Net zo goed als, pak 'm beet, Joanna Newsom?
Ja. Het doet me ook sterk denken aan Joanna Newsom, maar dat is ook niet heel verrassend als je haar eerdere werk kent. Het zijn allebei sterke zangeressen (wel ander stemgeluid), die niet bepaald toegankelijke poppy liedjes zingen.
Ik wist wel wat ik ongeveer kon verwachten, want ik ken When The Pawn ook wel, maar dat album vind ik net niet helemaal top. Op When The Pawn is ze voor mij vaak iets te heftig in haar emoties en dat boeit me na een paar luisterbeurten niet meer zo. Ik had meer van dat verwacht, dus ik was niet direct enthousiast toen ik zag dat er een nieuw album was, maar die 9.0 op Pitchfork zette me er toch toe om het een kans te geven.
En gelukkig maar... Dit album is een tikkie luchtiger dan When the Pawn, maar die songs zijn nog even intrigerend. De begeleiding is redelijk miniem te noemen, het is vooral piano en drumritmes, maar die ritmes zijn wel erg lekker.
Fiona Apple spreekt me aan op dezelfde manier als dat Joanna Newsom me aanspreekt, dus dat is voor mij gewoon erg positief. Maar Joanna Newsom is nog wel wat liever ![]()