Secret Agent Clank (PSP)

Memberrecensie | -

Anno 2007 waren heel wat ogen gericht op High Impact Games. De kersverse studio mocht aan de slag met een van de populairste IP’s van die tijd, Ratchet & Clank, en moest zich bewijzen door de serie succesvol naar Sony’s eerste handheld te brengen. Wie mijn recensie van Size Matters gelezen heeft, weet dat ik van mening ben daar ze meer dan in geslaagd zijn en het is dan ook niet verwonderlijk dat ze zich met Secret Agent Clank wat meer creatieve vrijheid mochten toe-eigenen.

Het eerste gevolg van deze vrijheid springt direct in het oog: een gebrek aan Ratchet. Clank siert in zijn eentje de boxart en ook in de titel ontbreekt enige verwijzing naar de gele Lombax waar Clank altijd een duo mee vormde. Toch duurt het niet lang voor we de wijsneus in de game zien.

Een verhaal van verraad

Het verhaal van Clank begint namelijk met Ratchet die inbreekt in een museum en hier het Eye of Infinity, een gigantische edelsteen, ontvreemdt. Dat misdaad niet loont blijkt echter al snel, wanneer de Lombax wordt afgevoerd nadat de politie hem in de kraag vat. Overtuigd van Ratchets onschuld, besluit Clank uit te zoeken waar het Eye of Infinity is gebleven, waarbij hij geholpen wordt door de organisatie waar hij als geheim agent in dienst is.

In het verleden draaiden de solostukken van Clank volledig om het oplossen van puzzels. In Secret Agent Clank is de kleine robot echter tot de moerbouten bewapend met allerlei wapens die vermomd zijn als alledaagse voorwerpen. Zo heeft hij een paraplu die bliksem schiet, exploderende manchetknopen en een strikje die in een werpster verandert. Dit betekent echter niet dat Secret Agent Clank een actiegame is.

De luidruchtigste spion

Hoewel Clank beschikking heeft over een noemenswaardig offensief arsenaal, wordt het gebruik hiervan namelijk zoveel mogelijk ontmoedigd. De game probeert je als speler stilletjes te werk te laten gaan en beloont je wanneer je vallen ontmantelt of omzeilt, vijanden stilletjes uitschakelt en gadgets gebruikt om ongezien van punt A naar punt B te komen.

Deze stealth gameplay is een redelijk afwijkend ingrediënt in de Ratchet &Clank-formule, maar is er wel een die past bij Clank. In tegenstelling tot Ratchet is de robot immers geen vechtersbaas die guns blazing een vijandelijke basis in rent, al kan het ventje zich aardig redden wanneer een gevecht uitbreekt nadat hij gesnapt wordt. Dit hoeft echter niet te vaak voor te komen, daar Secret Agent Clank meestal voldoende mogelijkheden biedt om ongezien te werk te gaan, mede dankzij de hele domme AI die het niet merkt wanneer je een robot die enkele centimeters naast zijn compagnon staat onklaar maakt.

Quick time madness

Het geruisloos uitschakelen van vijanden kan overigens op den duur een erg vervelende bedoeling worden. Aan elke stealth kill gaat namelijk een quick time event vooraf, welke beloond wordt met exact dezelfde takedown move voor elke vijand. Ik begrijp dat ontwikkelen voor de PSP de nodige beperkingen met zich meebrengt, maar High Impact Games bewees eerder al dat de handheld tot meer in staat is.

Het maken van een stealth kill is niet het enige moment waarop quick time events zich laten zien. De meeste levels in Secret Agent Clank eindigen met een cutscene die jij in goede banen moet zien te leiden door veel te lange sequenties aan quick time events. De aankleding maakt duidelijk dat deze momenten bedoeld zijn als een ritmische minigame, maar het gebrek aan een echte beat en de nadruk op het visuele gebeuren zorgen ervoor dat je nooit lekker in de flow kunt komen en dus maar reageert op de visuele prompts op het scherm.

Verandering van spijs

Het eerdergenoemde ritmespel mag dan wel veruit de zwakste schakel van Secret Agent Clank zijn, maar het toont wel aan dat men bij High Impact Games kennis heeft genomen van een van de belangrijkste fundamenten van de Ratchet & Clank-formule: voldoende variatie. De stealth-secties van Clank worden van tijd tot tijd onderbroken door stukken waarin je als speler de controle krijgt over Ratchet, Captain Qwark of een drietal Gadgebots, welke allen andere gameplay met zich meebrengen.

Zo probeer je als Ratchet te overleven in de gevangenis door in arenagevechten – die we kennen uit eerdere games –  als winnaar uit de bus te komen, speel je als Captain Qwark enkele van zijn broodje aap-verhalen na, welke doen denken aan de Giant Clank-levels uit eerdere games, en mag je weer gaan puzzelen met de Gadgebots. Zelfs met Clank mag je zo nu en dan wat anders doen, zoals vluchten in voertuigen of op een snowboard.

Wist je dat ik de volledige Ratchet en Clank-serie aan het recenseren ben? Kijk op mijn profiel voor recensies van onder andere Ratchet & Clank: Trilogy, Gladiator HD en Size Matters

Het constant wisselen tussen verschillende soorten gameplay zorgt ervoor dat je je nooit hoeft te vervelen tijdens het spelen van Secret Agent Clank, maar het zorgt er tegelijkertijd voor dat geen een onderdeel voldoende gepolijst voelt. Op de quick time event-stukken na is elk onderdeel vermakelijk op zijn eigen manier, maar helaas wordt het ook nooit meer dan dat, waardoor je vrij onvoldaan achterblijft wanneer de credits na pakweg zeven uur over je scherm rollen, al kunnen de echte diehards hierna nog alle skills points en bolts gaan verzamelen en zichzelf wagen aan de Challenge Mode.

High Impact Games heeft zichzelf met Size Matters bewezen als een capabele ontwikkelaar die raad wist met de Ratchet & Clank-franchise en het is dan ook niet gek dat ze met Secret Agent Clank hun eigen stempel op de serie mochten drukken. Helaas zijn ze echter zo bezig geweest met het anders maken van de game, dat ze het goed maken ervan enigszins uit het oog zijn verloren. Het resultaat is een game die van alles en nog wat aardig doet, maar nergens boven de middenmoot weet uit te schieten.

7
  • Ratchet, Clank, Qwark en de Gadgebots brengen allen andere gameplay met zich mee
  • Stealth is een verrassend goeie toevoeging aan het Ratchet & Clank-serie