Een overzichtje van mijn politieke standpunten:
Ik ben voor meer nivellering. Dit kun je doen door veelverdieners meer belasting te laten betalen (of de huur van scheefwoners te verhogen of rijken minder kinderbijslag te geven), maar eigenlijk vind ik dat het hele loongebouw op de schop moet. Er mogen van mij best inkomensverschillen zijn, want anders is er geen prikkel om te studeren en te kiezen voor een baan met een hoge verantwoordelijkheid en moeilijkheidsgraad, maar de inkomenskloof die er nu is tussen beroepen moet veel kleiner worden gemaakt.
Ik ben voor hogere straffen op gewelds- en zedenmisdrijven. Een dader moet zijn verdiende loon krijgen. De verhouding tussen de straf van de dader en het leed van het slachtoffer is nu ver te zoeken. Bij lichte criminaliteit vind ik overigens niet dat de overheid strenger moet straffen. Daar moet er meer aandacht worden besteed aan preventie (voorkomen dat mensen misdaden begaan) en heropvoeding (voorkomen dat mensen opnieuw misdaden begaan).
Een referendum lijkt mij geen goed idee. De opkomst is vaak niet groot en de mening van alle mensen die niet hebben gestemd wordt genegeerd. (De stemmers vallen vaak onder een bepaalde doelgroep. Denk aan een referendum met de vraag zoals 'moet er worden bezuinigd op het onderwijs?', dan zijn het vooral studenten die massaal zullen stemmen en niet de hele samenleving. Een referendum over strengere immigratieregels zou vooral de aandacht trekken van de PVV-stemmers, om nog een voorbeeld te noemen.) Daarnaast valt de formulering van de stelling te manipuleren, zodat die leidt tot een gewenste uitkomst. Bovendien denk ik dat de meeste mensen geen zin hebben om naast de parlementaire verkiezingen nog vaker naar de stembus te gaan. Dan kiezen we al volksvertegenwoordigers. Meer democratie hoeft niet altijd beter te zijn.
Ik ben voor bezuinigingen op de publieke omroep, omdat ik van mening ben dat de omroepen zich moeten richten op de kerntaken: ruimte geven aan nieuws, opinie, cultuur en educatie. De overheid moet veel minder geld besteden aan amusement op de televisie. Ik wil liever niet dat mijn belastinggeld besteed wordt aan overbetaalde acteurs en presentators, of aan het maken van programma's waar ik toch niet naar kijk.
Moslims hebben het het recht op islamitische scholen en om moskeeën te bouwen. Ik zie geen reden waarom dit niet zo zou mogen blijven. Ook mogen moslimvrouwen van mij hoofddoeken dragen bij normale overheidsfuncties. Het is naar mijn mening discriminerend dat de islam de hoofddoek verplicht voor de vrouw, maar Nederlandse moslima's kiezen vrijwel altijd vrijwillig voor de hoofddoek, dus er is geen sprake van onderdrukking. (Het punt is dat de vrouwen het zelf niet discriminerend vinden, maar het beschouwen als een normaal onderdeel van hun geloof. Ontneem de vrouwen daarom niet de vrijheid om om te gaan met hun geloof zoals ze dat zelf graag willen. Dat heet vrijheid van godsdienst.)
Qua donorsysteem ben ik voor een 'ja, tenzij'-systeem. Ik vind zelfbeschikking van het individu en het redden van mensenlevens allebei zeer belangrijk, maar in dit geval gaan de twee niet samen. Hier vind ik dat het redden van mensenlevens zwaarder weegt dan persoonlijke vrijheid. Bovendien heeft men de mogelijkheid om 'nee' zeggen. Ik vind overigens dat er aan die mogelijkheid niet getornd mag worden.
Ik ben tegen de afschaffing van de studiebeurs, omdat de maatregel studeren minder toegankelijkheid maakt. Beginnen aan een opleiding brengt helaas steeds meer financiële risico's met zich mee. Studenten die geen rijke ouders hebben zijn de dupe.
De lerarenbonus is een voortvloeisel van het te ver doorgeslagen marktdenken van het neoliberalisme. Ik ben ook een fel tegenstander van het competentiegerichte onderwijs. In plaats van extra aandacht voor de excellente student moet er meer aandacht komen voor de studenten die moeite hebben.
Ik ben tegen marktwerking in de zorg, want ik vrees dat marktwerking tot minder hoge kwaliteit en/of hogere prijzen leidt in de zorg. De belangen van patiënten zijn het belangrijkst in de zorg, niet winst.
De monarchie mag van mij worden afgeschaft. Er zijn nuttigere dingen waar ons belastinggeld naar toe kan gaan. Het is ook apart te noemen dat iemand een bepaald beroep toegewezen krijgt vanwege zijn afkomst.
Politie-inzet bij voetbalwedstrijden en andere grote evenementen kost veel geld. Daarom vind ik dat de politiekosten best doorgerekend mogen worden in een ticketheffing, of de organisatie moet zelf zorgen voor de veiligheid als dat enigszins mogelijk is.
Ik ben tegen het verkorten van de WW: het neemt nog meer zekerheid weg van de werkloze, terwijl het alleen maar moeilijker is geworden om een baan te vinden.
Ik ben tegen de versoepeling van het ontslagrecht, omdat het de positie van de werknemer kwetsbaarder maakt.
Ik ben voor hervorming van de hypotheekrenteaftrek. Villa's hoeven niet door de belastingbetaler te worden gefinancierd.
Megastallen passen niet bij een diervriendelijke veehouderij. Dierenwelzijnsnormen moeten in Nederland en internationaal worden aangescherpt. De bio-industrie heeft prioriteit.
De vleestaks is een goed teken dat de overheid milieuonvriendelijk gedrag ontmoedigt.
Ik geef kerncentrales het nadeel van de twijfel, omdat het gevaarlijke radioactieve afval duizenden jaren blijft bestaan.
Kilometerheffing lijkt me eerlijker voor de automobilist en beter voor het milieu. Als het uitvoerbaar is ben ik er een voorstander van.
Van mij mogen winkels op zondag open zolang mensen niet in de verdrukking komen om op zondagen te werken.
Voor kunst en cultuur is minder geld in crisistijd. Dat geldt ook voor defensie, hoewel Nederland moet blijven deelnemen aan vredeshandhavende missies.
Maar niet voor ontwikkelingssamenwerking. Minder geld betekent dat we minder levens kunnen redden. Wij kunnen nog bezuinigen, maar de mensen in de derde wereld niet.
Softdrugs en coffeeshops mogen legaal blijven. Wel zou de overheid door middel van voorlichting de mythe moeten doorbreken dat wiet tamelijk onschadelijk is. Prostitutie vind ik niet goed en mag van mij wel verboden worden. Bij de bestrijding moeten exploitanten en klanten aangepakt worden, niet de prostituees.
Hulp bij zelfdoding moet mogelijk zijn wanneer iemand uitzonderlijk en uitzichtloos lijdt. In andere gevallen, bijvoorbeeld wanneer een patiënt zijn leven voltooid vindt, moeten artsen niet worden betrokken. Momenteel is een abortus volgens de wet tot 24 weken zwangerschap mogelijk. Deze periode moet in ieder geval niet langer worden gemaakt.
Ik denk dat wegen vooral goed onderhouden moeten worden en niet per sé hoeven te worden verbreed.
Ik ben een voorstander van Europese samenwerking. De EU heeft ons veel goeds gebracht. Maar veel zuidelijke landen in Europa, waar een heel andere cultuur heerst op gebied van begrotingsbeleid en het betalen van belasting, hadden we er beter niet bij kunnen hebben.
De verhoging van het hoge btw-tarief naar 21% en de accijnsverhoging op tabak en alcohol lijken me geen verkeerde bezuinigingen.
Bezuinigen op het pgb en het passend onderwijs zou betekenen dat we de rekening van de crisis voor een deel neerleggen bij de zwakkeren. Ook voor de verhoging van de AOW-leeftijd zie ik liever een alternatieve bezuinigingsmaatregel.
Ik zie mezelf als een sociaal-democraat. Ik heb de meeste affiniteit met de PvdA, PvdD, SP en CU. Met GL en D66 iets minder. Op de PVV of de SGP zou ik nooit stemmen. De VVD en het CDA staan ideologisch gezien ook te ver van mij af. Ik ben niet lid van een politieke partij.