1. Forum
  2. Is #BoycottBorderlands3 nu wel zo een goed plan?

Is #BoycottBorderlands3 nu wel zo een goed plan?

Na diverse discussies te hebben gezien waarin af en toe zeer goede argumenten werden gegeven denk ik eigenlijk dat het niet de beste manier is om een punt te maken.
Buiten de hele vraag wie er nu goed of fout is gaat het er meer om hoe er gereageerd wordt.

En op dat punt is Take2 echt de grote verliezer. Helaas is een groot deel van de officiële media slaafs aangelijnd, een ooit serieuze bron als IGN plaats nu een video waar ze achteraf alleen een comment bij plaatsen dat ze "vergeten" waren te melden slechts het halve verhaal te vertellen om dat ze de andere partij niet konden vinden. Erg slap, getuigd niet van journalitieke integriteit en vaardigheid. Dit comment was noodzakelijk om een aanklacht wegens smaad of laster af te wenden, maar niet. Als ze ballen zouden hebben gehad dan zou de hele video opnieuw geëdit mogen worden en vervangen. Het enige wat ze gedaan hebben is inhoudloze standaard verklaringen in hun stuk mee te nemen ter "verificatie". Zoals Tod Howard zou zeggen: "I've seen it on the internet. It's true!"

En vervolgens wordt er een complete karaktermoord gepleegd in samenwerking met YouTube en Discord.
Verbazend overigens dat de (volgens eigen zeggen) overbelaste YouTube reviewers de stortvloed aan vaak onterechte claims zo lang serieus nemen, een gewone gebruiker zou allang een spam waarschuwing krijgen!

Ik begrijp dat er terecht wordt gezegd dat de gemiddelde dev dit niet gedaan heeft. Maar…
- De Publisher vertegenwoordigd de Studio.
- Als een Studio niet blij is met de wijze van vertegenwoordiging moeten ze dat kenbaar maken. Of een andere vertegenwoordiging gaan zoeken.
- Als de Studio zwijgt, gaan ze akkoord met de vertegenwoordiging. En dat maakt ze moreel, ethisch en tot een bepaalde hoogte ook juridisch mede verantwoordelijk. Let wel, er is een verschil tussen verantwoordelijk en aansprakelijk.

Dat zelfde kan je in het extreme ook doortrekken naar de "gewone" werknemers maar niet iedereen heeft de luxe om om deze redenen op te stappen.
Als fan heb je nu een aantal mogelijkheden:
- Het interesseert je geen hol, als jij maar kan spelen. Desnoods via Piet Piraat.
- Het interesseert je wel, maar je wil die arme dev's niet werkeloos maken.
- Je bent woedend over dit gigantische misbruik van copyright en zal nooit meer een cent uitgeven aan een van de betrokkenen! (Dit vergt erg veel moeite om uit te voeren gezien het aantal games en betrokkenen in de keten studio>promotie>verkoop enzovoort)
-Je vind het niet netjes en wil een statement maken.

En dan is daar de hashtag… Boycot… In de eerste instantie HET middel zou je zeggen. Toch niet.

Het argument dat je daarmee de dev's en de toekomst van de franchise in gevaar brengt is niet onredelijk. De Publisher heeft ook andere inkomsten en schrijft dit project af als een flop. Zijn gezicht gered, de Studio zonder opdracht.

Wil je echter iets doen wat niet afgewimpeld kan worden? Cancel je pre-order of Day one en wacht even… Het zal niet een analist ontgaan als iets de eerste week niets opbrengt en daarna ineens loopt alsof het net uitgekomen is.
Dus verander de hashtag naar #Boycottday1 of iets meer in stijl: #Borderland3day3.
Niet te negeren en alle support voor de echte makers.

Ter afsluiting iets wat als comment op YouTube is gezet

GrandGunman in een comment op "An Industry Under Siege - Forsaking Facts and Logic"

First they came for the socialists, and I did not speak out
— Because I was not a socialist.

Then they came for the trade unionists, and I did not speak out
— Because I was not a trade unionist.

Then they came for the Jews, and I did not speak out
— Because I was not a Jew.

Then they came for me
—and there was no one left to speak for me.

A poem by Martin Niemöller.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren