Assassin's Creed III: Liberation (PS3)

Memberrecensie | -

Ik vind dat het ook in maart weer tijd is voor een review en dit keer gaat mijn review over de 6de AC oftewel Assassin's Creed III: Liberation

Het verhaal

Net zoals bij de 5 voorgaande delen draait het verhaal om de eeuwige strijd tussen de Assassins en de templars en hun verschillende visies over wereldvrede. Alleen dit keer zit er niet echt een heden verhaallijn in de game althans niet op de traditionele manier van de Assassin's Creed franchise, in principe speel je nu voor jezelf en test je de nieuwe game van Abstergo Industries en Ubisoft uit. De game is op zo'n manier uitgebracht dat het lijkt of dat Templars de goodguys zijn en de Assassins de badguy zijn en de mensheid de verdoemenis in willen sturen. Uit eindelijk word de game gehackt door Erudito (een hackers groep die nauw samenwerkt met de Assassins). Een organisatie die nauw samen werkt met de Assassins. Hierdoor krijg telkens meer te zien van wat er daadwerkelijk gebeurde in het verleden en niet wat de game je in eerste instantie laat zien.

In het verleden gedeelte van het verhaal volgen we van 1765 tot 1777 Aveline de Grandpré en haar zoektocht naar de company man ze wil deze persoon vinden voor 2 redenen ze wil hem vinden omdat hij een templar is en de gene is die haar moeder heeft ontvoerd, in deze zoektocht stuit ze ook op de Prophecy Disk ( deze disk bevatten berichten van de Isu). Het zoeken naar de company man doet ze door Templar agents op te zoeken en na hen te ondervragen, uit eindelijk komt ze er achter wie de company man is maar de onthulling van wie de company man is had ze nooit verwacht.

Net zoals in de vorige AC delen is het verhaal van Assassin's Creed: Liberation een heerlijke mix van sci-fi en geschiedenis en is de historische nauwkeurigheid nog steeds gewaarborgd ondanks ze wat vrijheden hebben genomen met sommige gebeurtenissen.

De gameplay

Assassin's Creed: Liberation kent geen gameplay in heden althans niet op de manier dat je buiten de Animus rond loopt. Om de zoveel tijd krijg je een bericht van Erudito dat er ergens in de wereld een personage rond loopt die zodra je hem vermoord meer van de waarheid naar buiten komt, dit "heden gameplay" is wel een stuk leuker dan het heden gameplay van de vorige games maar uiteindelijk is het doel het zelfde als in de vorige games en dat is meer informatie van het verhaal opdoen.

Degameplay van het verleden is wederom erg goed het borduurt verder op de gameplay van Assassin's Creed III, aan 1kant ook logisch want het gebruikt exact de zelfde engine. Varen met een schip kan overigens niet, de schepen hebben plaatsgemaakt voor de kano's in de bayou. Het freerunnen is precies het zelfde als dat van AC III ook de combat is nagenoeg het zelfde met de kleine toevoeging van de chain kill waar mee je in 1 klap meerdere tegenstanders kan doden. Dit keer zijn er 14 targets die je moet uitschakelen (waarvan er maar een paar templars kopstukken zijn). Naast de hoofdmissies heb je ook nog side missions waarbij je vooral slaven bevrijd. Wat overigens ook niet kan is jagen op dieren je hebt soms wel last van een alligator en je kan die alligators ook doden maar je kan ze niet zoals in ACIII villen.

Assassin's Creed: Liberation is een erg leuke game met een leuk en interessant verhaal, de manier op hoe ze het heden verwerken in de game is leuk maar toch had ik liever het traditionele AC heden gedeelte gezien. De substitute voor de gameplay is dan wel weer leuk om te doen in vergelijking met de vorige delen al had ik liever buiten de Animus rond gelopen. De gameplay van het verleden is vanouds leuk om te doen al is het niet veel anders dan de gameplay van ACIII.

8
  • geweldig verhaal
  • solide gameplay