Retro Videogames / Consoles Hulptopic

Level 19 91%

Nog 476 XP voor level 20

Heb even rond zitten zoeken op Marktplaats en zag inderdaad dat mensen spullen verkopen voor een (te) klein bedrag én zelfs nog in m'n buurt wonen, dus dat misschien toch maar weer overwegen. Rommelmarkten afstruimen is ook geen slecht idee trouwens, vrienden van me hebben op Koninginnedag een SNES en een platenspeler voor minder dan een tientje weten te scoren :P Maar erg bedankt! :)

Level 19 93%

Nog 361 XP voor level 20

Hey mensen :)

Ik heb een vraagje, is het mogelijk om een N64 aan de praat te krijgen op een Samsung LED tv zonder SCART aansluiting? Er zit wel een soort van adapter bij om de Geel/Wit/Rood kabeltjes aan te sluiten maar dan geeft hij nog steeds geen signaal, terwijl de Wii het op dezelfde adapter wel doet.

De N64 werkt prima op mijn Samsung LCD tv (met SCART).

Alvast bedankt ;)

Level 49 97%

Nog 941 XP voor level 50

Ik heb zelfs mijn SNES via de scartkabel aan mn Samsung LED hangen. En diezelfde kabel past ook in de N64 en GameCube. Ik weet niet welke type TV hebt? Ik heb de ue40b6000 en daar kreeg ik twee adapters bij. Eentje voor SCART en eentje voor S-Video ofzo.

Deze:

Je kunt dit soort kabels vaak wel voor een euro of 10 via Ebay krijgen. Heb er laatst nog een scart kabel voor de Megadrive gekocht :)

Level 19 93%

Nog 361 XP voor level 20

Volgens mij is het de samsung ue40c6700, gaat om de tv van mijn broertje. Zo'n zelfde adapter zit er inderdaad bij en de Wii doet het er prima op, maar de N64 niet :-/ Helemaal geen signaal dan. En op mijn tv doet de N64 het prima dus het ligt niet aan de console.

Level 49 97%

Nog 941 XP voor level 50

Vreemd. Ik heb alleen SNES en Megadrive er op aangesloten en dat werkte prima. Ik zal vanavond mijn N64 eens proberen... Wii ziet er trouwens een stuk beter uit via Component he? Maar dat weet je vast :)

Level 19 93%

Nog 361 XP voor level 20

Mijn eigen Wii heb ik met component :) Alvast bedankt voor de moeite in ieder geval! Hoop voor mijn broertje dat ik een oplossing vinden kan.

Level 49 97%

Nog 941 XP voor level 50

Ik heb het net ff geprobeerd met mijn N64.. Ik krijg geen beeld, maar wel geluid :S. Daarna nog ff de Megadrive geprobeerd en die werkte gewoon perfect... Raar probleem. Heb zo ook geen idee waar het aan ligt...

Level 5 71%

Nog 114 XP voor level 6

al dat retro gedoe is niets voor mij :O

Level 16 92%

Nog 290 XP voor level 17

Wat voor stroomadapter (of stepdown converter) gebruiken jullie voor de (Japanse) Super Famicom?

Ik had zelf namelijk een adapter die ik zowel gebruikte voor de Europese SNES en Super Famicom, en vroeg mij af hoe dat mogelijk is. Heb die apparaten nu niet bij de hand, maar mocht het aan vervanging toe zijn (adapter of Super Famicom), dan weet ik dat in ieder geval voor later :)

edit: Nou, na een halve maand niks gehoord te hebben, heb ik zelf maar ff research gedaan. Natuurlijk stond dit nergens in begrijpbare taal beschreven. Dus bij deze:

Voor zover ik weet worden alle adapters "AC" (Alternating Current) genoemd, en dit betekent dat hij AC (waar onze elektriciteitsnet op werkt) omzet in DC of AC. Bijna alle apparaten gebruiken als input DC, alleen die achterlijke PAL SNES gebruikt AC (NTSC SNES en Super Famicom gebruiken als input gewoon DC). Dus met andere woorden, de PAL adapter zet AC om in AC, terwijl de Japanse adapter AC in DC omzet.

Nu komt de tricky part. DC kan wel in een AC SNES, maar AC kan niet in een DC Super Famicom. Dus als je een adapter hebt met DC als output, dan werkt deze zowel op de PAL SNES als de Super Famicom. Op internet lees je overal dat de Megadrive 1 PAL adapter werkt op de Super Famicom, en dat is dus omdat het als output DC heeft. Waar je hier dan weer wel op moet letten is de polariteit van de aansluiting, want volgens mij zijn de adapters van Megadrive 2 en 3 anders (+ en - zijn dan omgedraaid oid).

Wat specs van de verschillende adapters:

PAL SNES

AC Adapter

Input: AC230/240V 50Hz 17W

Output: AC9V 1.3A

Super Famicom

AC Adapter

Input: AC100V 50/60hz 18W

output: DC10V 0.85A

(Snap ik ook eens een beetje wat die dingen allemaal betekenen)

Als je in Nederland zit, dan heb je voor de Super Famicom adapter dus een stepdown converter nodig die 230V (input) omzet in 100V (output). De Super Famicom adapter heeft immers als input AC100V. Waar je dan ook nog naar moet kijken is het aantal Watt dat die stepdown converter kan leveren (20W is dan voldoende).

Level 14 89%

Nog 297 XP voor level 15

Je kan toch ook een PAL Snes, regio vrij maken?

De Japanse SNES spellen hebben toch de zelfde vorm als de PAL SNES.

Ik heb wel eens een MD2 100% regio vrij gemaakt, zelfs de kap licht aan gepast om ook Japanse MD spellen te kunnen spelen.

Level 3 78%

Nog 33 XP voor level 4

Ik kwam laatst een zwarte Nes Cartridge tegen, de vorm was ook iets anders. Volgens mij ging het om 'the little mermaid' en om een Pacman game, weet iemand wat voor versies dit zijn en of je deze gewoon op een Nes kunt spelen?

Level 12 90%

Nog 207 XP voor level 13

maggie wrote on 7 augustus 2013 14:07:

Ik kwam laatst een zwarte Nes Cartridge tegen, de vorm was ook iets anders. Volgens mij ging het om 'the little mermaid' en om een Pacman game, weet iemand wat voor versies dit zijn en of je deze gewoon op een Nes kunt spelen?

Dat zijn spellen die niet door Nintendo gelicenseerd zijn. Die hebben niet die Licensed by Ninento sticker :)

De meeste van die spellen zijn dan ook niet in Nederland uitgebracht. Het ging vaak om spellen met sex, bloed, of iets religieus. Of schaamteloze kopieën van spellen, maar dan met een andere naam of ander poppetje.

The little mermaid was overigens wel gelicenseerd. Het ging hier waarschijnlijk om "Mermaids of Atlantis".

En Pacman was van Atari en mocht dus in eerste instantie niet op Nintendo. Dus zijn er mensen geweest die illegaal Pacman op deze manier "uitbrachten".

Later is er overigens alsnog een legale versie uitgebracht.

Tegenwoordig downloaden we gewoon een hot coffee mod of iets dergelijks :)

Level 61 97%

Nog 1699 XP voor level 62

Volgens mij zijn de rechten rondom een hoop oude consoles vervallen. In theorie betekent dat iedereen dus een sega megadrive, nintendo nes en een nintendo snes ed kan produceren. het gevolg is ook dat er nu een hele hoop van dit soort consoles op de markt zijn gekomen (zie retron), maar ik kan door de bomen het bos niet meer zien.

Iemand enig idee of dit een goed idee is? Qua prijs zitten ze namelijk erg goed en velen leveren tegenwoordig draadloze controllers en een puik design, dus op die vlakken zie ik het wel zitten.

Goed voorbeeld is de retron5, kiek eens hoe cool:

Dit ding heeft standaard ingangen voor cartdiges van de NES, Famicom, Megadrive, SNES en Gameboy Advance. Supercool toch? En dan ook nog eens 720P output.... en draadloze controllers.

Stiekem wil ik hem hebben, maar is het slim?

bron: http://uncrate.com/stuff/retron-5-console/

Level 12 90%

Nog 207 XP voor level 13

Om heel eerlijk te zijn, en ik weet niet of dat hier mag, zou ik het eerst eens proberen op een emulator. Denken aan al die spellen van vroeger maakt mij ook altijd erg nostalgisch.

Maar speel maar een de oude Ducktales NES versie... Ik brom dan al snel dat t gaat vervelen, de controls niet lekker zijn etc.

Daar kan je daarnaast oneindig spellen spelen, op je eigen controller en ook op je tv. Als je dat na een maand nog steeds leuk vindt, dan loont het misschien om zoiets te kopen.

Maar dan zou ik t alleen doen omdat je graag cartridges in je bezit wilt hebben.

Niet voor t gemak / prijs / veelzijdigheid / etc.

Level 3 78%

Nog 33 XP voor level 4

@ Casartelli: duidelijk, bedankt voor de info!

@ Koekiemonster: zie ik het nu goed dat die controller geen d-pad heeft? Nes/Snes games zonder d-pad spelen lijkt mij namelijk niet fijn!

Level 14 89%

Nog 297 XP voor level 15

Ja die retron5 lijkt mij ook een mooie retro console, vele opties die je ook in een emulator ziet.

B.V scanlines dan krijg het beeld van een oude CRT tv, save states had ik nog gezien.

Als ik moet kiezen voor zo rerto console, zal het deze worden.

@meggie: volgens mij zit het wel goed met deze controller, deze heeft namelijk een soort gelijke dpad als de Neo Geo Pocket (en Neo Geo CD) ik heb zelf zo ding gehad en ik moet zeggen dat het 1 van de fijnste dpad's is waar mee ik gespeeld hebt. Dus dat zit wel goed ;)

Hier een review van zo soort controller:

Maar als de Retron 5 controller je niet bevalt, sluit je gewoon je gewone NES/SNES/MegaDrive gewoon aan ;)

Post was bewerkt op 29 augustus 2013, 20:07 door Da Fixer

Level 12 90%

Nog 207 XP voor level 13

Dit weekend verder met mn Raspberry projectje.

http://libretro.com/forums/showthread.php?t=5085

Ziet er supervet uit.

IG eens een berichtje geschreven of ik een ´how-to´ mocht schrijven, maar nooit reactie op gehad (durfde het niet aan zonder toestemming te doen ivm het grijze gebied van Emu/Rom).

Level 1 0%

Nog 26 XP voor level 2

Level 14 89%

Nog 297 XP voor level 15

Leuk man die RetroPie arcade kast |.|

Om een reactie te kunnen plaatsen moet je ingelogd zijn.

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.