Redactiestatuut

Dit is het redactiestatuut van InsideGamer. Bekijk hier de colofon.

InsideGamer in het kort:

  • InsideGamer bestaat sinds 2002 en is in die tijd uitgegroeid tot één van de toonaangevende Nederlandse websites over videogames;

  • InsideGamer is een bestemming voor alle soorten Nederlandse gamers, van hit game buyers die een koopadvies willen tot core gamers die willen discussiëren met anderen;

  • InsideGamer informeert gamers op een heldere, concrete en positieve manier over games voor alle soorten spelplatformen, inclusief sociale platformen zoals Facebook of mobiele platformen zoals iOS en Android;

  • De site heeft daarnaast een stevige focus op interactie met de gebruikers. 1.000 gamers weten altijd meer dan 1 InsideGamer-redacteur. InsideGamer is vooral aangever tot interessante content en discussies;

  • Een groot deel van de te bespreken games wordt bij InsideGamer door minimaal twee recensenten gespeeld. Alle teksten worden bovendien door een onafhankelijke eindredactie bekeken en goedgekeurd;

  • InsideGamer is een commerciële site en onderdeel van een gezond Europees mediabedrijf, maar houdt commerciële activiteiten gescheiden van redactionele werkzaamheden.

Op InsideGamer zijn nieuwsberichten, artikelen en recensies van games voor diverse spelplatformen te vinden. Daarnaast wordt de site gevuld door een zeer actieve community, waarvan de mening uiteraard volledig los staat van die van de redactie. InsideGamer bereikt momenteel circa 500.000 unieke bezoekers per maand.

Doel

InsideGamer heeft als doel om niet zomaar een gamesite met artikelen voor hardcore gamers te zijn. Het wil een bestemming zijn voor alle Nederlandse gamers. InsideGamer helpt gamers games te ontdekken, aan te schaffen en te spelen. Door het veranderende landschap in de games-industrie let InsideGamer bovendien op opkomende spelplatformen en probeert het over een zo breed mogelijk scala games te publiceren.

De doelstelling van InsideGamer is om in 2014 maandelijks een miljoen gamers te bereiken via diverse kanalen (web, mobiel, tablet en print). Het wil daarnaast minimaal 100.000 leden hebben die minimaal eenmaal per maand actief zijn.

Doelgroep

De doelgroep van InsideGamer is zeer divers. Circa 55% van de gebruikers komt eenmalig langs via externe bronnen zoals zoekmachines en sociale media. Deze mensen zijn voornamelijk op zoek naar aankoopadvies. 30% van de bezoekers komt enkele keren per maand langs en leest voornamelijk informatie over games die veel populariteit genieten. We noemen deze groep de hit game buyers. Tot slot is circa 15% van de bezoekers minimaal een paar keer per dag op de site te vinden. Zij doen mee aan discussies en leveren zelf content in de vorm van weblogs en memberrecensies.

InsideGamer probeert via een zo breed mogelijk aanbod aan mogelijkheden en redactionele content al deze groepen optimaal te benaderen. Het doet dit met een zo helder en concreet mogelijk taalgebruik, zonder groepen bezoekers uit te sluiten door te specialistische of juist te kinderlijke stijl.

Commercieel beleid

InsideGamer is ontstaan vanuit de gedachte dat goede content over games overal gratis beschikbaar moet zijn. Voor onze bezoekers is de site dan ook volledig gratis te benaderen. De rekening wordt uiteindelijk betaald via een aantal business modellen, waarover InsideGamer zo transparant mogelijk is:

  • Verkoop van advertenties, die afgenomen worden op CPM-basis (kosten per duizend impressies);

  • Deelname aan advertentienetwerken waar afgerekend wordt op CPC-basis (kosten per klik) of voor een laag CPM-bedrag;

  • Prijsvergelijking, waarbij bezoekers kunnen klikken naar de pagina van een webshop of game retailer. Hierbij wordt betaald per klik;

  • Verhuur van content aan derden, zoals het doorplaatsen van artikelen;

  • Verkoop van games via een eigen webshop en de samenwerking met onze collega-site Gametron (digitale distributeur).

Adverteerders zetten InsideGamer in om het grote bereik onder gamers te benutten. Door deze grote aantallen gamers, bevinden zich onder de adverteerders ook veel game publishers. Zij geven de producten uit waar de redactie over schrijft. Door de hoofdredactie en de commerciële medewerkers van InsideGamer zo gescheiden mogelijk te laten opereren, trachten we ten alle tijden beïnvloeding van de onafhankelijkheid te bestrijden.

Alle commerciële uitingen worden als zodanig herkenbaar gepresenteerd. Het betreft Site Skins (achtergrondplaten met grote uitingen), Rectangles (een vierkant blok aan de rechterkant van de pagina) en diverse banners die onderaan de website gepositioneerd worden. Commerciële uitingen zullen nooit gemengd worden met redactionele artikelen zonder dat daar de officiële benaming ‘advertorial’ vermeld wordt.

Redactionele content van InsideGamer wordt nooit gesponsord of betaald door externe partijen. Content wordt wel in samenwerking met bijvoorbeeld game publishers of game retailers opgezet. Te denken valt aan prijsvragen of het doorplaatsen van game trailers. De game publishers zijn daarnaast ook content partner van onze redactie. Gezamenlijk met hen wordt besproken of bepaalde content interessant kan zijn voor de doelgroep van InsideGamer. De hoofdredactie bepaalt dit op basis van doelgroepkennis en populariteit van eerder gepubliceerde, soortgelijke artikelen. Het commerciële team van Reshift heeft hier geen invloed op.

Wel staat de hoofdredactie open om in samenwerking met het commerciële team en adverteerders cross-promoties op te zetten. Dit zijn acties die bijvoorbeeld een quote en het cijfer uit de onafhankelijke recensie gebruiken in advertenties. Ook hier wordt niet voor betaald. De enige reden waarom de hoofdredactie hieraan meewerkt, is omdat het goed is voor de merknaam en positionering van InsideGamer.

Links en verwijzingen naar retailers zijn aanwezig binnen de prijsvergelijker van gamepagina’s. Deze dienst is in eerste instantie bedoeld om consumenten de laagste prijs van een game te laten vinden, maar per click wordt wel een bedrag gerekend richting de betreffende winkel of retailer.

Redactionele organisatie

De dagelijkse leiding van InsideGamer is in handen van de hoofdredacteur. De hoofdredacteur is verantwoordelijk voor het contact met bezoekers, freelance redacteuren en externe content partners (zoals game publishers en retailers). Hij is daarnaast eindverantwoordelijke voor alle op de site geplaatste content. De hoofdredacteur controleert berichten op juistheid en of ze in lijn zijn met de voor InsideGamer gekozen stijl.

De hoofdredacteur wordt ondersteund door twee adjunct-hoofdredacteuren, die hem helpen in het begeleiden van freelancers om betere content te leveren. Daarnaast is voor het recensieproces afgesproken dat minimaal 50% van de games die gerecenseerd worden ook altijd door één van de drie hoofdredacteuren gespeeld zijn. Voordat een tekst door een freelancer bij de eindredactie wordt aangeleverd, heeft altijd één van de drie hoofdredacteuren inhoudelijke controle toegepast.

Uiteindelijk wordt de tekst publicatie-klaar gemaakt door de eindredactie. De eindredactie bestaat uit meerdere personen, maar wordt geleid door één eindredacteur die volledig onafhankelijk van de hoofdredactie te werk gaat. De eindredacteur is verantwoordelijk voor de deadlineplanning (niet voor de publicatiedata dus) en controleert voornamelijk op taalkundige zaken. De eindredacteur acteert nooit als herschrijver. Bij onduidelijkheden in een tekst, of niet goed uitgewerkte argumenten in recensies, worden eerst vragen gesteld en is de betreffende schrijver verantwoordelijk voor verduidelijking in die tekst.

De freelancers van InsideGamer vormen gezamenlijk de redactie. Deze personen worden per artikel betaald en bevinden in de doelgroep van InsideGamer. Ze zijn daarnaast bij voorkeur actief in de InsideGamer-community, zodat ze perfect aan kunnen voelen wat er speelt. De freelancers acteren daarnaast vaak als ambassadeur. In overleg met de hoofdredactie worden zij al snel na aankondiging van een game aangesteld als ambassadeur, waarna ze het proces van de game op de voet volgen en bezoekers daar periodiek over inlichten.

Naleving van redactiestatuut

Bezoekers of gebruikers van InsideGamer die het idee hebben dat het bovenstaande redactiestatuut niet wordt nageleefd, kunnen dit melden via de contactpagina. De redactie van InsideGamer zal de ontvangen kritiek gebruiken om waar nodig artikelen aan te passen of te rectificeren.

InsideGamer behoudt ten alle tijden het recht dit redactiestatuut te wijzigen. De laatste wijziging van het statuut vond plaats op 21 november 2011.

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.