Punk (& Hardcore, Ska, Reggae) topic

Level 52 96%

Nog 1632 XP voor level 53

Ik zie toch regelmatig vette punk nummers langskomen bij het "nummer beoordeel"- en luister topic dus blijkbaar is er wel behoefte aan een topic als dit, maar er was er nog geen, dus vandaar maak ik hem maar :D.

Punk is een muziek genre dat onstond in de jaren 70 (The Ramones, The Clash, Sex Pistols, Social Distortion) en populair werd na de Hardcore rage in de vroege jaren 80 in California, die snel oversloeg naar de rest van Amerika (Black Flag, Minor Threat, Bad Brains, Agnostic Front).

Tegenwoordig is Punk er in alle soorten en maten, van heel rustig tot enorm hard en snel, en overlapt het vaak met Hardcore, Ska, Reggae, Metal en in zeldzame gevallen zelfs met Hiphop of Folk.

Bekende/grote punk bands zijn zoal:

NOFX

Rancid

The Offspring

Green Day

Heideroosjes (in Nederland en Belgie dan ;))

Blink-182

Bad Religion

Pennywise

Gaslight Anthem

Descendents

Dropkick Murphys

Rise Against

Vette nummers/filmpjes:

NOFX - Franco Un-American

Rancid - Time Bomb

Green Day - Basket Case

Streetlight Manifesto - Would You Be Impressed?

The Vandals - Disproportioned Head

Descendents - 'Merican

Pennywise - Bro Hymn

Sublime - Date Rape

Ska-P - Cannabis

Undeclinable Ambuscade - Trapped

Less Than Jake - Escape from the A-Bomb House*

* Muziek speelt onder een grappig filmpje van LTJ bij Pinkpop waarbij ze een circle pit rond de geluidstoren doen

(Omdat er naast Punk ook geen topic was voor Ska of Reggae pak ik ze er allemaal maar bij. Ik ondervind ook bijna altijd dat mensen die een van de drie vet vinden de andere ook vet vinden. Bovendien zijn er, zoals al eerder gezegd, echt enorm veel bands die overlappen in deze genres.)

Level 17 92%

Nog 318 XP voor level 18

Punk is mijn favoriete muziekstijl, vooral 80's Hardcore is erg goed!

Ik luister naar bands als:

Dead kennedys

Ramones

The Clash

Sex Pistols

Bad Brains

Pennywise

Minor Threat

Black Flag

Circle Jerks

Reagan Youth

Descendents

Angry Samoans

Refused

Fugazi

Adolescents

Subhumans

Suicidal Tendencies

D.O.A

Cro-Mags

The Germs

Ska-P

Atari Teenage Riot (Electro-Punk)

En nog veel meer.

Moderator
Level 74 97%

Nog 2061 XP voor level 75

Oeh, my kinda topic!!! :D

Eventjes een informatieve Operation Ivy-post uitdenken...! ^^D

Atari Teenage Riot is trouwens Digital Hardcore ;)

Level 52 96%

En Rage Against The Machine als ik zo je avatar zie? :D

Operation Ivy!! Ongeveer de beste band ooit. Jammer dat ze zo snel stopten, maarja, daar hebben we wel Rancid aan overgehouden dus dat is wel weer okay dan!

Moderator
Level 74 97%

Operation Ivy!! Ongeveer de beste band ooit. Jammer dat ze zo snel stopten, maarja, daar hebben we wel Rancid aan overgehouden dus dat is wel weer okay dan!

True! Ben zelf ook een enorme fan, daarom heb ik er ook een tattoo van op m'n rug ^^D

Maar goed, heb ook een Black Flag tattoo en een Chumbawamba-tattoo, ben sowieso wel van de hardcore ^_^

Operation Ivy

In principe kunnen we Operation Ivy wel zien als grondlegger van de Ska-punk crossover. Leden van deze legendarische band vormden later Rancid en Common Rider. Green Day beweert zelfs zijn bestaan onder andere aan Operation Ivy te danken. En het label Lookout, verantwoordelijk voor de eerste releases van onder andere Green Day, Screeching Weasel en anderen schoot de lucht in nadat zij de eerste single van Operation Ivy uitbrachten, getiteld Hectic. Na nog een LP, Energy, uitgebracht te hebben gingen ze uit elkaar (en vormden dus later Rancid. Serieus, ALLES wat deze band heeft uitgebracht is (imo dan) de moeite waard. Ska-punk met een message, en ook tomeloze energie en fun!

Discografie: (van Wikipedia, enkel Hectic en Energy zijn officiele releases)

1988 Hectic Lookout! Records Debut EP

1989 Energy Lookout! Records Original 19-song LP

1991 Operation Ivy Lookout! Records 27-song reissue including "Hectic" and "Turn it Around" tracks

1992 Plea for Peace M & E Records Posthumous EP, featuring Uncertain, Troublebound, Someday, and Plea for Peace

2007 Operation Ivy Hellcat Records A remastered reissue of 1991 "Energy" album, "Hectic" EP, and compilation tracks.

Enkele tracks:

Knowledge

Yelling in my Ear

Bombshell

Unity

Maar zoals gezegd kun je de CD "Operation Ivy" (die is afgebeeld op het plaatje) blind aanschaffen, deze bevat de Energy LP, de Hectic EP en enkele tracks van verzamelaars.

Level 17 92%

Nog 318 XP voor level 18

Yup, misschien wel mijn favoriete band :)

En Operation Ivy is ziek vet :D

Moderator
Level 74 97%

Dead kennedys

Ramones

The Clash

Sex Pistols

Bad Brains

Pennywise

Minor Threat

Black Flag

Circle Jerks

Reagan Youth

Descendents

Angry Samoans

Refused

Fugazi

Adolescents

Subhumans

Suicidal Tendencies

D.O.A

Cro-Mags

The Germs

Ska-P

En nog veel meer.

Sowieso een vette lijst!

The Germs!! <3

Darby Crash is de Sid Vicious van de hardcore! Heb je de G.I. LP ook? Een van m'n favoriete hardcore LP's allertijden, samen met Damaged van Black Flag en The Kids Will Have Their Say van SSD ^^D

Level 17 92%

Nog 318 XP voor level 18

Dead kennedys

Ramones

The Clash

Sex Pistols

Bad Brains

Pennywise

Minor Threat

Black Flag

Circle Jerks

Reagan Youth

Descendents

Angry Samoans

Refused

Fugazi

Adolescents

Subhumans

Suicidal Tendencies

D.O.A

Cro-Mags

The Germs

Ska-P

En nog veel meer.

Sowieso een vette lijst!

The Germs!! <3

Darby Crash is de Sid Vicious van de hardcore! Heb je de G.I. LP ook? Een van m'n favoriete hardcore LP's allertijden, samen met Damaged van Black Flag en The Kids Will Have Their Say van SSD ^^D

Nee, heb ik niet maar moet het wel een keer kopen, geniaal plaat! Terechte keuzes, zelf vind ik The Shape of Punk To Come van Refused, Group Sex van Circle Jerks en Milo Goes To College van Descendents ook tot een van de beste.

Ik ben trouwens vergeten om MDC in m'n lijst te zetten, vette band is dat!

Level 26 94%

Nog 548 XP voor level 27

Streetlight Manifesto anyone?

Level 52 96%

In principe kunnen we Operation Ivy wel zien als grondlegger van de Ska-punk crossover.

Ik vind de term ska punk altijd een beetje vreemd. Veel mensen kennen het toe aan Operation Ivy, Suicide Machines, Flatliners, etc.

Andere mensen gebruiken het als synoniem voor thirdwave ska bands (less than jake, reel big fish, no doubt).

Hoewel het wel enigszins gelijkenis vertoont zijn het toch wel beide verschillende genres imo...

Yep, ook een van mijn favorieten, had er al een nummer van neergezet bij de links (niet mijn favoriete nummer maar de clip is zo vet :D)

Level 40 99%

Nog 221 XP voor level 41

hmmm... post-punk, protopunk en new wave zijn in de vergetelheid geraakt? :(

Level 52 96%

hmmm... post-punk, protopunk en new wave zijn in de vergetelheid geraakt? :(

Ach ik had geen zin een te uitgebreide topic te maken. Maar ik zou zeggen post wat links naar nummers (youtube? myspace?) oid. Mensen hier lijken er wel open voor te staan.

Level 17 92%

Nog 318 XP voor level 18

Vet, ik kende Streetlight Manifesto niet maar het klinkt erg goed :D

Level 52 96%

En om maar mee te doen met de lijstjes maak ik ook maar een top5, ik zou zo een top100 ofzo kunnen maken met puur de bands die ik echt heel vet vind maar daar heb ik even geen zin in :P

Dus in willekeurige volgorde;

Sublime

NOFX

The Flatliners

Streetlight Manifesto

This Is A Standoff

Bouncing Souls

Descendents

Gogol Bordello

okay sorry het zijn er 8

Level 40 99%

Nog 221 XP voor level 41

ok dan, een lijstje van punkbands die ik wel kan waarderen:

Joy Division

The Smiths

The Velvet Underground

The Stooges

The Feelies

The Cure

Interpol

Gang of Four

Wire

The Clash

The Ramones

Talking Heads

zijn er nog wel meer, maar ik kon niet even sneller op artiesten komen :P

Level 26 94%

Nog 548 XP voor level 27

Yep, ook een van mijn favorieten, had er al een nummer van neergezet bij de links (niet mijn favoriete nummer maar de clip is zo vet :D)

Ah, overheen gekeken, mooie video inderdaad. Mijn favoriet is denk ik The Receiving End of It All, maar daar is inderdaad geen video van :(

Level 16 88%

Nog 440 XP voor level 17

Ik ben de laatste tijd wat meer punk gaan luisteren op aanraden van mijn vader, zoals Dead Kennedys en Sex Pistols. Daarvoor luisterde ik ook al bands als Sublime en Streetlight Manifesto. Flogging Molly en Gogol Bordello vind ik ook wel leuk. Rise Against en Green Day vind ik op z'n tijd ook wel leuk. Ja, ook American Idiot, maar dat vind ik meer een rock album met een 'punk attitude'.

Level 61 96%

Nog 2288 XP voor level 62

ok dan, een lijstje van punkbands die ik wel kan waarderen:

Joy Division

The Smiths

The Velvet Underground

The Stooges

The Feelies

The Cure

Interpol

Gang of Four

Wire

The Clash

The Ramones

Talking Heads

zijn er nog wel meer, maar ik kon niet even sneller op artiesten komen :P

Wat een lijst _O_ !! ...maar geschikt voor dit topic?! Ik denk dat weinig mensen die gedachte delen :) !

Level 50 99%

Nog 111 XP voor level 51

Rise Againt punk?

Dat vind ik af en toe wel vet eigenlijk.

..voor de rest blijf ik ver weg uit dit topic :P

Level 53 98%

Nog 520 XP voor level 54

NIet 1 van mijn favoriete genres, maar kan het altijd wel waarderen.

Behalve sex pistols dan, jezus slechtse band die ooit bestaan heeft.

Level 22 95%

Nog 353 XP voor level 23

Wat Malkmus zegt, heerlijke lijst :D! Hoort Sonic Youth btw ook niet in het rijtje, zeker als Interpol er ook bij staat?

Daarnaast luister ik zo af en toe ook nog graag naar Bad Brains en Dead Kennedys :).

Level 42 97%

Nog 656 XP voor level 43

Wat hier vroeger nog wel voorbij kwam wat ik hierboven nog niet zag staan was:

Mighty Mighty Bosstones

http://www.youtube.com/watch?v=tRXUQ4IKKHY

Jammer genoeg staat er geen fatsoenlijke versie meer van the impression that i get op youtube, best nummer van ze imo.

Verder zag ik H2O nog niet voorbij komen:

http://www.youtube.com/watch?v=4vfC-NTt10Y

En een beetje Neerlandsche hardcore, Discipline:

http://www.youtube.com/watch?v=iHK8WbrlaZY

Hardcore heb ik al jaren niet meer aan gehad geloof ik. Tegenwoordig draai ik wat 'rustiger' ala the Clash enz.

http://www.youtube.com/watch?v=75RLsH1t12Y

Strummer is de baas (hoewel het niet zo'n spannend nummer is)

Moderator
Level 74 97%

Sommige bands die hier gepost worden vind ik echt niets, dingen ald Discipline enzo. Met dergelijke tough-guy hardcore kan ik gewoon niets. Maar ieder z'n ding natuurlijk.

Een andere zeer belangrijke punkband:

CRASS

Grondleggers van de DIY-ethiek in de punk. Met de Feeding of the 5000-LP zetten ze zich op de kaart. De muziek is ware anarcho-punk met een message. Samen met de kunstzinnige uitingen (zoals het stencilen van de Londonse Underground, zogenaamde "Direct Actions") van Penny Rimbaud en Eve Libertine zijn zij degene die Punk een ware anarcho-pacifistische ideologie gaven. Ze richtten een eigen label op, CRASS records, waarop naast CRASS ook andere bands uitgebracht werden: Rudimentary Peni, Zounds, Omega Tribe, Conflict, Flux of Pink Indians en KUKL (met zangeres Bjork overigens).

Enkele nummers:

So What?

Do They Owe Us A Living?

White Punks on Hope

Level 52 96%

Wat hier vroeger nog wel voorbij kwam wat ik hierboven nog niet zag staan was:

Mighty Mighty Bosstones

http://www.youtube.com/watch?v=tRXUQ4IKKHY

Jammer genoeg staat er geen fatsoenlijke versie meer van the impression that i get op youtube, best nummer van ze imo.

Verder zag ik H2O nog niet voorbij komen:

http://www.youtube.com/watch?v=4vfC-NTt10Y

En een beetje Neerlandsche hardcore, Discipline:

http://www.youtube.com/watch?v=iHK8WbrlaZY

Hardcore heb ik al jaren niet meer aan gehad geloof ik. Tegenwoordig draai ik wat 'rustiger' ala the Clash enz.

http://www.youtube.com/watch?v=75RLsH1t12Y

Strummer is de baas (hoewel het niet zo'n spannend nummer is)

BossTones zijn idd geweldig! Ze touren weer nu sinds een lange tijd. H2O is ook vet maar die proberen teveel een hardcore band te zijn terwijl ze niet echt hardcore muziek maken...

Ik luister sowieso niet echt meer naar harde hardcore en metalcore, ben nu meer van de melodic hardcore á la Ignite, Wilhelm Scream, Strike Anywhere, Good Riddance, No Trigger, Strung Out, etc.

Moderator
Level 74 97%

Ignite is te gek! Die Zoli (de zanger) heeft ook nog een tijd een zij-project gehad, de Zoli-band, ook wel de moeite waard.

Om een reactie te kunnen plaatsen moet je ingelogd zijn.