Handige FreeWare

Level 52 96%

Nog 1412 XP voor level 53

Er zijn tegenwoordig tig tal van programma's nodig voor verschillende bewerkingen die je wilt doen op je pc. Het is echter niet altijd even makkelijk om een programma te vinden wat aan al je eisen voldoet én gratis is. Vaak denk je iets gevonden te hebben en blijkt het achteraf een trial versie te zijn die slechts 30 dagen werkt en/of beperkte mogelijkheden heeft.

De bedoeling van deze topic is dat we met alle leden van InsideGamer een lijst maken met goede, gratis en betrouwbare programma's voor alle bedenkbare bewerkingen.

Elk lid kan een categorie of programma aanvragen of aanraden. Indien je iets wilt aanraden, doe dat dan in een zelfde format als de programma's die hieronder staan.

Legenda:

» Categorie

Naam van programma (erop klikken leid je naar de website van het product, indien beschikbaar) - Korte beschrijving van het programma. (Download (erop klikken gaat naar de directe download pagina))

Anti-Spyware

Ad-Aware - is een anti-spywareprogramma gemaakt door Lavasoft dat software detecteert en verwijdert van een computer, die vallen onder spyware en adware. Het detecteert ook andere software die de computer beschadigen zoals trojans en cookies. (Download)

:: Zie ook AntiVirus en PC-Onderhoud

» Antivirus

Avira AntiVir - Goed AntiVirus programma, gebruikt <10mb RAM. (Download)

avast! - Goed AntiVirus programma. (Download)

AVG - Een van de populairste antivirus programma's. (Download)

» Audio converter

Free Mp3/Wma/Ogg Converter - Goede, simpel te bedienen, converter voor .mp3, .wma en .ogg bestanden. (Download)

» Besturingssyteem

Ubuntu - De meest populaire variant van de Linux distributies. (Download)

» CD brand applicaties

CDBurnerXP - Alles wat je van een applicatie als deze verwacht incl. de mogelijkheid om ISO's te maken. (Download)

» Defragmenteren

IOBit SmartDefrag - Effectieve en vrij snelle defragmentatie, bovendien kun je het op de achtergrond laten draaien waarbij het steeds defragmenteert zodra de CPU load niet te hoog is. Aanrader, houd je harde schijf goed snel. (Download)

Auslogic Disk Defrag - Alternatief op het bovenstaande IOBit SmartDefrag (Download)

JKdefrag - Een wat meer op professioneel gebruik toegespitst programma om te defragmenteren. (Download)

» FTP

FileZilla - Bied een uitstekende FTP-client en FTP-server. (Download)

» Geluidsbewerking en -opname

Audacity - Een gratis geluids bewerker waarmee je geluidsbestanden kunt knippen, plakken, omdraaien, door een effecten machine halen, aan elkaar plakken, enzovoorts. Ook geschikt om oude Lp's enzo mee op te nemen. (Download)

mp3DirectCut - Bewerk liedjes met één enkele klik. (Download)

Audiograbber - Een programma dat digitale audio van CD's 'grist' (grab). Dit kopiëren gebeurt digitaal - dus niet via de geluidskaart - zodat je perfecte kopiëen van de originele tracks krijgt. Daarbij is het ook nog eens een heel klein programma, de download is maar 1,58MB. (Download)

» Grafische bewerkingen

Paint.Net - Redelijk uitgebreid foto bewerkingsprogramma, komt in de buurt van de betere programma's als PS en PSP. Doet absoluut niet tekort voor de standaard bewerkingen. (Download)

GIMP - Redelijk goed open source foto bewerkingsprogramma bekend van Ubuntu.(Download)

UnFREEz - Klein programma om geanimeerde .gif's te maken. (Download)

» Mediaspelers

Winamp - De oude vertrouwde Winamp. Erg veel skins en plugins voor te krijgen, dus flink aan te passen naar je eigen wensen. (Download)

iTunes - Apples mediaspeler, volgens vele de mooiste, maar alle toeters en bellen eten wel veel van je RAM. (Download)

» MP3 MetaData editting

Mp3Tag - Laat je de titel, album, artiest, jaartal, nr. track (op album), etc. bewerken dmv handmatige invoer, door het te kopiëren van de bestandsnaam of door op te vragen van verschillende online bronnen. (Download)

» Office Suites

Open Office - Uitstekende vervanger voor Microsoft Office, biedt een alternatief voor elk van de programma's die Microsoft Office heeft en deze zijn ook allemaal compatible met alle bestanden van Microsoft Office. (Download)

» PC Onderhoud

Advanced WindowsCare Personal Edition - Scanned je pc op spyware, adware, fouten in het register, junk files, en laat je dit alles heel makkelijk oplossen inclusief andere problemen die je pc verder optimaliseren. Hiernaast kan je met het programma ook precies zien welke onderdelen er in je pc zit. (Download)

CCleaner - Handige tool voor het verwijderen van rotzooi, internetgeschiedenis, ongewenste opstartbestanden en dergelijke bestanden op je computer. Wel even oppassen bij het installeren dat je geen Yahoo Toolbar erbij installeert. (Download)

» Video's converteren

Virtual Dub - Een gratis video converter, die o.a. erg handig is na het opnemen van games met fraps, om de bestandsgrootte te verkleinen. (Download)

Super © - Een converter die gigantisch diep kan gaan tot normaal gebruik. (Download)

3GP Converter - Programma om je video's te converteren naar bestandstypes en groottes passend bij je PDA, telefoon, PSP of MP3 speler. Zelf uit te zoeken hoe het programma werkt kan wat tricky zijn, in deze guide wordt uitgelegd hoe je de 3GP converter kan gebruiken om video's voor je PSP te maken, hieruit valt ook af te leiden hoe je dit kan doen voor andere doeleinden. (Download)

FormatFactory - Kan converteren van en naar MP4, AVI, 3GP, RMVB, WMV, MKV, MPG, VOB, MOV, FLV, SWF en GIF. (Ook ondertitels kunnen hier ingesteld worden)

Verder kan je audio (MP3, MP2, WAV..) en afbeeldingen (JPG, PNG, GIF... ) converteren én video- of audiobestanden samenvoegen.

» Videospelers

K-Lite Codec Pack - Deze codec pack bevat codecs voor 99% van de filmpjes die er te vinden zijn. Komt inclusief een aangepaste Media Player Classic. (Download)

GOM Player - Videospeler met een enorme verzameling codecs bijgeleverd. Hoewel het heel veel opties heeft blijft het een vrij lichtgewicht speler die vrijwel elk formaat dat je tegenkomt ondersteunt. (Download)

VLC Media Player - Speler met een vrij minimalistische interface, maar ook ondersteuning voor veel verschillende formaten. Bovendien heeft het een aantal leuke functies als een video als wallpaper gebruiken, post-processing filters en ondersteuning voor skins. Daarnaast kan het ook dienst doen als mediaserver, zodat je naar andere computers kunt streamen. (Download)

» Virtuele CD speler

Daemon Tools - Creëert een virtuele extra cd speler waarmee je ISO's e.d. kan laden. (Download)

» Webbrowser

Firefox - De geduchte concurrent van Microsoft's Internet Explorer. Door veel van de, voor veel mensen nu onmisbare, opties in Firefox is IE uiteindelijk flink op de schop genomen. Veel mensen vinden Firefox nog steeds de beste browser mede dankzij de ondersteuning van vele duizenden add-ons, thema's e.d. (Download)

Opera - een browser van Noorse makelij met heel uitgebreide ondersteuning voor de webstandaarden. Bovendien vrij snel en met handige ingebouwde snufjes als een BitTorrent-client en een Mailclient, en ondersteuning voor nieuwe thema's en uitbreidingen, in 8,5 MB. (Download)

Safari - de browser van Apple die nu ook beschikbaar is voor Windows; net als Opera uitgebreide ondersteuning van webstandaarden en volgens henzelf de snelste browser. En natuurlijk een Apple-interface. (Download)

Flock - Een op Firefox gebaseerde browser, maar geoptimaliseerd voor community browsen en streams bekijken. (Download)

Chrome - "Google Chrome is een browser die een minimalistisch ontwerp combineert met innovatieve technologie waarmee browsen op het web sneller, eenvoudiger en veiliger wordt." (Download)

» Web Editors/IDE's

phpDesigner 2007 Personal - Een gratis en toch vrij uitgebreide IDE voor Windows. Het is gemaakt voor programmeren met PHP maar heeft ook een brede ondersteuning voor client-side scripts (HTML, CSS, Javascript, etc) en andere server side scripts als Java, Ruby en Perl. (Download)

Notepad++ - Notepad++ is een gratis editor. Zoals de naam al doet vermoeden is het eigenlijk Notepad maar dan ontzettend uitgebreid met allemaal functies die het de programmeur makkelijk maakt. Er zit zowat voor elke programmeertaal een aparte color syntax in en is een snel en licht programma voor Windows. (Download)

Joomla! - Kan gratis worden gedownload. Vervolgens moet je het naar je server uploaden (via Filezilla) en je kan beginnen met aan je website te prutsen.

Drupal - Belgische tegenhanger van Joomla!, maar met heel zuivere scripts.

» Zip Programma

WinRAR - Waarschijnlijk het bekendste en beste programma om bestanden mee in- en uit te pakken. (Download)

7Zip - Voor het uit- en inpakken van gecomprimeerde mappen.

»»» Miscellaneous

3RVX - Dit programma laat op je beeldscherm het volume zien als je deze wijzigt op je laptop of met de media toetsen van je toetsenbord. (Download)

Gmail Notifier - Programma om een alert te ontvangen als je een nieuwe email in je Gmail inbox hebt. (Download)

Pidgin - Open source Instant Messaging applicatie, lekke lichtgewicht. Ondersteunt de meeste protocollen, dus alle chats in één programma: MSN, ICQ, AIM, Google Talk, IRC, Yahoo! en zelfs MySpaceIM. (Download)

Media Portal - Heel mooi alternatief voor Windows Media Center. (Download)

SIW - SIW (System Information for Windows) geeft je werkelijk alle informatie over je pc; over alle Hardware in je pc, alle Netwerken waar je pc mee is verbonden, en tenslotte ook over alle Software op je pc. De informatie gaat heel diep, zo kan je zelfs de product key van je Windows vinden. (Download

TeamViewer - Eenvoudige desktop sharer waarbij je een andere computer via internet op afstand kan bedienen zonder dat je je druk hoeft te maken over firewalls e.d. (Download)

Subtitle Workshop - Voor het bewerken en maken van ondertitels.

VobSub - Programma om automatisch ondertitels (.srt-bestand) te laten afspelen bij het bekijken van een film. Je moet er enkel voor zorgen dat je Avi en je ondertitels exact dezelfde naam hebben.

PS3 Mediaserver - Programma om makkelijk je bestanden naar je Playstation 3 te streamen. Ondertitels en films worden automatisch geconverteerd.

Ik wil samen met jullie dit topic zo compleet mogelijk en zo overzichtelijk mogelijk maken. Help dus aub door zoveel mogelijk programma's toevoegen en/of door constructief commentaar te geven op de benaming van de categorieën of de indeling ervan (sommige, in de ogen van een meerderheid, onbelangrijke programma's kunnen evt. ook onderverdeeld worden in een categorie "Overige" of iets dergelijks).

Ik zoek nog naar een programma om video's te converteren naar verschillende extensies en groottes die wat algemener is dan de bovengenoemde 3GP Converter.

Level 19 96%

Nog 208 XP voor level 20

hitmanpro mag er wat mij betreft ook wel tussen

en is paint.net beter dan thegimp of maakt dat niet zoveel uit?

trouwens wel een goed idee dit

Level 23 99%

Nog 51 XP voor level 24

» Besturingssyteem

Ubuntu, erg goed te begrijpen Linux distributie, ook met weinig computerverstand kom je daar wel uit. (Download)

» Grafisch

GIMP, redelijk goed open source fotobewerkingsprogramma, zit ook standaard in Ubuntu. (Download)

» Muziek

Last.fm, willekeurige nummers op basis van een categorie of artiest. (Download / Registreer gratis account)

» Antivirus

avast!, goed antivirus programma. (Download pro versie / Gebruik gratis Home license key.)

Level 26 94%

Nog 538 XP voor level 27

» Defragmenteren

IOBit SmartDefrag, effectieve en vrij snelle defragmentatie, bovendien kun je het op de achtergrond laten draaien waarbij het steeds defragmenteert zodra de CPU load niet te hoog is. Aanrader, houd je harde schijf goed snel.

ringtoon, GIMP is echt ronduit kut qua interface als je een gemiddeld Windows-beeldbewerkingsprogramma gewend bent (en anders ook). Als je niet al te gekke dingen wilt doen zou ik zeker voor Paint.NET gaan, of desnoods ergens Photoshop vandaan toveren. GIMP zou voor mij alleen een keuze zijn als ik Linux gebruik.

Level 21 91%

Nog 535 XP voor level 22

disk defragmentatie

Auslogics disk defrag

Lekker snelle disk defrag, en hoewel lang niet alles van auslogics gratis is is deze het wel. Ik heb hem gedownload omdat die van vista helemaal prut is, en tot nog toe niks dan tevreden mee. Bijkomend voordeel voor andere dus dat hij gewoon goed op vista werkt.

Level 40 99%

Nog 139 XP voor level 41

trouwens wel een goed idee dit

hitmanpro vond ik maar vervelend omdat alle programma's na 30 dagen verlopen waardoor je er dus nog niets aan hebt. De programma's die in het Hitman Pro pakket zitten zijn overigens wel goed, alleen niet gratis.

Level 6 84%

Nog 85 XP voor level 7

Teamviewer

TeamViewer Desktop Sharing

TeamViewer is onze oplossing voor eenvoudige en snelle desktop-sharing: U kunt de computer van een andere partij op afstand bedienen om online ondersteuning te bieden, of uw scherm aan een vriend of partner tonen – en dit alles zonder dat u zich met firewalls, IP-adressen of NAT bezig hoeft te houden.

Level 52 96%

HitmanPro heb ik zelf geen goede ervaringen mee. Bovendien is het ook niet echt een gratis programma omdat veel van de gebruikte programma's trial versies zijn. Zoals Odi et Amo al zei.

Ik vind zelf Paint.Net een stuk beter en makkelijker te bedienen dan The Gimp, maar omdat ik begrijp dat dat niet voor iedereen zo is heb ik The Gimp er ook bij gezet.

» Muziek

Last.fm, willekeurige nummers op basis van een categorie of artiest. (Download / Registreer gratis account)

» Antivirus

avast!, goed antivirus programma. (Download pro versie / Gebruik gratis Home license key.)

Last.fm vind ik niet echt in dit topic passen. Die avast! is niet compleet gratis.

Verder; bedankt voor alle toevoegingen en de rest is ook bijgewerkt. Ik wist zelf niet dat er dat soort programma's voor defragmenteren bestonden dus die ga ik zo gelijk zelf proberen :).

Level 35 95%

Nog 963 XP voor level 36

UnFREEz - Fijn klein programmaatje om geanimeerde .gifjes te maken. (Download)

Level 26 94%

Nog 538 XP voor level 27

» Geluidsbewerking en -opname

Audacity, een gratis geluidsbewerker waarmee je geluidsbestanden kunt knippen, plakken, omdraaien, door een effectenmachine halen, aan elkaar plakken, enzovoorts. Ook geschikt om oude LP's enzo mee op te nemen. (Download)

» Webbrowser

Opera, een browser van Noorse makelij met heel uitgebreide ondersteuning voor de webstandaarden. Bovendien vrij snel en met handige ingebouwde snufjes als een BitTorrent-client en een Mailclient, en ondersteuning voor nieuwe thema's en uitbreidingen, in 8,5 MB. (Download)

Safari, de browser van Apple die nu ook beschikbaar is voor Windows; net als Opera uitgebreide ondersteuning van webstandaarden en volgens henzelf de snelste browser. En natuurlijk een Apple-interface. (Download

Level 15 88%

Nog 400 XP voor level 16

good thread magger, would read again

Level 39 95%

Nog 1112 XP voor level 40

AVG Free Edition 8.0

Gratis antivirusprogramma Download

DVDVideoSoft Free Studio

Youtube converter, video converter Link naar downloads

Level 23 99%

Nog 51 XP voor level 24

Die avast! is niet compleet gratis.

Een avast! home licensie is gewoon compleet gratis. Je kunt de professional versie installeren met de home license key, en je hebt home met een paar extra's (niet volledig professional though). Ik gebruik het al jaren, gratis.

Level 52 96%

AVG Free Edition 8.0

DVDVideoSoft Free Studio

Over AVG:

http://www.grisoft.com/ww.download-trial --> "30 days with full functionality and support for free" Ook een boel negatieve reviews op download.com

Die video converter:

http://www.dvdvideosoft.com/avs-video-tools.htm --> "Download AVS Video Converter NowGet Full Version (Special price: Only $39.95, Old price: $49.95)"

Sorry als ik het verkeerd begrijp maar volgensmij zijn die beide niet gratis.

Een avast! home licensie is gewoon compleet gratis. Je kunt de professional versie installeren met de home license key, en je hebt home met een paar extra's (niet volledig professional though). Ik gebruik het al jaren, gratis.

Maar met "Home license key" bedoel je die van Vista Home ofzo? Veel mensen, incl mezelf, hebben nog geen Vista. Ik weet niet of ik er ook programmas in wilt verwerken die maar voor een relatief kleine groep mensen van toepassing is.

Level 11 87%

Nog 234 XP voor level 12

er is ook gewoon een AVG free edition wat niet een trial is en dat werkt prima

Level 52 96%

er is ook gewoon een AVG free edition wat niet een trial is en dat werkt prima

Als jij hier http://www.grisoft.com/ de pagina ervan kan vinden dan zal ik hem erbij zetten. Ik kijk er denk ik overheen want ik kan hem echt niet vinden :(

Level 39 97%

Nog 506 XP voor level 40

Goed topic Magic (vond die nick toch iets beter ;) )

Vooral IOBit SmartDefrag heb ik wat aan gehad. Wou al een tijdje defragmenteren maar met de standaard in windows defragmentatie gaat het supersloom hier :D

Wou zelf nog CCleaner toevoegen:

http://www.ccleaner.com/

- Handige tool voor het verwijderen van rotzooi, internetgeschiedenis, ongewenste opstartbestanden en dergelijke bestanden op je computer. Wel even oppassen bij het installeren dat je geen Yahoo Toolbar erbij installeert.

En voor de Gmail gebruikers:

Gmail notifier

http://toolbar.google.com/gmail-helper/notifier_windows.html

- Programma om een alert te ontvangen als je een nieuwe email in je Gmail inbox hebt.

Level 39 95%

Nog 1112 XP voor level 40

AVG Free Edition 8.0

DVDVideoSoft Free Studio

Over AVG:

http://www.grisoft.com/ww.download-trial --> "30 days with full functionality and support for free" Ook een boel negatieve reviews op download.com

Die video converter:

http://www.dvdvideosoft.com/avs-video-tools.htm --> "Download AVS Video Converter NowGet Full Version (Special price: Only $39.95, Old price: $49.95)"

Sorry als ik het verkeerd begrijp maar volgensmij zijn die beide niet gratis.

Maar met "Home license key" bedoel je die van Vista Home ofzo? Veel mensen, incl mezelf, hebben nog geen Vista. Ik weet niet of ik er ook programmas in wilt verwerken die maar voor een relatief kleine groep mensen van toepassing is.

Ik heb op me pc de gratis versie van beide. :S

Level 42 98%

Nog 404 XP voor level 43

Sticky :)

Level 52 96%

Goed topic Magic (vond die nick toch iets beter ;) )

Vooral IOBit SmartDefrag heb ik wat aan gehad. Wou al een tijdje defragmenteren maar met de standaard in windows defragmentatie gaat het supersloom hier :D

Wou zelf nog CCleaner toevoegen:

http://www.ccleaner.com/

- Handige tool voor het verwijderen van rotzooi, internetgeschiedenis, ongewenste opstartbestanden en dergelijke bestanden op je computer. Wel even oppassen bij het installeren dat je geen Yahoo Toolbar erbij installeert.

En voor de Gmail gebruikers:

Gmail notifier

http://toolbar.google.com/gmail-helper/notifier_windows.html

- Programma om een alert te ontvangen als je een nieuwe email in je Gmail inbox hebt.

Ze zijn toegevoegd.

En over die nickname, ach, die had ik gekozen toen ik 10 was ofzo omdat ik het een leuk engels woord vond ofzo. Na al die jaren wil je toch iets persoonlijkers en serieuzers (ik ben op (I)GF niet voor niets van M@g!C naar Mag1c naar Magic gegaan). Jij was ook bloemkool en nu gewoon kool, niemand associeert "kool" met "bloemkool" wat natuurlijk een relatief vreemde nickname is :).

Anyways, dat defragment programmatje van Stijn is inderdaad een aanrader, heb ik zelf ook gelijk gedownload :).

Level 21 91%

Nog 535 XP voor level 22

video conversersie

Virtual Dub

Een mooi programma om je video's in andere formaten om te zetten. Hij ondersteunt vanuit zichzelf niet erg veel formats, maar je kan volgens mij dezelfden gebruiken als windows mediaplayer doet, dus die kan je zo downloaden. Ben er best tevreden mee, ik gebruik hem om bestanden van FRAPS om te zetten naar Divx, alhoewel ze nog wel wat aan de grootte kan blijven. download

Level 15 88%

Nog 400 XP voor level 16

-modbreak-

Laatste offtopic reactie hier. Volgende is waarschuwing.

Level 23 99%

Nog 51 XP voor level 24

Heb je de links wel bekeken die ik bij het avast! ding neerzette? o_0 Als we het over gratis software hebben betrek ik daar echt geen Microsoft rotzooi bij waarbij je alsnog eerst voor Windows moet betalen.

Hier registreer je voor een gratis avast! Home Edition license key

Hier download je avast! Professional Edition die je dus met die Home key kunt installeren.

De avast! Home Edition zelf (het programma) is nogal beperkt, met de Professional versie (geïnstalleerd met een Home Edition key) kun je meer. Vraag me niet waarom, maar ik kwam hier zo'n 3 jaar geleden achter. :') Denk niet dat het veranderd is, omdat ik nog steeds Professional draai met een Home key.

Level 52 96%

Heb je de links wel bekeken die ik bij het avast! ding neerzette? o_0 Als we het over gratis software hebben betrek ik daar echt geen Microsoft rotzooi bij waarbij je alsnog eerst voor Windows moet betalen.

Hier registreer je voor een gratis avast! Home Edition license key

Hier download je avast! Professional Edition die je dus met die Home key kunt installeren.

De avast! Home Edition zelf (het programma) is nogal beperkt, met de Professional versie (geïnstalleerd met een Home Edition key) kun je meer. Vraag me niet waarom, maar ik kwam hier zo'n 3 jaar geleden achter. :') Denk niet dat het veranderd is, omdat ik nog steeds Professional draai met een Home key.

Excuses, je hebt helemaal gelijk, ik heb hem erbij gezet :)

Level 26 94%

Nog 538 XP voor level 27

» FTP

SmartFTP - Erg gebruiksvriendelijke FTP-client; gelikte interface, meerdere servers tegelijk open, preview van bestanden, en bladeren op een verkenner-achtige manier. Gratis voor thuisgebruik. (SmartFTP)

» Videospelers

GOM Player - Videospeler met een enorme verzameling codecs erbijgeleverd. Hoewel het heel veel opties heeft blijft het een vrij lichtgewicht speler die vrijwel elk formaat dat je tegenkomt ondersteunt, en zonodig de juist codec kan downloaden van internet. (Download)

VLC Media Player - Speler met een vrij minimalistische interface, maar ook ondersteuning voor veel verschillende formaten. Bovendien heeft het een aantal leuke functies als een video als wallpaper gebruiken, post-processing filters en ondersteuning voor skins. Daarnaast kan het ook dienst doen als mediaserver, zodat je naar andere computers kunt streamen. (Download)

Defragmenteren zou ik overigens bij PC Onderhoud zetten.

Om een reactie te kunnen plaatsen moet je ingelogd zijn.

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.