NAS Server

Level 35 95%

Nog 787 XP voor level 36

Aangezien ik helemaal klaar ben met het verplaatsen van mijn usb HDD, wil ik graag een NAS server in mijn huis. Nu heb ik een paar vragen.

1: Wat is een goede NAS server voor niet te veel geld?

2: Als ik hem aan sluit op me netwerk is die dan meteen zichtbaar voor elke PC/MAC of moet je nog een of andere gare configuratie doorlopen?

3: Aansluiten op TV mogelijk? Of is dat afhankelijk van de TV?

4: Buiten je thuis netwerk via ip en ww ook gewoon bereikbaar?

Level 12 96%

Nog 80 XP voor level 13

Wat is je budget voor een NAS?

Zelf heb ik een LG NAS. Niet het merk wat je zou verwachten maar werkt prima. 2x 1TB met RAID1. Goede userinterface en brand backups op DVD. Ook ondersteuning voor block devices zoals iSCSI. Je ziet het dus als een echte hardeschijf maar gaat via het netwerk. Rond de 150 euro.

1. Je kunt even kijken op gathering.tweakers.net. Daar hebben ze een NAS topic. Je kan het zo duur maken als je zelf wil.

2. Ja, je hoeft enkel een map te delen en het werkt.

3. Sommige kunnen dit, maar dan heb je al snel een mediaplayer. De meeste NAS apparaten ondersteunen wel DLNA.

4. Ja.

Level 35 95%

Nog 787 XP voor level 36

DLNA?!

Level 12 96%

Nog 80 XP voor level 13

DLNA?!

Dit gebruiken TV's en mediaplayers voor stream van video.

Level 35 95%

Nog 787 XP voor level 36

Maar hoe werkt dat precies, moet je dan via kabel de tv er aan koppelen of gaat het draadloos?

Level 40 99%

Nog 139 XP voor level 41

DLNA kun je als een soort van standaard zien om producten (via een netwerk in dit geval) aan elkaar te koppelen en gegevens te laten uitwisselen, zoals een film of muziek of foto's.

Ik denk niet dat als je je tv aan het internet hangt, je meteen films van die harde schijf kunt bekijken. Daar zal iets van een mediaspeler tussen moeten zitten (laptop, console, media-apparaat). Die mediaspeler moet sowieso op het internet zitten en gekoppeld zijn aan je tv via bijvoorbeeld HDMI.

Doorgaans afhankelijk van je mediaspeler of dat dat draadloos kan of niet.

Level 35 95%

Nog 787 XP voor level 36

Maar dan heb je niet perse een NAS server nodig om dingen op je tv te kunnen afspelen. Kan je net zo goed je laptop er aan hangen en vervolgens het bestand vanaf daar afspelen, dan is de NAS server echt alleen een opslag plaats.

Level 35 95%

Nog 787 XP voor level 36

Maar dan heb je niet perse een NAS server nodig om dingen op je tv te kunnen afspelen. Kan je net zo goed je laptop er aan hangen en vervolgens het bestand vanaf daar afspelen, dan is de NAS server echt alleen een opslag plaats.

Level 12 96%

Nog 80 XP voor level 13

Nas staat ook voor network-attached storage. Dus een opslag die aan het netwerk hangt. Zelf heb ik het zo:

TV - Mediaplayer (AC-Ryan hd mini) - LG-NAS. Wil je videos afspelen, kijk dan naar een mediaplayer met interne storage.

Om een reactie te kunnen plaatsen moet je ingelogd zijn.