. Hierdoor krijg je langere duels en volgt op elke fout meteen de dood.

Ook zal er tijdens het vechten plotse aanvallen komen, “sudden encounters” genaamd. Hier is het de bedoeling dat je je belagers zo snel mogelijk verslaat.Er zijn verschillende sudden encounters. Zo zullen er mensen in de lucht springen, waarbij je ze aanvalt door ze aan te raken. Of dat vijanden met speren op je afkomen, hier moet je ze meerdere keren raken om ze te verslaan. Als je faalt, zal je in een kritieke toestand terechtkomen waarbij de volgende aanval je dood kan betekenen.

Er is ook een musou balk. Wanneer deze vol is kun je de vijand aanvallen. De musou bestaat uit twee types. De eerste is de snelle musou waarbij je de Touch screen of near pad gebruikt, zo zal je bij sommige op het juiste moment moeten schudden om een aardbeving te creëren of bij het ander de richting aan duiden waar de officieren moet aanvallen. Ook heb je een (Treu) Musou attack hierbij zal de officier een speciale aanval uitvoeren. Zo zal bij de ene ijspegels uit de lucht vallen of een aurabal weg schieten.

De drie koninkrijken

Het spel heeft een storymode waarbij je het verhaal volgt over de drie grote warlords: Lui Bei, Cao Cao en Sun Quan. Het speelt zich af in de Han-dynastie. De verhaalmodus is ingedeeld in twaalf scenario’s waarbij je telkens een van de drie warlords volgt. Zo zie je voor welke doel ze vechten en wie hun vijanden waren en waarom. Sommige gevechten In het verhaal voelen anders aan dan die van de Conquest mode waarbij je specifieke taken zult moeten uitvoeren om het basiskamp te veroveren, ook omdat je juist die officier speelt die het gevecht heeft gewonnen. Zo zullen poorten van de kampen gesloten zijn waarbij je de vijand dwingt de poort te openen door het voedsel depot te veroveren. Hier is dan weer af en toe een beetje strategie aanwezig maar dat is het dan ook. Het verhaal lijn is jammer genoeg beknopt wanneer je kijkt naar de encyclopedie die je kunt vinden in het spel, waarvan je denkt dat ze meer scenario’s konden maken aan de hand van de gegevens. Soms zal je aangevallen worden door de vijand, terwijl je de kamp moet verdedigen in de vorm van sudden encounters. Ook zal je weg moeten rennen ter paard. Hierbij moet je zo snel mogelijk een parcours afleggen en obstakels vermijden. Dit kan door de Vita te bewegen of via de analoge stick. Ook kun je de moeilijkheidsgraad veranderen, wat bij Conquest mode niet mogelijk was. De verhaallijn wordt vooral verteld door korte dialogen tussen officiers tijdens het gevecht.

Team work

Ook kun je met meerdere spelers samen spelenleuk, zou je denken. Maar een hindernis is dat je het alleen via ad-hoc kan spelen. Dat zal volgens mij moeilijk te gebruiken zijn voor een launch game. Maar toch kun je leuke missies doen als je vrienden hebt die toevallig het spel en een vita heeft. Zo heb je “sudden death” waarbij je alle gebieden moet veroveren. Een addertje onder het gras is dat je maar één keer geraakt mag worden, natuurlijk kun je alle vijanden ook doden door hun een keer aan te vallen. Je hebt ook nog blitz, hierbij is het de bedoeling om het basiskamp te veroveren. Kampen zal je niet gauw kunnen aanvallen omdat de poorten dicht zijn. Hierdoor zijn de officiers het addertje onder het gras, ze zullen meer levens hebben en zijn sterker. Je zult hen moeten verslaan om verder te kunnen.

Ten derde heb je Marauder. Hierbij moet je alle kampen veroveren van een gebied. Het is onmogelijk om het in je eentje te doen omdat de vijand je kampen snel herovert. Als laatste heb je Sentinel. Hierbij moet je zoveel mogelijk kampen beschermen aangezien de vijand uit alle richtingen komt.

Extra’s

Het spel heeft vele extra’s waar je een beetje langer zoet mee bent, zoals de encyclopedie waar je informatie vindt over een honderdtal officiers. Bovendien vind je een tijdlijn waar je de grootste gebeurtenissen chronologisch terug kunt vinden. verder vind je trivia en gezegdes terug en hoe ze zijn ontstaan. eveneens vind je informatie terug over belangrijke gevechten. In het spel is er een edit mode waarbij je je eigen officier kunt maken. Zo bepaal jij het wapen, welk groep het leidt, vaardigheden, stratagem, enzovoort. Deze kun je gebruiken in co-op en Conquest mode. Rank: ook kun je EXP verdienen. Tijdens gevechten kun je met rank stijgen. Hierdoor kun je kleren winnen voor de “edit-mode” en er is een ranklijst waar je kunt zien wie het meest heeft. Het is helaas een beetje onnodig aangezien je niet echt tegen een ander speler kunt spelen. Dynasty Warriors Next heeft ook een Mosou snapshots mode, hiermee kun je grappige foto’s maken van je vrienden en ze bewerken. Ten slotte heeft het spel DLC’s waar je nieuwe officier kaarten kunt kopen, die persoonlijk duur zijn

Wat te doen Online?

Veel valt er niet te doen online, omdat je niet met vrienden van afstand kunt spelen. Toch wordt het voor paar dingen gebruikt. Nutteloos maar toch, bijvoorbeeld voor Conquest mode wordt het gebruikt om tegen enkele ander spelers hun officier van iemand anders te vechten, de moeilijkheidsgraad is afhankelijk van de Rank van de tegenstander. Bij de storymode kun je na elke veldslag vechten tegen een poppetje van een ander speler.

Dynasty warriors next is een matige launch game met veel content maar ook een aantal minpunten zoals de beknopte verhaallijn. Ook mist het spel strategie dat ik leuker vond bij Kessen II. Ondanks de vele officiers en hun variaties wordt het spel algauw saai na de eerste Play Touch. Het irritants is vooral de afwezigheid van online co-op, dat het spel een stuk verder zou helpen. Natuurlijk heeft het spel ook zijn charme, als je weer zin hebt om een honderdtal soldaten een kopje kleiner te maken is Dynasty Warriors Next een goede keuze. Voor een launch game en spin-off laat het spel vooral zien in wat de PS Vita in staat is.

6+
  • Soldaten doden is leuk.
  • Er wordt goed gebruik gemaakt van de functies van de PS Vita.