AFC Ajax-topic

Level 12 86%

Nog 291 XP voor level 13

AFC AJAX

Laten we beginnen met een column die de situatie van Ajax op dit moment goed weergeeft.

Ruim twee jaar geleden stond Ajax in de kwartfinales Champions League. Nadat Olympique Lyon, Rosenborg BK, AS Roma en Arsenal werden geëlimineerd, stopte AC Milan met een treffer in de slotminuut de Amsterdamse opmars. Anno 2005 is Ajax ver afgegleden. Het resultaat van jarenlang wanbeleid.

In de voetbalwereld wordt soms lacherig gedaan over Leo Beenhakker. De markante oefenmeester zou over weinig voetbalwijsheid beschikken en zich louter staande houden met zijn sociale vaardigheden. Bij Ajax bouwde hij gezamenlijk met Co Adriaanse echter aan een uitstekende selectie. Een selectie waar ex-trainer Ronald Koeman later Europese successen mee behaalde. Onder het bewind van Beenhakker werden onder meer Zlatan Ibrahimovic, Mido, Hatem Trabelsi en Maxwell naar de Amsterdam Arena gelokt. Schoten in de roos die in scherp contrast staan met het aankoopbeleid van de afgelopen twee seizoenen. Don Leo zag het zo slecht nog niet.

Na het vertrek van Beenhakker had Louis van Gaal het kortstondig voor het zeggen. De huidige trainer van AZ geraakte echter in conflict met de toenmalige trainer Ronald Koeman. Van Gaal had grote ambities en wilde van Ajax weer een Europese topclub maken. Niet iedereen binnen de club vond zijn doelstellingen realistisch. Vreemd, aangezien een club als Ajax altijd de ambitie moet hebben met de Europese voetbalelite mee te willen. Van Gaal vertrok, waarna pas afgelopen zomer Martin van Geel werd aangesteld als technisch directeur. De komende maanden mag de beleidsmaker puin gaan ruimen. De selectie van Ajax is toe aan een grondige renovatie.

De supporters hoeven niet te wanhopen. Er staan enkele uitstekende lichtingen met talenten klaar. De jeugdopleiding blijkt telkens weer de levensader die de club in leven houdt. Van haar aankoopbeleid moet Ajax het de laatste tijd niet hebben. Vooral de aankoop van Angelos Charisteas is onbegrijpelijk. De Griek lijkt gescout te zijn door Stevie Wonder. Charisteas is een kopsterke aanvaller. Iemand die loert op een kansje, maar absoluut geen Ajax-spits. Een behoorlijke miskleun van 5 miljoen euro. Dimitar Berbatov (Bayer Leverkusen) was een goede optie, maar bleek onhaalbaar. Gelukkig kwam ook Arouna Kone niet naar Amsterdam. Hij heeft bij PSV immers wekelijks vreselijke last van zijn hart.

Ook op financieel gebied faalde het technische beleid de afgelopen jaren opzichtig. Komende zomer wandelen de potentiele topspelers Hatem Trabelsi, Maxwell, Steven Pienaar en mogelijk ook Nigel de Jong transfervrij de deur uit. Eerder werd Zlatan Ibrahimovic al voor een lachwekkend schijntje verkocht aan Juventus. PSV heeft betere bestuurders in haar gelederen. De Eindhovenaren toucheerden in het verleden wel enorme bedragen voor haar toptalenten Arjen Robben, Ronaldo en Ruud van Nistelrooy. Het wordt tijd voor meer voetbalkennis in de Ajax-top. Keje Molenaar bij de club betrekken zou een prima keuze zijn.

Ook op bestuurlijk niveau moet het een en ander veranderen. Ik vraag mij af of ijdeltuit John Jaakke wel de juiste man is als voorzitter. Ik opteer op deze positie voor Leo van Wijk. De eerder genoemde Keje Molenaar moet in plaats van Maarten Fontein worden aangesteld als algemeen directeur. Fontein kan een goede kracht worden voor Ajax, want op financieel vlak worden nog lang niet alle mogelijkheden benut. Ik zie Fontein echter liever in het bestuur als een soort van financiele man. Ook moet getracht worden om de opgestapte bestuursleden Hein Blocks en Klaas Nuninga terug te halen. Twee mannen met kennis van zaken en een groot Ajax-hart. Tot slot moet Johan Cruijff veel meer bij de club betrokken worden.

Mijn visie is simpel. Ajax moet Ajax weer worden. Er is veel kritiek op de huidige tactiek. Ajax moet echter 4-3-3 blijven spelen. Het is de best mogelijke veldbezetting, en bovendien moet je andermans kunstje niet gaan nabootsen. Het is de voetbalcultuur van Ajax, daar moet niet aan getornd worden. Het systeem vergt veel van de spelers. Vooral op de posities van inschuivende verdediger, buitenspeler en centrumspits zijn specifieke kwaliteiten benodigd. Daarom moet Ajax deze spelers eigenlijk zelf opleiden. Enkel als geen jeugdspeler voorhanden is moet elders gekeken worden. Komende zomer zijn dit de posities ‘2, 4 en 7’.

Vooral de positie van rechtsbuiten blijkt een zorgenkind. Mauro Rosales is een voetballer met mogelijkheden, maar hij geraakte afgelopen weekeinde geen enkele keer langs Michael Lamey. Een buitenspeler bij Ajax dient een man uit te kunnen spelen. Rosales doet dit sporadisch. Daarnaast moet een buitenspeler een goede voorzet hebben. Rosales heeft deze sporadisch. Komende zomer moet een goede rechtsbuiten aangetrokken worden. Julian Jenner (NAC Breda) is een goede optie. Eventueel kan ook jeugdspeler Murat Yildirim doorgeschoven worden. Op links is jeugdspeler John Goossens in de toekomst een optie.

Ook de positie van centrumspits blijkt een zorgenkind. Eigenlijk moet Ajax ernaar streven de spelers voor deze positie zelf op te leiden. Wie snapt meer van het Ajax-systeem dan een speler uit eigen opleiding?. Tijdens de opleiding kan jaren aan diens kwaliteiten geslepen worden. Een speler van buiten moet wennen. Zelfs Zlatan Ibrahimovic, misschien wel de meeste complete ‘nummer 9’ ooit, had het aanvankelijk moeilijk in Amsterdam. Ryan Babel moet vertrouwen krijgen als centrumspits. Hij is bekend met het systeem en heeft zeer veel potentie. In zijn schaduw kan Markus Rosenberg rijpen. Angelos Charisteas is in dat geval niet meer nodig en mag vertrekken. Eventueel zijn Klaas-Jan Huntelaar (SC Heerenveen), Hugo Rodallega (Desportes Quindio), Dennis Oliech (Al-Arabi) en Aleksandr Kerzhakov (Zenith St. Petersburg) en Giorgios Samaras (SC Heerenveen, echte Ajax-spits!) versterkingen. Moussine Iajour (Raja Casablanca) en Bobo (Corinthians) zijn beloftes voor de toekomst.

Sinds het vertrek van Christian Chivu naar AS Roma is de defensie van Ajax zeer kwetsbaar. Julien Escude werd aangetrokken als diens vervanger, maar de Fransman kon nimmer overtuigen. Hij heeft een goede pass, maar is simpelweg te traag om met ruimte in zijn rug te kunnen spelen. Hoe vaak wordt Escude er niet uitgelopen? Het is geen verkeerde voetballer. Hij kan makkelijk in het Premiership of de Bundesliga mee, maar voor Ajax is hij ongeschikt. Komende zomer moet een nieuwe inschuivende verdediger aangetrokken worden, die de uitstekend spelende Zdenek Grygera flankeert. Deze speler moet durven inschuiven en moet kunnen opbouwen. Ajax bouwt momenteel teveel op over de flanken. Wie dit moet worden laat ik in het midden. Vurnon Anita speelde op het WK onder 20 uitstekend op deze positie. Matei Mirel Radoi (Steaua Boekarest), Ron Vlaar (AZ) en Joao Carlos (SK Lokeren) zijn suggesties van buitenaf. Ook Hedwiges Maduro is geschikt, maar komt beter tot zijn recht als verdedigende middenvelder.

Blijft over de positie van rechtsback. Hatem Trabelsi verlaat Ajax komende zomer voor een topclub. Jammer, de Tunesier is de meest complete rechtsback van de wereld. Enkel zijn afstandsschot is een minpunt. Elke aankoop betekent een verzwakking. Anthony Vanden Borre (Anderlecht) is een uitstekende voetballer, maar lijkt onhaalbaar. De nieuwe rechtsback moet veel mee op komen, maar ook verdedigend goed zijn. Het wordt lastig om Trabelsi te vervangen. Op links kent Ajax voorlopig weinig problemen. Urby Emanuelson speelt zich zeer binnenkort in Oranje en is een uitstekende speler.

Er breekt een belangrijke tijd aan voor Ajax. De club moet komende zomer afscheid nemen van de net-niet-spelers. Krachten als Nourdin Boukhari, Julien Escude, Anthony Obodai, Tom de Mul, Thomas Vermaelen en Angelos Charisteas maken Ajax niet beter en ook Tomas Galasek en Yannis Anastasiou hebben hun beste tijd gehad. Bovendien moet er alles aangedaan worden om de contracten van Steven Pienaar, Nigel de Jong en Maxwell te verlengen. Tot slot moeten enkele veelbelovende talenten doorgeschoven worden naar het eerste elftal. Vurnon Anita, Robert Schilder, Marijn Sterk, Jeffrey Sarpong, John Goossens, Murat Yildirim, Edgar Manucharyan, Derk Boerrigter en Jan Vertonghen zijn de toekomst van de club. Deze spelers aangevuld met huidige potentieel, enkele aankopen (Mihaili Plesan, Edgar Baretto, Sergio Aguero, Eljero Elia, Didier Zokora, Achille Emana, Tobias Hysen, Juan Zuniga, Marco Ne en Fernando Gago zijn goede voorbeelden) en een ervaren kracht (Jaap Stam zou fantastisch zijn) vormen een uitstekende selectie. De bal ligt nu bij Martin van Geel en Danny Blind. Zij moeten Ajax klaarstomen voor de toekomst. Laat ze het alstublieft beter doen dan hun voorgangers.

Bron: VoetbalZone

Na een teleurstellend verlies tegen NEC staan we inmiddels op de 6e plaats in de Eredivisie met maar 15 punten uit 11 wedstrijden. Onze achterstand op de nummer 1, PSV, is al opgelopen tot 13 punten. In 11 wedstrijden hebben we maar 15 doelpunten kunnen maken. De nummer 15, Heracles Almelo, staat maar drie punten achter ons.

1 PSV 11 9 1 1 28 20 - 5

2 AZ 11 8 1 2 25 34 - 13

3 Feyenoord 11 8 1 2 25 27 - 11

4 RKC Waalwijk 11 7 1 3 22 21 - 13

5 Vitesse 11 5 2 4 17 19 - 15

6 Ajax 11 4 3 4 15 15 - 12

7 SC Heerenveen 11 4 3 4 15 21 - 19

8 FC Utrecht 11 4 3 4 15 16 - 14

9 NEC 11 4 3 4 15 12 - 13

Wat is er volgens jullie aan de hand bij Ajax? Graag geen geflame.

Voor mij begint het probleem bij de gehanteerde tactiek. Blind wel per se 4-3-3 spelen terwijl we daar op dit moment helemaal niet de spelers voor hebben. We hebben geen échte buitenspelers en geen échte spits. Wel hebben we twee aanvallers rondlopen die gewend zijn aan de 4-4-2-tactiek, Charisteas en Rosenberg. Waarom dan gewoon niet de tactiek naar het elftal richten in plaats van andersom? In ieder geval dit proberen tot de winterstop waar we wél een spits kunnen en móeten halen. Als Blind dan toch wil vasthouden aan 4-3-3 moet hij Goossens erbij halen want dat is wel een echte linksbuiten.

Verder missen we een echte bikkel op het middenveld, een type Vieira/Cocu/Landzaat. Een ervaren speler die het elftal er doorheen sleept. Ook hebben we geen lengte in het elftal, waardoor heel veel kopduels verloren gaan. Achter in de verdediging hebben we ook lengte en kracht nodig. Ik zit dan te denken aan Vlaar en Stam. Er moeten sowieso een aantal spelers gehaald worden met ervaring, want het team wat er nu staat weet zich niet echt raad met de situatie.

Level 43 96%

Nog 1128 XP voor level 44

Ik denk dat Ajax zijn middenveld en zijn aanval versterkt moeten worden. Aanval lijkt me duidelijk dat weet iedereen wel.

Maar neem nou Maduro en de Jong.

2 zeer goede spelers alleen bij Ajax spelen ze naar mijn idee niet op hun favoriete positie.

Maduro centraal achterin en De Jong als rechtshalf. En bij het Nederlandse elftal staat Maduro op het middenveld en De Jong zit nu bij de selectie als verdediger.

We hebben allemaal gezien met Van der Vaart dat hij er niet al te blij van werd als hij op zijn niet favoriete positie. En bij HSV staat ie dat wel en gaat het een stuk beter.

Ik denk dat een middenvelder van in de 30 Ajax heel erg goed zou doen een echte leider dus geen Galasek type.

Level 58 98%

Nog 687 XP voor level 59

Ik ben een AJAX fan en ik vind dit seizoen best kut gaan

Zie die spitsen dan:S

Level 44 95%

Nog 1372 XP voor level 45

ze moeten anders bestuur en geld aan een goeie spits besteden

Level 35 94%

Nog 1107 XP voor level 36

Ze moeten gewoon even helemaal opnieuw beginnen. Een nieuwe start maken.

Wat nieuwe gasten de kans geven etc.

Level 13 90%

Nog 229 XP voor level 14

Het kak-bestuur moet op de schop en Nando Rafael moeten ze terughalen van Hertha BSC (is eind van seizoen transfervrij). Inderdaad grondig renoveren, Huntelaar, Vlaar, hopelijk Stam en Landzaat/Perez (maar lijken mij onhaalbaar) halen. En voor de rest ben ik het eens met die column.

En ik vind dat Blind ook maar beter weg kan gaan, elke week met hetzelfde praatje..

Level 43 96%

Ocelot dit ligt niet aan Blind hoor.....

Blind proveerd zo aanvallend mogelijk te spelen...

Als je met 1-0 bij NEC verliest dan is er iets aan de hand met de instelling van de spelers niet de coach.

Level 18 93%

Nog 332 XP voor level 19

Ze hadden Litmanen nooit zo schofterig moeten afdanken, de man speelde weliswaar weinig, maar zijn aanwezigheid alleen al was een enorme stimulans. Als hij speelde, ging het meteen weer lopen bij Ajax.

Level 19 90%

Nog 502 XP voor level 20

Whaha, jongens laat me toch niet lachen...

Ik denk dat Ajax al genoeg aandacht krijgt van de media en van de bondscoach, laat ze eerst maar eens weer normaal gaan voetballen voordat ze weer een grote bek hebben...

Level 12 86%

Nog 291 XP voor level 13

Ocelot dit ligt niet aan Blind hoor.....

Blind proveerd zo aanvallend mogelijk te spelen...

Als je met 1-0 bij NEC verliest dan is er iets aan de hand met de instelling van de spelers niet de coach.

Mwah, vind ik toch wel een beetje. Als je Blind ziet zitten tijdens een wedstrijd..., hij straalt helemaal geen vertrouwen uit. Hij schudt wat met z'n hoofd, kijkt wat naar de grond... Als speler krijg je daar ook niet echt vertrouwen door. Verder is hij ook niet echt gelukkig met z'n wissels, durft niet zo maar een aanvaller in te brengen voor een verdediger als het nodig is.

Level 43 96%

Ja hebt opzich wel een punt wat meer zelfvertrouwen uitstralen zou geen kwaad kunnen.

Level 43 96%

Nog 906 XP voor level 44

Ik vind Blind niet echt de fouten hier maken hoor. Zoals Gullit goed zij vanavond dat als er 7 minuten tussen acties zitten dan doet Ajax gewoon z'n best niet om een gelijkmaker te maken. Daarnaast zei Sneijder ook nog van:"Gelukkig hebben we dit seizoen Play-Offs" » Wat is dat nou voor een instelling? Komop zeg...

Verder nog, hij wisselde Heitinga voor Rosenberg, dus jouw bewering klopt ook niet echt.

Level 15 89%

Nog 360 XP voor level 16

...

Mwah, vind ik toch wel een beetje. Als je Blind ziet zitten tijdens een wedstrijd..., hij straalt helemaal geen vertrouwen uit. Hij schudt wat met z'n hoofd, kijkt wat naar de grond... Als speler krijg je daar ook niet echt vertrouwen door. Verder is hij ook niet echt gelukkig met z'n wissels, durft niet zo maar een aanvaller in te brengen voor een verdediger als het nodig is.

Goed punt ja. Kijk bijvoorbeeld naar zijn collega-coach Mourinho, die straalt ne twee verliespartijen op rij nog een vertrouwen uit van iemand die zojuist met zijn ploegje drie keer de champions league op rij heeft gewonnen. Ik vind Blind vaak wat hopeloos overkomen, desalniettemin moet hij behouden worden als coach, het voetbal is er (op de afgelopen twee wedstrijden na) wel op vooruit gegaan.

Zelf denk ik dat er op de spits- en flankposities na wel voldoende aan kwaliteit rondloopt. Maar als ik Maduro dan weer bij Studio Voetbal hoor dat hij niet op kan bouwen omdat de spits bij hem blijft... tja... Als hij doorschuift naar het middenveld en de spits zou dan nog bij hem blijven, dan heb je dus een tegenstander zonder angel, dan zal de spits automatisch wel bij die andere verdediger gaan wandelen (grygera over het algemeen).

Het enige wat in mijn ogen nu nog nodig is, is een centrumspits en minimaal één speler die op de flanken uit de voeten kan. Daarnaast nog een centrale verdediger of centrale middenvelder die ervaring (EN kwaliteit, EN leiderschap) in de voeten heeft, waar het elftal in moeilijke tijden op kan leunen... probleem is echter dat zulke spelers ontieglijk duur zijn en onbetaalbaar voor Ajax.

Moderator
Level 37 96%

Nog 675 XP voor level 38

Bij Studio Voetbal zeiden ze dat Vlaar en Huntelaar naar Ajax gaan. Vlaar lijkt me zeker voor de toekomst een topper, maar van Huntelaar ben ik niet overtuigd. Hij doet het nu absoluut goed, maar ik denk dat als hij bij Ajax komt dat hij toch de druk niet aankan van het moeten. Kijk bij Heerenveen moet hij niet zo nodig, tuurlijk als hij er niks inschiet zijn ze ook niet blij, maar bij Ajax is het toch net ff anders. Ik hoop dat ik geen gelijk krijg, maar ik zie het met Huntelaar niet zo zitten.

Level 19 92%

Nog 406 XP voor level 20

Denk dat het wel een keer goed is dat ze wat minder presteren. Laat ze maar eens met beide benen op de grond gaan staan en eens keihard werken. Heracles kan met keihard werken veel bereiken, dan moet ajax die in klasse heracles overtreft dat met hard wereken cker kunnen. En een hecht team is ook een sterke basis voor prestatie.

Level 19 90%

Nog 502 XP voor level 20

Vlaar gaat niet naar Ajax en Huntelaar is geen voetballer die in het zogenaamde ajax-systeem past... Huntelaar gaat denk ik naar Feyenoord toe, maar er is ook een kansje dat hij naar PSV gaat omdat hij daar al een verleden heeft.

@ Windbuul, daar heb je zekers gelijk in. Het Lucky Ajax mag wel weer een keer hard gaan werken voor hun geld... [hoewel ik het zo ook wel goed vind :D]

Level 19 92%

Nog 406 XP voor level 20

@ Windbuul, daar heb je zekers gelijk in. Het Lucky Ajax mag wel weer een keer hard gaan werken voor hun geld... [hoewel ik het zo ook wel goed vind :D]

Ja precies, laat ze maar eens ondervinden wat het is om eens te moeten werken, lui verdienen geld als water, laat ze er dan ook maar voor werken. Ik zou als ik Blind was ze maar ff laten spartelen en zich laten afvragen waar ze mee bezig zijn.

Level 20 97%

Nog 133 XP voor level 21

Gerucht: Ron Vlaar en Huntelaar naar Ajax in winterstop

Level 19 92%

Nog 406 XP voor level 20

Gerucht: Ron Vlaar en Huntelaar naar Ajax in winterstop

Heb schijt aan geruchten

Level 12 95%

Nog 106 XP voor level 13

Vlaar gaat niet naar Ajax en Huntelaar is geen voetballer die in het zogenaamde ajax-systeem past... Huntelaar gaat denk ik naar Feyenoord toe, maar er is ook een kansje dat hij naar PSV gaat omdat hij daar al een verleden heeft.

ik denk dat huntelaar wel naar AJAX gaat want in de VI heb hij gezecht dat hij wel in het ajax systeem past en dat hij wel een grotere uitdaging wou, hij zij nog wel meer, hij soliciterden er onderhand naar om bij ajax te voetbalen. en vorige week deed hij dat ook een beetje na de wedstrijd tegen heereveen.

Level 13 97%

Nog 52 XP voor level 14

Ik denk dat er een hoop structureel fout is bij Ajax op dit moment, en vind het moeilijk te benoemen hoe dat allemaal komt.

^_^'

Toch benadrukte ze in Studio Voetbal ook weer gisteravond dat Ajax de afgelopen weken echt niet zulke slechte wedstrijden heeft gespeeld (met uitzondering van NEC) maar dat dat er niet uitkomt in de resultaten. Dat ben ik wel eens met de mannen van de NOS. Laten we eerlijk zijn, Ajax heeft best een paar aardige wedstrijden gespeeld, veel kansen gecreërd, maar die uiteindelijk niet afgedwongen in doelpunten.

Level 43 99%

Nog 79 XP voor level 44

AZ wil voor Vlaar veel geld hebben hoewel zijn contract aan het eind van dit seizoen afloopt. Het zou wel een enorme versterking zijn. Ajax is 2x zo goed met een klasse verdediger naast Grygera.

Huntelaar is beter dan Anastasiou, Rosenberg en Charisteas maar ik denk niet dat ie tot superspits uitgroeit bij Ajax. Ajax is een spitsenkerkhof. Wel is het een complete spits die qua stijl veel beter bij Ajax zou passen dan de eerder genoemde 3.

Huntelaar is een echte afmaker, met een goed schot en een prima techniek.

Level 43 96%

Samaras misschien niet iets voor Ajax?

Een graadje lichter dan Huntelaar maar scoort bijna altijd als ie invalt ( en dat doet ie vaak) En hij had een heerlijke solo goal tegen Groningen echt mooi zeker ook goed ingeschoten van die hoek.

Level 12 86%

Nog 291 XP voor level 13

AZ wil voor Vlaar veel geld hebben hoewel zijn contract aan het eind van dit seizoen afloopt.

Volgens mij kan hij voor een schijntje weg omdat hij nog een jeugdcontract heeft...

Level 12 95%

Nog 106 XP voor level 13

AZ wil voor Vlaar veel geld hebben hoewel zijn contract aan het eind van dit seizoen afloopt.

Volgens mij kan hij voor een schijntje weg omdat hij nog een jeugdcontract heeft...

ja dat denk ik ook.

maar az wil voor al hun spelers veel geld hebben,

maar dat kan niet altijd en met vlaar kan dat ook niet denk ik om dat hij een jeugdcontract heb.

Om een reactie te kunnen plaatsen moet je ingelogd zijn.