The Legend of Zelda: Ocarina of Time 3D (3DS)

Memberrecensie | -

Het is moeilijk om een inleiding te schrijven omdat eigenlijk alles al gezegd is over Ocarina of Time. Er zijn talloze recensies, blogs, youtube videos en meer te vinden over de game in kwestie. Toch verschijnt er om de zoveel tijd een nieuw artikel die in alle geuren en kleuren vertelt waarom de N64 klassieker zo goed is. Het merendeel van de lezers zullen daarmee instemmen aangezien we allemaal een keer dit avontuur hebben meegemaakt. Saai misschien, maar het lijkt net of iedereen goede herinneringen heeft over gehouden aan Ocarina of Time. De game kan in ieder geval niet stuk bij veel spelers. Dat is dan ook een goede reden voor Nintendo om een opgepoetste versie van de klassieker naar de 3DS te brengen.

Is het wat goedkoop? Ja, eigenlijk wel. Een beetje Nintendo liefhebber die een 3DS koopt kan een handheld versie van Ocarina of Time niet weerstaan. Het zal in eerste instantie de nostalgie zijn die overheerst, maar wanneer de wereld van Hyrule weer wordt betreden valt het direct op dat de game niet echt verouderd overkomt. Voor een titel die in 1998 is uitgebracht is dat bijzonder te noemen. Pak een andere willekeurige titel uit hetzelfde jaar erbij en de kans dat deze nog steeds vrij soepel te besturen valt is bijzonder klein te noemen. Het is wel zo dat de Zelda´s die na Ocarina of Time zijn uitgebracht de besturing hebben versoepeld, maar zelfs met dat gegeven blijft de titel uiterst speelbaar.

De besturing was en is echter nooit het probleem van OoT geweest. De N64 versie vandaag de dag spelen zal voor menigeen een klus worden omdat het niet mooi oud geworden is. Voor de mensen onder ons die allergisch zijn voor hoekige omgevingen of weinig polygonen zal het dan ook een verademing zijn om de game opnieuw te spelen met behoorlijk opgepoetste graphics. Wat vooral opvalt naast de meer gedetaileerde personages is het feit dat omgevingen zoals het dorpsplein van Hyrule Castle en de winkels die het herbergt levendiger zijn geworden. Voorheen was het allemaal wat ruwer en zag het er wat kaaltjes uit. Wanneer Link bijvoorbeeld de wapenwinkel binnenstapt zien we een kleurige en vooral propvolle ruimte. Laat het nieuwe likje verf je niet op het verkeerde been zetten: ondanks de grafische updates blijft deze uitgave nog steeds dezelfde game die in 1998 is uitgebracht. Het is nog steeds de bedoeling om als een jonge Link het koninkrijk van Hyrule te redden van de ondergang. Hij moet hiervoor monsters bevechten, kerkers trotseren en het ultieme gevecht aangaan met de duistere Ganondorf.

Het maakt overigens niet uit of iemand de game voor het eerst speelt of voor de zoveelste keer voltooid, het spelen van Ocarina of Time blijft een sterke ervaring. De overweldigende indruk die het had tijdens zijn originele release kan niet opnieuw beleefd worden; de eerste keer wanneer Link Hyrule Field betreedt heeft zijn impact verloren doordat de technologie niet heeft stilgestaan. Ondanks de technologische vooruitgang heeft dit Hyrule zijn charme nog steeds niet verloren. Voor oudgedienden zal de nostalgie de overhand hebben, maar nieuwkomers zullen opmerken dat de game voor zijn tijd vooral goed ontworpen is. Dit valt vaak genoeg terug te zien in het ontwerp van de kerkers. Hoewel het de allereerste Zelda is in een 3D spelwereld, de puzzels en layout spreken nog steeds tot de verbeelding. Vooral later in de game (zoals in de gevreesde watertempel) gaan de puzzels meer van de speler vragen en worden de kerkers ingewikkelder om te ontdekken. Ocarina of Time is op dat punt echt nog een titel waar men in zich nog ouderwets kan verdwalen. Geen waypoints of hints die een speler uit de brand kunnen halen. Tenzij iemand de raad van Navi daadwerkelijk nuttig vind.

Al is ouderwets niet helemaal correct, aangezien de 3DS versie op bepaalde punten gemoderniseerd is. De veteranen onder ons weten dat het een verschrikking was om in de watertempel Link uit te rusten met de Iron Boots; het was menu in en menu uit. Het is nu mogelijk om de Iron Boots toe te wijzen aan een actieknop. Het is een verademing om de watertempel te verkennen zonder telkens naar het menu te gaan. Zo zijn er nog meer veranderingen aangebracht zoals touchscreen mogelijkheden en dat het tweede scherm van de 3DS nu dient als een menu of wereldkaart. Geen schokkende toevoegingen, maar daardoor wel gebruiksvriendelijker. Is er dan niet meer toegevoegd? Behalve een Bossrush-modus en dat er na het uitspelen van de normale game de extra moeilijke Master Quest is toegevoegd, is er weinig veranderd aan Ocarina of Time. Zelfs de muziek is onveranderd, wat wel een gemiste kans is. De soundtrack is nog steeds prima, maar ergens had Nintendo deze ook kunnen remasteren. Daarnaast hebben sommige omgevingen zoals Hyrule Field niet helemaal dezelfde mooie facelift mogen ontvangen als andere onderdelen in de game. Op dat soort onderdelen lijkt het net alsof Nintendo te gemakzuchtig is geweest.

Er zullen vast ook anderen zijn die het gebrek aan nieuwe content zullen aankaarten, maar dat is een argument waar men over kan twisten: is het eigenlijk nodig om nieuwe content toe te voegen aan een klassieker? Ocarina of Time blijft een game die is ontwikkeld in de negentiger jaren. Persoonlijk zeg ik zeggen dat men na zoveel jaren moet afblijven van de game en dat nieuwe onderdelen eerder overbodig zijn. Die game is ontwikkeld in een totaal andere tijd en mindset, waardoor het toevoegen van nieuwe content waarschijnlijk direct "out of place" zal aanvoelen. We willen toch liever George Lucas-achtige perikelen voorkomen toch? Op dat punt is Ocarina of Time 3D het beste te vergelijken met een geremasterede re-release van een film: het is dezelfde titel, maar nu met een scherper uiterlijk en hier en daar wat extra’s voor de fans. Eerlijk gezegd, meer moet je ook niet willen. De game is perfect zoals hij is.

The Legend of Zelda Ocarina of Time 3D is de klassieker die we allemaal kennen maar dan behoorlijk opgepoetst. En hij kan mee in je broekzak. Zodoende kan één van de beste games ooit gemaakt weer een tijdje mee en kan een nieuwe generatie in aanraking komen met Link’s eerste 3D avontuur. Het is jammer dat de muziek onveranderd is en dat sommige onderdelen niet de volledige make-over heeft mogen ontvangen, maar dat doet niet af aan dit verder uitstekende pakket. Het is nog steeds een avontuur om niet te vergeten. Verplichte kost voor nieuwe 3DS eigenaren.

9
  • OoT in je pocket
  • Nog steeds een fantastische ervaring