Nidhogg (PC)

Memberrecensie | -

Steam is een interessant platform en soms zitten daar echte parels tussen. Zo heb ik mij vorig jaar heel erg vermaakt met Prison Architect. Nu is daar Nidhogg van ontwikkelaar Messhof. Een spel dat ongeveer vier jaar in ontwikkeling is.

Noorse slang

Nidhogg is een mythische Noorse slang. Jouw doel is om door deze slang opgegeten te worden. Het wordt nog vreemder wanneer ik je vertel dat je dat doet door al zwaardvechtend naar de andere kant van het scherm te rennen.

Feitelijk is het spel simpel, maar laat zich nog lastig uitleggen. Het spel is 1 tegen 1. De bedoeling is om naar de andere kant van het scherm te lopen. Je tegenstander heeft dezelfde opdracht, maar loopt de andere kant op. Je hebt allebei een zwaard waarmee je elkaar kan doden. Degene die de ander dood is de aanvaller en kan een scherm opschuiven. Degene die net gedood is, is de verdediger en spawned een stukje verder op. Klaar om te verdedigen. Zodra hij degene is die de ander dood draaien de rollen om. Net zo lang tot één van de twee drie keer naar de overkant is gelopen. Dan bevindt hij of zij zich in een stadion. Het enige wat je dan nog hoeft te doen is naar Nidhogg te lopen dat je vervolgens met één hap opeet.

Secondenspel

Die één tegen één gevechten is wat Nidhogg zo bijzonder maakt. Je kan het spel tegen tegen een vriend naast je op de bank, online, of tegen de computer. Maar tegen een vriend is het spel toch wel het leukst.

Al schermend sta je tegenover elkaar. Je kan je zwaard naar je tegenstander gooien om hem te doden, maar wanneer hij dat ontwijkt heb jij geen zwaard meer. Alles draait om het toeslaan op het juiste moment. En elke aanval kent een counteraanval. Elke gevecht is daarom spannend en interessant. Zeker omdat de omgeving steeds verandert. Drijfzand, hoog gras waardoor je alleen de hoofden ziet, of een hele nauwe omgeving. Spring je over de ander heen? Ga je voor het gevecht van dichtbij? Of probeer je hem juist van een afstand te verrassen? Het spel zit vol leuke keuzes en twee gevechten zijn nooit hetzelfde. Een milliseconde je aandacht verliezen kan het verschil tussen winnen en verliezen betekenen. Een potje duurt zo meestal tussen de 2 minuten en een kwartier.

Nidhogg kent ook een heuse toernooi mode waarin je met 8 spelers mee kan doen. De winnaars van de kwart finales treffen elkaar in de halve finales. En de winnaars daarvan treffen elkaar in de finale. Supergaaf om met zeven vrienden te spelen na een avondje stappen.

Commodore 64

Tenslotte is het lastig om het niet over de grafische stijl te hebben. De makers hebben gekozen voor een jaren 80 look dat veel weg heeft van de Commodore 64. Ik als dertiger met nog een Commodore thuis vind die stijl heerlijk en een trip to memory lane. Ik kan me voorstellen dat je je eraan stoort, maar ik vind het juist iets toevoegen aan de sfeer. Net zoals dat ook bij bijvoorbeeld Fez was.

Nidhogg is een briljante game die je eigenlijk niet kan laten liggen. Het spel is voor ongeveer 10 euro op te pikken en je doet jezelf eigenlijk te kort wanneer je dat niet doet. Nidhogg komt later dit jaar op de Mac uit. Console versies zouden in de planning staan, al is er nog geen duidelijkheid wanneer en op welke platformen.

9+
  • Bijzonder goede multiplayer
  • Goede balans