Hardware Installation Guide

Level 23 99%

Nog 51 XP voor level 24


Posts: 3,900

Dank voor de waardering IG!

Veel mensen zijn op zoek naar een nieuwe computer en willen hem zelf samen stellen. Maar veel mensen twijfelen dan nog of ze hem zelf in elkaar willen of durven zetten, of dat ze dat moeten laten doen. Er zijn wel guides op internet te vinden, maar meeste zijn oud en out-dated. Daarom schrijf ik deze guide.

Een computer in elkaar zetten is op zich helemaal niet moeilijk, je moet alleen wel weten hoe. Na het lezen van deze guide kun je beslissen of je hem zelf in elkaar wil zetten of het wil laten doen, en je kun hem natuurlijk gebruiken om je computer dan ook daadwerkelijk te bouwen.

Ik behandel in deze guide niet wat met elkaar compatible is of niet. Hiervoor is het PC Aanschaf FAQ. In Chrono Trigger's eerste post legt hij veel uit over de componenten (ookal mag hij wel een paar dingen updaten :P), verder kun je altijd vragen in die thread. Deze guide is puur het in elkaar zetten van een computer, dus bij wijze van spreke voor wanneer je de onderdelen thuis hebt.

Ik heb de guide verdeeld in 3 keer 3 stappen in de volgorde waarin ik het zelf het liefst doe. Je kunt dingen natuurlijk zelf altijd net wat anders doen, of in een andere volgorde.

De stappen:

  1. Installatie van de CPU en het geheugen op het moederbord

    .1 Installatie van de CPU

    .2 Installatie van de koeler

    .3 Installatie van het geheugen

  2. Voorbereiden van de kast

    .1 Installatie van het I/O paneel achterop

    .2 Installatie van de voeding

    .3 Installatie van IDE/SATA/FDD apparaten

  3. Installatie van het moederbord in de kast

    .1 Het plaatsen van het moederbord

    .2 Het aansluiten van de kabels/connectors op het moederbord

    .3 Installatie van de videokaart (en/of andere kaarten)

  4. Wat nu?

  5. Frequently Asked Questions

    (Nee, dat dit in verschillende posts is verdeeld is geen onzin of +post gedoe, het is zodat deze links in de inhoudsopgave werken en een beetje overzichtelijkheid.)

Level 23 99%

Nog 51 XP voor level 24


Posts: 3,900

Allereerst een klein dingetje. Op "officiële" bouw-je-PC websites en installatie guides wordt je altijd verteld dat je een ge-aard moet zijn, zodat er geen statische spanning kan overspringen naar de onderdelen. Het is natuurlijk wel zo dat je niet wil dat dit gebeurt, maar ze overdrijven wel.

Raak of hou je vast aan iets wat ge-aard is voordat je met het bouwen van je PC begint zodat je niet meer statisch bent geladen. Dat moet voldoende zijn, je komt verder met niets statisch of elektrisch in aanraking onder het bouwen. Als je toch bang bent hiervoor doe je het van mij part op blote voeten op de vloer.

Verder zal ik bij sommige dingen waarschuwen dat je het goed moet vastpakken of niet te hard moet drukken om beschadigingen te voorkomen. Dit wil niet zeggen dat als je één dingetje niet goed doet het kapot is. Het is gewoon uit voorzorg omdat het wel fout kán gaan. Beter het zekere voor het onzekere, toch?

We zullen eerst de CPU + koeler en het geheugen op het moederbord monteren. Het voordeel van dit doen voordat je het moederbord in de kast monteert is dat je straks niet achter in je kast zit te ouwehoeren om te proberen het geheugen en de koeler goed op hun plaats te krijgen, dit werkt een stuk makkelijker en minder frustrerend.

Wat we hierbij nodig hebben:

  • Het moederbord, haal hem uit de doos en leg hem op tafel, het liefst op een zachte ondergrond maar ook op een harde ondergrond zal er niks mis gaan. In de doos van je moederbord zit waarschijnlijk een schuimbodem die je er zo uit kunt halen, daar kun je hem bijvoorbeeld op leggen.

  • De koeler, als je geen aparte koeler hebt gekocht gewoon de standaard koeler die bij de CPU zit.

  • Het geheugen, meestal twee identieke modules.

  • De CPU, pak hem wel goed vast om beschadigingen te voorkomen:

    Omdat de nieuwere Intel CPUs tegenwoordig een iets ander systeem gebruiken de AMD CPUs zal ik ze even apart behandelen.

    AMD (Socket AM2)

    Haal eerst het hendeltje van de socket omhoog. Kijk nu naar je CPU, in een van de hoekjes zie je een driehoekje staan. Ook op de socket staat in een van de hoekjes een driehoekje. Pak nu je CPU en draai hem zo dat het driehoekje op de CPU en op de socket in dezelfde hoek staan. Op zich past de CPU er toch maar op één manier op, maar je wil wel voorzichtig zijn met de pinnetjes aan de onderkant, vandaar dat je het best het gewoon in één keer goed kunt doen. ;)

    Leg de CPU nu voorzichtig op zijn plaats en hou hem met een vinger rustig op zijn plaats terwijl je het hendeltje weer naar beneden drukt.

    Intel (LGA 775)

    Dit is eigenlijk geen socket meer, maar een LGA (Land Grid Array). Deze LGA bestaat uit koperen pinnetjes die tegen koperen contactpuntjes op je CPU worden gedrukt. Hier moet je even voorzichtig mee zijn. Er is geen reden om met je vinger op de pinnetjes te komen, doe dat dan ook niet! Ze zijn nogal makkelijk te verbuigen.

    Haal hier ook eerst het hendeltje omhoog, dan ligt daar bovenop waarschijnlijk een plastic beschermkapje om de pinnetjes van de LGA te beschermen. Haal deze ook omhoog, samen met het metalen kapje (de 'load plate') waar dit beschermkapje op zit. Dan kun je het beschermkapje eraf halen. Ook op deze CPU zit een driehoekje in een hoek, dit driehoekje komt in de hoek van de LGA waar het hendeltje zit. Verder kun je aan de inkepingen aan de zijkanten van de CPU zien hoe hij op de LGA hoort te komen. Past ook maar op één manier.

    Leg de CPU voorzichtig waar hij hoort en breng de 'load plate' naar beneden en daarna het hendeltje.

    Sommige koelers hebben hun eigen bevestigingssysteem, andere gebruiken weer de standaard bevestiging. De standaardbevestigingen bij de huidige serie moederborden zal ik even kort behandelen.

    AMD

    AMD's Socket AM2 borden hebben een 'cage' om de socket heen. Hierop zet je de koeler vast:

    Meestal zit er op het contactdeel van de koeler (onderop dus) al koelpasta aangebracht. Zo niet, breng hierop (of op de CPU zelf) een dun laagje koelpasta aan. Draai daarna de koeler zo dat de klem in lijn is met de klemmetjes op de cage (rode cirkels), en bij een staande koeler zodat de fan richting het I/O paneel aan de achterkant blaast. Druk hem nu op de processor (niet te hard) en draai hem een beetje heen en weer zodat de koelpasta zich goed nestelt in de oneffenheden.

    Nu het vastzetten, er zijn twee standaard varianten bij AMD. Bij beide klem je eerst de uiteinden van de koeler-klem om de klemmetjes op de cage. Bij de ene variant haal je dan de zwarte hendel die je ziet over naar de andere kant, wat hem vast klemt. Bij de andere variant schroef je de klem daarna vast op de cage. Plaatje van de twee varianten hierboven.

    Niet-standaard koelers gebruiken soms een andere manier van bevestigen, soms moet je eerst de fan van de heatsink afhalen, dit staat allemaal in de documentatie van de koeler zelf. Zalman heeft zelfs handige installatie filmpjes voor hun koelers op de website.

    Plug hierna de fan power connector op de juiste connector op het moederbord, er staat waarschijnlijk CPU_FAN of CFAN bij, of iets dergelijks. NIET VERGETEN!!

    Intel

    Intel's LGA 775 moederborden hebben vier gaten om de LGA heen (wederom de rode cirkels), hierin plaats je de vier bevestigingspinnen die aan de koeler zitten.

    Verder geldt hier eigenlijk hetzelfde verhaal als voor een AMD koeler:

    Meestal zit er op het contactdeel van de koeler (onderop dus) al koelpasta aangebracht. Zo niet, breng hierop (of op de CPU zelf) een dun laagje koelpasta aan. Bij een staande koeler dien je de koeler zo te draaien dat de fan richting het I/O paneel aan de achterkant blaast. Druk hem nu op de processor (niet te hard) en draai hem een beetje heen en weer zodat de koelpasta zich goed nestelt in de oneffenheden.

    Druk nu kruislings bevestigingspinnen vast, zo gauw ze goed vast zitten hoor je een klik. Dit kan wat extra kracht kosten, ondersteun het moederbord als dat nodig lijkt.

    Niet-standaard koelers gebruiken soms een andere manier van bevestigen, voor sommige koelers moet je eerst een meegeleverde 'cage' (zie AMD) bevestigen waar je de koeler op monteert, soms moet je eerst de fan van de heatsink afhalen, dit staat allemaal in de documentatie van de koeler zelf. Zalman heeft zelfs handige installatie filmpjes voor hun koelers op de website.

    Plug hierna de fan power connector op de juiste connector op het moederbord, er staat waarschijnlijk CPU_FAN of CFAN bij, of iets dergelijks. NIET VERGETEN!!

    Op dit moment werken de mainstream CPUs met DDR2 en DDR3 geheugen. DDR3 is nog erg schaars en duur, maar het installeren werkt op dezelfde manier als bij DDR2.

    Als je één module hebt gekocht gaat deze in Slot 1 van je moederbord (99% van de keren het slot het dichtst bij de CPU).

    Heb je een dual-channel kit gekocht, dan heb je twee identieke modules gekregen die optimaal in dual-channel kunnen werken (waardoor de dubbele bandbreedte gebruikt kan worden). Als het moederbord twee geheugensloten heeft, weinig keus. ;) Als het moederbord vier geheugensloten heeft zijn er twee sloten in Channel 1, en twee in Channel 2. Om dual-channel te gebruiken gaat er dus één module in een Channel 1 slot, en één in een Channel 2 slot. Doorgaans gebruik je het slot het dichtst bij de CPU, en het eerst volgende slot met dezelfde kleur (meestal Slot 1 en Slot 3).

    Heb je twee dual-channel kits, dan gaat de eerste set in de ene kleur slots (Slot 1 en Slot 3) en de andere in de andere kleur slots (Slot 2 en Slot 4).

    Nu het installeren van de module zelf. Niet moeilijk, de module past er door de inkeping maar op één manier in. Druk nu de hendeltjes aan de zijkanten van het slot naar buiten. Nu kun je de module erin drukken, hier is waarschijnlijk wat meer kracht voor nodig. Druk met je beide duimen de module naar beneden tot de hendeltjes weer helemaal terug naar binnen staan. Je merkt vanzelf wanneer hij er helemaal in zit.

Level 23 99%

Nog 51 XP voor level 24


Posts: 3,900

Voordat we het moederbord in de kast monteren zullen we eerst wat dingen in de kast zelf monteren nu we nog veel ruimte hebben en geen kans een ander component te beschadigen. Er zijn een paar verschillende indelingen voor ATX kasten qua plaats van de voeding (ook wel Power Supply Unit of PSU). Sommige kasten hebben hem onderin of bovenin in een aparte 'ruimte', maar de meeste kasten hebben de voeding gewoon bovenin de kast, deze indeling zal ik dus behandelen.

Voor deze stap hebben we nodig:

  • De kast, haal de zijkanten eraf, of de gehele kap als het één grote kap is.

  • De voeding, het liefst eentje met een fan aan de onderkant. Waarom? Deze fan zuigt lucht aan en zorgt daardoor voor een luchtstroming (air flow) binnen de kast. Heb je een voeding met een fan aan de achterkant (buiten die aan de buitenkant) dan heb je andere fans nodig voor de air flow.

  • Een 'I/O rear panel', zeer waarschijnlijk is er een I/O paneel voor achterin je kast meegekomen met je moederbord. Zo niet, gebruik de standaard in je kast.

  • De harde schijf/schijven.

  • De optische drive(s), CD/DVD/BlueRay-speler(s) en/of -brander(s) dus.

  • Floppy drive, als je deze erbij hebt gekocht.

  • Interne card reader, als je zo'n ding erbij hebt gekocht.

    Ik neem aan dat er met het moederbord een 'I/O rear panel' is meegeleverd, zeer weinig moederborden leveren dit niet mee. Deze zetten we eerst in de kast.

    Als er een standaard I/O paneel achterop zit haal je deze er eerst uit, soms zit het nogal strak vast, gewoon even wringen en drukken, het lukt wel.

    Daarna druk je gewoon je nieuwe paneel er achter in. Kijk even voor de zekerheid naar de I/O poorten op je moederbord zodat je hem er niet verkeerd om in zet.

    Een voorbeeld van een 'I/O rear panel':

    Veel kasten hebben ook een 'I/O front panel', meestal met wat USB- en audio-poorten. Hier kom ik op terug bij Stap 3.2.

    Ook niet al te moeilijk, druk de voeding linksboven op zijn plaats (meestal rust hij op een rand) en draai hem vanaf de buitenkant vast met schroeven achterop.

    Kijk ook even wat er met de bekabeling moet gebeuren. Moet dit door een bepaald gat, of ergens achter langs (vooral bij kasten met de voeding op een andere plaats). Bij deze kast, bijvoorbeeld, gaan de kabels vanuit de voeding achter de plaat waar het moederbord op zit langs:

    Hiervoor zul je de voorkant van de kast eraf moeten halen, hoe je dit moet doen staat in de documentatie van de kast.

    Beslis waar je de optische drive en eventuele floppy drive en/of interne card reader wil hebben en verwijder de metalen panelen als die er zitten. Schuif hierna de drives vanaf de voorkant de kast in, waarna je de voorkant van de kast er weer op zet. Schuif de drives heen en weer tot de voorkant ervan gelijk is met de voorkant van je kast. Nu kun je de drives vastzetten. Meestal gebeurt dat gewoon met schroefjes, niks speciaals aan. Soms heeft de kast een bepaald klik of klem systeem, niet al te moeilijk om uit te vinden.

    Hetzelfde geldt eigenlijk voor de harde schijven. Onderin de kast zul je zien dat er nog plaatsen leeg zijn waar drives in kunnen, maar die niet aan de voorkant eruit kunnen komen (bij sommige kasten zit dit deel zelfs een kwartslag gedraaid). Hier kun je je harde schijven in plaatsen en die op dezelfde manier vastzetten als de andere drives.

    Heb je meerdere IDE/PATA optische drives of harde schijven, dan moet je misschien de jumpers veranderen om ze te laten werken. Je kunt ze in principe op drie manieren jumperen. Master, Slave of Cable Select. Een als Master gejumperde drive werkt als primaire drive, een als Slave gejumperde drive als secundaire. Bij Cable Select wordt automatische de drive die als eerste aan de kabel zit als Master gebruikt. Standaard staan drives op meestal Master. Hoe je de jumpers moet zetten voor de verschillende modes staat op de drive zelf.

    Jumpers:

    Bij SATA is dit soort 'jumperen' niet nodig. De drive die je op de eerste SATA connector (SATA0) aansluit wordt de eerste drive, de drive die je op de tweede connector (SATA1) aansluit wordt de tweede, etc. Het kan wel zo zijn dat je op je SATA-schijf toch een aantal pinnetjes met een jumper erop vindt. Dit zal dan zijn om te switchen tussen SATA/150 en SATA/300 (waarbij de getallen de doorvoersnelheid is in MB/s). Als je moederbord SATA/300 ondersteunt kun je je schijf daarvoor 'jumperen'. Hoe, dat staat op de schijf.

Level 23 99%

Nog 51 XP voor level 24


Posts: 3,900

In deze laatste stap gaan we het moederbord in de kast plaatsen, alles aansluiten in de kast en eventuele kaarten installeren. Het schiet nu erg op, erg moeilijk was het nog niet, toch?

Wat we hierbij nodig hebben is:

  • Het moederbord met alles wat je er in Stap 1 op hebt gezet.

  • De kast met alles wat je er in Stap 2 in hebt gemonteerd.

  • De afstandhouders waarop het moederbord zal rusten.

  • Schroefjes waarmee je het moederbord op de busjes vast zet.

  • Videokaart en/of andere kaarten.

    Nu vraag je je misschien als eerst af welke schroefjes ik hierboven bedoel. Nou, deze:

    De schroeven aan de rechter kant de bevestigingsschroeven, de busschroeven aan de linker kant zijn de afstandhouders, deze hebben ook niet voor niets de naam afstandhouders. Ze zorgen ervoor dat je moederbord geen contact maakt met de achterplaat van je kast, en dus geen kortsluiting kan veroorzaken.

    Leg nu eerst de kast op zijn kant, zodat je in de kast aan het werk kunt.

    De afstandhouders moeten in de kast goed vast worden gedraait, niet losjes met de hand dus. Waar ze moeten zitten? Nou, de kast heeft waarschijnlijk aardig wat gaten voor deze afstandhouders, en waarschijnlijk staat er bij welke gaten voor welk soort moederbord daar een bus in moet of een letter die dit aangeeft. Je hebt bijvoorbeeld ATX, mATX en uATX. Wat voor een bord jij hebt staat in de specificaties van je moederbord. Als je een ATX bord hebt, draai dan alleen afstandhouders in de gaten die voor een ATX bord zijn bedoelt.

    Nogmaals: Vergeet de afstandhouders niet! Ze zorgen ervoor dat je moederbord geen contact maakt met de kast, en dus geen kortsluiting verzoorzaakt.

    Staat dit niet aangegeven op je kast, kijk dan even in de documentatie van je kast, als het ook daar niet instaat (wat ik me niet kan voorstellen) wordt het wat passen en meten, maar dat moet ook wel lukken.

    Heb je niet genoeg afstandhouders (wat ik me ook niet kan voorstellen), zorg dan in ieder geval voor afstandhouders bij de sloten voor de kaarten en bij het geheugen, hier moet je misschien nog eens wat indrukken/uithalen, wat stevigheid is dan wel nodig. Maar ik zou er gewoon wat van die dingen bij kopen dan.

    Ok, afstandhouders op hun plaats, plaats dan nu het moederbord op zijn plaats (en voorzichtig met de I/O poorten door het I/O paneel heen). Schroef hierna het moederbord op de busjes vast met de bevestigingsschroeven.

    Al het voorgaande is nog wel een keer snel te doen. Hier ben je misschien wat langer mee bezig, alleen al omdat je de kabels een beetje aan de zijkant wil wegwerken zodat het zo min mogelijk de air flow hindert.

    We zullen beginnen met de stroomkabels die uit de voeding komen. Je hoeft eigenlijk niet bang te zijn dat je ze verkeerd aansluit. Alle stekkers zijn idiot-proof en passen maar op één manier in de connectors.

    De verschillende stekkers (kleuren kunnen anders zijn, dit zijn wat bij mekaar geraapte afbeeldingen):

  • De makkelijkste, de ATX power stekker:

    Weinig over te zeggen, er is maar één connector op het moederbord waar deze in kan.

    De LGA 775 moederborden op dit moment hebben direct aan deze 20-pins ATX connector vast nog 4 pinnen (ziet er dus uit als een 24-pins connector). Sommige voedingen komen met een 24-pins ATX power stekker (die hier dus in één keer oppast), sommige andere met een 20-pins ATX power stekker met nog een 4-pins stekker aan dezelfde draad, deze passen maar ook op één manier op de 24-pins connector.

    Afbeelding van een 20+4 ATX stekker:

  • De 4-pin CPU power stekker:

    Ook wel ATX 12V power stekker. De Deze is voor je CPU. De connector zit dan ook meestal tussen de CPU en het I/O paneel.

    Sommige moederborden hebben hier een 8-pin connector zitten, als er een 8-pin stekker uit je voeding komt kan die hier ook in. Deze 8-pins stekker is een EPS 12V power stekker. Er is ook nog een andere 8-pins power stekker, deze past niet in deze connector. Deze laatste is bedoeld voor high-end videokaarten die veel stroom vreten.

  • De SATA power stekker:

    Deze gaat in de achterkant van je SATA drives, dus SATA harde schijven en eventuele SATA optische drives.

  • De FDD power stekker:

    Deze heb je alleen nodig als je een floppy drive in je computer hebt. Heb je die, dan gaat deze stekker er aan de achterkant in. Deze zit vaak doorgelust bij een IDE power stekker aan.

  • De IDE power stekker:

    Officieel Molex stekker. Dit is wellicht de meest gebruikte stekker, er zitten er dan ook meestal meerdere doorgelust aan elkaar verbonden (en ook zelf kun je ze weer doorlussen). Ten eerste gaat deze stekker aan de achterkant van je IDE drives zoals een harde schijf en/of optische drive. Verder zit er vaak een connector voor deze stekker op het moederbord, deze is voor je PCI-e slot(en), de connector zit soms naast het PCI-e slot, soms naast de ATX power connector. Ook kun je via een verloop fans hierop aansluiten, en ook zijn er andere verloopmogelijkheden naar bijvoorbeeld een 6-pin stekker of een SATA stekker. Ook kunnen er dingen van het 'front panel' van je kast komen die hier op aansluiten.

  • De 6-pin power stekker:

    Ook wel PCI-e power stekker. Meestal gaat deze als "extra" stroomvoorziening naar de videokaart die op een PCI-e slot zit. Van deze stekker is ook een 8-pin variant, zoals ik al eerder heb genoemd. De PCI-e power stekkers kom ik bij Stap 3.3 op terug.

    Naast deze kabels die uit de voeding komen zijn er natuurlijk nog wat andere kabels die je moet aansluiten in je computer. Die komen nu (ook deze kleuren kunnen anders zijn en de meeste zijn ook idiot-proof):

  • Fan connectors:

    Dit is er een met drie pinnen, je hebt ze ook met vier pinnetjes, de vierde pin is dan voor 'fan speed control'. Deze stekkers gaan op je moederbord, daar zitten veelal fan connectors waarbij staat CPU_FAN, SYS_FAN1, SYS_FAN2, NB_FAN (NorthBridge fan), of iets dergelijks. Een fan aan de achterkant van je systeem zou bijvoorbeeld in een SYS_FAN gaan. Zitten deze connectors er niet, dan kun je ze via een verloop op een IDE power stekker aansluiten.

  • IDE/PATA en SATA connectors:

    Links een IDE, ook wel PATA of ATA stekker, rechts een SATA stekker. Deze verbinden je harde schijven en optische drives met je moederbord. De ene kant gaat dus in een connector op het moederbord, de andere kant in de achterkant van je drive.

  • FDD connector:

    Ziet er precies hetzelfde uit als een IDE stekker, maar net iets kleiner. De connector op het moederbord zit meestal in de buurt van de IDE connector, ergens aan een rand.

  • Interne USB stekker:

    Deze komt van een card reader af, of van je 'I/O front panel'. Deze verbind je met een interne USB connector. Waar deze precies zit kun je het best in de documentatie van je moederbord opzoeken. Deze is niet idiot-proof, dus even uitkijken hoe je hem op je connector doet. In de documentatie of op de connector zelf staat wel wat + is en/of wat de aarde is. Het zwarte draadje in de stekker is sowieso altijd aarde, dus dan is de andere kant de +.

    Je hebt hier ook dubbele versies van (rechter plaatje), één stekker met twee rijen pinnen, deze kan wel maar op één manier op je moederbord, er mist namelijk één pin.

    I/O front panels komen meestal met zo'n dubbele stekker.

    Interne Firewire (IEEE 1394) stekkers werken op precies dezelfde manier en zien er precies zo uit als een dubbele interne USB stekker. Heeft je moederbord ook Firewire connectors, kijk dan wel welke voor USB en welke voor Firewire zijn bedoeld (documentatie).

  • Front audio stekker:

    Meestal zo iets. Deze komt van je 'I/O front panel' als je kast dat heeft. Ook deze stekker is niet geheel idiot-proof. Ook hier mist één pin, dus hij kan logischerwijs maar op één manier op je moederbord, even kijken dus. Verder kun je in de documentatie van de kast vinden wat voor een soort stekker het is. De meest gebruikte zijn AC'97- en Intel HD-audio, maar meestal zitten de draadjes ook nog los aan stekkertjes, daarvoor moet je in de documentatie van het moederbord kijken hoe je ze moet aansluiten, maar deze heb je als het goed is niet nodig. Ook zul je in deze documentatie even moeten kijken waar de front audio stekker op moet (aannemend dat je moederbord een onboard geluidskaart heeft en de audio standaard van je kast ondersteunt). Nee, we zijn nog niet klaar, de connectors die ik het ergst vind komen nu. Het gaat om de power button, reset button, power LED, HDD LED en interne speaker. Ze zitten allemaal bij elkaar en ik denk dat ik gewoon te dikke vingers heb om het makkelijk voor elkaar te krijgen. Je moet even in de documentatie van het moederbord kijken wat precies waar hoort en waar de + zit. Op de stekkertjes zelf staat waar ze voor zijn en bij de + staat een + of een driehoekje. Op de connector op het moederbord staat soms aangegeven wat waar moet, en waar de + zit, maar meestal moet je dit uit de documentatie halen. Het komt er op neer dat je ongeveer zo bezig bent:

    Een moederbord op dit moment heeft één (soms twee, heel soms meer) PCI-e x16 sloten. Een paar PCI-e x1 sloten en een paar PCI sloten. Zo zien ze er uit:

    Nieuwe videokaarten op dit moment gebruiken over het algemeen een PCI-e x16 slot. Als je één videokaart hebt gebruik je het PCI-e x16 slot het dichtst bij de CPU. Een tweede videokaart steek je in het tweede slot en deze verbind je dan zo nodig via een SLI of CrossFire bridge. Andere kaarten (geluidskaart, netwerkkaart, TV-kaart, etc.) kun je hier ook in een slot steken.

    Voordat je de kaarten erin steekt haal je eerst het metalen plaatje dat voor de uitgang aan de achterkant zit eruit, deze kan vastgeschroefd zitten of met een klemmetje, dat verschilt per kast. Hierna druk je de kaart voorzichtig in zijn slot en schroef of klem je hem vast waar je net het metalen plaatje uithaalde.

    De meeste videokaarten hebben meer stroom nodig dan dat het PCI-e slot kan leveren. Deze kaarten hebben aan de bovenkant of zijkant een of meer power connectors zitten. Soms één 6-pin, soms twee 6-pins, of een 8-pin en een 6-pin.

    Als er geen 8-pin PCI-e power stekker uit de voeding komen kun je in het laatste geval ook twee 6-pin stekkers gebruiken. Als er te weinig 6-pin power stekkers uit je voeding komen kun je hiervoor een verloop van een IDE power stekker naar 6-pin power stekker voor gebruiken.

Level 23 99%

Nog 51 XP voor level 24


Posts: 3,900

Check of alle stekkers en connectors goed vast zitten, en dubbel-check of alle fans aangesloten zijn, vooral de CPU fan.

Verbind nu de benodigde randapparatuur aan het 'I/O rear panel': beeldscherm, toetsenbord, muis, speakers, etc. Verbind ook je netwerkkabel, stroomkabel en wat je nog meer hebt.

Zet nu de knop achterop je voeding aan en zet je computer aan. Als het goed is start hij op. Er staat nog niets op de harde schijf, dus ver zal hij niet komen. Reset je computer en ga nu eerst de bios in (meestal Delete drukken tijdens het opstarten). Elke bios is anders, maar als je een USB muis en/of toetsenbord gebruikt moet je misschien ergens iets aan (Enabled) zetten zodat deze ook verder zullen worden herkend. Kijk gerust even rond wat er nog meer te vinden is, als je bang bent dat je iets verkeerd hebt veranderd kun je kiezen de bios af te sluiten zonder de wijzigingen op te slaan, of je drukt gewoon de computer uit of reset hem.

Hierna stop je een opstartbare CD of DVD van een besturingssysteem in je CD/DVD drive (gokje: Windows) en installeer je het besturingssysteem. Hoe je dat doet is niet echt moeilijk, misschien dat ik het binnenkort nog toevoeg aan deze guide. Voor nu:

- Windows XP installatie

- Windows Vista installatie

Level 23 99%

Nog 51 XP voor level 24


Posts: 3,900

Q: Wat is in hemels naam 'I/O'?

Ik bedenk me net dat ik dat nergens heb genoemd, maar ik neem aan dat de meesten het wel weten. Het staat gewoon voor Input/Output.

Q: Stekkers, connectors, huh?!

In het Engels zijn het over het algemeen 'male' connectors die je in een 'female' connector steekt. Om verwarring te voorkomen noem ik ze respectievelijk stekkers en connectors.

Q: Mijn voeding zorgt niet voor een luchtstroming in mijn kast, wat moet ik doen?

of: Ik wil een betere luchtstroming in mijn kast, hoe?

Zoals bij Stap 2 is genoemd zuigt de fan aan de onderkant van de voeding lucht aan, waardoor er een air flow ontstaat in de kast. Heb je geen voeding met een fan aan de onderkant, of de voeding op een plaats waar hij geen air flow in de kast creëert dan heb je hiervoor fans nodig. Maar ook bij een voeding die wel air flow creëert raad ik een fan aan de achterkant van je kast aan. Deze zit meestal recht achter de CPU, waardoor de warme lucht die hier vandaan komt direct naar buiten wordt geblazen wat sowieso een goed effect heeft. Bij een staande CPU koeler (zoals de Freezer 7 Pro en Freezer 64 Pro van Arctic Cooling) werkt dit nog beter. De koeler blaast lucht door de heatsink naar de achterkant van de kast waar dan die fan het weer naar buiten blaast.

Ook kun je een fan voorin de kast plaatsen die lucht naar binnen blaast (als de computer op je bureau staat, neem dan wel een stille). Het is, zoals knirfie in een van de reacties noemde, ook een goed idee er hier een te plaatsen. Deze blaast namelijk langs de harde schijven. Koelere harde schijven = langere levensduur.

En/of een fan onderaan het linker zijpaneel van de kast die lucht naar en langs de videokaart en/of andere kaarten blaast.

Verder kun je er voor zorgen dat er geen kabels voor fans langslopen (dus ze aan de zijkant houden, en niet bijvoorbeeld vlak voor je CPU koeler langs).

Q: Welk(e) kast/moederbord/CPU/koeler/videokaart moet ik dan nemen?

Vraag dat maar hier, en vermeld wat je precies zoekt en wat je budget is.

Als er meer vragen komen die hier thuis horen merk ik het wel, ik zal ze dan toevoegen.

Level 23 99%

Nog 51 XP voor level 24


Posts: 3,900

Voor het geval ik hier nog een keer wat aan toe wil voegen. Misschien voor overklokken, of iets anders wat men hier graag bij wil zien... :O

Level 37 99%

Nog 142 XP voor level 38


Posts: 10,414

Kick arse guide, thumbs up! Misschien nog een 'hoe installeer ik een OS op een zelfgemaakte PC' of iets. Software installation guide deel, ookal zeg je 'volg de instructie op het scherm'. Lijkt het me (toch) nuttig.

In iig, Sticky it!!!!

Level 23 99%

Nog 51 XP voor level 24


Posts: 3,900

Kick arse guide, thumbs up! Misschien nog een 'hoe installeer ik een OS op een zelfgemaakte PC' of iets. Software installation guide deel, ookal zeg je 'volg de instructie op het scherm'. Lijkt het me (toch) nuttig.

In iig, Sticky it!!!!

Dank u!

En ook al over gedacht, vooral omdat je wel een partitie moet aanmaken op je harde schijf met de setup. Maar daarvoor zou ik Windows op een computer moeten installeren en ondertussen kijken wat er nou gedaan moet worden. Ik ken die dingen niet uit m'n hoofd. :P

Level 37 99%

Nog 142 XP voor level 38


Posts: 10,414

Kick arse guide, thumbs up! Misschien nog een 'hoe installeer ik een OS op een zelfgemaakte PC' of iets. Software installation guide deel, ookal zeg je 'volg de instructie op het scherm'. Lijkt het me (toch) nuttig.

In iig, Sticky it!!!!

Dank u!

En ook al over gedacht, vooral omdat je wel een partitie moet aanmaken op je harde schijf met de setup. Maar daarvoor zou ik Windows op een computer moeten installeren en ondertussen kijken wat er nou gedaan moet worden. Ik ken die dingen niet uit m'n hoofd. :P

Yup, partitie aanmaken. Aantal kb (of MB dunno wat het was) aangeven. Je kan meerdere partities maken. Hierna zeggen op die schijf wil ik Windows (Meestal C:\) en hij gaat draaien. Zelf weet ik het ook niet precies, let altijd maar half op ^^D

Level 24 94%

Nog 508 XP voor level 25


Posts: 3,743

Hele mooie guide inderdaad. Respect! Heb het nog niet helemaal doorgelezen maar het ziet er echt geweldig uit. Ook met de plaatjes enzo!

Level 71 97%

Nog 2711 XP voor level 72


Posts: 42,402

Dit is nog eens een handige guide. (Y)

Ik weet zeker dat veel mensen hierop zaten te wachten.

Heb hem even vlot doorgelezen en mijn indruk is dat het heel duidelijk is, plaatjes ftw! |.|

Sticky zou wel handig zijn idd, want als de reacties hierop eenmaal gegeven zijn zal het topic naar onder gaan verdwijnen.

Level 18 91%

Nog 392 XP voor level 19


Posts: 2,160

Wordt een STICKY denk?

TOP ThR!!! goed bezig!

Level 17 99%

Nog 17 XP voor level 18


Posts: 1,978

Echt netjes man, ben nog nie eerder zo'n uitgebreide guide tegen gekomen.

Level 25 99%

Nog 49 XP voor level 26


Posts: 4,348

ThR, thanks man! :) Kan ik goed gebruiken... ;)

Lekker uitgebreid en duidelijk!

(Hopelijk krijg je ook een idee om het overclocken te bespreken? (A))

Level 18 97%

Nog 120 XP voor level 19


Posts: 2,356

De eerste indruk is zeer aardig, grote toevoeging aan het huidige forum als je het mij vraagt.

Level 53 98%

Nog 914 XP voor level 54


Posts: 22,757

Heel netjes! Props!

Level 19 99%

Nog 1 XP voor level 20


Posts: 2,650

Hmm, ik hanteer een hele andere volgorde, maargoed, ieder z'n eigen ding.

In ieder geval een zeer nette en uitgebreide uitleg, goed gedaan. Heb wel nog een paar opmerkingen:

Ik zou het connector gedeelte eventueel wel nog uitbreiden met plaatjes van de 24 pins ATX connector (begint redelijk standaard te worden), de 8 pins EPS12V connector, de 8 pins power connecor voor videokaarten en interne de USB/Firewire connectors van 5x2, deze kom je vaker tegen dan de enkele 4x1 connector.

Verder zou ik bij het gedeelte over airflow/ventilators erbij zetten dat de ventilator aan de voorzijde (degene die dus op de hardeschijven gericht is) ook absoluut een aanrader is. Hardeschijven die onder de 35 graden blijven gaan over het algemeen veel en veel langer mee dan hardeschijven die 50 graden worden.

Level 23 99%

Nog 51 XP voor level 24


Posts: 3,900

Hmm, ik hanteer een hele andere volgorde, maargoed, ieder z'n eigen ding.

Inderdaad, iedereen vindt een andere manier handig of fijn. Deze manier werkt op zich met het minste ge-ouwehoer achter in de kast en je kunt overal goed bij. Het bevalt al jaren goed voor mij. ;)

Ik zou het connector gedeelte eventueel wel nog uitbreiden met plaatjes van de 24 pins ATX connector (begint redelijk standaard te worden), de 8 pins EPS12V connector, de 8 pins power connecor voor videokaarten en interne de USB/Firewire connectors van 5x2, deze kom je vaker tegen dan de enkele 4x1 connector.

Klopt, de 24-pins ATX power connector was nog niet genoemd. Deze komen ook alleen voor op LGA 775 moederborden op dit moment, maar heb het toegevoegd! Dank u!

De 8-pins EPS 12V stekker was al wel genoemd, maar niet bij naam en maar in één kort regeltje. Heb het iets verduidelijkt nu. Het zelfde geldt voor de 8-pins PCI-e stekker eigenlijk.

De USB stekker met 2 rijen pinnen (1x4 + 1x5) is ook genoemd, en deze komen inderdaad meestal van het I/O front panel. De 1x4 stekkers komen van USB apparaten die je dus onboard aansluit, zoals een interne cardreader. Even hier ook een plaatje van bij aan het andere plaatje geplakt (zie je hem niet, even Ctrl+F5 ;))

Onboard firewire connectors werken precies hetzelfde als de USB connectors. Ik zal dat er ook even bijzetten. :P

Verder zou ik bij het gedeelte over airflow/ventilators erbij zetten dat de ventilator aan de voorzijde (degene die dus op de hardeschijven gericht is) ook absoluut een aanrader is. Hardeschijven die onder de 35 graden blijven gaan over het algemeen veel en veel langer mee dan hardeschijven die 50 graden worden.

Toegevoegd! Dank!

Level 19 99%

Nog 1 XP voor level 20


Posts: 2,650

Mooie guide zo ;)

Level 37 96%

Nog 747 XP voor level 38


Posts: 9,872

Hé vraagje, ik heb een pc gemaakt volgens de guide, maar hij zegt nu dat ik niet 1337 ben en windows moet kopen :( Hij start niet op :'(

Level 23 99%

Nog 51 XP voor level 24


Posts: 3,900

Hé vraagje, ik heb een pc gemaakt volgens de guide, maar hij zegt nu dat ik niet 1337 ben en windows moet kopen :( Hij start niet op :'(

Komt nog, komt nog. Rustig CT! Bovendien heet dit topic 'hardware installation guide', niet software. ;) Maar het komt nog. Ben de laatste tijd druk geweest, deze kerst ook volgepland, dus tussen kerst en oud-en-nieuw of in het nieuwe jaar.

Level 35 94%

Nog 1084 XP voor level 36


Posts: 9,046

thanks :D deze guide zal ik over een paar daagjes nodig hebben :)

Level 35 94%

Nog 1084 XP voor level 36


Posts: 9,046

Hey !!.. sorry voor de dubblepost, maar ik heb een vraag :)

Ik ga overmorgen, omdat ik mijn Computer Spullen NU heb, in elkaar zetten,

maar ik ben er dus net achter gekomen dat mijn CPU, de AMD 64 x2 5200+, géén boxed versie is, en dus heb ik nog koelpasta nodig..

Weet iemand mij hier meer over te vertellen ? .. en ook hoe je koelpasta in het engels noemt ?! ..

Thanks :) ..

Level 23 99%

Nog 51 XP voor level 24


Posts: 3,900

Hey !!.. sorry voor de dubblepost, maar ik heb een vraag :)

Ik ga overmorgen, omdat ik mijn Computer Spullen NU heb, in elkaar zetten,

maar ik ben er dus net achter gekomen dat mijn CPU, de AMD 64 x2 5200+, géén boxed versie is, en dus heb ik nog koelpasta nodig..

Weet iemand mij hier meer over te vertellen ? .. en ook hoe je koelpasta in het engels noemt ?! ..

Thanks :) ..

Cooling paste, thermal paste, thermal grease, thermal compound. Kun je bij bijna elke computerzaak wel een tube of spuit-achtig iets van halen. Ben alleen bang dat je laatste kans dan ook overmorgen (maandag) is, als er een winkel in de buurt op oudjaarsdag open is.


Om een reactie te kunnen plaatsen moet je ingelogd zijn.

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.