Assassin's Creed III (PS3)

Memberrecensie | -

Ik vind dat het weer eens tijd is voor mij om een recensie te posten op insidegamer.nl, en dit keer is 5de game in de Assassin's Creed serie aan de beurt oftewel Assassin's Creed III.

Het verhaal

In Assassin's Creed III draait het verhaal nog steeds om de eeuwige strijd tussen de Assassins en templars en hun verschillende visies over wereldvrede. In het heden volgen wederom Desmond Miles die sinds het einde van Assassin's Creed: Revelations weer uit z'n coma is ontwaakt. Desmond en co. Hebben eindelijk de Grand Temple (ook bekend als de Central Vault) gevonden, De Grand Temple bevat het apparaat waar mee de Aarde beschermd word voor een ramp die op de aarde afkomt (een Ramp die al die jaren terug de Isu heeft vernietigd). Nu is het de taak van Desmond en z'n team om de tempel weer te voorzien van elektriciteit door een soort batterij te vinden, die batterijen zijn verspreid over de hele wereld. Maar naast dat ze de batterijen moeten vinden, moeten ze ook de locatie van de sleutel vinden waarmee ze het apparaat waar mee de wereld gered kan worden kunnen activeren en hier komt de Animus van toepassing.

In het verleden gedeelte van het verhaal voglen we dit keer niet Ezio Auditore da Firenze maar de indiaan Ratonhnhaké:ton (A.k.a. Connor Kenway) en maken we een Jump van het jaar 1512 naar het jaar 1760 oftewel net voor dat Amerika zich zelf los rukt van Engeland. Door omstandigheden word hij tussen de strijd tussen de Assassins en templars gegooid en uit eindelijk ook in strijd voor onafhankelijkheid van Amerika. Hij kiest uit eindelijk de kant van de assassins omdat hij die kant word op gestuurd door de Isu en omdat het de Templars waren die zijn Dorp hebben platgebrand en z'n moeder hebben vermoord. Hoe dieper hij in dit wereldje word gezogen ziet hij telkens hoe belangrijk de strijd is tussen de Assassins en de templars en dat de templars hoe dan ook gestopt moeten worden en zo begint een queeste en een epische strijd voor Connor die niet alleen de wereld voor goed zal veranderen maar ook zijn visie over de mensheid.

Het verhaal van Assassin's Creed III is net zoals bij z'n voorgangers weer een heerlijke mix van geschiedenis en sci-fi waarbij historische nauwkeurigheid nog steeds gewaarborgd is. Natuurlijk zijn er nog steeds dingen aangepast om zo het verhaal te dienen en op een paar doden in de verkeerde tijd, zijn de meeste mensen en gebeurtenissen correct geportretteerd.

De gameplay
De gameplay is net zoals in de voorgaande delen opgesplitst in 2 delen het heden en het verleden. Maar door het gebruik van een nieuwe engine speelt de game niet meer helemaal het zelfde als de voorgaande delen maar daar later wat over nu eerst het heden. De gameplay gedeelte van het heden is nog steeds het saai stuk van de game je loopt wederom rond en praat met Shaun, Rebecca en William Miles (Desmond's vader) en krijgt zo wederom interessante achtergrond informatie. De 3 missies in het heden waarbij je onder andere naar Brazilië, Manhattan en Rome word gestuurd zijn wel erg leuk om te doen en zien we eindelijk Desmond echt in actie.

De gameplay van het verleden gedeelte is zoals ik al zei aardig op de schop gegaan, het freerunnen en de combat is heel wat veranderd en vooral vloeiender geworden en is het niet meer ik druk op een knop en alles gaat vanzelf nee in dit deel zit meer uitdaging. Helemaal perfect is het nog niet en vooral qua freerunning zal je nog wel eens een verkeerde beweging maken maar het is een verbetering ten opzichte van Assassin's Creed Revelations. Wat wel ongeveer het zelfde is gebleven is de missies opzet dit keer moet je 8 doelwitten omleggen ( dit keer allemaal templar kopstukken) naast deze hoofd missies heb je ook nog missies waar mee je Homestead ( assassins schuilplaats) kan verbeteren en uitbreiden. Deze missies bestaan onder ander uit spullen ophalen voor de timmerman en op dieren jaren etc. het is een leuke afwisseling na een aantal moorden te hebben gepleegd. Wat ook nog steeds aanwezig is zijn de optionele doelen. Wat dan wel weer nieuw is het varen met een schip, het is jammer genoeg geen free roam maar de missies die je met het schip kan doen zijn leuk en de besturing is heel erg goed. Een andere nieuwe toevoeging is de toevoeging van dieren waar je op kunt jagen maar let wel op de dieren doden met kogels of pijlen levert minder geld op dan dat je ze met je hidden blade doodt, en waar je ook voor moet op passen is dat ook jij de prooi kan zijn voor sommige dieren.

De multiplayer

Het is nu wel vrij bekend wat mijn mening is over multiplayer, maar toch ga ik er kort wat over zeggen. De multiplayer is na genoeg het zelfde als in Revelations, maar naast de modus waarbij elke speler een doelwit (1 van de andere spelers) krijgt om te doden, zijn er ook 2 andere modi om te doen die beide meer op co-op zijn gericht, in de modus wolfpack moet je met je team doelstellingen behalen ( bijvoorbeeld een npc doden of iets beschermen) met een tijdslimiet en naast dit tijdslimiet word het met elke doelstelling ook telkens moeilijker om te voltooien. De andere modus heet Domination en is in feite een capture the Base modus dus daar hoef ik nog weinig over te zeggen. Zoals altijd heb ik mij er ongeveer een uurtje mee kunnen vermaken maar daarna begin ik mij er gewoon aan te irriteren dat het multiplayer is.

Met Assassin’s Creed III heeft Ubisoft wederom een heerlijke game uitgebracht. Het verhaal gaat de goeie kant op en het einde van het verhaal in deel drie veranderd de rode draad van de franchise op drastisch maar goeie wijze. Het gebruik van een nieuwe engine pakt ook erg goed uit en alles is nu veel vloeiender, wel zijn er nog steeds bugs aanwezig maar geen één bug is gamebreaking. De opzet van missies is nog steeds onveranderd maar het werkt dus daar moet ook niet te veel aan getweaked worden. Het grootste minpunt is eigenlijk dat Connor niet heel erg interessant is als indiaan is hij heel goed neer gezet maar hij haalt gewoon niet bij iemand zoals Ezio Auditore da Firenze.

• het verhaal( zowel in het verleden als het heden)
  • de gameplay in het verleden
  • de GFX