Assassin's Creed IV: Black Flag (PS4)

Memberrecensie | -

Het is alweer eenpaar dagen geleden dat ik Assassin’s Creed Origins heb uitgespeeld. Dus ik vind dat het weleens tijd is voor mijn review van de game.

het verhaal –wederom een mix van geschiedenis en sciencefiction
Net zoals bij devorige delen is het verhaal opgesplitst in twee segmenten het verleden en het heden. In verleden volgen we de Medjay Bayek die jacht maakt op leden van een groepering dat zichzelf de The Order of the Ancients noemt, hij maakt jacht op deze leden omdat deze groepering mensen onderdrukt en het is ook een kwestie van wraak voor Bayek want ze hebben hem namelijk ook persoonlijk pijn gedaan. In zijn queeste word hij bijgestaan door zijn vrouw Aya en nog aantal andere mensen. Zijn queeste stuurt hem door heel Egypte.

Gaandeweg ontrafeltBayek het grotere complot van The Order of the Ancients dat verder reikt dan Egypte en de wereld wel eens drastisch ken veranderen. Bayek’s queeste veranderd hier door ook van een missie om wraak naar iets veel nobeler hier door vind Bayek het ook noodzakelijk om te stoppen met zijn rol als Medjay en een nieuwe groepering op te richten dat uiteindelijk de Assassin Brotherhood zoals we het kennen van Assassin’s Creed één.

Naast de main  quest zijn er ook nog heel veel side quests,het Hoofd verhaal is interessant maar de game blinkt vooral uit in de zij verhalen. Veel van deze verhalen staan met elkaar in verbinding en hebben vaak ook meerdere lagen en twists waardoor de meeste verhalen uniek aanvoelen. Ook zijn er maar een handjevol fetch quests maar ook daarvan hebben de meeste meerdere lagen en twists waardoor door zelfs deze fetch quests te pruimen zijn.

In het hedenvolgen we Laya Hassan die via de animus onderzoek doet voor Abstergo. Het heden segment is jammer genoeg niet zo interessant als het verleden segment. Het is leuk dat er weer een nieuwe protagonist is in de zelfde stijl als Desmond Miles, maar je kan overduidelijk merken dat dit een opstart is naar iets groters waardoor het verhaal in het heden een te kleine sprong maakt.

de gameplay –Typisch Assassin’s Creed maar tegelijkertijd ook heel erg verfrissend

Er is veel veranderd ten opzichte van de vorige delen maar toch voelt de game erg vertrouwd aan. Zo is het freerunnen nagenoeg het zelfde gebleven als in de voorgaande delen maar wel een heel stuk beter gefinetuned waardoor het echt letterlijk een genot is om op gebouwen te klimmen en over daken te rennen.

Het paardrijden of in dit geval vooral kameel rijden is na een afwezigheid van 4 delen ook weer terug en de mechanics van het paardrijden zijn echt een van de beste uit de game industrie, het voelt echt heel natuurlijk aan de response is ook uitstekend te noemen. Naast het paardrijden zijn de karren uit syndicate ook weer terug alleen zijn de mechanics in Origins een redelijk grote achteruitgang vergeleken met de mechanics van Syndicate hier door zijn de races in de Hippodrome vaak meer een hel dan iets leuks.

Qua missiestructuur en combat is Assassin’s Creed Origins een verfrissing van de Franchise. De vorige delen waren een action Adventure met een lineaire missie structuur waarbij je geen echte vrije keuze had van welk doelwit je als eerste wilt vermoorden, Origins is een action RPG met een meer open missie structuur waarbij je zelf kan kiezen welke quest je als eerste wil voltooien ook kan je te allen tijde weg lopen van de huidige quest om een andere quest of een andere activiteit te doen. Want naast quests heb je ook nog tombes om te raiden en arena gevechten om te doen.

De combat vanAssassin’s Creed Origins heeft ook een een totale overhaul gekregen, bij de voorgaande delen was de combat vooral gericht op counters en vielen de vijanden één voor één aan. Bij Origins is dat totaal anders allereerst kan je nu niet meer als een rambo op de knoppen drukken als je dat nu doet raak je voor heel wat lucht en sta je ook open om zelf keihard neergehaald te worden en ten tweede vallen de vijanden nu tegelijkertijd, dit betekent dat als je tegen 10 vijanden vecht ze ook met z’n tienen tegelijkertijd aankunnen vallen. Hier door moet je een stuk tactischer te werk gaan en soms is het zelfs beter om gebruik te maken van de stealth dan van de open combat, de stealth is in deze game ook weer een heel stuk verbeterd nu was het sinds Unity al een erg goede stealth game maar bij Origins hebben ze pijnpunten bijgewerkt waardoor de stealth ervaring nog beter aanvoelt en leuker is om te doen.

nieuwe setting –niet zomaar een aantal steden maar een heel land en Glitches

Zoals altijd meteen nieuw Assassin’s Creed deel is er weer een nieuwe setting en dat is bij Assassin’s Creed Origins Egypte en dan niet een aantal steden maar een heel groot gedeelte van het land. Het Egypte van de game nodigt je echt uit om de wereld te verkennen en er is ook heel veel te doen en over al is het erg sfeervol en levendig of dat je nou in alexandrië of in de Black desert bent.

Ik ben in mijn103,5 uur durende playthrough jammer genoeg wel een aantal glitches tegen gekomen gelukkig geen game breaking glitches maar glitches nonethless een paar voorbeelden zijn dat een doelwit dat ik aan volgen was om hem op een rustige plek te vermoorden met zijn kar en al een meter of vijftien de lucht in vloog na dat hij over een rotsblok reed (voordeel was dat hij dood ging) of m’n kameel die vast kwam te zitten in een ruïne die half onder de grond zat.

Ubisoft heeft met Assassin’s Creed Origins laten zien dat ze nog steeds Triple A games kunnen. Het verhaal is interessant en de gameplay is verfrissend maar toch ook weer ouderwets Assassin’s Creed. Jammer genoeg heeft de game wat last van glitches en zijn de kar mechanics niet optimaal. Ondanks deze minpunten is Assassin’s Creed Origins voor mij de beste Assassin’s Creed ooit gemaakt

• hoofdverhaal is interessant
  • de zij-missies vertellen ook een heel erg interessant verhaal
  • combat is overhauled