Net als Thomas vind ik Alt-J ook niet zo interessant. Ik heb dan ook niet erg veel van het album beluisterd. De nieuwe Lights Out Asia begin ik steeds vetter te vinden, misschien wel hun beste plaat tot nu toe. Luister bij voorkeur 's avonds of in de trein eens naar She Played With Time en laat je verrassen.
Beste albums van 2012
Net Monolith van Bong-Ra binnengehaald.

Breakcore-euforie.
Eens even luisteren of dat wat is. En verder (als we het toch over een Nederlandse artiest hebben) nog een interessant artikel over de Nederlandse muziekscene door Engelse ogen bekeken. Of oren. Gehoord dan. Je snapt 't wel.
En verder (als we het toch over een Nederlandse artiest hebben) nog een interessant artikel over de Nederlandse muziekscene door Engelse ogen bekeken. Of oren. Gehoord dan. Je snapt 't wel.
Door Engelse ogen/oren? Is geschreven door een Nederlander
.
En verder (als we het toch over een Nederlandse artiest hebben) nog een interessant artikel over de Nederlandse muziekscene door Engelse ogen bekeken. Of oren. Gehoord dan. Je snapt 't wel.
Door Engelse ogen/oren? Is geschreven door een Nederlander
.
Och ja, had ik helemaal niet gezien
!
Die nieuwe van Bong-Ra is een beetje een tegenvaller als je de agressieve Metal/Breakcore meuk gewend bent. Misschien vind je 't wat als je een soort van tussenvorm van Breakcore en DNB zoekt.
Het is een vraag, ik las al ergens dat ze hun beste tijd hadden gehad en Billy een interview had gegeven waarbij hij over Radiohead heen gaat "pissen".
Billy Corgan (lees: The Smashing Pumpkins) hebben in de jaren 90 een aantal uitstekende alternatieve rock albums opgenomen. Luister met name naar Gish, Siamese Dream en Mellon Collie and the Infinite Sadness. De band is echter al een tijdje uit elkaar gevallen, maar er worden door Billy Corgan nog steeds albums uitgeven onder die bandnaam. Een beetje zoals Axl Rose nog steeds onder de naam van Guns N' Roses tourt. Verder is het idd een beetje aparte gozer die niet kan hebben dat niemand meer om zijn nieuwe werk geeft. Koppeling met Nickelback is echter geenszins te maken.
Ik schrok al even dat je het als beste album van 2012 wilde betitelen
. Al zijn de eerste meningen her en der op internet niet eens al te negatief
. Durf het zelf nog niet aan.
Hehe, nee ik gebruik dit topic voornamelijk om muziek uit 2012 te bespreken, niet zozeer als zoektocht naar het beste album van 2012. Ik ben nu zo ongeveer halverwege het album, en ik moet zeggen dat het best vermakelijk is. Een hele vooruitgang van Zeitgeist in ieder geval. Billy Corgan is dan ook alles behalve een slechte muzikant.
Hehe, nee ik gebruik dit topic voornamelijk om muziek uit 2012 te bespreken, niet zozeer als zoektocht naar het beste album van 2012. Ik ben nu zo ongeveer halverwege het album, en ik moet zeggen dat het best vermakelijk is. Een hele vooruitgang van Zeitgeist in ieder geval. Billy Corgan is dan ook alles behalve een slechte muzikant.
Ben toch wel nieuwsgierig, dus ga 'm straks denk eventjes draaien.

Lo-fi retrorock: soms psychedelisch, soms wat meer neigend naar Black Sabbath, constant briljant.
Bij de eerste luisterbeurt van Oceania vond ik vooral The Celestials er erg uitspringen. Da's een nogal catchy nummer dat fijn opbouwt. Helaas kan ik daarvan zo gauw geen link vinden, dus dan maar eentje van de titeltrack Oceania, die overigens ook erg fijn is.
Ik ben positief verrast door Oceania. Op sommige momenten voelt het gewoon weer alsof je naar de jaren '90 Smashing Pumpkins aan het luisteren bent. Lekker fuzzy gitaren, opgefokte drumstijl die verdomd veel doet lijken alsof Jimmy Chamberlin zelf nog achter 't drumstel zit. Op zijn tijd komt er nog een mellotron-ish geluid voorbij, een e-bow op de gitaren en af en toe nog wat elektronische loopjes. Misschien zit er met The Celestials en Violet Rays zelfs nog een hitje op het album. Het zijn catchy nummers, zonder dat het irritant wordt ("Hey, i just met you...").
Over het algemeen zijn de nummers degelijk opgebouwd, gelaagd (oké, dat is zo ongeveer inherent aan fuzzy gitaar + elk willekeurige ander instrument) en goed te beluisteren. Het "scherpe randje" uit de jaren '90 is wel een beetje van Corgan's stem af. Maar dat vergeven we hem dan maar met het oog op zijn leeftijd.
Waar Zeitgeist een dertien-in-een-dozijn rockalbum was, is Oceania weer experimenteler, origineler en fijner. Of het album an sich goed in elkaar zit weet ik zo nog niet, maar de nummers zijn los in ieder geval weer duidelijk Corgan. En dat is goed.
Omdat het nu (net) zomer is lijkt het me een mooi moment om voor mezelf even een balans op te maken. Omdat muziek zo subjectief als de pest is en voor een groot deel afhankelijk van de bui waarin ik verkeer ga ik geen lijstje maken, maar gewoon een overzicht.
Excellente albums (9+)
- Lights Out Asia - Hy Brasil
Ik vond Lights Out Asia altijd al een fijne band. Een goede mix tussen electronische post-rock, ambient en IDM. Hy Brasil is misschien wel hun beste werk tot nu toe.
- Choirboy Invisible - Helderlingen
Een van de meest gevarieerde en brede albums die ik heb gehoord in lange tijd (dit album zou zelfs hoog eindigen op mijn all-time favorieten). En dat van een jonge Nederlandse muzikant. Breekbare singer-songerwriter stukjes, electronische geluiden, ambient field-recordings, psychedelische gitaarpartijen. Onvoorstelbaar dat dit zo onbekend is.
Voorbeeld + Gratis downloadlink
Goede albums (7-9)
- Anathema - Weather Systems
Leuk om te zien dat een band consistent goede albums kan blijven uitbrengen terwijl het een muzikale metamorfose ondergaat. Van verpletterende Doom-metal naar atmosferische rock arrangementen met niet zelden een flinke dosis "epicness". Soms wat cheesy in teksten, en zelden echt vernieuwend of experimenteel, maar gewoon wederom een goed album van een goede band.
- The Smashing Pumpkins - Oceania
Zie voorgaande post.
- Ufomammut - Oro
Een flinke pot psychedelische doom. Fijn album voor mensen die van het genre houden. Momenteel is het gewoon een "goed album". Wellicht dat ik het album beter weet te waarderen na hem live te hebben gehoord, iets dat voor binnenkort op de planning staat.
- The American Dollar -Awake in the City
Niet erg spectaculair. Heb lang getwijfeld of ik het als "acceptabel" of "goed" zou waarderen. The American Dollar heeft een erg herkenbaar geluid dat wederom naar voren komt op dit album. En dat geluid is fijn.
- The Mount Fuji Darkjazz Corporation - Egor
Deze band ontdekte ik per toeval, en dit moet een van de beste ontdekkingen van de afgelopen paar maanden zijn (het hele Dark Jazz genre dan). Langgerekte composities, soms noisey, dan weer meer ambient. Altijd met een Jazz ondertoon. Aan te raden voor liefhebbers van Godspeed You Black Emperor.
- Alcest - Les Voyages De L'ame
In tegenstelling tot wat de titel doet vermoeden alles behalve lame. Te flauw? Nouja, het is gewoon een goed album dat zich het best laat omschrijven als zomerse black metal. De soundtrack voor het ophalen van het vrolijk sleetje rijden met je vrienden, maar dan wel door de TRVE FROSTBITTEN FJORDS OF THE FORGOTTEN LANDS, RULED BY THE GRIM LORD FROM THE UNDERWORLD. Sleetje voorzien van ijzers, FORGED IN MOONLIGHT BY ELVES, WHIPPED BY GOBLINS GIVING BIRTH TO THE SECOND COMING OV THE CACODAEMON. Zeg maar.
Edit: even de post wat overzichtelijker gemaakt en voorzien van voorbeelden.
Om een reactie te kunnen plaatsen moet je ingelogd zijn.