Ratchet & Clank: Tools of Destruction (PS3)

Memberrecensie | -

Als ik denk aan Insomniac Games, denk ik aan Ratchet &Clank. De Amerikaanse ontwikkelaar heeft diens horizon al jaren geleden verbreed met games als Sunset Overdrive, Edge of Nowhere en FUSE, maar de Lombax en robot zijn voor mij onlosmakelijk verbonden met de studio. Tools of Destruction, de eerste Ratchet & Clank-game voor de PlayStation 3, is daar medeverantwoordelijk voor.

Wanneer Tools of Destruction begint, zien we Ratchet sleutelen aan een van zijn vele uitvindingen om de tijd te doden. Een middagje rustig aanknoeien wordt het gele ventje echter niet gegund, want wanneer Captain Qwark het duo belt om te laten weten dat de stad aangevallen wordt, is het wederom tijd om de held uit te hangen.

Déjà vu?

De opzet van het verhaal, waarbij een rustig moment wordt onderbroken door een noodsituatie, is niets nieuws voor de Ratchet & Clank-franchise. Het is de manier waarop alle drie de hoofddelen én spin-off Size Matters begonnen en het is dan ook moeilijk om de overeenkomsten naast je neer te leggen, vooral wanneer je wederom begint met een granaat en een machinegeweer en het gevoel van een déjà vu in high definition je bekruipt. Toch is Tools of Destruction meer dan een indrukwekkend grote grafische sprong ten opzichte van de eerdere games.

Zoals de naam al doet vermoeden, ligt de nadruk van deze PlayStation 3-entree namelijk nog meer op de wapens dan voorheen. Dit komt goed naar voren wanneer het duo de tweede planeet op hun avontuur bereikt en daar een wapenhandelaar vindt die niet enkel wapens en ammunitie verkoopt, maar je ook jouw wapens met raritanium laat verbeteren voor extra bereik, kracht of een grotere ammunitieclip.

Op deze zelfde planeet vind je bovendien nog een tweede handelaar, die zich specialiseert in minder directe wapens. Zo heb je gasgranaten die vijanden zich tegen elkaar laten keren, drones die je kunt besturen om op veilige afstand te vechten en de Groovitron, een discobal die iedereen binnen zijn bereik dwingt om te dansen, zelfs als ze beschoten worden.

Bombs away!

Met de wapens van Tools of Destruction zit het dus wel goed, al betekent dat natuurlijk niets als je niet genoeg gewillige slachtoffers hebt om ze op uit te proberen. Gelukkig voor ons heeft Emperer Percival Tachyon, de slechterik van dienst, echter een persoonlijke vendetta met Ratchet, waardoor je constant opgejaagd wordt en dus zelden lang zonder doelwit zit. En met vijftien schietijzers die zowel met raritatium als op de reguliere manier geüpgraded kunnen worden, heb je die ook wel nodig.

Schieten in Ratchet & Clank: Tools of Destruction werkt ongeveer hetzelfde als in Ratchet & Clank 2, 3 en Gladiator. Dat betekent dat je als een kip zonder kop rond kunt rennen terwijl je vuurt, maar dat je ook je vizier op een vijand vast kunt zetten zodat je geen ammunitie verspilt en kunt strafen en side- en backflips tot je beschikking hebt om vijandelijk vuur te ontwijken. Vooral de sprongen komen op de PlayStation 3 goed van pas, daar die een stuk vloeiender en sneller zijn dat op de PlayStation 2 het geval was. Toch is het verstandig om hier niet te veel op te bouwen, want de lock-on-functie in deze game is vrij onbetrouwbaar en onvoorspelbaar op sommige momenten, met name wanneer er richting het einde van de game veel vijanden tegelijkertijd op het scherm zijn.

The next level

Ratchet & Clank-games moesten het altijd al meer hebben van de gameplay dan van het verhaal en Tools of Destruction breekt deze traditie niet. Het volgt het echter ook niet tot op de letter. Imsomniac Games voelde schijnbaar aan dat een nieuwe console het perfecte moment was om onze hoofdpersonen verder uit te diepen en voorziet Ratchet in deze game van een origin story, terwijl er ook hints worden gegeven over de ware oorsprong van Clank. De slapstick-humor en de eigenaardige personages die we van de serie kennen gaan gelukkig niet verloren, maar komen door de wat serieuzere toon van de rest van het verhaal juist beter uit de verf.

Het verhaal loopt zelfs door tijdens de actie, met gesprekken via bijvoorbeeld luidsprekers of via communicatie met geallieerde strijders. En daar komt eigenlijk mijn grootste hekelpunt naar boven. Tools of Destruction heeft namelijk, zoals de meeste games, ondertiteling voor zij die de Engelse taal niet goed beheersen, maar ondertiteld enkel de cutscenes. De gesprekken die tijdens shoot-outs plaats vinden en je soms zeggen wat je moet doen, hoor je dus enkel wanneer je geluk hebt en dat kan op den duur best vervelend zijn.

Het complete pakket

Met toffe wapens, grootse shoot-outs en een grappig verhaal lijkt het erop dat Insomniac een solide game heeft gemaakt voor de PlayStation 3. Maar net als een tafel, heeft ook een Ratchet & Clank-game vier stevige pilaren nodig om rechtop te blijven staan. En met de vierde, variatie, stelt Tools of Destruction enigszins teleur.

De game heeft op zich redelijk wat variatie erin zitten.Shoot-outs maken regelmatig plaats voor kleine puzzeltjes met de Decryptor, vliegen met Clank’s nieuwe vleugels, skydiven, puzzelsecties met Clank en zijn hulpjes en ruimtegevechten in je nieuwe schip. Op de laatste twee na maken al deze zaken echter gebruik van iets waar zelfs toen niemand echt warm voor liep: Sixaxis.

Recensies van alle voorgaande Ratchet & Clank-games kunnen worden gevonden op mijn profiel.

Nu is er feitelijk niets mis met motion controls; indien ze goed geïmplementeerd worden. In Tools of Destruction voelt elke manier waarop het is toegepast, hetgeen er meer zijn dan hierboven geschreven, echter geforceerd aan. Het voelt alsof Sony van Insomniac geëist heeft dat ze het in hun game zouden verwerken, zodat het niet volledig nutteloos in de Dualshock 3 was gebouwd. Gelukkig heb je echter de optie om het uit te zetten, al kun je dan een zeker wapen dat tornado’s vuurt niet meer gebruiken. Dat is echter geen gemis, want aan het einde van je twaalf uur durende avontuur was je vergeten dat deze überhaupt bestond.

Ratchet & Clank: Tools of Destruction was een van de eerste toptitels voor de PlayStation 3 en laat zelfs na pakweg tien jaar nog zien deze titel met trots te kunnen dragen. De iets serieuzere toon van het verhaal complementeert de traditionele Ratchet & Clank-formule, die met tal van gestoorde wapens beter uit de verf komt dan ooit tevoren. Alleen de Sixaxis-gimmicks hadden voor mij niet gehoeven.

9-
  • De HD-entree van Ratchet & Clank oogt zelfs na tien jaar prachtig
  • Vijftien maffe schietijzers en dan nog meer maffe gadgets